Vanhemmuuden inhokkialue, kuskaamiset
Inhoan autoilua ja kuskaamista. 3 harrastavaa lasta tarkoittaa, että kuskaamista on joka päivä.
Joka päivä ei ehtisi ja jaksaisi. Sitä ei tietenkään olisi saanut myöntää lapsille. Silti oon joskus sen ääneen sanonut. Tietävät mun silti tekevän parhaani ja viimeksi eilen kerroin olevani ylpeä harrastamisestaan.
Jos ehdotan bussilla menoa, kuulen että KAIKKI muut AINA vie. Ilmeisesti kaikki muut istuvat ilokseen kaikki illat läpeensä autossa. Kukaan muu ei tarvitse töistä palautumista tai kotitöiden hoitamista tai mitään muuta työpäivän jälkeen.
Mulla on toimintakykyä vähentävä sairaus. Se aiheuttaa vaihtelua jaksamisessa. Nyt se on vähissä. En tiedä tympisikö kuskaamiset vähemmän ilman sitä.
Ja ei, toinen vanhempi ei ole kuvioissa. Kimppakyytejä välillä saa järkyttyä. Ne ei vaan auta jos muut kuskaukset joka tapauksessa on hoidettava.
Tietenkin kuskaan. Mutta tämä on vaan niin tympeää! Nytkin istun odottamassa jumpan päättymistä parkissa. Joku tykkää autoilla, minä en.
Tunnen itseni huonoksi tämän takia tietenkin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ei ole autoa eikä kummallakaan vanhemmalla edes ajokorttia joten jos jonnekin lapsi tai aikuinen haluaa mennä niin sinne mennään kävellen/pyörällä/bussilla. Jos ei halua kävellä/pyöräillä/mennä bussilla niin voi jäädä kotiin.
Naapurit luopui autostaan ja sanoi juuri noin. Usein huomasin, miten lasten kavereiden vanhemmat niitä sitten haki ja vei. Ja toinen naapuri kuskasi usein niiden miestä.
Meni monta vuotta ja ne hankki taas auton. On se vaan kätevä. Vaikka suurin osa perheen liikenteestä tapahtuu polkupyörällä edelleen.
En tiedä, oliko niillä silloin mökkiä, mutta nyt ne joskus kertoo käyneensä mökillään. Semmoisilla reissuilla on auto yleensä välttämätön.
Meidän 2 lapsella on 2 harrastusta viikossa ja molemmilla samaan aikaan. Molemmat vanhemmat kuskaa. Ihan ehdoton maksimi silti. Tsemppiä AP. Koita vähentää harrastuksia tai pakottaa vanhimmat bussilla. Sanot ettet jaksa. On ihan ok sanoa, ettei jaksa.
Onko nää lapset nyt sen tason harrastajia, että tulevaisuudessa elättävät itsensä ja sutkin näillä harrastuksilla, vai mikä ajatus sulla on tossa takana, että 5pv viikossa pitää yhden lapsen takia pitää autorallia ja sitten on ne muutkin lapset? Mä en tajua tätä panostusta lasten muka tavoitteellisiin urheiluharrastuksiin, koska ylivoimaisesti suurimmasta osasta ei koskaan tule huippu-urheilijoita.
No maajoukkuetasoa on ikäluokassaan. Eikä tulevaa voi tietää. Panostamatta se ei taida onnistua.
Ymmärtääkseni alemmallakin tasolla voi treenejä sama määrä olla. 1 niistä treeneistä on vapaaehtoinen, jossa poika on halunnut käydä.
Haluaisin jaksaa tukea kuten ne "kaikki muut" vanhemmat... Teini- ikäinen osaa viiltää sanoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti, miten paljon saastutat ilmastoa noilla jatkuvilla lastesi kuskaamisilla. Opetat lapsesikin siihen, että joka paikkaan mennään aina autolla.
Paljonkohan Suomen 0,1% osuus maapallon päästöistä pienenisi jos ap:n lapset kulkisi julkisilla? Olisiko sillä merkitystä maapallon lämpenemiseen?
Samaa perustelua voi käyttää missä tahansa muussakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää lapset nyt sen tason harrastajia, että tulevaisuudessa elättävät itsensä ja sutkin näillä harrastuksilla, vai mikä ajatus sulla on tossa takana, että 5pv viikossa pitää yhden lapsen takia pitää autorallia ja sitten on ne muutkin lapset? Mä en tajua tätä panostusta lasten muka tavoitteellisiin urheiluharrastuksiin, koska ylivoimaisesti suurimmasta osasta ei koskaan tule huippu-urheilijoita.
No maajoukkuetasoa on ikäluokassaan. Eikä tulevaa voi tietää. Panostamatta se ei taida onnistua.
Ymmärtääkseni alemmallakin tasolla voi treenejä sama määrä olla. 1 niistä treeneistä on vapaaehtoinen, jossa poika on halunnut käydä.
Haluaisin jaksaa tukea kuten ne "kaikki muut" vanhemmat... Teini- ikäinen osaa viiltää sanoillaan.
Ja sinä annat jonkun teinin viiltää sinua sanoillaan? Mikset käske käyttäytymään kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, jos lasten pitää nähdä vähän vaivaa harrastustensa eteen? Ärsyttäviä tuollaiset marisija-lapset, joiden pitää aina saada tahtonsa lävitse.
Mun lapsen ei olis harrastaneet mitään, jos en olis heitä kuljettanut. Ovat niin laiskoja.
Painostin heitä harrastamaan mitä tahansa liikuntalajia, kun muuten oli pelkkää ruudun tuijottelua yksin tai kavereiden kanssa.
Ihan eri juttu, jos lapset haluu itse harrastaa jotakin.
Osa harrastusmatkoista bussilla. Harrastuskertojen vähentäminen. Alkuun vaikka pois yksi ilta viikosta siltä kaikki illat harrastavalta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat teinit käyttää tuota nokun kaikki muut ihan joka juttuun syynä mitä keksivät haluta
Miksi te annatte teinienne pyörittää teitä? Tehkööt jotain itsekin. Ei kannata vääntyä joka mutkalle vain jotta teini pysyisi tyytyväisenä.
Se bussi hyödyttää ehkä yhtä tai kahta suuntaa viikossa. Bussivuorot vähenee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti, miten paljon saastutat ilmastoa noilla jatkuvilla lastesi kuskaamisilla. Opetat lapsesikin siihen, että joka paikkaan mennään aina autolla.
Paljonkohan Suomen 0,1% osuus maapallon päästöistä pienenisi jos ap:n lapset kulkisi julkisilla? Olisiko sillä merkitystä maapallon lämpenemiseen?
Joissain maissa paskannetaan kadulle, minäkin alan, kun mitäpä se huövää suomalaisten tehdä toisin. Jossain ammutaan poliittisesti väärin ajattelevat, Suomessakin voisi ampua persut penskoineen päivineen, niistä ei nimittäin ole mitään muuta kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa perustelua voi käyttää missä tahansa muussakin asiassa.
Kyllä, on paljon maita, joiss työväestöllä ei ole autoja, kaikki autot vaan pois Suomestakin, kun persurääpäleet niin haluaa matkia muita maita.
Tää on omaa aikaa parhaimmillaan. Nyt istun parkkiksella ja palstailen, kukaan ei puhu mulle eikä ole vailla mitään. Lapsi tulee 25 min kuluttua. Odotellessa olen tänään noutanut kaupasta valmiit ostokset, käynyt tankkaamassa ja kirjastossa. Nätillä kelillä menen kävelemään ja joskus ollut fillarikin mukana. Pariin vuoteen ei ole kaveria ollut samalta suunnalta jonka vanhemmat hoitaisivat osan vuoroista. Lapsen isä ei ole innostunut ajamisesta, joten enimmkäseen mä näitä reissuja ajelen, mutta kotona on sillä aikaa päivällisen jäljet raivattu ja iltapala valmiina. Välillä jutellaan matkalla henkeviä, välillä vähemmän tai ollaan joskus hiljaakin.
Ostin kyllä 15-vuotiaalle mopon, eli ajaa itse kun sää sallii.
Vierailija kirjoitti:
Se bussi hyödyttää ehkä yhtä tai kahta suuntaa viikossa. Bussivuorot vähenee vaan.
No se on kuitenkin yksi tai kaksi kuskausta vähemmän.
Ja sinä annat jonkun teinin viiltää sinua sanoillaan? Mikset käske käyttäytymään kunnolla?
Vastaus piilee sanassa teini.
Toki se, että koen huonoutta, vaikuttaa myös..
Vierailija kirjoitti:
Tää on omaa aikaa parhaimmillaan. Nyt istun parkkiksella ja palstailen, kukaan ei puhu mulle eikä ole vailla mitään. Lapsi tulee 25 min kuluttua. Odotellessa olen tänään noutanut kaupasta valmiit ostokset, käynyt tankkaamassa ja kirjastossa. Nätillä kelillä menen kävelemään ja joskus ollut fillarikin mukana. Pariin vuoteen ei ole kaveria ollut samalta suunnalta jonka vanhemmat hoitaisivat osan vuoroista. Lapsen isä ei ole innostunut ajamisesta, joten enimmkäseen mä näitä reissuja ajelen, mutta kotona on sillä aikaa päivällisen jäljet raivattu ja iltapala valmiina. Välillä jutellaan matkalla henkeviä, välillä vähemmän tai ollaan joskus hiljaakin.
Kuskaat siis 15-vuotiasta edestakaisin? Kuulostaa kuin puhuisit jostain 7-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat teinit käyttää tuota nokun kaikki muut iha
Mä kösken aina nimetä ne kaikki ja pari nimeä.saan vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä ei minun täydy rajoittaa elämääni vaan kaikkien niiden muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskaat siis 15-vuotiasta edestakaisin? Kuulostaa kuin puhuisit jostain 7-vuotiaasta.
Puhun 25min matkasta jossa bussit kulkee kerran tunnissa.
Yleensä harrastusperheissä hyödynnetään lapsille yhteiskyytejä naapurustossa. Eli kannattaa selvittää löytyisikö tällaisesta helpotusta.
Omat teinini vien autolla kouluun matkalla töihin. Pari kertaa arkipäivinä olen harrastuskuskina. Usein vain yhteen suuntaan eli haku. Eli teini menee harrastukseen suoraan koulusta.
Kun olivat vielä lapsia hyödynsin harrastusajan kävelylenkillä tai kauppareissulla tai kirjastokäynnillä.