Sielun pimeä yö
Useissa henkistä kehitystä käsittelevissä lähteissä puhutaan sielun pimeästä yöstä. Tällä tarkoitetaan yleisesti ajanjaksoa, jolloin ihmisen menneisyyteen liittyvät asiat, tunneprosessit ja destruktiiviset ihmissuhdekuviot tulevat tietoisempaan käsittelyyn. Pimeys tässä yhteydessä tarkoittaa niin sanottujen negatiivisten, raskaiksi koettujen, tunteiden nousemista pintaan. Tällöin olo voi tuntua todella yksinäiseltä.
Ihmiselle tulee tarve nähdä kaikki tapahtunut totuudellisessa valossa. Ei itselleen edullisessa, vaan totuudellisessa. Tämä johtaa siihen, että myös ne tapahtumat elämässämme, joissa olemme kokeneet tekevämme väärin, tulevat samalla tavoin käsittelyyn. Meille tulee tarve hyvittää asioita ja sen teemmekin, jos se vain on mahdollista ja järkevää.
Joskus sielun pimeä yö voi kestää pitkiäkin ajanjaksoja. Joskus näitä elämänkokemusten ja omien varjopuolien käsittelyn periodeja tulee useammassa jaksossa, ennen kuin alkaa vähitellen helpottamaan.
Ihmisen sydän aukeaa, se on sielun puhdistumisprosessi. Ego kuolee pois ja tilalle tulee se mitä sinä aina ennen olit. Sinä kasvat siksi ihmiseksi mikskä sinut on tarkoitettu.
Ihminen alkaa ikäänkuin puhdistamaan itseään kaikesta siitä mitä hänelle on opetettu.
Ihminen alkaa myös näkemään yhteiskunnallisten rakenteiden läpi automaattisesti, koska ihminen alkaa näkemään totuuden asioissa.
Mun oma sielun pimeä yö kesti pari vuotta, se tuli todella kovaa, mä sain kaiken hoidettavaksi kerralla, mikä oli todella rankka kokemus.
Tämä on se "helvetti" mistä ihmiset puhuu, se on oikeasti tämä prosessi. Se ei ole mikään paikka jossain maanalla.
Kommentit (57)
Mistä tietää onko tämä kyseessä vaiko esim masennus tai muutenvaan alakulo?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää onko tämä kyseessä vaiko esim masennus tai muutenvaan alakulo?
Tarkoittaa masennusta. Kautta aikojen ihmiset ovat siitä kärsineet ja todellakin apua tähän voi nykyäänkin löytyä muustakin kuin masennus lääkkeistä.
Ehkä täytyy nähdä koko pimeys, jotta sitten todella tietää mitä se valo on.. tai sen puute.
Vierailija
Se on yksinkertaisesti sitä että ihminen tajuaa itse olevansa avain kaikkeen. Kaikki on sisällä.
Ihminen on lopulta vain suurta kuonaa, jos sen uskaltaa itsestään tunnustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on myös syy sille miksi mä aina sanon että "tuskaan on sukellettava" , koska se parantuminen tulee sieltä.
Kaikella ystävyydellä sanottuna, tuo kirjoituksesi on silkkaa tekofilosofista paskaa.
Tuska on tuskaa ja paska on paskaa eikä muuksi muutu vaikka siihen sukellat. Älä petä itseäsi.
Jos katselemme elämää niin huomaamme, että kärsimyksellä on usein ihmisen olemusta eheyttävä vaikutus. Kuinka moni pahantekijä katuu kuolinvuoteella vääriä tekojaan, kuinka moni ylensyönyt katuu lihomistaan, kuinka moni suuren omaisuuden menettänyt huomaa akuutin kriisin jälkeen pärjäävänsä vähemmälläkin, kuinka moni katuu yksin jäätyään että petti puolisoaan, kuinka moni katuu kun on juonut terveytensä piloille, kuinka moni arvostaa terveyttään ensi kertaa vasta kun on menettänyt sen, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on myös syy sille miksi mä aina sanon että "tuskaan on sukellettava" , koska se parantuminen tulee sieltä.
Kaikella ystävyydellä sanottuna, tuo kirjoituksesi on silkkaa tekofilosofista paskaa.
Tuska on tuskaa ja paska on paskaa eikä muuksi muutu vaikka siihen sukellat. Älä petä itseäsi.
