Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttotappio-kotikuntani kaikki vuokra-asunnot liian kalliita

Vierailija
01.03.2024 |

Siis onko jätettävä perhe ja suku ja muutettava kuntaan, jossa asumismenot on huomioitu paremmin? Eli isompaan kaupunkiin. Maaseutu tyhjenee entisestään.

Ymmärtääkö päättäjät, että kelan enimmäisasumismenot on jääneet kehityksestä jälkeen jo vuosia sitten. Kuvitteleeko Kela, että kustannusten noustessa kunnat alkaa tiputtamaan omien vuokrakämppiensä vuokria?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin noita edullisempia vuokra-asuntoja. Työttömän ei ole välttämättä kovinkaan helppoa saada vuokraasuntoa, ainakaan yksityiseltä. Eli on heikommassa asemassa vs työssäkäyvä toimeentulotuen saaja.

Olen nykyisellä paikkakunnalla autellut kauppa-asioinnissa ja siivouksella yms iäkkäitä isovanhempia ja siskon perhettä, mutta kun joudun muuttamaan niin kotihoito saa uudet asiakkaat ainakin isovanhemmista ja yhden lapsiperheen tilanne vaikeutuu entisestään.

Säästääkö tässä yhteiskunta oikeesti mitään?

Vierailija
2/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin noita edullisempia vuokra-asuntoja. Työttömän ei ole välttämättä kovinkaan helppoa saada vuokraasuntoa, ainakaan yksityiseltä. Eli on heikommassa asemassa vs työssäkäyvä toimeentulotuen saaja.

Olen nykyisellä paikkakunnalla autellut kauppa-asioinnissa ja siivouksella yms iäkkäitä isovanhempia ja siskon perhettä, mutta kun joudun muuttamaan niin kotihoito saa uudet asiakkaat ainakin isovanhemmista ja yhden lapsiperheen tilanne vaikeutuu entisestään.

Säästääkö tässä yhteiskunta oikeesti mitään?

Ps. Olen siis työkyvytön työttömän statuksella. Työtapaturman käsittely oikeusasteissa auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ostaa iso paku jonka eristää, kesä aikaa askarrella.

Vierailija
4/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihmetellyt kans tätä että kun pienituloisten tai työttömien käsketään muuttaa asumiskulujen takia johonkin hevon kuuseen niin näistä monikaan ei näköjään tiedä että syrjäkylillä ei välttämättä suinkaan ole kovin halpoja vuokra-asuntoja, koska tarjontaa on usein niin vähän. Asun itse muuttotappiokunnassa ja olen katsellut vuokra-asuntoja siltä varalta, että oman asunnon myynnin jälkeen ei löydy heti uutta omistusasuntoa. Perheasunnon vuokra on helposti tonnin ja se saattaa silti olla ihan järkyttävässä kunnossa. Vuokranantajilla on täällä myös sellainen täysin kyr pä "ota tai jätä" -asenne, koska aina sen räyskän jollekin saa. 

Vierailija
5/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ostaa iso paku jonka eristää, kesä aikaa askarrella.

Kelako sen maksaa, samoin vakuutuksen, korjaukset.. 

Ilmeisesti ajatuksena on, että köyhät muuttavat näihin rotteloihin ja jollekin leirintäalueelle homeisien pesu-ja keittiötilojen käyttäjiksi.

Kertokaa alapeukuttajat oikeasti realistinen neuvo tilanteeseen.

Vierailija
6/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas yksi lakimuutos, joka on huonosti valmisteltu ja joka perustuu vain köyhiä kohtaan tuntemaan vihaan.

Vierailija
7/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo selvittänyt, että isosta kaupungista saan samalla hinnalla isomman asunnon, myös asunnon, joka ei ylitä Kelan normeja. Itseni kannattaisi asua isommassa kaupungissa työn vuoksi ja saisin elämisestä/ työstä aiheutuvia kustannuksia alemmaksi. Nyt elämä on liian kallista, kun täällä tulee joka asian hoitamisesta kuluja. Kyllä mä oon ihan tyytyväinen, kun köyhiä kannustetaan muuttamaan "halvempaan". On lupa muuttaa. Kyllä kaupunkiin kannattaa muuttaa, jotta on edes leipäjono lähellä, kun porvarit simputtaa. 

Vierailija
8/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt kans tätä että kun pienituloisten tai työttömien käsketään muuttaa asumiskulujen takia johonkin hevon kuuseen niin näistä monikaan ei näköjään tiedä että syrjäkylillä ei välttämättä suinkaan ole kovin halpoja vuokra-asuntoja, koska tarjontaa on usein niin vähän. Asun itse muuttotappiokunnassa ja olen katsellut vuokra-asuntoja siltä varalta, että oman asunnon myynnin jälkeen ei löydy heti uutta omistusasuntoa. Perheasunnon vuokra on helposti tonnin ja se saattaa silti olla ihan järkyttävässä kunnossa. Vuokranantajilla on täällä myös sellainen täysin kyr pä "ota tai jätä" -asenne, koska aina sen räyskän jollekin saa. 

Täällä syrjäkylillä maksetaan vanhojen asuntojen isoista neliöistä sama kuin ison kaupungin keskustassa maksetaan 10 neliötä pienemmästä, saman ikäisestä mutta saman asumismukavuuden tarjoavasta asunnosta aivan keskeisellä paikalla. Markakulut nielee sen verran, että halvemmaksi ei tule.

Vierailija
9/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut siinä missä asut ja maksat työttömyyskorvauksesta erotuksen kuten muutkin. Minä myin kaksion, jossa oli 200€ vastike ja muutin parempaan paikkaan vuokralle ja saan tukia niin, että maksan 145€ omista säästöistäni asumisesta. Kun ansiosidonnainen loppuu, siirryn toimeentulotuelle ja kas, säästöjä ei enää olekaan. En jäänyt itkemään ja tuleen makaamaan, vaan asunto lähti myyntiin heti kun hallitusohjelmasta selvisi, ettei omaan saa tukea ollenkaan.

Vierailija
10/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo selvittänyt, että isosta kaupungista saan samalla hinnalla isomman asunnon, myös asunnon, joka ei ylitä Kelan normeja. Itseni kannattaisi asua isommassa kaupungissa työn vuoksi ja saisin elämisestä/ työstä aiheutuvia kustannuksia alemmaksi. Nyt elämä on liian kallista, kun täällä tulee joka asian hoitamisesta kuluja. Kyllä mä oon ihan tyytyväinen, kun köyhiä kannustetaan muuttamaan "halvempaan". On lupa muuttaa. Kyllä kaupunkiin kannattaa muuttaa, jotta on edes leipäjono lähellä, kun porvarit simputtaa. 

Ei toi oo kannustamista. Vaan pakottamista. Samalla maaseutu tyhjenee. Sinnepä on sitten hyvä perustella kaivoksia ja tuottaa itä-euroopasta työntekijät teollisuushalleihin majoitukseen 

Vierailija
11/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunnassasi enimmäisasumismenot on 480 e/ kk ja halvin vuokra-asunto esim. 530e.

Niin joko maksat itse toimeentulotuesta tuon erotuksen 50e/kk itse, jolloin ttt/kk on oikeasti 540 e.

Vuodessa häviät 12 x 50 eli 600 e.

Tai sit muutat kaupunkiin, jossa on suurempi se raja ja ehkä enemmän saatavilla niitä halvempia yksiöitä.

Valtio ei tuu säästämään, koska vuokrasi tod näk nousee, mutta jää alle rajan. Lisäksi kunnan on valjastettava kotihoito käymään vanhuksillasi ja siskosi mahdollisesti kysyy lastensuojelun avopalveluista apua.

Vierailija
12/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes täällä tiedä kunnan-asuntojen vuokraa täällä kuihtuvalla kylällä, mutta itse saan 350€/kk 43 neliön kaukolämpö rivitalo yksiöstä.  Yhtiövastike 170€/kk.

Vierailija
13/13 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes täällä tiedä kunnan-asuntojen vuokraa täällä kuihtuvalla kylällä, mutta itse saan 350€/kk 43 neliön kaukolämpö rivitalo yksiöstä.  Yhtiövastike 170€/kk.

Todella edullinen hoitovastike. Onko teillä huoltoyhtiö vai teettekö lumityöt ja nurmikon leikkuut itse? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan