Mitä ihmettä tarkoittaa "esteettömän kulun antaminen jalankulkijalle suojatiellä"? 20 päiväsakkoa omituisilla perusteluilla
Autoilija ylitti suojatien paljon ennen kuin jalankulkijat olivat edenneet siihen osaan suojatietä. Eli ei mitenkään estänyt jalankulkijoita suojatiellä. Silti 20 päiväsakkoa. Video tilanteesta:
https://twitter.com/DPasterstein/status/1763132054034616611
Jos olisin tuo autolija, tekisin valituksen.
Kommentit (133)
Ihme jankkausta, koska normaali autonkuljettaja tajuaisi pysähtyä tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on nyt miettiä miten tämä saadaan pyöräilijöiden syyksi
😁😂😂👍🏼
Olen ainakin kahdesti ollut jäädä auton alle suojatiellä Suomessa.
Ihmettelen miten törkeää ajaminen siellä on. Jos vertaa muihin pohjoismaihin liikennekulttuuri on aivan toista luokkaa.
Esim Ruotsissa ajetaan lujaa, annetaan jalankulkijalle tietä mutta silti liikenne on tosi sujuvaa. Ilo ajaa vaikka Tukholman keskustassa. Sama Norjassa. Ja vaikka Viro ei ole pohjoismaa sama juttu. Virossa on myös nollatoleranssi ratissa ja se on ehdoton. Todella hienoa.
Vain suomalaiset ovat juuri puusta laskeutuneita juntteja.
Voisit tehdä ihan vapaasti valituksen, se ei auttaisi mitään. Tuossa tapauksessa sakko tuli täysin aiheesta ja tuossa olisi ihan ilman muuta pitänyt pysähtyä.
Menööt helvettiin niiden rattaidensa kanssa, sehän on autotie. Maalailkoon viherkommarit niitä raitojaan ja asetelkoon niitä merkkejään Lentuan korpeen.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi varmaan suojateiden eteen aletaan asentaa puomeja jotka laskeutuvat kun kävelijä on tulossa.
Toivottavasti. Jalankulkijana on vaarallista kulkea, kun piittaamattomia autoilijoita on niin paljon. Moni ei tunnu tuntevan liikennesääntöjä, saati piittaa sen suojattoman jalankulkijan turvallisuudesta. Hyvähän se perzeillä, kun itsellä auto suojana, sillä kävelijällä ei ole mitään suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tämä opetettiin autokoulussaselkeästi 15 vuotta sitten. Ja ymmärrän hyvin mitä tarkoitetaan. Autoilijan pitää pysähtyä suojatien eteen ja odottaa jalankulkijan ylitys. Myös aikeissa olevat jalankulkijat pitää huomioida. Poikkeus oli tuo keskikorokkeellinen suojatie osuus.
Tämä. Ei ihmiset tunne liikennesääntöjä. Täällä Tampereella harva pysähtyy ja päästää kävelijän tien yli, vaikka varmasti näkee, että siinä on ihmisiä odottamassa kadunylitystä. Olisi poliisilla sakotettavaa, jos on kassassa vajetta.
Kortti pitäisi ottaa pois helpommin. Jos ei kykene sisäistämään liikennesääntöjä, niin ei kykene ajamaan ajoneuvoa.
Olen seurannut 18 vuotiaan lapseni ajamista. Hänellä on hyvin suojatiesäännöt hallussa. Ja lasten kohdalla hänelle on opetti, että he ovat aina riski. Ovat he missä tahansa kohtaa jalkakäytävää tms. Lapseni huomioi hienosti lapset liikenteessä. Katsotaan, kun paatuu ja alkaa keksimään omia sääntöjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen on vaarallista, koska autoilijat ovat tuollaisia. Mä katson vihaisesti lukkojarruttelevia autoja kun ne ajavat suojatietä kohti ollessani siinä. Sakon paikkahan se on.
Eli katsot vihaisesti kun pysähtyvåt. Miksi? Ei se sulle kuulu millä vauhdilla tulevat kunhan ei ylitä nopeusrajoitusta ja pysähtyvät kuitenkin ennen suojatietä
Varmasti katsotaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi, jos saapuu aivan suojatien äärelle suurinta sallittua nopeutta.
Katsokaapa, mitä se laki sanoo yleisesti liikenteessä toimimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Videon mukaan selvä tapaus. Autoilija ei saa ylittää suojatietä, jos jalankulkija on jo astunut sille. Jokainen autokoulun käynyt tietää tämän.
Missä laissa näin sanotaan? Voit varmaan osoittaa sen lain kohdan kun kerran asia noin selvä on.
Menkää takaisin autokouluun, jos ette ymmärrä mikä tuossa tilanteessa oli väärin. Eiköhän se poliisi osaa parhaiten ne liikennesäännöt ja tietää millä perusteella voi sakottaa. Turha leikkiä täällä mitään asiantuntijaa, kun ei väistämissäännötkään ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videon mukaan selvä tapaus. Autoilija ei saa ylittää suojatietä, jos jalankulkija on jo astunut sille. Jokainen autokoulun käynyt tietää tämän.
Missä laissa näin sanotaan? Voit varmaan osoittaa sen lain kohdan kun kerran asia noin selvä on.
Olen eri, mutta tietoliikennelaissa tämä asia on selvästi esitetty etenkin vuoden 2020 jälkeen, kun ennakointivelvollisuus tuli. Tosin minulle kyllä jo 1997 autokoulussa teroitettiin, että jalankulkija suojatiellä on pyhä.
Kyllä auto tuntuu tekevän suomalaisesta herkän lumihiutaleen. Aina on tippa linssissä itkemässä milloin mitäkin :D
Vaihdoin fillaroinnin kävelyyn ja itse koen tuota nyt jatkuvasti. Mun toinen jalka on jo suojatiellä ja silti osa autoilijoista kiilaa siitä edestä ja pakottaa mut pysähtymään.
Jos jotkut edes vähänkään on suojatiellä niin silloin autojen ei kuulu mennä edestä. Jopa tuossa videossa. Mulla oli vielä tiukemmat paikat autojen kanssa.
Musta tulee koko aika epävarmempi milloin uskallan astua suojatielle, kun autoja on tulossa kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tietoliikennelaissa tämä asia on selvästi esitetty etenkin vuoden 2020 jälkeen, kun ennakointivelvollisuus tuli. Tosin minulle kyllä jo 1997 autokoulussa teroitettiin, että jalankulkija suojatiellä on pyhä.
Tieliikennelaki oli tarkoitus kirjoittaa, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tämä opetettiin autokoulussaselkeästi 15 vuotta sitten. Ja ymmärrän hyvin mitä tarkoitetaan. Autoilijan pitää pysähtyä suojatien eteen ja odottaa jalankulkijan ylitys. Myös aikeissa olevat jalankulkijat pitää huomioida. Poikkeus oli tuo keskikorokkeellinen suojatie osuus.
Tämä. Ei ihmiset tunne liikennesääntöjä. Täällä Tampereella harva pysähtyy ja päästää kävelijän tien yli, vaikka varmasti näkee, että siinä on ihmisiä odottamassa kadunylitystä. Olisi poliisilla sakotettavaa, jos on kassassa vajetta.
Eikös siellä Tampereella laitettu kolmiotkin mieluummin pyöräilijöille kun autoilijat ei niitä kuitenkaan noudata
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on nyt miettiä miten tämä saadaan pyöräilijöiden syyksi
Mmmutku pyöräilijät. Eiköhän kohta taas ala kevään myötä se joka vuotinen vinkuminen
Useita sakkoja saisi useammalle autoilijalle antaa. Noita rikkeen tekijöitä näyttää olevan paljon.
Pyöräilijöiksi lasketaan myös potkulautaa taluttavat . Ainakin kun ne on tulossa itärajan yli. Uutiskuvien mukaan näin.