Jos katselemme elämää niin huomaamme, että kärsimyksellä on usein ihmisen olemusta eheyttävä vaikutus. Kuinka moni pahantekijä katuu kuolinvuoteella vääriä tekojaan, kuinka moni ylensyönyt katuu lihomistaan, kuinka moni suuren omaisuuden menettänyt huomaa akuutin kriisin jälkeen pärjäävänsä vähemmälläkin, kuinka moni katuu yksin jäätyään että petti puolisoaan, kuinka moni katuu kun on juonut terveytensä piloille, kuinka moni arvostaa terveyttään ensi kertaa vasta kun on menettänyt
En kyllä samaistaisi ylensyönyttä, päihdeongelmaista tai sairastunutta pahantekijään... Kaikki voivat toki kärsiä, mutta esim. päihdeongelma harvemmin on tietoinen valinta, joka sinänsä aiheuttaisi katumusta. Kyseessä on sairaus, jonka puhkeamisen taustalla vaikuttavat monet tekijät, joihin ihminen ei itse ole voinut vaikuttaa.
turhaa pyöriä paskassa valoisalla mielellä pärjää aina
"En kyllä samaistaisi ylensyönyttä, päihdeongelmaista tai sairastunutta pahantekijään... Kaikki voivat toki kärsiä, mutta esim. päihdeongelma harvemmin on tietoinen valinta, joka sinänsä aiheuttaisi katumusta. Kyseessä on sairaus, jonka puhkeamisen taustalla vaikuttavat monet tekijät, joihin ihminen ei itse ole voinut vaikuttaa."
Kyllä se on ihan oma päätös lopulta alkaa niitä päihteitä käyttää. Moni samassa tilanteessa ei sitä tee, joten se ei ole mikään väistämätön asia. Typerää puhua sairaudesta, vaikka se virallinen linja onkin.
Hei. Lue Ristin Johanneksen "Sielun pimeä yö" Johannes selittää siinä asiaa. Uskossa olevat kokevat näitä asioita, se on Jumalan puhdistavaa työtä heissä. Moni voi kokea vaikeita asioita elämässään ne eivät ole kuitenkaan sielun pimeää yötä. Sielun pimeä yö on Jumalan läsnäolon poissa olemista eli ihminen ei voi aistein silloin tuntea Jumalan läsnäoloa. Jos Sinulla on ollut ja on vaikeita asioita elämässäsi, se voi olla myös Jumalan kutsua Sinulle. Lähde seuraamaan Jeesusta. Hän on tie, totuus ja elämä ja rakastaa Sinua. Siunausta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Se sulkee syleilyynsä ihan väkisinkin. Ei kannata pelätä niitä tunteita vaan tuntea kaikki vaikka se olisi yksi helvetti.
Mikä ihme se sielu oikein on? Onko se joku elin vai onko se vain uskovaisten taruun liittyvä "henki"? Jotkut uskovat, että ihmisen kuollessa paino kevenee hiukkasen, kun sielu lähtee ruumiista reissuilleen. Painaako joku henki ihan vaa'assakin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme se sielu oikein on? Onko se joku elin vai onko se vain uskovaisten taruun liittyvä "henki"? Jotkut uskovat, että ihmisen kuollessa paino kevenee hiukkasen, kun sielu lähtee ruumiista reissuilleen. Painaako joku henki ihan vaa'assakin?
Kai se paino riippuu siitä paljonko se henkienergia painaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä voi tulla siis monta kertaa elämässä, moni luulee myös "ikäkriisin" olevan joku vaihe missä ihminen haluaa uuden auton, se on aika usein tämä justiinsa.
Esimerkiksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä on monesti pimeetä paitsi juhannuksena.
Ja yö on pimein ennen auringonnousua...
Hyvin kuvailtu ja olen myös itse kokenut tämän
Vierailija kirjoitti:
Tämä on helvetin esikartano. Täytyy toivoa ettei jouduta oikeaan helvettiin.
Sieltähän olisi tie suoraan sinne itseensä mutta pääseekö sieltä sitten pois ja mahdollisesti minne?
Alat vaan sekoamaan kuten kaikki muutkin vanhat ihmiset. Sen takia ihmiset käyttää päihteitä.