Asumistuki tippui 200 eurolla
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua näin työssä käyvänä todellakin naurattaa. Senttiäkään en ole koskaan mitään asumistukia hakenut. AINA voi muuttaa halvempaan/pienempään asuntoon ja vaihtaa paikkakuntaa jos ei jaksa töissä käydä.
Mä nauran sitten, kun jäät työttömäksi
Ihan vapaasti. On myös rahkeita alkaa yrittäjäksi jos näin kävisi, kaikki eivät jää surkuttelemaan tilannettaan.
Jos minulta tippuis 200 euroa niin jäisi noin 50 euroa. Kuinka suuria tukia saatte oikein. Minulla vuokra ja vesi 465 ja sähkölasku nyt talvella yli 200 euroa kk. Eläkkeestä jää 29 euroa yli rajan etten saa tt-tukea. Yksin elän ja maksan elämiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ei se 01.04 vaan yhtäkkiiä tipu. Vasta 01.04 jälkeen annettujen päätösten. Tämä sama aloittaja voi mennä sinne Porvooseen provoamaan.
Kirjeessä lukee, että 1.4. alkaen. Mulla sattui vuosittainen tarkastus tähän ajankohtaan
No, mut kun ne uudet säännökset eivät ole voimassa nyt tässä vaiheessa vielä. Niin se sun tarkistus ei voi perustua niihin uusiin kriteereihin. Laki ei ole voimassa, näin ollen sitä ei voida laskennassa käyttää vielä. Vaikka olis tiedossa, että näin tulee tapahtumaan 1.4. lähtien.
No jos tarkistus on 1.4., niin siitä voi ihan hyvin olla päätös jo. Sitä tarkistustahan haetaan jo hyvisssä ajoin.
Esim. minulla tarkistus on aina 1.2. (eli helmikuusta alkaen tuen määrä muuttuu, jos on muuttuakseen). Mutta Kelalta tulee jo reilusti ennen joulua ilmoitus, että tarkistusta pitää hakea viimeistään oliko se nyt 27.12. (joulukuun lopussa joka tapauksessa). Ja jos Kelassa ei ole mitään ruuhkaa tai muuta estettä käsittelylle, niin päätös voi tulla alle kahdessa viikossa.
Eli kyllä tuo ihan mahdollista on, että on päätös jo 1.4. lähtien maksettavasta tuesta.
Kävin vilkaisemassa Finlexistä mitä siellä on nyt esillä kohdassa laki yleisestä asumistuesta.
No, siellä ei ole yhtäkään viitettä näihin tuleviin muutoksiin.
Joten aloittaja valehtelee. Sillä ei niitä vuositarkistuksia voi tehdä kuin voimassa olevan lain mukaisesti.
Laeissa ja asetuksissa lukee aina viimeiseksi: tämä laki/asetus tulee voimaan xx.xx.xxxx.
Eli - mene muualle valehtelemaan, aloittaja!
Vierailija kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa Finlexistä mitä siellä on nyt esillä kohdassa laki yleisestä asumistuesta.
Joten aloittaja valehtelee. Sillä ei niitä vuositarkistuksia voi tehdä kuin voimassa olevan lain mukaisesti.
Laeissa ja asetuksissa lukee aina viimeiseksi: tämä laki/asetus tulee voimaan xx.xx.xxxx.
Tarkistukset tehdään etukäteen, ei takautuvasti.
Älkää puuttuko asiaan, jos ette tiedä, miten Kela toimii.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta todellakin voi olla jo päätös leikatusta asumistuesta 1.4. alkaen jos asumistuen vuositarkistus osuu näin alkuvuoteen kuten minulla. Minulla muuttuu 1.4. asumistuen määrä jolloin tämä laki astuu voimaan, vuositarkistushakemus pitää laittaa jo hyvissä ajoin, kelalta tulee kirje jo n. 3kk ennen sitä ajankohtaa jossa asumistuki mahdollisesti muuttuu. Minulle tuli jo tammikuun lopussa kehotus laittaa tarkistushakemus ja tosiaan uusi päätös on1.4 alkaen jossa on tuo uuden lain mukainen aumistuen vähennys.
Jos nyt olet saanut päätöksen niin odottele vaan rauhassa seuraavaan tarkistukseen asti jolloin asumistuki laskee hiukan. Uudet systeemit tulee voimaan 1.4.2024 uusille asumistuki päätöksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA ei voi tehdä päätöksiä muuta kuin lakiin perustuvina.
1.4. jälkeen tehtyihin päätöksiin sovelletaan sitä lakia joka tulee voimaan 1.4.2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta todellakin voi olla jo päätös leikatusta asumistuesta 1.4. alkaen jos asumistuen vuositarkistus osuu näin alkuvuoteen kuten minulla. Minulla muuttuu 1.4. asumistuen määrä jolloin tämä laki astuu voimaan, vuositarkistushakemus pitää laittaa jo hyvissä ajoin, kelalta tulee kirje jo n. 3kk ennen sitä ajankohtaa jossa asumistuki mahdollisesti muuttuu. Minulle tuli jo tammikuun lopussa kehotus laittaa tarkistushakemus ja tosiaa
Ai, onko sulla niin, että se vuositarkistus on tehty muka niin, se vuositarkistus on tehty vaikkapa 1.3. alkavaksi ja ja siinä tarkituksessa sitten sanotaan, että maaliskuun saat sitä ja tätä, mutta 1.4. alkaen vähennetäänkin niin ja niin paljon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA ei voi tehdä päätöksiä muuta kuin lakiin perustuvina.
1.4. jälkeen tehtyihin päätöksiin sovelletaan sitä lakia joka tulee voimaan 1.4.2024.
Hei, älä nyt ole hölmö ja lopeta inttäminen. Minullakin on jo pääåtös uudesta asumistuesta joka annettiin nyt helmikuussa, astuu voimaan 1.4.
Yleinen asumistuki pienenee vuonna 2024, ja sen maksaminen omistusasuntoihin päättyy vuonna 2025
Eduskunta on päättänyt yleisen asumistuen leikkauksista, jotka pienentävät asumistuen määrää vuonna 2024. Suurin osa yleisen asumistuen muutoksista tulee voimaan 1.4.2024 ja vaikuttaa ruokakunnan asumistukeen, kun tuki tarkistetaan seuraavan kerran. Lisäksi omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea 1.1.2025 alkaen.
Kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki pienenee vuonna 2024, ja sen maksaminen omistusasuntoihin päättyy vuonna 2025
Eduskunta on päättänyt yleisen asumistuen leikkauksista, jotka pienentävät asumistuen määrää vuonna 2024. Suurin osa yleisen asumistuen muutoksista tulee voimaan 1.4.2024 ja vaikuttaa ruokakunnan asumistukeen, kun tuki tarkistetaan seuraavan kerran. Lisäksi omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea 1.1.2025 alkaen.
Kelan sivuilta.
Eivät siis omia sääntöjään noudata, mikäli hakijalla sattunut olemaantarkastus hieman ennen tuota 1.4. Niin eihän se käy nyt päinsä että vuoden saisi mennä vanhoilla tukirahoilla! Rahat pois!
Kolmiokuudelle tilinpitäjä Päivi rantanen saa lähes kymppitonnin tuloilla asumistukea yli 500e.
Kelan nettisivustolla ihan etusivulla on ajankohtaisia muutoksia koskevien tiedotteiden ingressejä, ja siitä kun lähtee tätä asumistukilain muutoksia koskevaa ingressiä klikaten asioita lukemaan niin Kelan itsensä laatimassa tiedotteessa muutamaankin otteeseen sanotaan näin:
Suurin osa yleisen asumistuen muutoksista tulee voimaan 1.4.2024 ja vaikuttaa ruokakunnan asumistukeen, kun tuki tarkistetaan seuraavan kerran.
Eli tuon nyt kyllä ymmärtää lukemaan tottuneilla aivoilla niin, että kun tuki 1.4.2024 jälkeen seuraavan kerran tarkistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla on kerrottu ne muutokset.
PERUSOMAVASTUU, kaikista pienituloisimmilla ei ole perusomavastuuta ei ole lainkaan.
MUTTA ITSE ASIASSA ALOITTAJA VALEHTELEE!
Sillä kelan sivuilla sanotaan
MUUTOKSET TULEVAT VOIMAAN 1.4.
Eli jos sulla on tehty NYT VUOSITARKISTUS, niin se on tehty kyllä TÄLLÄ HETKELLÄ VOIMASSA OLEVIEN SÄÄDÖSTEN MUKAISENA.
Eli aloittaja saisi nauttia vanhojen säädösten mukaista asumistukea vielä vuoden ajan!
Kyllä taitaa JUURI NYT tulevat päätökset koskea jo huhtikuuta. Eli Ap:n juttu on täysin mahdollista.
Eikä siihen 200€:n vähennykseen tarvita muuta kuin tuo -10% ja ansiotulojen suojaosuuden poisto.
Työttömät voisivat asua yhteismajoituksessa.
Yksiössä mahtuu hyvin asumaan 4 työtöntä. Kerros sänkyä nurkkaan.
Sohvalla voi aina 2 kerrallaan juoda olutta kun toiset kaksi vetää kannabista keittokomerossa.
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla voi aina 2 kerrallaan juoda olutta kun toiset kaksi vetää kannabista keittokomerossa.
Miksi kun voi asua omassa isossa omakotitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen älynväläys :)
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo hiipii. Töihinkö tässä pitää lähteä!?
Mihinkäs menee töihin, kun yhtä paikka kohti on moninkertainen määrä hakijoita. 7 hakijaa voi kuulostaa vähälle, mutta silloinkin 6 heistä jää aina ilman paikkaa. Eivät työllisty muuallekaan, koska seuraavaan on 100 hakijaa ja edelleen vain 1 otetaan. Sama toistuu joka alalla.
Mä nauran sitten, kun jäät työttömäksi