Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tarkoittaa "esteettömän kulun antaminen jalankulkijalle suojatiellä"? 20 päiväsakkoa omituisilla perusteluilla

Vierailija
29.02.2024 |

Autoilija ylitti suojatien paljon ennen kuin jalankulkijat olivat edenneet siihen osaan suojatietä. Eli ei mitenkään estänyt jalankulkijoita suojatiellä. Silti 20 päiväsakkoa. Video tilanteesta:

https://twitter.com/DPasterstein/status/1763132054034616611

Jos olisin tuo autolija, tekisin valituksen.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin fillaroinnin kävelyyn ja itse koen tuota nyt jatkuvasti. Mun toinen jalka on jo suojatiellä ja silti osa autoilijoista kiilaa siitä edestä ja pakottaa mut pysähtymään.

Jos jotkut edes vähänkään on suojatiellä niin silloin autojen ei kuulu mennä edestä. Jopa tuossa videossa. Mulla oli vielä tiukemmat paikat autojen kanssa. 

Musta tulee koko aika epävarmempi milloin uskallan astua suojatielle, kun autoja on tulossa kohdalle.

Minulle on jalankulkijana ollut nuoresta asti selvää, että astun suojatielle vasta, kun olen huomannut, että autoja EI ole tulossa. Eli pystyn esteettömästi tien ylittämään. Miksi minä tunkisin suojatielle, jos hahmotan auton olevan tulossa sillä etäisyydellä, etten ehtisi tietä ylittämään?

Liikennevaloissa tietenkin kaikki osapuolet menevät valojen mukaan ilman muita tulkintoja. Silti silloinkin normaali valppaus on paikallaan, kun ihmisistä on kyse.

Vierailija
102/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin monta kertaa meinannut tulla yliajetuksi suojatiellä että jatkossa kuvaan jokaisen auton ja teen jokaisesta ilmoituksen.

Esimerkki: minulla vihreät, olen kulkemassa suojatietä, oikealle kääntyvä auto kaahaa hulluna ohi ja viittoilee minulle että olen liian hidas/hänellä on kiire.

Rupean pitämään kännykkää kädessä kamera auki joka kerta kun ylitän suojatietä. Tämä on NIIN yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin fillaroinnin kävelyyn ja itse koen tuota nyt jatkuvasti. Mun toinen jalka on jo suojatiellä ja silti osa autoilijoista kiilaa siitä edestä ja pakottaa mut pysähtymään.

Jos jotkut edes vähänkään on suojatiellä niin silloin autojen ei kuulu mennä edestä. Jopa tuossa videossa. Mulla oli vielä tiukemmat paikat autojen kanssa. 

Musta tulee koko aika epävarmempi milloin uskallan astua suojatielle, kun autoja on tulossa kohdalle.

Minulle on jalankulkijana ollut nuoresta asti selvää, että astun suojatielle vasta, kun olen huomannut, että autoja EI ole tulossa. Eli pystyn esteettömästi tien ylittämään. Miksi minä tunkisin suojatielle, jos hahmotan auton olevan tulossa sillä etäisyydellä, etten ehtisi tietä ylittämään?

Liikennevaloissa tietenkin kaikki osapuolet menevät valojen mukaan ilman muita tulkintoja. Silti silloinkin normaali valppa

Autoillahan on velvollisuus väistää suojatiellä kävelevää ihmistä ja miksi ei luonnon eläimiäkin. Etäisyys ja auton nopeus määrittelee sen milloin uskallan ylittää tien. Ei ole väärin astua suojatielle, vaikka näkisi auton tulevan kohti. Autoilla on velvollisuus olla ajamatta kävelijöiden päälle suojatiellä.

Vierailija
104/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennevaloissa tietenkin kaikki osapuolet menevät valojen mukaan ilman muita tulkintoja. Silti silloinkin normaali valppa

No mutta kun autoilijat suuttuvat tästäkin. Esimerkiksi niin että näen auton ajavan kovaa vauhtia kohti suojatietä, joten hidastan itse ja jopa käännyn sivuttain etten edes näytä siltä että olen menossa, ja annan auton mennä ohi - paitsi että viime hetkellä kuski lyö jarrut pohjaan ja alkaa ärsyyntyneenä viittomaan että mene nyt siitä! 

Tuntuu että jalankulkijana ei voi voittaa, aina joku suuttuu sitä että kehtaat olla liikkeellä.

Vierailija
105/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, revi autoilija siitä. mä antaisin sulle sakon lisäksi pamppuakin.

Vierailija
106/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi ihan samoin, kuin aloituksessa hetki sitten. Mulla ei vain rattaita ole. Harvemmin saa katsottua sitä rekisterikilpeä, että harvemmin jää rikkeen tekijät kiinni.

Vierailija
107/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ruuhka-aikaan koskaan pääsisi tien yli ajattelutavallasi.

Vierailija
108/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi otsikossa esitin kysymyksen "mitä ihmettä tarkoittaa esteettömän kulun antaminen jalankulkijalle suojatiellä". Koska tuossa sakotettu valkoisen auton kuljettaja ei mitenkään estänyt tai haitannut jalankulkijoiden kadunylitystä.

ap

Sitä että, jos jalankulkija on suojatiellä, jalankulkijan edestä ei saa ajaa (vaikka ehtisikin).

Vierailija
109/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijat olivat jo lähteneet ylittämään suojatietä (huom! lastenrattaiden kanssa!). Silloin autoilijan on anettava jalankulkijan ylittää tie.

Nuo saatanan jalankulkijat pääsivät ylittämään tien täysin esteettömästi ja hidastamatta! Etkö katsonut videota?

Jos jalankulkija on AIKEISSA astua suojatielle, autoilijan on pysähdyttävä ennen suojatietä. Älä pälli kitise, sulle ei korttia noilla hoksottimilla anneta koskaan.

Laki ei määrää pysähtymään. Siinä sanotaan, että "tarvittaessa".

Vierailija
110/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videon mukaan selvä tapaus. Autoilija ei saa ylittää suojatietä, jos jalankulkija on jo astunut sille. Jokainen autokoulun käynyt tietää tämän.

Se nyt vaan on niin, että laki ei tuollaista määräystä sisällä.

Vierailija
111/133 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä murhayritys.

Vierailija
112/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko muuten siinä videossa, että samanaikaisesti valkoisen auton kanssa suojatien yli ajaa musta auto toiseen suuntaan? Sen kuljettaja ei jutun mukaan saanut rangaistusta, vaikka syyllistyi samaan rikkomukseen, jos poliisin tulkinta on se, että suojatien yli ei saa ajaa, jos suojatiellä missään kohdassa tai astumassa sille on jalankulkija.

Vierailija
113/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videosta ei oikein selviä onko paikalla keskikoroke ja ovatko kalankulkijat ehtineet keskikorokkeelle asti. 

Minulla on tapana ajaa ohi jos jalankulkija on vielä keskikorokkeen toisella puolella. Jos jalankulkija on ehtinyt keskikorokkeelle asti niin pysähdyn.

Vierailija
114/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on käynyt myös niin, että ylitin suojatietä kohdassa, jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Reunimmaisen kaistan auto pysähtyi suojatien eteen. Itse olin juuri siinä kohdassa suojatiellä. Keskikaistaa ajoi toinen auto, joka mistään piittaamatta jatkoi sekä suojatien yli, että suojatien eteen pysähtyneen auton ohi, pysähtymättä.

Onneksi huomasin juonen jo hyvissä ajoin, muuten en varmasti olisi tätä kirjoittamassa.

Vierailija
115/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, revi autoilija siitä. mä antaisin sulle sakon lisäksi pamppuakin.

Harvalla meillä on kristallipalloa, joten miten tunnistaa jalankulkija, joka valmistautuu menemään suojatielle? Nimittäin kun turhan usein se jalankulkija seisoo metrin päässä suojatiesta, katselee taivaalle/kännykkään ja tietenkin on luurit päässä, ettei varmasti kuulekaan mitään. 

Vierailija
116/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meillä on kristallipalloa, joten miten tunnistaa jalankulkija, joka valmistautuu menemään suojatielle? Nimittäin kun turhan usein se jalankulkija seisoo metrin päässä suojatiesta, katselee taivaalle/kännykkään ja tietenkin on luurit päässä, ettei varmasti kuulekaan mitään. 

Yksi esimerkki on nuo jotka ulkoiluttavat koiraa ja saattavat seistä koiran kanssa suojatien vieressä. Niiden kohdalla ei kannata juuri pysähtyä koska lähes aina ne vain seisoo siellä ja koira tekee tarpeitaan. Harvemmin heillä on kiire minnekään. 

Vierailija
117/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin selkeä liikennerike. Jalankulkija on ylittämässä ajorataa suojatiellä. Tällöin ajoneuvolla ei saa ajaa suojatien yli kävelysuunnassa, ellei jalankulkijan ja ajokaistan välissä ole koroketta.

Vierailija
118/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin selkeä liikennerike. Jalankulkija on ylittämässä ajorataa suojatiellä. Tällöin ajoneuvolla ei saa ajaa suojatien yli kävelysuunnassa, ellei jalankulkijan ja ajokaistan välissä ole koroketta.

Mutta laista ei löydy tuollaista määräystä. Kyseessä on lain tulkinta, joka voisi olla muunkinlainen

Vierailija
119/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
120/133 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennevaloissa tietenkin kaikki osapuolet menevät valojen mukaan ilma

No mutta kun autoilijat suuttuvat tästäkin. Esimerkiksi niin että näen auton ajavan kovaa vauhtia kohti suojatietä, joten hidastan itse ja jopa käännyn sivuttain etten edes näytä siltä että olen menossa, ja annan auton mennä ohi - paitsi että viime hetkellä kuski lyö jarrut pohjaan ja alkaa ärsyyntyneenä viittomaan että mene nyt siitä!   Tuntuu että jalankulkijana ei voi voittaa, aina joku suuttuu sitä että kehtaat olla liikkeellä.

Tuo on totta, jalankulkijana olet aina vihan kohde. Olen kuitenkin mieluummin terve vihan kohde, kuin vammautunut vihan kohde. Jään aina odottamaan suojatien eteen ja ylitän vasta kun autoja ei enää tule tai joku on pysähtynyt. Liikkuvan auton edestä en enää mene, vaikka kuinka hitaasti ryömisi.

Kokonaan pysähtynyt auto lähtee hitaammin liikkeelle kuin hitaasti etenevä, eli aikaa väistää jää enemmän, jos kuljettaja keksiikin painaa kaasun pohjaan. Olen useamman kerran ollut ylittämässä suojatietä kun noin on käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä