SAK, Akava, STTK: Työehtosopimusneuvottelut ovat vaikeat - liittoon kuulumattomat heikentävät neuvotteluvoimaa
Suomen suurimmat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK varoittavat palkansaajia, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista ei ole helppoa tietä ulos. He pelkäävät, että he joutuvat hyväksymään hallituksen työlainsäädäntöön tulevat muutokset, jotka he katsovat olevan työntekijöiden kannalta epäedullisia.
Hallitus perustelee näitä toimia sillä, että ne ovat tarpeen Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi ja julkisen talouden tasapainottamiseksi.
Palkansaajakeskusjärjestöt eivät hyväksy hallituksen linjaa ja sanovat, että se on vastoin työmarkkinoiden perinteistä sopimuskulttuuria ja työntekijöiden oikeuksia.
He sanovat, että he ovat valmiita taistelemaan parempien työehtojen puolesta ja että enemmistö heidän jäsenistään olisi valmis lakkoilemaan.
"Me emme voi suostua siihen, että hallitus yrittää pakottaa meidät huonontamaan työehtojamme. Me olemme valmiita käyttämään kaikkia laillisia keinoja, mukaan lukien lakot, jotta saamme oikeudenmukaisen sopimuksen", sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.
Palkansaajakeskusjärjestöt kuitenkin tunnustavat, että heidän neuvotteluvoimansa on heikentynyt, koska liittoon kuulumattomien työntekijöiden määrä on kasvanut. He sanovat, että tämä on ongelma, koska liittoon kuulumattomat työntekijät eivät ole sitoutuneet noudattamaan mahdollisia lakkopäätöksiä ja että he saattavat jatkaa työskentelyä lakon aikana.
"Me toivomme, että ihmiset ymmärtäisivät, että liittoon kuuluminen on tärkeää sekä heidän omien etujensa että koko työyhteisön etujen kannalta. Me toivomme, että ihmiset heräisivät vielä ennen tulevia neuvotteluita ja liittyisivät runsain määrin liittoon, jotta saamme yhteisvoimin haastettua työnantajat", sanoo Akavan puheenjohtaja.
STTK:n puheenjohtaja Antti Palola sanoo, että he ovat valmiita neuvottelemaan työnantajien kanssa, mutta että he eivät aio antaa periksi perusasioista, kuten palkoista, työajoista ja työsuhteen turvasta.
"Me emme ole joustamattomia, mutta me emme ole myöskään naiiveja. Me tiedämme, että työnantajat haluavat hyödyntää hallituksen työlainsäädännön muutoksia heikentääkseen työehtojamme. Me emme anna sen tapahtua", Palola sanoo.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella on talous niin surkeassa jamassa niin onko se nyt kiin huono juttu jos palkoissa joustetaan alaspäin?
Ei ainakaan itselleni. Mielestäni joustoa pitäisi tapahtua joka suuntaan.
Joustakoot ne, jotka haluavat. Mun tuntipalkka on reilu 10e, eipä paljoa jousteta.
Suomessa yleissitovuus eli jokainen joustaa, myös sinä. Tuolla palkalla nyt ei muutenkaan pärjää Suomessa ellet tee useampaa työtä. Eli kyllä sultakin palkka pienenee.
Työn voi jättää kokonaan tekemättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomella on talous niin surkeassa jamassa niin onko se nyt kiin huono juttu jos palkoissa joustetaan alaspäin?
Mutta kun ei tapahdu, nämä k u s i p ä ä t jotka tätä "joustoa" vaatii, eivät jousta itse.
Se on vaan pelkkää yksipuolista sanelua ja alistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joustakaa te suurituloiset alaspäin. Minä en jousta 13 eurostani/tunti yhtään. Työpäivän jälkeen on kuin hakattu, joku palkka tästäkin kärsimyksestä pitää saada.
Olen siis duunari, palkka 12 e/t. Ja olen valmis joustamaan. Elintaso laskee samalla, ei siinä sen kummallisempaa. Ei se nykyinen elintaso ole kiveen hakattu asia.
Aina eletään tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies joka on teollisuusliitossa sanoi, että jos tulee vielä lakkoja, eroaa liitosta. Hänen sanoin" ei kestä oma talous olla lakossa". Näin on kuulemma useampi sanonu.
Miehesi on fiksu kun on valmis laskemaan palkkaansa. Onhan se silti parempi kuin lakkoavustus.
Onhan sen "mun miehen" jatkossa mukava olla rokulipäivä palkattomalla. Pian myös sunnuntai- ja pyhäkorvaukset yms muisto vain. Silti jos naama ei miellytä voi "mun mies" saada kenkää jatkossa koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joustakoot ne, jotka haluavat. Mun tuntipalkka on reilu 10e, eipä paljoa jousteta.
Suomessa yleissitovuus eli jokainen joustaa, myös sinä. Tuolla palkalla nyt ei muutenkaan pärjää Suomessa ellet tee useampaa työtä. Eli kyllä sultakin palkka pienenee.
Siinä vaiheessa kun palkka laskee, heittäydyn työttömäksi ja alan tehdä pimeitä hommia.
Älkää huoliko. Aion pysyä työttömänä tai hakeutua saikulle jonkun vaivani turvin niin kauan kuin tämä pelleily jatkuu.
Silti etenkin. Sak jäsenet - vasemmistolaiset on savustaneet persujäseniään ja haukkuneet niin että osa lähti lounaan kassaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joustakaa te suurituloiset alaspäin. Minä en jousta 13 eurostani/tunti yhtään. Työpäivän jälkeen on kuin hakattu, joku palkka tästäkin kärsimyksestä pitää saada.
Olen siis duunari, palkka 12 e/t. Ja olen valmis joustamaan. Elintaso laskee samalla, ei siinä sen kummallisempaa. Ei se nykyinen elintaso ole kiveen hakattu asia.
Olet valmis joustamaan omasta palkastasi että pomosi saa enemmän palkkaa. Kyllä teitä tyhmiä aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet duunari koska olet tyhmä. Fiksu olisi paljon paremmin palkatussa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei tapahdu, nämä k u s i p ä ä t jotka tätä "joustoa" vaatii, eivät jousta itse.
He ovat työnantajia tmv. jolloin saavat yrityksestä voiton. Voitto kuuluu kapitalismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet valmis joustamaan omasta palkastasi että pomosi saa enemmän palkkaa. Kyllä teitä tyhmiä aina löytyy.
Tämä tulee olemaan totta jokaisen kohdalla koska liitot eivät saa estettyä tessin muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nimenomaan ei halua kuulua liittoon koska eivät kannata liiton ajattelumallia ja jatkuvaa lakkoilua. Siitä syystä voi kuulua ihan työttömyyskassaan.
Nykyiset lakot ovat minulle ihan ok, en ole niiden puolella enkä niitä vastaan mutta satun tässä tapauksessa olemaan samaa mieltä hallituksen kanssa. Jo nyt suuri osa työntekijöistä on jotain ihan muuta kuin kokoaikaisia ja trendi on pätkätyön suuntaan. En näe muuta keinoa muuttaa suuntaa kuin työehtojen ja etenkin irtisanomissuojan merkittävää muutosta. En voi mitenkään kannattaa sitä että työpaikan k*sipäästä ei pääse eroon ennen eläkeikää kun irtisanomissuoja on niin vahva. En itsekään haluaisi palkata nykyisillä ehdoilla.
Hienoa että olet valmis joustamaan palkassasi alaspäin. Fiksua!
Hienoa että olet valmis joustamaan palkassasi alaspäin. Fiksua!
Uskon että enemmistö on valmis, myös liittoon kuuluvista osa.
Minä neuvottelen omat palkkani. Tuotan arvoa, jonka yritys ostaa. Tiedostan sen, ettei kaikki pysty neuvottelemaan omasta puolestaan ja sitä varten tarvitaan liittoja mutta lähes poikkeuksetta korkeahkopalkkaiset työntekijät ovat nimenomaan itse neuvotelleet tietyn palkan itselleen. Liitot yleensä neuvottelee vain sen minimipalkan. Jos haluaa yli minimipalkan se pitää neuvotella itse oli liittoa tai ei.
Et sinä voi sellaisen työnantajan kanssa neuvotella yhtään mistään, joka sanelee sinulle yksipuoliset ehdot ja tarjoaa tessiin nojaten sitä minimipalkkaa ja sanoo, että tää on työehtosopimuksen mukainen palkka.
M u l k k u j e n kanssa ei voi neuvotella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jousta kaltaisessa kanssa palkasta. Omistajat saavat suuremmat osingot ja pomot palkankorotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä niin naurettava maa, hallitus tekee jotain aivan naurettavan lässytilää juttuja ja sitten täällä v**tu lakkoillaan :D
Joillekin aloille tehdään mahdollisuus sopia että haluavatko ottaa ensimmäisen palkattoman sairauspäivän, irtisanomissuojaa helpotetaan painavasta ja perustellusta vain perustelluksi, paikallista sopimista lisätään niin että liittoon kuulumattomat pienyrityksetkin voivat käyttää työehtosopimuksissa ja laissa sovittuja jutttuja vaikka eivät kuulu liittoon, poliittisia lakkoja rajoitetaan yhteen päivään kun muualla Euroopassa ne ovat joko kokonaan kiellettyjä tai vain sallittu muutamiksi tunneiksi.... tästä lässytilääpaskasta täällä itketään ja lakkoillaan kuukausikausia. 😂😂😂😂😂😂 V tt u mitä naurettavaa lapsellista paskaa. 😂😂😂
Juuri näin! On se kumma että suomalaiset eivät ymmärrä että palkka voi mennä alaspäin kuten muualla Euroopassa. Suomen työlainsäädäntöä muutetaan vastaamaan eurooppalaista mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kourallinen pomoja, yksikään ei tee konkreettisia töitä. Minä teen töitä, ne saa palkkaa. Työntekijöistä on aina puute sekä työajasta jota leikataan koko ajan..pomoja ei vähennetä vaan käsketään työntekijää piiskata itseään nopeammaksi koska pitää sama työ tehdä halvemmalla nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet duunari koska olet tyhmä. Fiksu olisi paljon paremmin palkatussa työssä.
Todennäköisesti olet duunari. Heitä on melkein 2 miljoonaa. Eli sinun palkkasi laskee myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat työnantajia tmv. jolloin saavat yrityksestä voiton. Voitto kuuluu kapitalismiin.
He voivat sitten itse tehdä kaiken työn yrityksessään, jos heillä ei ole halua maksaa osaa siitä voitosta niille, jotka sen voiton konkreettisesti tekevät.
Toinen vaihtoehto on ottaa ammattitaidottomia n e e k e r e i t ä töihin ja ihmetellä, kun mikään ei onnistu, eikä tule voittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat sitten itse tehdä kaiken työn yrityksessään, jos heillä ei ole halua maksaa osaa siitä voitosta niille, jotka sen voiton konkreettisesti tekevät.
Toinen vaihtoehto on ottaa ammattitaidottomia n e e k e r e i t
Hymyillä ainakin osaavat toisin kuin suomalaiset jotka ovat aina vihaisen näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suksi hevon v vatipäinen zaastainen idioottivajakki. Joustoa joka suuntaan ei ole se, että vain palkoissa joustetaan alaspäin. Kaltaisesti jätteet ovat alinta zaastaa mitä ihmiskunnasta löytyy.
Minä neuvottelen omat palkkani. Tuotan arvoa, jonka yritys ostaa. Tiedostan sen, ettei kaikki pysty neuvottelemaan omasta puolestaan ja sitä varten tarvitaan liittoja mutta lähes poikkeuksetta korkeahkopalkkaiset työntekijät ovat nimenomaan itse neuvotelleet tietyn palkan itselleen. Liitot yleensä neuvottelee vain sen minimipalkan. Jos haluaa yli minimipalkan se pitää neuvotella itse oli liittoa tai ei.