Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko peseytyä ilman suihkua?

Vierailija
28.02.2024 |

Siis jos sinulle annetaan ämpäreissä lämmintä vettä, vati ja vesikauha, tottakai saippua ym. Saatko itsesi pestyä?

Oli melkoinen yllätys kun kaverin mies 30v ei tiennyt miten VOI peseytyä ilman suihkua tai järveä.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka pesin lapsia nuorena äitinä pihasaunassa. Voi miten ihania muistoja.

Oi ihan herkistyin näin lapsettomanakin. Tulee mieleen iki-ihana laulu Lapsoset ketterät kotihaasta.. onko sen nimi Saunavihdat tai Koivuvihdat, muistelisin.

Vierailija
42/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Olen 60v akka ja kun olin lapsi, meillä oli ulkosauna, jossa padassa lämmitettiin vesi. Kuuma vesi kaadettiin saaviin ja sekoitettiin kylmän veden kanssa sopivaksi.  Kylmä vesi saatiin pihakaivosta. Meillä oli myös ulkovessa. Kun olin 10v,  saimme sisävessan, joka oli luksusta. Tämä Vantaalla 1960- luvulla. Nykyään kitistään aivan turhasta.

Meillä käytettiin vähän aikaisemmin lasten hiusten pesuun sitä Sunlight tms vihreää koivun hajuista saippuaa. Shampoo tuli maalle joskus myöhemmin.

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan ympärillä peseytymistä. Tavallisesti peseydyn perinteiseen tapaan saunan lauteilla istuen, maaten ja piehtaroiden. Kaksi ämpärillistä vettä otan aina löylyihin, niillä peseydyn samalla kovia löylyjä ottaen!

Kauhon vettä päälleni löylyssä enkä anna hien kuivettua iholleni! Lopuksi sukellan ammeeseen!

Suihkussa peseytyvä vain puhdistautuu, aito kylpeminen ihanaa

Ihana viesti! Varsinkin tuo piehtaroiden, tuli hymy huuleen. Ja itselläni on ihan samanlainen suhde kylpemiseen! Yksi elämän tärkeimmistä nautinnoista.

Vierailija
44/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Asuin kaksi vuotta asunnossa missä ei ollut suihkua. Ja puhtaana pidin itseni. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
45/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis joo jos on pakko, mut vaikeata se on jos ei oo ku yks ämpäri. Missä sitä hiukset huuhdellaan?

Vierailija
46/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka pesin lapsia nuorena äitinä pihasaunassa. Voi miten ihania muistoja.

Oi ihan herkistyin näin lapsettomanakin. Tulee mieleen iki-ihana laulu Lapsoset ketterät kotihaasta.. onko sen nimi Saunavihdat tai Koivuvihdat, muistelisin.

Lapsoset ketterät kotohaasta

koivuista oksat taittaa

Noistapa nopsilla käsillänsä

Saunahan vitsat laittaa

Lauteilla saunan kotoisen

Taas illalla kylpy maittaa

Pehmyt on lapsista aina vihta

Äiti jos vihtomassa

Lämpöinen löyly on kotisaunan

Toisin on vierahassa

Jospahan säilyis äidin lapset

Kylmältä maailmassa

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

Vierailija
47/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisi mutta en ole mikään metsäläinen siksi haluan että myös mökillä pitää olla suihku.

Vierailija
48/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Olen 60v akka ja kun olin lapsi, meillä oli ulkosauna, jossa padassa lämmitettiin vesi. Kuuma vesi kaadettiin saaviin ja sekoitettiin kylmän veden kanssa sopivaksi.  Kylmä vesi saatiin pihakaivosta. Meillä oli myös ulkovessa. Kun olin 10v,  saimme sisävessan, joka oli luksusta. Tämä Vantaalla 1960- luvulla. Nykyään kitistään aivan turhasta.

-

Me asumme noin ihan nykyaikana. Ulkohuussi, ulkosauna, kantovesi ja vatipesut. Eikä kitistä 😄

Vierailija
49/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole suihkua käytettävissä niin käytän painepesuria. Jos ei pesuri toimi niin odottelen sadetta.

Vierailija
50/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää käyn pesulla kerran viikossa. Muina aikoina teen osapesuja. Kropan saa ainakin osittain puhtaaksi kun kastelee pienen pyyhkeen vedellä ja sivelee sillä ittensä.

Vierailija
51/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos huussikäynnin jälkeen pesee kädet niin, että laskee vettä pesuvatiin ja sitten saippuoi kädet ja huuhtoo vadissa ja kaataa vedet pois, niin miten se vati pitäisi sen jälkeen pestä, ettei jää kakkapöpöjä seuraavalle pesijälle?

Ihanko nokareita kelluu?

Vierailija
52/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni joka asui ikänsä maalaistalossa muutti vanhoilla päivillä kerrostaloon. Muistan kun lapsena ihmettelin kun hän ja naapurin mummo (jakoivat saunavuoron) eivät käyttäneet suihkua vaan ottivat vatiin vettä ja kauhan avulla peseytyivät. Ei se minulle vierasta ollut, mökkisaunan ja Mummolan takia mutta oudoksuin kun suihkukin oli.

Mun vanhemmat saivat suihkun saunaansa noin 10 vuotta sitten. Eivät ole kertaakaan suihkussa käyneet, vaan tosiaan ottavat vain hanasta veden vateihin ja peseytyvät. Ja niin minäkin siellä peseydyn - ja kotonani 😄

Vierailija
53/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ne Espoossa pärjäili, kun vesi piti keittää ja lähdevesi oli heti kaupoista loppu. Pesivätkö itsensä paskavedellä🤮

Vierailija
54/108 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus mökki meininkiä. Kesä siemöä vietetään ilman hana vettä.

Vierailija
55/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tottakai.

Vierailija
56/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, 2-3 ämpärillistä pesulämpöistä vettä ja avuksi kuuppa sekä vati, johon voi upottaa hiukset. Mökkisaunoissa on tullut pestyä ihan onnistuneesti noilla. Tietysti on kiva, jos on kaveri, joka kaataa päälle vettä.

Vierailija
57/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos huussikäynnin jälkeen pesee kädet niin, että laskee vettä pesuvatiin ja sitten saippuoi kädet ja huuhtoo vadissa ja kaataa vedet pois, niin miten se vati pitäisi sen jälkeen pestä, ettei jää kakkapöpöjä seuraavalle pesijälle?

Suosittelen huussin yhteyteen hanallista vesikanisteria. Hanan voi avata puhtaasti ja pestä kädet. Toinen vaihtoehto meillä on pestä kädet saunassa kiukaan vesisäiliön hanan alla. Yhtä helppoa.

Miten  tuollainen hana avataan puhtaasti? 

Vierailija
58/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä peseytyminen saunassa ilman erillistä pesuhuonetta, suihkua ja vesihanaa on lähinnä painajaista. Olet yhtä hikinen poistullessa kuin saunaan mennessä, tai jopa hikisempi. 

Vierailija
59/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti osaan peseytyä, minä vaan olin fiksu ja ostin retkisuihkun ja pärjään 20L vettä /pesukerta vaikka minulla on pitkät hiukset. Ei ole edes kovin vaikeaa ja todellakin kannattava ostos.

Vierailija
60/108 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, ei meillä mökillä kummoisempaa peseytymismahdollisuutta olekaan. Yksi ämpärillinen vettä riittää koko kropalle ja hiuksiin jos ei laita hoitoainetta, muuten tarvitsee vähän enemmän kun huuhtoo hiukset kahteen kertaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi