Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sielun pimeä yö

Vierailija
01.03.2024 |

Useissa henkistä kehitystä käsittelevissä lähteissä puhutaan sielun pimeästä yöstä. Tällä tarkoitetaan yleisesti ajanjaksoa, jolloin ihmisen menneisyyteen liittyvät asiat, tunneprosessit ja destruktiiviset ihmissuhdekuviot tulevat tietoisempaan käsittelyyn. Pimeys tässä yhteydessä tarkoittaa niin sanottujen negatiivisten, raskaiksi koettujen, tunteiden nousemista pintaan. Tällöin olo voi tuntua todella yksinäiseltä.

Ihmiselle tulee tarve nähdä kaikki tapahtunut totuudellisessa valossa. Ei itselleen edullisessa, vaan totuudellisessa. Tämä johtaa siihen, että myös ne tapahtumat elämässämme, joissa olemme kokeneet tekevämme väärin, tulevat samalla tavoin käsittelyyn. Meille tulee tarve hyvittää asioita ja sen teemmekin, jos se vain on mahdollista ja järkevää.

Joskus sielun pimeä yö voi kestää pitkiäkin ajanjaksoja. Joskus näitä elämänkokemusten ja omien varjopuolien käsittelyn periodeja tulee useammassa jaksossa, ennen kuin alkaa vähitellen helpottamaan.

Ihmisen sydän aukeaa, se on sielun puhdistumisprosessi. Ego kuolee pois ja tilalle tulee se mitä sinä aina ennen olit. Sinä kasvat siksi ihmiseksi mikskä sinut on tarkoitettu. 

Ihminen alkaa ikäänkuin puhdistamaan itseään kaikesta siitä mitä hänelle on opetettu. 

Ihminen alkaa myös näkemään yhteiskunnallisten rakenteiden läpi automaattisesti, koska ihminen alkaa näkemään totuuden asioissa. 

Mun oma sielun pimeä yö kesti pari vuotta, se tuli todella kovaa, mä sain kaiken hoidettavaksi kerralla, mikä oli todella rankka kokemus. 

Tämä on se "helvetti" mistä ihmiset puhuu, se on oikeasti tämä prosessi. Se ei ole mikään paikka jossain maanalla. 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kuvailtu ja olen myös itse kokenut tämän

Kerro lisää tästä asiasta rohkeasti. Olisi hienoa kuulla muidenkin kokemuksista.

Vierailija
42/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Lue Ristin Johanneksen "Sielun pimeä yö"  Johannes selittää siinä asiaa. Uskossa olevat kokevat näitä asioita, se on Jumalan puhdistavaa työtä heissä. Moni voi kokea vaikeita asioita elämässään ne eivät ole kuitenkaan sielun pimeää yötä. Sielun pimeä yö on Jumalan läsnäolon poissa olemista eli ihminen ei voi aistein silloin tuntea Jumalan läsnäoloa. Jos Sinulla on ollut ja on vaikeita asioita elämässäsi, se voi olla myös Jumalan kutsua Sinulle. Lähde seuraamaan Jeesusta. Hän on tie, totuus ja elämä ja rakastaa Sinua. Siunausta elämääsi.

Eli siis on kuitenkin vain joku yksi tyyppi jostakin menneisyydestä joka on vain oikeassa kokemuksiensa kanssa? Mikä järki tässä nyt sitten on ja uskommeko me kaikki tämän saman aukottomasti ja ehdottomasti? Kuka on päättänyt että tämä on juuri se faktatieto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En kyllä samaistaisi ylensyönyttä, päihdeongelmaista tai sairastunutta pahantekijään... Kaikki voivat toki kärsiä, mutta esim. päihdeongelma harvemmin on tietoinen valinta, joka sinänsä aiheuttaisi katumusta. Kyseessä on sairaus, jonka puhkeamisen taustalla vaikuttavat monet tekijät, joihin ihminen ei itse ole voinut vaikuttaa."

Kyllä se on ihan oma päätös lopulta alkaa niitä päihteitä käyttää. Moni samassa tilanteessa ei sitä tee, joten se ei ole mikään väistämätön asia. Typerää puhua sairaudesta, vaikka se virallinen linja onkin.

Ei se nyt mikään virallinen linja ole vaan te käsitätte asioita tietyllä tavalla mutta asioissa voi olla yhteyksiä erilaisin tavoin.

Olen sairastunut ja se vituttaa. Alan juomaan viinaa koska se tuntuu nyt hyvältä ajatukselta. Mistä tämä viinan juonti johtuu?

Tykkään juoda viinaa. En välitä huolehtia asioistani koska se ei kiinnosta juuri nyt, haluan vain juoda viinaa ja ottaa rennosti. Mikä on siis ongelman ydin?

Vierailija
44/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu päihdeongelma jollakin? 

Vierailija
45/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"päihdeongelma harvemmin on tietoinen valinta, joka sinänsä aiheuttaisi katumusta. Kyseessä on sairaus, jonka puhkeamisen taustalla vaikuttavat monet tekijät, joihin ihminen ei itse ole voinut vaikuttaa."

Mistä lähtien päihdeongelma on ollut sairaus? Ei se ole mikään sairaus vaan ihminen on halunnut alkaa juopottelemaan. Se ei ole aina hyväksi ja sen vuoksi elämänlaatu saattaa alkaa heikentymään monellakin tavalla. Ja kyllähän se juopottelusta johtuu ja siitä alkoholista myöskin tietenkin mutta ei sitä alkoholia oikein voi syyttää kuitenkaan vaikka se alkoholi aiheuttaisi kehossakin vahinkoa. Syytä sitä juopottelijaa mielummin.

Vierailija
46/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää ajo automaattisesti henkiseen heräämiseen, mä aloin opiskelemaan itse traumatyötä ja ihmismieltä paljon. Mä luin kirjoja ja kuuntelin paljon ihmisten juttuja näistä aiheista. 

Henkisessä heräämisessä ja oman sydämen aukeamisessa on se jännä juttu, että tällänen ihminen saattaa yhtäkkiä omata yhtä paljon tietoa näistä asioista, kuin ihminen, kuka on opiskellut esimerkiksi psykologiaa VUOSIA. 

Se on joku sellanen asia, mikä liittyy ihmisen tietoisuuden kasvamiseen, se tieto tavallaan tulee itsestään ihmiselle, hänen ei tarvi edes opiskella näitä asioita ollenkaan. 

Monestihan sanotaan, että henkisyys ja psykologia kulkee käsi kädessä. 

Mustakin tuli aivan järjettömän viisas näissä asioissa, mä osaan nykyisin lukea ihmisiä todella hyvin. Mun ei tarvi jutella ihmisen kanssa ku 10 sekuntia ja mä osaan jotakuinkin kertoa, mistä tää ihminen tulee omien juttujensa kanssa. 

Jänniä asioita. 

Voimia ihmiset <3

Vierailija
47/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"päihdeongelma harvemmin on tietoinen valinta, joka sinänsä aiheuttaisi katumusta. Kyseessä on sairaus, jonka puhkeamisen taustalla vaikuttavat monet tekijät, joihin ihminen ei itse ole voinut vaikuttaa."

Mistä lähtien päihdeongelma on ollut sairaus? Ei se ole mikään sairaus vaan ihminen on halunnut alkaa juopottelemaan. Se ei ole aina hyväksi ja sen vuoksi elämänlaatu saattaa alkaa heikentymään monellakin tavalla. Ja kyllähän se juopottelusta johtuu ja siitä alkoholista myöskin tietenkin mutta ei sitä alkoholia oikein voi syyttää kuitenkaan vaikka se alkoholi aiheuttaisi kehossakin vahinkoa. Syytä sitä juopottelijaa mielummin.

Tietenkin kuitenkin mutta sönkötin könkö. Ootko ottanu jostain mun eskariaikojen päiväkirjasta?

Vierailija
48/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielun pimeä yö henkisessä yhteydessä ei tarkoita ap:n kuvaamaa raskaiden asioiden käsittelyä tai menneisen kaivelua. Sielun pimeä yö on totaalinen mullistus, joka hajottaa egon. Se tuska on järjetön. Se on kuolema, vaikka keho ei kuole. Kokemus on niin hirveä, että ainoa tapa selvitä siitä on henkinen herääminen, valaistuminen. Eikä tämä tarkoita sitä, että kiinnostuu kristalleista tai enkelihoidoista. Vaan totaalista perspektiivin muutosta.

Vierailija
49/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luulee että oma ego olisi kuollut niin ei kyllä tiedä vielä mitään.

Vierailija
50/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sielun pimeästä yöstä puhutaan useimmiten kuin se olisi jokin nopeasti ohimenevä tilapäinen ajanjakso, jonka jälkeen tuhkasta nousee uusi ihminen säteilevänä kuin feeniks-lintu.

Näin valoisa tilanne harvoin on vaan usemmiten tästä pimeästä yöstä tulee pysyvä olotila, jopa elinikäinen.

Silmäsi avaantuvat näkemään minkä paskan keskellä ja syvässä toivottomuudessa me ihmiskuntana elämme, tuhoontuomitut perkeleet, evoluution harha-askel.

Kuinka voit olla valoa, jos ympärilläsi on pelkkää pimeyttä? Kuinka sinä voit nauttia elämästäsi toisten kärsiessä?

Kaikki on silkkaa paskaa, tämä on jokaisen rehellisen ihmisen myönnettävä.

Muu on valhetta ja itsepetosta.

Voin tehdä toisen elämästä asteen verran helpompaa kestää siinä missä itsellenikin. Maailma on mitä on, ja iso osa siitä pahuudesta ja kärsimyksestä on tahallaan levitettyä pelkoa ja voimattomuutta pelottelijan ja riistäjän oman vallan lisäämiseksi. Voihan ihminen hekumoida kaiken kurjuudella jos se auttaa käsittelemään itseinhoa ja syyllisyyttä, mutta aika tuhoisa lääke se on ja aivan tarpeeton. Kun voi myös päästää irti niistä ja myöntää pienuutensa ja alkaa hakea uutta tapaa olla olemassa. Monelle on huojentavaa luoda se jumalasuhde ja sitä kautta saada sellainen onnellisen lapsen olotila, jota ei itselle lapsena suotu. Ja sanon tämän ateistina. Alan olla vanhemmiten sitä mieltä, että uskovaisten rinnalle tarvitaan ne, jotka eivät usko mutta myötävät, että uskonnolla on etuja ja voimme elää niinkuin uskoisimme. Ateismin ei tarvitse olla rääpivien teinien omaisuutta.

Vierailija
51/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kuitenkin mutta sönkötin könkö. Ootko ottanu jostain mun eskariaikojen päiväkirjasta?

Omasta hatusta otin mutta tiedä vaikka joku paha henki olisi käynyt ottamassa sinun päiväkirjasta vähäsen muistoja. Syytön kai minä siihen olen. Sössön sössön vaan sullekin sinne. Ihanaa tätä pyhäpäivää tänään.

Vierailija
52/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sielun pimeä yö henkisessä yhteydessä ei tarkoita ap:n kuvaamaa raskaiden asioiden käsittelyä tai menneisen kaivelua. Sielun pimeä yö on totaalinen mullistus, joka hajottaa egon. Se tuska on järjetön. Se on kuolema, vaikka keho ei kuole. Kokemus on niin hirveä, että ainoa tapa selvitä siitä on henkinen herääminen, valaistuminen. Eikä tämä tarkoita sitä, että kiinnostuu kristalleista tai enkelihoidoista. Vaan totaalista perspektiivin muutosta.

