Osaatko peseytyä ilman suihkua?
Siis jos sinulle annetaan ämpäreissä lämmintä vettä, vati ja vesikauha, tottakai saippua ym. Saatko itsesi pestyä?
Oli melkoinen yllätys kun kaverin mies 30v ei tiennyt miten VOI peseytyä ilman suihkua tai järveä.
Kommentit (108)
Mitä se semmoinen peseytyminen ja lotraaminen on? Kädet puhdistuvat syödessä ja naama maatessa.
Miten sitä vettä saa hiustenpesuunki käytettyä niin paljo? Kastelet hiukset, saippuoit ja huuhtelet. Ja tämä tapahtuu niin että pää työnnetään ämpäriin, ei niin että jollain lapolla valelee 30L vettä päähänsä.
Mummoni joka asui ikänsä maalaistalossa muutti vanhoilla päivillä kerrostaloon. Muistan kun lapsena ihmettelin kun hän ja naapurin mummo (jakoivat saunavuoron) eivät käyttäneet suihkua vaan ottivat vatiin vettä ja kauhan avulla peseytyivät. Ei se minulle vierasta ollut, mökkisaunan ja Mummolan takia mutta oudoksuin kun suihkukin oli.
Vierailija kirjoitti:
Aika uusavuton pitää olla jos ei osaa.
Eihän ne nuo pk-seudun velliperseet ainakaan edes tiedä, mikä on vesikauha ja pesuvati.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni joka asui ikänsä maalaistalossa muutti vanhoilla päivillä kerrostaloon. Muistan kun lapsena ihmettelin kun hän ja naapurin mummo (jakoivat saunavuoron) eivät käyttäneet suihkua vaan ottivat vatiin vettä ja kauhan avulla peseytyivät. Ei se minulle vierasta ollut, mökkisaunan ja Mummolan takia mutta oudoksuin kun suihkukin oli.
Vanhoilla iho kutiaa herkästi, ei johdu osaamattomuudesta vaan ihan omasta hyvinvoinnistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä vettä saa hiustenpesuunki käytettyä niin paljo? Kastelet hiukset, saippuoit ja huuhtelet. Ja tämä tapahtuu niin että pää työnnetään ämpäriin, ei niin että jollain lapolla valelee 30L vettä päähänsä.
Eihän se shampoo huuhtoudu jos painat pääsi ämpäriin joka on sitten saippuavettä täynnä, kyllä se ainakin. muutamilla kauhallisilla puhdasta vettä täytyy huuhdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoilla iho kutiaa herkästi, ei johdu osaamattomuudesta vaan ihan omasta hyvinvoinnistä.
Hyvä huomio. Ja varmaan oli jotenkin kotoisampaakin. Ja nyt kun mietin niin turvallisempaa, onhan se vanhuksen eri asia istua penkillä ja peseytyä noin kuin seistä suihkun alla liukkaalla lattialla. Mutta enhän minä pikkutyttönä tällaisia osannut ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa hiusten pituus ja paksuuskin vaikuttaa paljonko sitä vettä tarvitsee.
Ajattelin aiemmin että pitäisi käydä suihkussa mutta luettuani tätä ketjua alkaakin tehdä mieli saunaan. Pihasaunaan, puukiukaan löylyihin vatien ja ämpäreiden kanssa :)
Luultavasti! Ei minulla edes ole suihkua. Saunan lämmitän kaksi kertaa viikossa, siinä sitten peseydytään.
Tietenkin. Olen 60v akka ja kun olin lapsi, meillä oli ulkosauna, jossa padassa lämmitettiin vesi. Kuuma vesi kaadettiin saaviin ja sekoitettiin kylmän veden kanssa sopivaksi. Kylmä vesi saatiin pihakaivosta. Meillä oli myös ulkovessa. Kun olin 10v, saimme sisävessan, joka oli luksusta. Tämä Vantaalla 1960- luvulla. Nykyään kitistään aivan turhasta.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt, että jos huussikäynnin jälkeen pesee kädet niin, että laskee vettä pesuvatiin ja sitten saippuoi kädet ja huuhtoo vadissa ja kaataa vedet pois, niin miten se vati pitäisi sen jälkeen pestä, ettei jää kakkapöpöjä seuraavalle pesijälle?
Saippua kyllä tappaa pöpöt nopeasti.
Saippua ei tapa mitään.
Kyllä osaan. Tuttua lapsuudesta ja mökin rantasaunasta. Mökillä on tosin nykyään ladattava mökkisuihku, omat pitkät hiukset huuhtoutuu paremmin tuolla mökkisuihkuilla kuin kauhalla.
Kyllä pystyy tukan pesemään ämpärillisellä aivan hyvin. Vanhukset pesee puolella ämpärillisellä, kun on tottuneet säästämään vettä.
Vierailija kirjoitti:
Saan, mutta hiustenpesuun menee todella paljon vettä. Ei ihan ämpärillinen riitä.
Eipä avauksessa puhuttukaan yhdestä ämpärillisestä.
Uusavuttomuudeksi tuollaista kutsuisin.
Tottakai osaan. Vettäkin kuluu paljon vähemmän kuin suihkussa
Kamalia uusavuttomia maailma täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan, mutta hiustenpesuun menee todella paljon vettä. Ei ihan ämpärillinen riitä.
Mulla menee 2-3 saavillista vettä hiusten pesussa.
Ei kai saavillista sentään? Saavi on 40 tai 80 litraa.
Meidän murteella pesuvatia kutsutaan saaviksi vaikkemme tarkoita sillä mitään tynnyreitä. Myös ämpäristä välillä käytetään puhekielessä tätä virheellistä termiä, ja täälläpäin se on ihan normaalia.
Itselleni itsestäänselvyys, koska olen viettänyt aikaa mökillä, mutta nyt kun mietin niin omille lapsille tilanne olisi ihan vieras. Meillä ei ole mökkiä eikä meitä ole koskaan kutsuttu perinteiselle mökille. Meidän nuoriso on täysin vieraantunut perinteisestä suomalaisesta mökkielämästä. Tällaisten nuorten osuus varmasti kasvaa kun nykyisillä lapsiperheillä ei ole mahdollisuuksia omaan mökkiin, ei ainakaan meidän tuttavapiirissä.
Pesuvatia tarkoitin.