Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruoka on ylimääräinen luksus ja kädenojennus yhteiskunnalta, ei mikään herkkuhetki

Vierailija
02.03.2024 |

Taas ulistaan kouluruuasta. Ylen artikkelissa vanhemmat valittavat, että "kotiin tulee nälkäisiä koululaisia" kun kouluruoka on pahaa, ja sitten ei läksyjen teko onnistu kun ovat nälissään.

Eikö siellä kotona ole ruokaa ollenkaan? Onko jo lasten ruokkiminenkin kaiken muun lisäksi siirretty koulun vastuulle?

Lämmin, maksuton ateria koulussa on maailmanluokan harvinaisuus ja ihme. Muualla syödään suklaapatukka automaatista tai kotoa raahattu voileipä, tai ostetaan koulun ruokalasta pizzasiivu.

Kouluruoka on vertaansa vailla oleva palvelu lapsiperheille, yksi monista. Jos se ei kelpaa, niin olkoot kernaasti syömättä.

https://yle.fi/a/74-20077190

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Takaisin vaan puuroon ja mehukeittoon ja ruokkikoon itse lapsensa.

Vierailija
2/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista jauheliha tai nakki keittoa vaan eikä mitään liian erikoisen makuisia. Aivan ihanaa se isossa padassa muhinut puuro. Ei tule kotikattilassakaan niin herkullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokailu maksulliseksi. Sitten voi valita syökö vai tuoko omat eväät. 

Vierailija
4/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa ap, kouluruoka ei todellakaan ole mikään herkkuhetki. Jos jostain on mahdollista tehdä ankeaa tehdään se.

Vierailija
5/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt kouluruoasta valitusta. Olin itse peruskoulussa ja lukiossa vuosina 2000-2012 ja myöhemmin eräässä toisessa oppilaitoksessa 2016-2017, ja aina on ollut hyvät kouluruoat. Mitä nyt pienenä koululaisena sitä ei tykännyt jostain kesäkeitosta tai puurosta, mutta muuten kouluruoka on ollut aina täysin maittavaa.

Omassa nuoruudessanikin sai kuulla luokkakavereilta valitusta koulun "kumiperunoista" sun muista, mutta minulle se on aina vaikuttanut pelkältä vanhemmilta oppilailta opitulta "meemiltä", sillä joka koulussa perunat ovat olleet täysin syötäviä. Ja nyt kun tarkemmin muistelen omia kouluaikoja, niin varsinkin yläasteella kouluruoka oli monen mielestä "ihan p*skaa", kun Joka Ikinen Päivä ei ollutkaan vain nakkeja ja perunamuusia...

Vierailija
6/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt kouluruokaa lapsena ja aikuisena ja aina olen tykännyt. Eihän nyt tietenkään joka ikinen ruoka ole maistunut, mutta harvassa ne ällöruuat ovat olleet.

Vierailija
7/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista ruokaa saavat. Eikä kelpaa. Pitänee ottaa pois. Vanhempien velvollisuus on ruokkia lapsensa, ei koulun. Oppivat tekemään aamuisin kakaroilleen eväsrasiat kolureppuun. 

Vierailija
8/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani 70-80 -luvuilla kouluruoka oli ihan hyvää, tietysti oli ruokia joista en yhtään tykännyt, kuten nyt vaikka makaronilaatikko, mutta hyvin ne oli tehty.

Ammattikoulussa sitten ei ollut aina niin hyvin tehtykään.

Nykyisestä en tiedä, mutta uskon valituksiin olevan usein aihetta, niin halvalla sitä keskuskeittiöissä tehdään.

Ex-mies juuri laittoi viestiä kun oli käynyt koululta ostamassa ylijäämäruokaa, sanoi roskiin heittäneensä ja ymmärtävänsä jollei lapsetkaan syö. No ex on aika kranttu kyllä, aina oli parannusehdotuksia minunkin laittamiini ruokiin.

Vierailija
9/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kouluruoka ei ole enää vuosiin ollut ruokaa. Siksi sitä kritisoidaan.

Vierailija
10/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on taatusti ollut yksi syy siihen että koululaiset ovat jaksaneet keskittyä opiskeluun. Valitettavasti tuo ruoka lienee tänäänkin monille lapsille ainoa lämmin ateria päivässä.

Sosiaaliturvaa oikeassa muodossaan ja oikealle kohderyhmälle! 

Se jos ruoka ei kelpaa on vanhempien ja kasvatuksen syytä! Opettakaa lapsenne arvostamaan sitä minkä saavat.

Poikkeus kyllä se taannoinen "makaronilaatikko"

Vierailija
11/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa oli herkullisimmat ruuat mitä missään kun opiskelijat laittoivat parastaan. Edelliseltä päivältä jääneet maustetut pyttispannu perunat olivat herkkua. Harvoin niitä vain sai jos poikaluokat pääsivät ensimmäisenä syömään.

Vierailija
12/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vajaat 70 v. ja taisin olla kouluaikanani melko nirso kouluruuan suhteen. Iso ilon päivä kouluruokailussa oli se, kun keittäjätätit lakkasivat lappamasta sitä ruokaa lautaselle ja sai itse annostella ruokansa.  Puuropäivät joita oli usein olivat minulle kauhistus ja taisin joskus alakouluaikoina jopa oksentaa puurot ulos. Joinakin päivinä en syönyt juuri mitään koulussa ja silti olen isoksi ja terveeksi kasvanut. Äiti oli erinomaisen hyvä kotikokki eikä kotona tehty numeroa kouluruokailustani vaikka kerroin etten taaskaan ollut syönyt koulussa juuri mitään. Meillä kotona uskalsi sanoa jos ruoka ei maistunut (äiti kokeili joskus uusia ruokia) eikä vanhemmat pakottaneet mitään syömään. Olen saanut lapsena kotona osallistua ruuan laittoon ja leipomiseen ja nykyään ruuan laitto on melkein harrastus.

Vierailija
13/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on pilattu säästöillä ja kilpailutuksilla. Se on kunnille vain pakollinen kuluerä, josta yritetään selvitä mahdollisimman halvalla. Muistan kun itse olin peruskoulussa -80 luvulla. Koulun omassa keittiössä oli töissä emäntä ja viisi keittäjää. Kokkasivat siellä joka päivä niin hyvää ruokaa, ettei sellaista saa nykyisin edes ravintolasta.

Olen joutunut työn puolesta ruokailemaan monella koululla ja täytyy sanoa etten ole saanut niin pahaa "ruokaa" mistään. Syömättä on jäänyt monta kertaa. En yhtään ihmettele ettei kelpaa lapsille ja sääliksi käy kun joutuvat olemaan pitkiäkin päiviä nälässä.

Oma lapsi kun tulee koulusta kotiin niin ennakoin sen että tulee nälkäisenä. Aloitan jo ruoan tekemisen valmiiksi ja monesti sieltä tulee jopa 4 nälkäistä koulukaveria mukana. Lämmin kotiruoka on valmiina odottamassa. Ei minua haittaa tarjota lapsille ruokaa. Kyllä sitä rahaa on turhempaankin mennyt kuin nälkäisten lasten ruokiin.

-90 luvun laman jälkeen pilattiin monta toimivaa asiaa ja kouluruoka on yksi niistä. Säästetään väärästä paikasta.

Vierailija
14/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä syytä "leikata" tämä ylellisyys pois. Ärsyttää kun minä joudun maksamaan muiden syömiset. Menisivät vaikka ruokajonoon. Sieltä voi saada myös leikkuulaudan, ni oppiipahan olemaan! PRKL!

Vierailija
15/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on pilattu säästöillä ja kilpailutuksilla. Se on kunnille vain pakollinen kuluerä, josta yritetään selvitä mahdollisimman halvalla. Muistan kun itse olin peruskoulussa -80 luvulla. Koulun omassa keittiössä oli töissä emäntä ja viisi keittäjää. Kokkasivat siellä joka päivä niin hyvää ruokaa, ettei sellaista saa nykyisin edes ravintolasta.

Olen joutunut työn puolesta ruokailemaan monella koululla ja täytyy sanoa etten ole saanut niin pahaa "ruokaa" mistään. Syömättä on jäänyt monta kertaa. En yhtään ihmettele ettei kelpaa lapsille ja sääliksi käy kun joutuvat olemaan pitkiäkin päiviä nälässä.

Oma lapsi kun tulee koulusta kotiin niin ennakoin sen että tulee nälkäisenä. Aloitan jo ruoan tekemisen valmiiksi ja monesti sieltä tulee jopa 4 nälkäistä koulukaveria mukana. Lämmin kotiruoka on valmiina odottamassa. Ei minua haittaa tarjota lapsille ruokaa. Kyllä sitä rahaa on turhempaankin mennyt kuin nälkäis

Eikö se nyt ole aivan normaalia, että kotiin tullessa on jo nälkä, oli kouluruoka hyvää taikka pahaa? Itse ainakin esim. yläasteikäisenä olin nälkään nääntymäisilläni kotiin tullessa, vaikka olin syönyt mahan täyteen koulussa. Sehän on lounas, joka yleensä kai syödään jo kello 11 aikaan. Jos iltapäivällä pääsee kotiin, niin varmasti on jo nälkä.

Vierailija
16/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän valituksen, koska aina jossain kouluissa on ollut huono ruoka. Oma kouluaikani osui enimmäkseen 70-luvulle ja koskaan en ole saanut yhtä huonoa ruokaa kuin silloisen koulun ruoka oli. Monesti ainoat syötävät osat olivat näkkileipä ja raaste.

Vierailija
17/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vatsakatarrin auskultoidessani, koska kouluruoassa oli säilöntä- ja lisäaineita joka paikassa. Ruokailun jälkeen röyhtäytti, oksetti ja maha turposi palloksi.

Vierailija
18/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes öljyrahoissaan kylpevässä Norjassa ei ole ilmaista kouluruokaa.

Vierailija
19/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkikastike, hernekeitto, kalakeitto,  maksakastike, pinaattikeitto, lihakeitto, veriletut, kanaviilokki, jne + raasteet ja salaatit takaisin koulujen ruokalistoillejälkkäriksi omppu, banaani, pannukakkua, tms.. Terveellistä, ravitsevaa, pitää nälän ja tulee kohtuu halvaksi.

Nykyään erikoisuuden tavoittelun nimissä pitää olla kaikessa nuudeleita, riisiä ja eksoottisia mausteita. Sitten kun mielikuvitus loppuu kesken, läiskitään kaikkeen herne-maissi-paprikaa tai valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Ei tuo minkinruoka pidemmän päälle maistu. Samaa moskaa myydään nykyään kalliilla  myös valmiseineksinä. Ravinto- ja makuköyhää. Et edes tiedä mitä juuri söit, ellet katso tuoteselostetta. Suomalainen ruokakulttuuri on pilattu, mutta en ylläty.

Vierailija
20/62 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Takaisin vaan puuroon ja mehukeittoon ja ruokkikoon itse lapsensa.

Älkäämme unohtako vitavelliä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän