Ahdistaa mahdollisesti tuleva sota. Jostain syystä täältäkin aloituksia poistuu. Missä voi jutella?
Aivan selviä vihjeitä on siitä, että Suomen päättäjätkin ovat tajunneet, että parin kolmen vuoden päästä tänne hyökätään, mikäli naapurimme saa Ukrainasta yhtään maata, eli voittaa.
Halusin vähentää ahdistustani keskustelemalla nimettömästi täällä.
Asia on niin, että emme voi millään tietää mahdollisen sodan lopputulosta etukäteen. Eli miten käyttäytyy Nato ja USA. Luotan toki tukeen, mutta ei muilla ole loputtomia määriä esim miehiä antaa tänne.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt sodasta unen lapsena. Tankit iski tulta. Telkkarissa puhui ulkomainen mies jolla harmaat hiukset ohimoilla.
Aikuisena yksi uni, kun katselen nykyisellä asunnollani parvekkeella kun panssarivaunu ajaa läheisellä tiellä kohti läheistä kasarmia.
Minä elin lapsuuteni kylmän sodan varjossa, helposti näki unia sodasta ja kyllä niissä unissa oli ohjuksissa ihan ydinkärjet. Mutta ei ole montaa päivää kun armeijan kuljetuskalustoa tuli oikeasti vastaan, pohjoisessa on harjoitukset.
Taas tätä nimetöntä propagandaa. Putoa Ivan ikkunasta, jos noin ahdistaa.
Unohtui vain että suomi olisi saanut 3 kertaa enemmän maata muualta. Samoin että samat nuorsuomalaiset lapuan liitot jne. olivat sotaa hakemassa kuin nytkin joilla ei parta kasva. Vaikea on tunnustaa että suomi liittyi natseihin eli saksaan ja hävisi sodan. Olisihan neuvostoliito voinut suomen miehittää. Melko vähällä päästiin kun venäjä menetti 50 milj sotilasta vapauttaessaan koko euroopan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä pitäisi sallia vertaistukiketju tästä aiheesta huolestuneille, mutta aina joku ääliö poistattaa sen.
Eli keskustelu voi koskea HUOLTA sodasta, eikä siitä, miten todennäköinen sota on ja hyökkääkö kukaan tänne vai ei. HUOLTA voi tuntea kuka vain ja siitä pitää voida puhua.
En tiedä vastausta ap:n kysymykseen, että miten huolen saa pois, sillä olen itsekin huolehtija ja stressaaja. Joillekin toimii se, että ei lue uutisia yhtään. Minulle taas auttaa päinvastoin kaiken tiedon hankkiminen. Joillekin auttaa se, että mielessään sulkee koko sodan mahdollisuuden pois ja keskittyy muuhun. Minulla auttaa konkreettinen varautuminen ja kotivaran keräys jne.
Eli varmaan on hyvin yksilöllistä, miten huolen kanssa tulee toimeen.
Minua huolestuttaa miten lapsiani mahdollisesti rai ataan ja ki utetaan. Kuinka sulkija lihas katkotaan jne
Itse olen miettinyt, että jos sodan tietäisi tulevan, niin kannattaisiko esim. rehkiä töissä. Nyt kannattaisi nauttia kaikesta niin paljoa kuin voi, koska parin vuoden päästä ohjukset saattavat lennellä täälläkin. Olen ihan oikeasti miettinyt, että jäisin ensi kesän jälkeen väliaikaisesti pois töistä ja tekisin kaikkea hauskaa ja söisin ja pukeutuisin hyvin. Sodan aikanahan ihmisten omaisuuskin voidaan takavarikoida ja esimerkiksi asunnot sotaa käyvässä lienevät aika arvottomia, joten ei kannata säästää.
Olen kohta nelikymppisenä jo sen ikäinen, että olen jo ehtinyt tehdä elämässä tarpeeksi enkä pelkää omaa kuolemaani. Sen sijaan harmittaa lasten ja nuorten puolesta, jos he joutuvat sotaan tai pakolaisiksi.
Mistä sä nyt olet saanut päähäsi että ne on tänne heti tulossa. Ei suomi ole venäjän mikään ykkös intressi. Uskonto on venäläisille tärkeä sekin on eri. Suomi on länsimaa minkä tapoja ja kulttuuria siellä arvosteta. Viro Latvia Liettua on kulttuurillisetikkin lähempänä venäjää kuin suomi. Eikä suora konflikti Naton kanssa ole heillekään toiveena. Vanhoja maa-alueita heitä kiinnostaa enemmän entiset neuvosto maat etelämpänä kuin suomi. Putin itsekin on sanonut että ruotsi ja Suomi ei ole intresseissä. Toivottavasti edes vähän rauhoittaa ja selkeyttää ajatuksia
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä nyt olet saanut päähäsi että ne on tänne heti tulossa. Ei suomi ole venäjän mikään ykkös intressi. Uskonto on venäläisille tärkeä sekin on eri. Suomi on länsimaa minkä tapoja ja kulttuuria siellä arvosteta. Viro Latvia Liettua on kulttuurillisetikkin lähempänä venäjää kuin suomi. Eikä suora konflikti Naton kanssa ole heillekään toiveena. Vanhoja maa-alueita heitä kiinnostaa enemmän entiset neuvosto maat etelämpänä kuin suomi. Putin itsekin on sanonut että ruotsi ja Suomi ei ole intresseissä. Toivottavasti edes vähän rauhoittaa ja selkeyttää ajatuksia
Siihenhän voi luottaa, mitä Putin sanoo. Muuta en osaa kommentoida.
Tää Ap iigori on muuttanut propaganda tapaansa, nyt tekeytyy tavalliseksi Suomalaiseksi, mutta teksti kertoo mikä todellisuudessa on. Miettikää uudelleen propagandan syöttötapaa siellä venäjän suunnalla.
Huoleen sodasta voisi suhtautua vaikkapa tämmöisillä tavoilla:
Hyväksy se, että kuolema tulee joka tapauksessa - tuleepa sotaa tai ei.
Varustaudu hankkimalla sellaisia tarvikkeita joita sota-aikana on vaikea saada (esim hätäradio, keitin, otsalamppu ym. kotivaraa)
Pyydä Jumalalta syntejäsi anteeksi (siitä saa vähintään hyvän mielen)
Siinähän ei mitään menetä, että jonkinlaiset exit-suunnitelmat laatii sodan syttymisen varalle. Poistumisen kiireellisyys sitten tositilanteessa riippuu paljon siitä, löytyykö perheestä mahdollisesti ihan sotahommiinkin joutuvia. Näiden kohdalla kannattaa omatoiminen evakuoituminen suorittaa hyvinkin etupainotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tää Ap iigori on muuttanut propaganda tapaansa, nyt tekeytyy tavalliseksi Suomalaiseksi, mutta teksti kertoo mikä todellisuudessa on. Miettikää uudelleen propagandan syöttötapaa siellä venäjän suunnalla.
On huomattu ;D näihin on jo kyllästynytkin, mutta käy ihan viihteestä kuitenkin. Ei nämä vaùva-palstan jutut kyllä vaikuta mitenkään, hupaisa lukea ja joskus jotain jekkua kirjoittaa mistä Vasili "tykkää" ;D Lippu korkealle!
Vierailija kirjoitti:
On todellakin suomen etu, että ukraina voittaa.
Tämä on ihan paskaa.
Venäjä ei hyökkää tänne, kävi Ukrainassa miten kävi. Ihme aivopestyjä lämpaita, että saadaan Ukrainan sota jatkumaan.
Sama oli koronan kanssa, lampaat peloteltiin paskat housuun vaikka korona on vanha tauti.
___
Maaliskuu 2020
YLE
Luulitko, että koronavirus on uusi ja tuntematon? Vastaus on ei. Koronan eri mutaatiot ovat aiheuttaneet lukuisia pahoja epidemioita, ja kaava niissä on huomattavan samanlainen. Ne ovat olleet kiinalaisilla villieläintoreilla jopa niin yleisiä, että torien myyjät ovat muuttuneet niille jo vastustuskykyisiksi.
Sinäkin olet sairastanut elämäsi aikana koronan aiheuttaman flunssan todennäköisesti jo lukuisia kertoja. Näiden aiheuttajina ovat olleet tämänhetkisen pandemianaiheuttajan serkut. Ne nimittäin ovat lievien flunssien takana.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/22/koronapandemia-ei-ollut-virolo…
Typerykset!
Käyttäjää niitä aivoja, jos teillä sellaiset edes on!
Vierailija kirjoitti:
Te jotka huolehditte, oletteko nähneet unia sodasta? Tuleeko siis sotahuolet uniinkiin?
Minä olen nähnyt vain yhden unen mutta sitäkin voimakkaamman ja todentuntuisemman.
Unessa olin pienessä mökissä ja tietoisena sodan alkamisesta. Näin taivaalta pudottautuvia sotilaita ja tuli hätä sammuttaa mökistä kynttilät ja mennä piiloon. Seuraavassa hetkessä olinkin jo kiinni otettuna jossakin missä oli paljon ihmisiä, useimmat puhuivat muita kieliä kuin suomea. Todella ahdistava uni enkä ole edes miettinyt sotaa aktiivisesti.
Minä näin unen että tankit ja sotakoneet vyöryivät suomeen ja pommeja pudotettiin taivaalta, mun siskon kumppani taas näki unen että ihmisiä kuoli suomessa kun sota alkoi ja jo kuollut puhui hänelle unessa muttei muistanut mitä, yllättävän moni on nähnyt unta tulevasta sodasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka huolehditte, oletteko nähneet unia sodasta? Tuleeko siis sotahuolet uniinkiin?
Minä olen nähnyt vain yhden unen mutta sitäkin voimakkaamman ja todentuntuisemman.
Unessa olin pienessä mökissä ja tietoisena sodan alkamisesta. Näin taivaalta pudottautuvia sotilaita ja tuli hätä sammuttaa mökistä kynttilät ja mennä piiloon. Seuraavassa hetkessä olinkin jo kiinni otettuna jossakin missä oli paljon ihmisiä, useimmat puhuivat muita kieliä kuin suomea. Todella ahdistava uni enkä ole edes miettinyt sotaa aktiivisesti.
Olen nähnyt sotaunia viimeiset 40 vuotta, joten ei ne mitään enneunia ole, jos sitä mietit.
Asia onkin varmasti noin päin teillä, jotka näette yhä unia/painajaisia edellisestä sodasta ja sen seurauksista
Sota osuu aina jonkin sukupolven kohdalle. Maailmanhistoria on syklistä.
Vierailija kirjoitti:
Lupaan rukoilla tänään illalla että suomeen syttyy sota.
No ei ainakaan putlerin toimesta. Kyllä tämäkin maa tarttis puhdistusta muttei helkkari jonkun ulkomaaneläjän toimesta..
Mistä tälläinen kuvitelma ihmisille on syntynyt, että maan joutuessa sotatilaan sieltä vain muutetaan pois. Suomen perustuslaissa on jokaisella maanpuolustus velvollisuus. Tämä tarkoittaa sotilaallisen puolustuksen lisäksi yhteiskunnan toimien ylläpitoa joihin jokaisella on velvollisuus. Toisekseen Suomen joutuessa sotaan on koko nato mukana joten risteilyt Ruotsiin tai aurinkolomat Espanjassa eivät takaa sen suurempaa turvaa. Sota-aikana tälläiset pelkurit tuomitaan 4vuoden vankeustuomioon. Ja todennäköisesti tilanteen niin vaatiessa tuomiot kovenevat, ei ehkä enää nykyaikana kuolemaan tuomioon saakka, mutta en pitäisi sitä täysin pois suljettunakaan.
Minua ahdistaa naiset joka väkisin tahtovat tai ovat tulleet raskaaksi näin sodan alla. En ymmärrä mitä niiden päässä liikkuu !