Tämäntyylinen ratkaisu on mullistavienta laatua kertarysäyksellä mutta kaikilla ei ole samanlaista kokemusta koskaan. Mielestäni jokainen voi sanoa omat synkät yönsä olevan niitä tosi pahoja asioita ja sitähän se nimenomaan onkin kuitenkin todellisuudessa.

Vierailija
53/57 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luulee että oma ego olisi kuollut niin ei kyllä tiedä vielä mitään.

Ei kaikilla ole egoa. Muistakaa että olemme erilaisia joten kuoleman kokemus elämässä palvelee meitä jokaista meille itsellemme sopivalla tavalla. Nähkää muidenkin kokemuksia ja ymmärtäkää asioita jotta osaisitte myös keskustelella. Nyt lähinnä tuotte vain itseänne esiin välittämättä muista ja usein odotatte vain itsellenne kehuja lähinnä. Asiatkin jäävät kaiken pröystäilynne varjoon. Ei mitään järkeä.

Vierailija
54/57 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voi kokea asioita eri tavoin se on totta. Ja kenelläkään ei ole täydellistä tietoa. Johannes on vaan kirjoittanut omasta kokemuksestaan ja sitä ei voi kukaan kumota. Samoin sinulla on omia kokemuksia joita toinen ei voi sanoa että se on väärin tai ei ole totta. Mutta sielun pimeä yö on hengellinen termi ja sitä voi ymmärtää vain hengellisestä puolelta. Monia vaikeita tunteita ja kokemuksia voi selittää psykologian kautta, mutta tämä liittyy hengellisyyteen.

Vierailija
55/57 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti Teresa (!) päiväkirjoissaan kuvaa loputonta sielun pimeää yötä kohdallaan. Minusta se oli jotenkin valaisevaa. Vai oliko hän sittenkin vain syvästi masentunut?

https://www.areiopagi.fi/2023/03/uskonnollinen-kokemus-voi-olla-mielenh…

Äiti Teresa oli uskonnollinen sadisti.

Vierailija
56/57 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielun pimeästä yöstä puhutaan useimmiten kuin se olisi jokin nopeasti ohimenevä tilapäinen ajanjakso, jonka jälkeen tuhkasta nousee uusi ihminen säteilevänä kuin feeniks-lintu.

Näin valoisa tilanne harvoin on vaan usemmiten tästä pimeästä yöstä tulee pysyvä olotila, jopa elinikäinen.

Silmäsi avaantuvat näkemään minkä paskan keskellä ja syvässä toivottomuudessa me ihmiskuntana elämme, tuhoontuomitut perkeleet, evoluution harha-askel.

Kuinka voit olla valoa, jos ympärilläsi on pelkkää pimeyttä? Kuinka sinä voit nauttia elämästäsi toisten kärsiessä?

Kaikki on silkkaa paskaa, tämä on jokaisen rehellisen ihmisen myönnettävä.

Muu on valhetta ja itsepetosta.

Voin tehdä toisen elämästä asteen verran helpompaa kestää siinä missä itsellenikin. Maailma on mitä on, ja iso osa siitä pahuudesta ja kä

Ihmettelen myös miksi hengellisyyden tulisi olla välineellistä. Ensin etsitään ja sitten löydetään yhteys sisimpään ja syvimpään tuskaan samanaikaisesti ja tänä etsikkoaikana joku tulee tyrkyttämään valmiita vastauksia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Eikö pitäisi jatkaa sitä prosessia niin kauan kuin on tarpeen ja vastata siihen itse?

Enkä usko, että mikään vastaus on tuossa väärä jos se on aidon yhteyden tuomaa tietoa eikä egon harhoja. Eikä ole paha etsiä ja ihmetellä vaikka loppuikänsä, mikä kiire tässä on?

Vierailija
57/57 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi