Suolinkaislöydöt jatkuvat, ja S-ryhmä on ryhtynyt toimiin kananmunien myynti on silti pysynyt vakaana
Suolinkaisia on löytynyt kananmunista edelleen.
Ylen tietoon on reilun viikon aikana tullut neljä tapausta Vaasasta ja yksi Kokkolasta. Tämän lisäksi tuli ilmoitus Tikkakoskelta. Siellä havainto suolinkaisesta oli tehty joulukuussa. Kaikki havainnot ovat varmistettuja.
Älkää ostako matomunia!!
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hevon vttua tämä kaikki on? Erikoiset taudit leviävät ja ruuat saastutetaan. Alkaa vaikuttaa melkoisen oudolta.
Eikös sieltä viime syksynä kiva lauma Wagner-sotilaita pyöräillyt rajan yli? Kiusa se on pienikin kiusa. Ruotsissa epäillään, että Venäjä lietsoo paniikkia myös luteilla.
Voikohan joku työntekijä levittää suolinkaisia kanoille? Näistä ei aina tiedä millaista porukkaa töissä
Kanaparat, raasut kärsii.
Aktivistit useinkin tekee touhuja mitkä on eläimelle haitaksi enemmän kuin hyödyksi
Miksi eivät madotusta anna kanoille??
Viheraktivistien(Venäjän) juoni pelotella ihmiset pois eläinperäisistä tuotteista ja ajaa Suomen ruokaomavaraisuus nollaan sabotoimalla ruoantuotantoa.
Hyi helkkari. Mille keskiajalle tässä on äkkiä tultu kun kulkutaudit riivaa ja ruoasta tulee matoja? Yäk. Seuraavana varmaan lanseerataan maaorjuus takaisin.
Hirveä möly. Me syödään loisia muutenkin koko ajan tietämättä edes
"Kanan umpisuolissa voi elää myös toinen suolistoloinen, umpisuolen suolinkainen Heterakis gallinarum, jota ei voi paljain silmin havaita ja joka on kanalle harmiton"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa vammaset itte omat kananne 👍🏿
Mulla on neljän kanan lauma:) Saa aina taatusti puhtaat munat ja tietää kanojen voivan hyvin. Välillä tepastelevat pihalla vapaana ja kesäisin tulevat keittiöön. Ovat samalla lemmikkejä.
Ihania! Onko niiden nimet rouva Kananen? Minä olen jo vuosikymmenet syönyt vain luomumunia.
Artikkeli kertoi, että kun siirryttiin häkkikanaloista lattiakanaloihin, tuli loistartuntoja. Mutta ratkaisu ei ole ahdas häkki eläimelle jossa stressi ja pelko, vaan voidaan tarkastella asiaa laajemmin ja kysyä kysymyksiä. Onko kanoja liikaa samassa tilassa, jos tulee tartuntoja, onko pienempiä kodikkaita yksiköitä. Onko linnuille muuta kuin lattiat, esimerkiksi puita, pensaita, orsia, hyllyjä jotka on helppo puhdistaa ja omia piilopaikkoja. Mikä kuivike on lattioilla ja miten ne puhdistetaan. Onko loishäätöön mahdollisuuksia ja mikä vaikuttaa puhtauteen. Miten ajoissa havaitaan loiset? Onko mahdollista saada k-rokote-kokeettomia munia sekä kanoja, ja ettei ole turhia aineksia. Mikä rehu on käytössä. Mistä loiset yleensä kulkeutuvat. Älä vastaa minulle, vaan yleisesti palstalla tai muualla jos aihe kiinnostaa. Voit keksiä lisää kysymyksiä tai ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljän kanan lauma:) Saa aina taatusti puhtaat munat ja tietää kanojen voivan hyvin. Välillä tepastelevat pihalla vapaana ja kesäisin tulevat keittiöön. Ovat samalla lemmikkejä.
Tulee mieleen lapsuuden laulu: Mummo kanasensa niitylle aaajoi, pienet kanaset ne hyppeeeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania! Onko niiden nimet rouva Kananen? Minä olen jo vuosikymmenet syönyt vain luomumunia.
Katri, Karla, Katariina ja Kati
Vain suurimmat suolikaiset voi nähdä paljain silmin, pienempiä on melko mahdotonta erottaa.
Meillä oli lapsuudessa yli 100 kanaa ja koskaan ei suolinkaisia ollut. Eikä oltu mitään ammattilaisia, vain tavallinen perhe joka halusi kanoja. Kasvatukseen liittyvät tiedot haettiin eri tietolähteistä ja kysyttiin ns vanhan kansan ihmisiltä kanojen tiloista yms.
Veikkaan että noissa tehotuotannoissa on liikaa kanoja liian pienessä tilassa. Meillä oli noilla kanoilla monta eri tarhaa eikä todellakaan kaikki olleet samassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele. Olen ostanut juuri kotimaista munia ja paistellut autuaan tietämättömänä munakkaita. En kyllä osta enää kotimaista-munia. :X En ole ostanut yhtään kertaa Jalostajan hernekeittoja sen jälkeen kun niillä oli laatuongelmana kuoriaisia keitoissa. Olen aika periaatteellinen tyyppi.
Suomessa ei taida olla myynnissä kuin vain kotimaisia salmonellattomia munia.
Vierailija kirjoitti:
Ja sanotaan, että suolinkainen ei ole ihmiselle vaarallinen...on tapuksia, joissa nuo on aiheuttaneet esim.pahan suolitukoksen.
Eri lajin suolinkainen. Nämä kanan suolinkaiset ei lisäänny ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista saada k-rokote-kokeettomia munia sekä kanoja, ja ettei ole turhia aineksia.
Ei luoja mikä välkky 😂 Meinaatko että lääketehtaiden yms. koe-eläimet ja kananmunat lähtee sieltä elintarvikehyllyille myyntiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa näistä on? Laihtuuko niinkuin lapamadossa? Nyt kun ei saa Ozempiciakaan apteekista niin olen epätoivoinen.
No haluutko suolistoon matoja
Ei ole pakko syödä raakoja munia, kyllä ne madot kuolee kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyii. No nyt meni sittek roskiin tuo kanannmuna paketti
Joo mulla lähti myös roskiin
Kyllähän tämä ällöttää. Tosi harmillista, kun kananmunat ovat edullista ruokaa ja niissä on ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Viheraktivistien(Venäjän) juoni pelotella ihmiset pois eläinperäisistä tuotteista ja ajaa Suomen ruokaomavaraisuus nollaan sabotoimalla ruoantuotantoa.
Nyt kannattaisi jutella hoitopuolen henkilökunnan kaa.
Vierailija kirjoitti:
Juon mun kanannumat raakana joten tää tarkoittaa sirö että roskiin lähti nyt 2 kiloa kananmunia jääkaapista
Ei helevata. Oksennus refleksi muutenkin herkkä🤮. Mielikuvituksellani en takuulla syö ja lukemieni perusteella onko enää mitään mikä pitäisi ravinnolla hengissä. Toivottavasti henki vielä pihisee kun on aika että parveke laatikoissa voi yrttejä kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolinkainen ei ole vaaraksi ihmiselle. Ikävä löytää munasta, mutta ei ole vaarallinen.
Kyllä on jos pääsee suolistoon
Joo jos juo munan raakana niin mato pääsee elimistöön. Yleensä ne kuitenkin kypsennetään. Hyi hitto, eipä tee mieli munaa.
Kanaparat, raasut kärsii.