Pysyn aina hoikkana ihannepainossa vaikka en harrasta liikuntaa yhtään ja herkuttelisin - Miksi muut lihoo?
En ole moneen vuoteen harrastanut yhtään kunnon liikuntaa jos ei kevyttä kävelyä lasketa, kevyessä ulkoilussa ja kävelyssä ei hiki tule eikä se rasita yhtään niin en laske sitä liikunnaksi. Syön normaalisti ja välillä herkuttelen, silti pysyn aina hoikkana ja ihannepainossa.
Miksi muiden ihmisten pitää harrastaa kauheita määriä hikiliikuntaa monta kertaa viikossa ja olla tarkkana ruokavaliossa ja laskea kaloreita tai muuten lihovat?
Kommentit (42)
Se on" lihoaa" tällä palstalla 😊
0/5
Ihmiset on erilaisia. Kannattaa vaikka opiskella jos ei aika mene liikuntaan: voit jopa oppia tällaisia asioita
Geenit ja nopea aineenvaihdunta. Itse pystyn syömään herkkuja vaikka joka päivä eikä tule kiloja lisää. En myöskään harrasta aktiivisesti liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kävely on liikuntaa.
Voi olla mutta minun kohdalla ne kävelylenkit on niin lyhyitä ja enemmänkin ulkoilua.
Minkä ikäinen sä olet? Mäkin pysyin hoikkana tekemättä mitään, syömällä ja juomalla mitä haluan, nelikymppiseksi saakka. Sit alkoi kilo kilolta hiipiä painoa, kunnes vaatekoko kasvoi kolmekutosesta kolmekasiin, pysyi siinä vuoden verran. Sit pikkuhiljaa neljästäkymmenestä neljäänkahteen ja siinä pysyttiin monta vuotta. Nyt on 44. Vaikka taatusti syönkin vähemmän ja terveellisemmin kuin nuorempana. Esivaihdevuodet
N47
Itsellä sama, mutta olen hoikan herkuttelijan lisäksi myös älykäs, niin näen korvallakin ettei kaikilla ole sama tilanne. Sen sijaan olen kiitollinen, että en joudu kokemaan haasteita tällä saralla, tuntematta yhtään ylemmyydentunnetta jostain, minkä eteen en ole nähnyt sekuntiakaan vaivaa.
Sinä syöt pääsäntöisesti omaan kulutukseesi nähden sopivan kokoisia annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen sä olet? Mäkin pysyin hoikkana tekemättä mitään, syömällä ja juomalla mitä haluan, nelikymppiseksi saakka. Sit alkoi kilo kilolta hiipiä painoa, kunnes vaatekoko kasvoi kolmekutosesta kolmekasiin, pysyi siinä vuoden verran. Sit pikkuhiljaa neljästäkymmenestä neljäänkahteen ja siinä pysyttiin monta vuotta. Nyt on 44. Vaikka taatusti syönkin vähemmän ja terveellisemmin kuin nuorempana. Esivaihdevuodet
N47
Yli 40. Ei vaikuta minuun ikääntyminen että alkaisin lihoamaan.
Terveyden kannalta myös kehonkoostumuksella on merkitystä. Kannattaa siis liikkua myös, ettei lihasmassa ole aivan olematon.
Ei se hikiliikunta ketään laihduta, kunto toki paranee mutta painon kannalta vaikutus on pieni tai olematon. Ruokahalun pitäis skaalautua kulutuksen mukaan, kun ei liiku ei ole kovin usein nälkäkään. Tämä ei varmaan kaikilla toimi niin hyvin.
En liiku arjessa postilaatikkoa kauemmas (etätyössä kotona) enkä ole lihonut vaan normaalipainon alareunassa BMI:n mukaan koska ei juuri lihaksia. Painavin olin armeijassa jossa liikuin eniten, silloin ruokakin maistui. Laihtuminen alkoi opislelijana tuon jälkeen kun liikunta väheni.
Kaloreiden laskeminen on turhaa ja tyhmää touhua. Söin joskus todella paljon lihaa, kalaa ja kanaa, eli vähintään 2-3 kertaisia kalorimääriä, mutta kun en syönyt nopeita hiilareita lainkaan, kaikki ylimääräinen rasva lähti muutamassa viikossa pois. Tosin en mikään kauhea läski ollut muutenkaan.
Hah, yks mun kaveri puhui kans aina että en mä mitään ihmeellistä tee, mut pysyn hoikkana. Annas olla kun yksi kesä meni hänellä urheilematta ja makkaraa mökillä syöden, niin levisi ihan silmissä ja valitti itsekin ettei mahdu enää työunivormuunsa. Kyllä yli nelikymppisen pitäisi liikkua joka päivä niin että hiki lentää, ja vahtia syömisiään ihan haukkana, ettei kilot yllätä.
Ei kaikille tule keski-ikäisenäkään liikakiloja. Itse kuulun tähän pieneen joukkoon joka voi syödä mitä tahansa ja liikkua vähän lihomatta.
Olen nyt 48-vuotiaana muutaman kilon painavampi kuin 20-vuotiaana.
T. 165/50
Vierailija kirjoitti:
Ikä, geenit ja suolistobakteerit.
Juu näin on.
Ja ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä tietenkään.
Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä keski-ikäisten lihomisen syyt muualla
Tärkein tulos oli se, että 2060-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 4060.
Vierailija kirjoitti:
Hah, yks mun kaveri puhui kans aina että en mä mitään ihmeellistä tee, mut pysyn hoikkana. Annas olla kun yksi kesä meni hänellä urheilematta ja makkaraa mökillä syöden, niin levisi ihan silmissä ja valitti itsekin ettei mahdu enää työunivormuunsa. Kyllä yli nelikymppisen pitäisi liikkua joka päivä niin että hiki lentää, ja vahtia syömisiään ihan haukkana, ettei kilot yllätä.
Ihan samaa olen kuullut minäkin.
"Olet luonnonhoikka"
"Olet läpipasko"
"Onkohan suilla joku sairaus"
Sitten meni vuosi ilman päivittäisiä kävelylenkkejä ja herkutkin alkoivat maistumaan. +10kg saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille tule keski-ikäisenäkään liikakiloja. Itse kuulun tähän pieneen joukkoon joka voi syödä mitä tahansa ja liikkua vähän lihomatta.
Olen nyt 48-vuotiaana muutaman kilon painavampi kuin 20-vuotiaana.
T. 165/50
Olisi kiva tietää mitä ne sun syönmitätahansaenkäliho-ruokailut on. Aamulla puuro marjojen kanssa, lounaaksi salaatti ja proteiinia, välipalaksi omena ja iltaruokana myös jotain vähäkalorista. Ja tietenkin syöt pieniä määriä kuin lintu? Jos oikeasti söisit isoja määriä ja myös roskaruokaa, niin taatusti lihoisit.
Ikä, geenit ja suolistobakteerit.