Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko peseytyä ilman suihkua?

Vierailija
28.02.2024 |

Siis jos sinulle annetaan ämpäreissä lämmintä vettä, vati ja vesikauha, tottakai saippua ym. Saatko itsesi pestyä?

Oli melkoinen yllätys kun kaverin mies 30v ei tiennyt miten VOI peseytyä ilman suihkua tai järveä.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peseytynyt jopa lumella kun talomme porakaivon pumppu meni rikki. Aika herkkua. Lunta saaviin ja hierotaan lunta ihoon. Osa lumesta ehtii saunoessa sulaa ja sillä sai alapesun hoidettua ensihätään. 

Tukka ei rasvoitu enkä käytä mitään käsittelyaineita, joten tukalle riittää kauhallinen vettä hätätilassa hikoilun jälkeen. 

Olen lapsena asunut sellaisessakin talossa, jossa vesi lämmitettiin muuripadassa. Hyvin onnistui pesut. Toki käyn nykyään suihkussa, saunassa ja kylpylässä useamman kerran viikossa (alapesut aina kakkosen jälkeen sekä aamuin, illoin)  ja kesät olen järvessä. 

Vierailija
62/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, 2-3 ämpärillistä pesulämpöistä vettä ja avuksi kuuppa sekä vati, johon voi upottaa hiukset. Mökkisaunoissa on tullut pestyä ihan onnistuneesti noilla. Tietysti on kiva, jos on kaveri, joka kaataa päälle vettä.

Voihan vadista kaataa itse vettä päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos huussikäynnin jälkeen pesee kädet niin, että laskee vettä pesuvatiin ja sitten saippuoi kädet ja huuhtoo vadissa ja kaataa vedet pois, niin miten se vati pitäisi sen jälkeen pestä, ettei jää kakkapöpöjä seuraavalle pesijälle?

Suosittelen huussin yhteyteen hanallista vesikanisteria. Hanan voi avata puhtaasti ja pestä kädet. Toinen vaihtoehto meillä on pestä kädet saunassa kiukaan vesisäiliön hanan alla. Yhtä helppoa.

Miten  tuollainen hana avataan puhtaasti? 

Pyyhitkö molemmilla käsillä?

Vierailija
64/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti osaan peseytyä, minä vaan olin fiksu ja ostin retkisuihkun ja pärjään 20L vettä /pesukerta vaikka minulla on pitkät hiukset. Ei ole edes kovin vaikeaa ja todellakin kannattava ostos.

Me ostettiin tuo retkisuihku syksyllä, päätwttiin käyttää pelkästään sitä. Kaksi viikkoa kesti kokeilu (saunassa lähes joka päivä), sitten jäi suihku hyllylle. Jotenkin kun on vatipesuihin tottunut, ei tuollaista lirusuihkua osaa käyttää. Eikä meillä edes säästänyt vettä.

Vierailija
65/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis joo jos on pakko, mut vaikeata se on jos ei oo ku yks ämpäri. Missä sitä hiukset huuhdellaan?

No menet jonottamaan kun seuraavaksi jaetaan ilmaisia ämpäreitä. Ämpäri ei muutenkaan paljon maksa. Niitä voi olla vaikka viisi. 

Vierailija
66/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan, mutta hiustenpesuun menee todella paljon vettä. Ei ihan ämpärillinen riitä.

Mulla menee 2-3 saavillista vettä hiusten pesussa.

Saavillista? Eli vähintään 60 l (pienimmät saavit mitä nähny on 30 l). Kyllä siinä on vedessä kantamista. Itellä onneks riittää yks ämpärillinen.

Mutta mökillä peseydytään ilman suihkua eli onnistuu kyllä.

Vierailija
67/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin osaanko? Mitä osaamista siinä on?

Vierailija
68/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi aiheen, mutta hankkikaa mökkisuihku, niin ämpärillinen vettä rittää paljon paremmin

Vierailija
69/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nyt kolme vuotta asuttu suihkuttomassa talossa ja ainoa pään raapimista aiheuttava seikka on se, kun talossa on koira :D Onneksi täällä on kunnon talvet eli ne kura-ajat on nyt vasta alkamassa, ei ole pitkään aikaan tarvinnut tassujen puhdistamisia miettiä. Mutta siis vain koiran takia välillä miettii miten helppoa olisikaan, jos olisi kylppäri ja suihku.

Muuten menee vallan mukavasti. Huvitti viime kesänä leirintäalueella, kun siellä yhteiskylppärissä joku mainitsi "alkeellisista oloista". Se oli sentään vuoden ensimmäinen kerta, kun pääsin oikein suihkuun :D 

Mutta onneksi peseytyminen ei ole siitä kiinni.

Vierailija
70/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyrymoppia en suosittele. Terv. Sebu. 

Vierailija
71/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti osaan peseytyä, minä vaan olin fiksu ja ostin retkisuihkun ja pärjään 20L vettä /pesukerta vaikka minulla on pitkät hiukset. Ei ole edes kovin vaikeaa ja todellakin kannattava ostos.

Me ostettiin tuo retkisuihku syksyllä, päätwttiin käyttää pelkästään sitä. Kaksi viikkoa kesti kokeilu (saunassa lähes joka päivä), sitten jäi suihku hyllylle. Jotenkin kun on vatipesuihin tottunut, ei tuollaista lirusuihkua osaa käyttää. Eikä meillä edes säästänyt vettä.

Kukin tavallaan, minusta se on hyvä ja kyllä siihen painetta saa kunhan sen muistaa ladata ja välillä myös puhdistaa. Toimii hyvin meillä kun kumpikin kylpijä käyttää vain sen 20L vettä 200L sijasta, kyllä on vedenkulutus hurjasti laskenut meillä, siis kotioloissa käytetään.

Vierailija
72/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kesäaika mökkisaunassa pesuvadit-ämpäri-kuuppa-systeemillä.  Järvivesi kuumenee kiukaan sivusäiliössä.  Hyvin pärjätään.  Lopuksi pulahdus järvessä!

Vierailija
73/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos huussikäynnin jälkeen pesee kädet niin, että laskee vettä pesuvatiin ja sitten saippuoi kädet ja huuhtoo vadissa ja kaataa vedet pois, niin miten se vati pitäisi sen jälkeen pestä, ettei jää kakkapöpöjä seuraavalle pesijälle?

En pesisi vadissa varsinkaan vessakäynnin jälkeen käsiä. Kaataisin naposta molempiin käsiin vuorotellen vettä, likaisella kädellä en tarttuisi napon varteen vaan joku muovihanska kädessä.

Äärettömän kuvottava ajatuskin että joku lilluttaa kakkaisia käsiään vadissa ja alkaa sitten tehdä ruokaa vieraille...

Vierailija
74/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta jos pitäisi pidemmän aikaa peseytyä noin, niin leikkaisin kyllä hiukset lyhyiksi, sen verran työlästä on paksun ja pitkän tukan pesu.

Vierailija
75/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi aiheen, mutta hankkikaa mökkisuihku, niin ämpärillinen vettä rittää paljon paremmin

Juuri tuonne kirjoitinkin että testattua tuli, ei säästänyt vettä meillä. Siis jos tarkoitat retkisuihkua. Mutta ei käytetä paljoa vettä muutenkaan.

Vierailija
76/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Mökillä ei ole suihkua, rantasauna ja kantovesi. Pitkien hiusten pesu vain työlästä ja ärsyttävää ja tuntuu ettei ikinä hiukset puhdistu kunnolla. 

Vierailija
77/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan, minusta se on hyvä ja kyllä siihen painetta saa kunhan sen muistaa ladata ja välillä myös puhdistaa. Toimii hyvin meillä kun kumpikin kylpijä käyttää vain sen 20L vettä 200L sijasta, kyllä on vedenkulutus hurjasti laskenut meillä, siis kotioloissa käytetään.

Ok, jos aiempi kulutus on ollut 200 litraa per henkilö, per peseytyminen, niin varmasti säästää 😮 jestas. Itselläni menee peseytymiseen 10 litraa vettä.

Vierailija
78/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vettä mene saavillista kun valuttaa kauhalla päälleen samalla kun toisella kädellä pesee.

Selän pesu jää suihkuttomassa peseytymisessä vähän kevyeksi ilman harjaa.

Ennen saunan varustukseen kuului selänpesuharja.

T:nimim. Assburger

Vierailija
79/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni itsestäänselvyys, koska olen viettänyt aikaa mökillä, mutta nyt kun mietin niin omille lapsille tilanne olisi ihan vieras. Meillä ei ole mökkiä eikä meitä ole koskaan kutsuttu perinteiselle mökille. Meidän nuoriso on täysin vieraantunut perinteisestä suomalaisesta mökkielämästä. Tällaisten nuorten osuus varmasti kasvaa kun nykyisillä lapsiperheillä ei ole mahdollisuuksia omaan mökkiin, ei ainakaan meidän tuttavapiirissä.

Meidän tuttavapiirissä taas ei ole varmaan yhtään lasta jolla ei olisi vähintäänkin jonkun isovanhemman omistamaa/sukumökkiä. Meidän perheellä on käytettävissä kolme eri tasoista kesämökkiä, jotka toki omistaa vanhempamme, mutta joissa saadaan kyllä käydä niin paljon kuin lystätään. Mutta ei asutakaan pk-seudulla. 

Vierailija
80/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saippua kyllä tappaa pöpöt nopeasti.

Saippua ei tapa mitään.

Jep, saippuan tarkoitus on irrottaa pöpöt ihosta, ei saippua niitä TAPA. Jos tappaa, niin on liian tujut aineet käytössä. Ja se taas aiheuttaa sairauksia, kun ihmisen immuniteetti kaipaa tiettyjä bakteereja pysyäkseen toimintakuntousena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi