Onko työpaikallanne hajustekielto? Mitä ajattelet siitä?
Kävin julkisessa rakennuksessa, jossa oli hajustekielto. Mietin, miten sitä valvotaan.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiden itsensäkorostajien ja päästään vialla (= hajusteherkkien) olevien vaateita! ihmiset osaa käyttää hajusteita ilman kyttäämistä.
Ei muuten osaa. Jotkut ihmiset tuntuvat suurinpiirtein uivan niisä hajusteissaan ja sitten saastuttavat hajullaan koko toimiston. Yök. Se sinun hajusteesi ei kaikkien mielestä ole ihana.
Kyse ei olekaan siitä onko ihan vai ei, eikä edes siitä että onko laitettu tolkuttomasti hajustetta. Nämä hajukyttääjät vahtii jokaista deodoranttia, hajuvesisuihketta tai partavesitippaa.
Toinen vaihtoehto on sitten että haisee kainalohiki yms. Hajuihin tottuu, tolkuton käyttö on ongelma ei normi käyttö. Onhan näitä myskinkäyttäjiä nykyään yhteiskunnassamme mutta niistä harva mainitsee
Peität hajusteilla hienhajun? Miten olisi, jos pesisit ja laittaisit hajusteetonta deodoranttia. Katsos kun hajuste ei puhdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että kauhea tuska näillä herkemmillä jotka asuu eri maissa joissa tuoksuja vaikka millaisia:( Esim Intia
Ne Intian hajut ei tule tänne enkä minä keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi mennä Intiaan.
Oot kyllä aika itsekäs. Eiköhän kommentoija tarkoittanut että joka maassa on hajusteherkkiä ihmisiä että miten he pärjäävät, ei hän tarkoittanut SINUA.
Omaan napaan tuijottaja🙄
Maissa joissa käytetään paljon hajusteita tuskin on edes yliherkkyyttä niille koska, yllätys, ihmiset ovat tottunuja siedättyneet niihin jo pienestä pitäen.
Samoin kuten yleensä ne kenellä on lapsena lemmikkejä ei ole niin helposti allergisia
Meillä on töissä ihminen joka on allerginen ainakin kissoille. Kuulemma tukehtuu eikä voi viettää minun kanssa samassa tilassa taukoa sen vuoksi koska mulla on kissoja. Hyvä vaan koska muutenkin viihdyn tauot yksin 😂 Samoin välttelee kaikkia muitakin joilla on joku papukaija
On, mutta hyöty on tasan nolla, koska siellä asioivat asiakkaat tekevät mitä tekevät. Minulle asialla ei sinänsä ole väliä, koska nenä alkaa vuotaa viimeistään bussissa ellei jo rappukäytävään astuessa. Allergialääkitys on vahvin mitä voin käyttää ilman, että työkyky kärsii, ja olen tottunut kantamaan nenäliinoja mukana aina kotiovesta ulos astuessani. Jossain vaiheessa päivää nenä menee niin tukkoon, että lopettaa vuotamasta.
Ainoat, joiden hajusteiden käytöstä valitan ovat samassa asunnossa asuvat perheenjäsenet. En koe, että muiden käytös tässä asiassa kuuluu minulle, vaikka vaikuttaa minuun. Tiedostan myös, että muut ihmiset maksavat suurimman osan allergioideni ja astmani hoidosta. Halvemmaksi tulisi maltillisempi hajusteiden käyttö, mutta elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että kauhea tuska näillä herkemmillä jotka asuu eri maissa joissa tuoksuja vaikka millaisia:( Esim Intia
Ne Intian hajut ei tule tänne enkä minä keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi mennä Intiaan.
Oot kyllä aika itsekäs. Eiköhän kommentoija tarkoittanut että joka maassa on hajusteherkkiä ihmisiä että miten he pärjäävät, ei hän tarkoittanut SINUA.
Omaan napaan tuijottaja🙄
Maissa joissa käytetään paljon hajusteita tuskin on edes yliherkkyyttä niille koska, yllätys, ihmiset ovat tottunuja siedättyneet niihin jo pienestä pitäen.
Samoin kuten yleensä ne kenellä on lapsena lemmikkejä ei ole niin helposti allergisia
Tai sitten haiset kissanpissalle kuten niin moni omistaja, eivät tätä itse huomaa kun nenä turtuu hajuun. Ei haisevan ihmisen seurassa kukaan halua olla
Meillä ei ole suoranaista kieltoa, mutta pyyntö välttää voimakkaita hajusteita. Itse en ole hajusteyliherkkä mutta käytän hyvin harvoin hajusteita ja silloinkin vain vähän (omistan lemmikkejä, jotka herkkiä hajusteille sun muille). Olen huomannut, että kun itse elää aika hajusteettomassa kuplassa, niin aina kun sinne joku parfyymiltä haiseva persoona ilmestyy, järkytyn siitä hajun määrästä! Melkein alkaa päätä särkeä.
Tulethan tuoksuttomana=selvin päin.
Mietin kammolla koululuokkaa, jossa olisi 10-20 murrosikäistä poikaa luonnollisessa tuoksussaan.
Aivan ihania tuoksuja tullut myös nuorille, deodoranteissa ja vartalosprayssa. Ja ihanaa, että käyvät suihkussa ja käyttävät.
Ja nyt tulee tietysti ruoskaa...
Mulla oli kerran työkaveri, joka löyhkäsi hajuvedelle todella paljon. Se haju jäi oikein leijumaan pitkiksi ajoiksi tiloihin, missä kävi. Noh, meidän ylempi työkaveri oli puhunut hänen kanssaan, että "vähemmän olisi enemmän", mutta ei vissiin mennyt oikein jakeluun sillä kertaa (tuolta idän suunnalta kun oli, niin hieman heikkoa suoomen kieli).
Erään kerran päätin rohkaistua ja puhua asiasta, koska yhteisessä toimistossamme ei voinut enää olla löyhkän takia. Sanoin ihan nätisti, että pikkasen on liikaa hajustetta ja että yksikkömme pukuhuonekin tuoksahtaa vähän liikaa sille tuoksulle, että miksi näin.
Hän siihen vastasi, että käy joka tupakkatauon jälkeen lisäämässä tuoksua, ja että ei ollut ajatellutkaan että se häiritsisi ketään. Hän kun ei itse haistanut tupakointien jälkeen, että tuoksua on vielä jäljellä iholla. Selitin ystävällisesti rautalangasta vääntäen, että todellakin riittää se, että aamulla kotona laittaa hieman hajustetta, eikä lisäile kerran tunnissa (kävi tupakalla noin 6-8 kertaa työpäivän aikana). Selitin myös, että moni on maininnut tällaisen ylimääräisen tuoksun häiritsevän ja aiheuttavan päänsärkyä - mukaan lukien minulle aiheuttaa huonoa oloa.
Hän onneksi otti ihan rennosti asian ja pahoitteli kovasti omaa toimintaansa. Jatkossa hänen hajuveden käyttönsä väheni erittäin paljon, eikä enää lisäillyt työpäivän aikana.
Eli todellakin monella on oppimista miten hajuvesiä käytetään oikeaoppisesti. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta työurani aikana, jolloin on pitänyt keskustella työkaverin kanssa hajuveden käytöstä ja kannattaako yhteisiä tiloja 'kaasuttaa' lisäämällä tuoksua päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
On kielto, mutta ikävä kyllä kaikki ei noudata sitä.
Itse koen kiellon tärkeäksi, koska saatan saada päänsäryn hajusteista. Joillekin voi aiheuttaa migreenin.
Sama meillä. Jotkut vielä suihkivat jotain ihanaa tuoksua pukuhuoneessa työasun puettuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiden itsensäkorostajien ja päästään vialla (= hajusteherkkien) olevien vaateita! ihmiset osaa käyttää hajusteita ilman kyttäämistä.
Ei muuten osaa. Jotkut ihmiset tuntuvat suurinpiirtein uivan niisä hajusteissaan ja sitten saastuttavat hajullaan koko toimiston. Yök. Se sinun hajusteesi ei kaikkien mielestä ole ihana.
Niitä ei osata myöskään säilyttää oikein jolloin ne pilaantuvat ja haisevat todella ummehtuneelle. En ymmärrä miten käyttäjät eivät itse haista tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran työkaveri, joka löyhkäsi hajuvedelle todella paljon. Se haju jäi oikein leijumaan pitkiksi ajoiksi tiloihin, missä kävi. Noh, meidän ylempi työkaveri oli puhunut hänen kanssaan, että "vähemmän olisi enemmän", mutta ei vissiin mennyt oikein jakeluun sillä kertaa (tuolta idän suunnalta kun oli, niin hieman heikkoa suoomen kieli).
Erään kerran päätin rohkaistua ja puhua asiasta, koska yhteisessä toimistossamme ei voinut enää olla löyhkän takia. Sanoin ihan nätisti, että pikkasen on liikaa hajustetta ja että yksikkömme pukuhuonekin tuoksahtaa vähän liikaa sille tuoksulle, että miksi näin.
Hän siihen vastasi, että käy joka tupakkatauon jälkeen lisäämässä tuoksua, ja että ei ollut ajatellutkaan että se häiritsisi ketään. Hän kun ei itse haistanut tupakointien jälkeen, että tuoksua on vielä jäljellä iholla. Selitin ystävällisesti rautalangasta vääntäen, että todellakin riittää se, että aa
Minä laitan yhden suihkaisun vaniljaa kotona, en edes uskaltaisi ottaa mukaan mihinkään kun se pullo hajoaisi kuitenkin:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siihen vastasi, että käy joka tupakkatauon jälkeen lisäämässä tuoksua, ja että ei ollut ajatellutkaan että se häiritsisi ketään. Hän kun ei itse haistanut tupakointien jälkeen, että tuoksua on vielä jäljellä iholla. Selitin ystävällisesti rautalangasta
Hyi, se sinun yksi suihkaisu vaniljaa lemuaa kun on niin vahva haju. Miksi edes pitää laittaa jotain vaniljaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siihen vastasi, että käy joka tupakkatauon jälkeen lisäämässä tuoksua, ja että ei ollut ajatellutkaan että se häiritsisi ketään. Hän kun ei itse haistanut tupakointien jälkeen, että tuoksua on vielä jälje
Koska tykkää tuoksusta?
Laitan aamulla hajuvettä kun lähden töihin. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että haisisin liikaa hajuvedelle. Työkaverini tuoksuu kookokselle ja rakastansitä tuoksua.
Jos joku tulisi narisemaan, käskisin mennä hiiteen. Mulla oli työkaveri, joka valitti hajuvedestä, mutta ainakin omaan tuoksuuni sain hänet siedätettyä. Narina ainakin loppui, kun en ottanut sitä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Tulethan tuoksuttomana=selvin päin.
Mietin kammolla koululuokkaa, jossa olisi 10-20 murrosikäistä poikaa luonnollisessa tuoksussaan.
Aivan ihania tuoksuja tullut myös nuorille, deodoranteissa ja vartalosprayssa. Ja ihanaa, että käyvät suihkussa ja käyttävät.
Ja nyt tulee tietysti ruoskaa...
Hiki on mieto haju niihin ällölöyhkiin verrattuna. Et sitten ole kuullut hajusteettomista antiperspiranteista? Jos ei markettituotteet riitä niin apteekista löytyy vielä tehokkaampia ja ei taatusti hiki haise.
Vierailija kirjoitti:
Laitan aamulla hajuvettä kun lähden töihin. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että haisisin liikaa hajuvedelle. Työkaverini tuoksuu kookokselle ja rakastansitä tuoksua.
Jos joku tulisi narisemaan, käskisin mennä hiiteen. Mulla oli työkaveri, joka valitti hajuvedestä, mutta ainakin omaan tuoksuuni sain hänet siedätettyä. Narina ainakin loppui, kun en ottanut sitä huomioon.
Etkö kestä omaa hajuasi vai miksi terrorisoit muita?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen lukioon tuli, ja ymmärrän enemmän kuin hyvin. Lapsi haisee kuin rankkitynnyri, omasta mielestään ihanalta. On pyydetty sievästi ja vähemmän sievästi laittamaan vähemmän. Mieti sitten että 20 tuollaista pienessä luokassa, ei olisi oksennus kaukana.
Jospa vähän suitsisi myös sitä että ajatellaan että 120€ on ihan normaali hinta jostain hajusta. Ei ole. Ja sitten testereitä tyhjennellään eli varastetaan suomeksi kun ei ole rahaa ostaa.Huraa julkiset rakennukset sanon minä.
Rnakkitynnyri tarkoittaa kyllä luontaista pahaa hajua, ei todellakaan hajustetta.
Versaillessa jo Ludwig XIV määräsi että kaikilla oltava samaa hajuvettä. Silloin käytettiin reilusti hajuvesiä kun peseytyminen oli harvinaista. Joka päivälle Ludwig määräsi merkin mitä sai käyttää. Peruukkien alla oli täitä kun tukkaa ei pesty ja pitkillä neuloilla raaputettiin peruukin läpi päänahkaa kun siellä kuhisi. On se, jos pitää hajuvesiä priiskutella niin paljon, että ne haistaa kilsan päähän, ei sellaisen vieressä voi istua saatikka tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole suoranaista kieltoa, mutta pyyntö välttää voimakkaita hajusteita. Itse en ole hajusteyliherkkä mutta käytän hyvin harvoin hajusteita ja silloinkin vain vähän (omistan lemmikkejä, jotka herkkiä hajusteille sun muille). Olen huomannut, että kun itse elää aika hajusteettomassa kuplassa, niin aina kun sinne joku parfyymiltä haiseva persoona ilmestyy, järkytyn siitä hajun määrästä! Melkein alkaa päätä särkeä.
Miltä se tuntuu, kun melkein alkaa särkeä päätä? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö kestä omaa hajuasi vai miksi terrorisoit muita?
"Hajusteherkät" terrorisoivat muita. Minä en haista ominaishajuani, joten siinä ei ole mitään kestämistä. Minä vain tykkään erilaisista tuoksuista.
Inhoan hajustamattomia tuotteita, koska nekin haisevat ja haisevatkin tosi pahalle. Hajuallergikot ovat tottuneita pahaan hajuunsa, jolla lisäksi terrorisoivat muita.
Ihan sama. Turha rutista, kun jään taas muutaman viikon sairauslomalle.