Yksinkertainen kikka polttaa hurjasti kaloreita: Tuplasti enemmän kuin jos juoksee kolme kertaa viikossa
Fysiikkavalmentaja vannoo kävelyn nimeen.
Hän kertoo häkellyttävän liikuntafaktan kanssa kirjoittamassaan uutuuskirjassa (Johnny Kniga).
Jos kävelet päivittäin vaikka 8000 askelta, kulutat vuoden aikana tuplasti enemmän kilokaloreita kuin henkilö, joka juoksee kolme kertaa viikossa tunnin lenkin, mutta ei muuten juurikaan kävele.
https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/5b02ac32-f08d-49c6-bd1e-bfc0…
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
8000 askelta on pari tuntia reipasta kävelyä
Kenellä on ylimääräistä aikaa joka päivä pari tuntia!? Ei ainakaan tavallista lapsiperhe arkea elävällä.
8000 askelta on noin 6 km, jonka kävelee pinnistelemättä tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on ylimääräistä aikaa joka päivä pari tuntia!? Ei ainakaan tavallista lapsiperhe arkea elävällä.
Minulla menee reippaasti kävellen 8000 askeleeseen vajaa tunti. Kertyneisiin päivittäisiin askeleihin voi laskea myös hyötyliikunnan askeleet kuten reippaasti kävellen tehdyt työ- ja kauppamatkat.
Vierailija kirjoitti:
Kulutus riippuu kuntotalossa. Kävely keskisykkeellä 90 ei kuluta enää juuri mitään.
Kyllä kolmen kilometrin kävely kuluttaa samalla (=samanpainoisella) henkilöllä lähes saman verran kaloreita, oli keskisyke sitten 80 tai 140. Ratkaisevaa kalorinkulutuksen kannalta on kuljettu matka ja kävelijän paino, ei syke.
Fyysikko
Vierailija kirjoitti:
vähän yli tunti juoksumatolla reipasta kävelyä.
Vaikka olenkin samaa mieltä ko. fysiikkavalmentajan kanssa kävelyn hyödyllisyydestä, niin vähän epäilen hänen laskelmiaan. Kolme tunnin juoksulenkkiä viikossa tekee taviksella noin 24-30 km juoksua viikossa. 8000 askelta päivässä tarkoittaa 40-42 km kävelyä viikossa. Kaiken järjen mukaan kävelykilometrejä pitäisi tulla viikossa ainakin tuplasti juoksukilometreihin verrattuna, jotta kävely kuluttaisi kaloreita tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävellään kaikki matkat ja sitten vielä lasten ulkoilun ohessa liikuskelen. Lapsetkin ovat nykyään reippaita kävelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutus riippuu kuntotalossa. Kävely keskisykkeellä 90 ei kuluta enää juuri mitään.
Kyllä kolmen kilometrin kävely kuluttaa samalla (=samanpainoisella) henkilöllä lähes saman verran kaloreita, oli keskisyke sitten 80 tai 140. Ratkaisevaa kalorinkulutuksen kannalta on kuljettu matka ja kävelijän paino, ei syke.
Fyysikko
Keho ei tee työtä yhtä paljon kuin heikompikuntoisella eli energiaa kuluu vähemmän. Itse pystyn hölkkäämään alemmilla keskisykkeillä kun kävelin 10 vuotta sitten.
Yksinkertainen KIKKA?
Voi tätä lehdistön alennustilaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysikko
Keho ei tee työtä yhtä paljon kuin heikompikuntoisella eli energiaa kuluu vähemmän. Itse pystyn hölkkäämään alemmilla keskisykkeillä kun kävelin 10 vuotta sitten.
Kyllä pääosa energiankulutuksesta tulee ihan siitä, että massaa (kävelijää) siirretään tietty matka. Kunnon vaikutus energiankulutukseen on hyvin pieni.
Fyysikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysikko
Kyllä pääosa energiankulutuksesta tulee ihan siitä, että massaa (kävelijää) siirretään tietty matka. Kunnon vaikutus energiankulutukseen on hyvin pieni.
Fyysikko
Tuon älyvapaan kommentin perusteella 7 kertaa viikossa juokseva saisi syödä mitä vaan. Voin paljastaa, että joutuu todellakin miettimään mitä pistää suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysikko
Hyväkuntoinen ja huonokuntoinen samanpainoiset henkilöt käyttävät lähes yhtä paljon energiaa kulkiessaan saman matkan, mutta jos etenemisnopeus on molemmilla sama, niin hyväkuntoisen elimistö tuottaa sen vaaditun energian selvästi alemmalla sykkeellä kuin huonokuntoisen elimistö.
Siis 1+1 = 2 !?!?!? Ei kai! Jestas näitä klikki "uutisia".
Toinen tärkeä tutkimus! Aikuinen, joka lakkaa hengittämästä kuolee, jopa tuplasti todennäköisemmin, kuin aikuinen, joka jatkaa hengittämistä!
Tiedän. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysikko
Hyväkuntoinen ja huonokuntoinen samanpainoiset henkilöt käyttävät lähes yhtä paljon energiaa kulkiessaan saman matkan, mutta jos etenemisnopeus on molemmilla sama, niin hyväkuntoisen elimistö tuottaa sen vaaditun energian selvästi alemma
Onnittelut. Kuittasit juuri spiroergometrian ja kohtalaisen kokoisen alueen liikuntatieteellisestä tutkimuksesta hölynpölyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että aika monella kaupunkilaisella, toivottavasti myös kaikilla koiran omistajilla. Esim itse kävelen aamuisin 15 min kotoa bussipysäkille ja sitten pysäkiltä toiset 15 min työpaikalle. Työpäivän jälkeen sama homma. Tästä tulee jo tunti kävelyä päivässä. Tähän päälle esim kauppareissut ja muut asioinnit niin ollaan lähellä tavoitetta.
Jos ei kulje autolla arjessa, tulee vahingossakin käveltyä aika paljonkin. Vastikään kiisteltiin puolison kan mssa, kun hän ei tahdo uskoa, että mulla tulee ihan kevyesti yli 10000 askelta per päivä, kun hän tuuletti yhtenä päivänä omaa 8000 askeleen suoritusta, kun yleensä hänellä on noin 3000-5000, koska hän kulkee kaikki pätkät autolla. Mulla taas ei ole autoa ja kävelen muutenkin paljon, koska pidän siitä.
Vierailija kirjoitti:
No sulla on kyllä tosi erikoinen käsitys reippaasta kävelystä. Jos kävelee oikeasti reippaasti vaikka 6.5-7km tunnissa niin tuohon 8000 askeleeseen ei mene tuntiakaan. Mulla ihan vakio iltalenkki. Eli 7km kävely johon menee noin se tunti ja askelia kertyy noin 9000.
Jaa. Käveleminen on nyt kikka. Hieno uusi keksintö.
ILMAN KENEKÄÄN KERTOMATTA OLEN/ OLEMME SEN AINA TIENNEET PERHEENI KANSSA.MYÖS RUOKA RYTMIN JA UNIRYTMIN YLÄPITÄMISESTÄ .terveisin ulkoileva perhe lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Käveleminen on nyt kikka. Hieno uusi keksintö.
Normaali arkiliikkuminen glorifioituna. Toki, jos vertailukohta on kokopäiväinen sohvalla makaaminen, niin...
Etätöissä kotona ja kävelen työpäivän sekä palaverit matolla. Helposti tulee yli 10000