Onko työpaikallanne hajustekielto? Mitä ajattelet siitä?
Kävin julkisessa rakennuksessa, jossa oli hajustekielto. Mietin, miten sitä valvotaan.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiden itsensäkorostajien ja päästään vialla (= hajusteherkkien) olevien vaateita! ihmiset osaa käyttää hajusteita ilman kyttäämistä.
Miksi sä korostat itseäsi hajusteilla? Miksi sun pitäisi saada käyttää hajusteita julkisissa tiloissa?
Kyllä on ja vi tuttaa. No, haistelkaa sitte mun hikeäni kun kävelen työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ja vi tuttaa. No, haistelkaa sitte mun hikeäni kun kävelen työmatkat.
Ai sä laitat hajusteita sun hikisiin kainaloihin? Mä tapaan laittaa puhtaisiin kainaloihin hajustamatonta dödöä, mutta tapansa kullakin...
Meillä on teoriassa hajustekielto, mutta käytännössä se kuomottiin, kun rakennettiin yhteinen ruokailu- ja taukotila. Siellä porukat mikrottavat iloisesti kalaa, mausteisia ruokia jne. Jo esim. kalan tuoksu voi aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion. Porukat totesi, että jos ei tuostakaan tarvitse välittää, niin ei tarvitse rajoittaa hajusteiden käyttöä. Nyt kokkaillaan ja käytetään hajusteita sulassa sovussa. Yksi välillä valittaa hajusteista, mutta kumoaa valituksensa, kun laittaa mikroon thairuokaa 😁
Kyllä on. Olen sairaanhoitaja ja työssä kirurgisella osastolla.
Jokainen voi vain kuvitella miten mukavaa potilaasta on haistella parfyymilöyhähdyksiä ja muita kukkakedontuoksuja maatessaan kipeänä sängyssä.
Eikä se työparillekaan mukavaa ole, varmaan missään työssä kun kurkku kuroutuu umpeen eikä henki kulje kun joku on taas vähän löyhytellyt.
Luulisi aikuisilla ihmisillä olevan sen verran tajua ettei työhön tulla parfyymikaupan kautta. Eikä niissä hakusteissa muutenkaan ole tarkoitus uida.
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että kauhea tuska näillä herkemmillä jotka asuu eri maissa joissa tuoksuja vaikka millaisia:( Esim Intia
Ne Intian hajut ei tule tänne enkä minä keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi mennä Intiaan.
On. Lähiesimies puuttuu, tai sitten alaiset puuttuu puuttumattomuuteen. Yksi yleisimpiä korjaavia keskusteluja.
Mä olen aina ajatellut, että hajustekielto on lähinnä jotain hajuvesiä ja partavesiä varten. Tuskin kukaan saa ihan hirveästi itseään löyhkäämään jollain normi dödöllä tms.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiellon ajateltu koskevan myös miehiä ja partavesiä?
Tietysti. Kaikki voimakkaat hajusteet ovat p*skanhajun peittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on teoriassa hajustekielto, mutta käytännössä se kuomottiin, kun rakennettiin yhteinen ruokailu- ja taukotila. Siellä porukat mikrottavat iloisesti kalaa, mausteisia ruokia jne. Jo esim. kalan tuoksu voi aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion. Porukat totesi, että jos ei tuostakaan tarvitse välittää, niin ei tarvitse rajoittaa hajusteiden käyttöä. Nyt kokkaillaan ja käytetään hajusteita sulassa sovussa. Yksi välillä valittaa hajusteista, mutta kumoaa valituksensa, kun laittaa mikroon thairuokaa 😁
Meillä sama.
Ikuinen kiistanaihe. Minulle valitettiin töissä, että käytän hajusteita. Sanoin, etten käytä kuin mietoa deodoranttia. No,jätin senkin sitten pois, mutta kun hikoilen voimakkaasti, niin seuraava valitus tuli, että kuka täällä ei ole peseytynyt, kun hiki haisee. Voi elämän kevät, koittakaa nyt päättää....
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Aikaisemmassa yhteistoimitilarakennuksessa oli yleisiä tiloja koskien, mutta siellä pyöri asiakkaita ym. pitkin päivää, niin eipä tuota mitenkään erityisemmin valvottu tai noudatettu.
Ymmärrän jossain sote-hommissa tai vastaavissa, että tuota valvotaankin ehkä tiukemmin, mutta eipä noissa julkisissa tiloissa ole kai oikein edes mahdollista. Ja tuolla vanhassa toimitilassakin eniten taisi kärytä lounasravintolat ja taukohuoneet, joissa porukka lämmitti eväitään. Meilläkin haisi labra/varastotiloissa työssä käytettävät kemikaalit sen verran, että vetokaapeista huolimatta voimakkain haju oli varmaankin lähtöisin niistä.
Ymmärrätkö mikä ero on hajusteilla ja ruuan tuoksulla?
Hajusteyliharkkyys on allergia, ei se, että ottaa hajut päähän muuten vaan. Ruuan tuoksuille harva on allerginen, vaikka toki sekin on mahdollista. Itsekin tiedän pari, toisen kasvot turposivat, jos tilassa oli käsitelty kalaa, toinen päätyi sairaalaan, jos joku oli erehtynyt veitsellä tykkäämään hernettä ja sen jälkeen pilkkoo tälle kurkunsiivuja 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina että kauhea tuska näillä herkemmillä jotka asuu eri maissa joissa tuoksuja vaikka millaisia:( Esim Intia
Ne Intian hajut ei tule tänne enkä minä keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi mennä Intiaan.
Oot kyllä aika itsekäs. Eiköhän kommentoija tarkoittanut että joka maassa on hajusteherkkiä ihmisiä että miten he pärjäävät, ei hän tarkoittanut SINUA.
Omaan napaan tuijottaja🙄
Hyvä jos on! Liikuuntasalit Helsingin alueella on naisten pukuhuoneet isot lapsut ei saa käyttää hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä aika itsekäs. Eiköhän kommentoija tarkoittanut että joka maassa on hajusteherkkiä ihmisiä että miten he pärjäävät, ei hän tarkoittanut SINUA.
Omaan napaan tuijottaja🙄
Maissa joissa käytetään paljon hajusteita tuskin on edes yliherkkyyttä niille koska, yllätys, ihmiset ovat tottunuja siedättyneet niihin jo pienestä pitäen.
Samoin kuten yleensä ne kenellä on lapsena lemmikkejä ei ole niin helposti allergisia
Oikein..saan iho oireita , päänsärkyä ja pahimmassa tapauksessa migreenin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen lukioon tuli, ja ymmärrän enemmän kuin hyvin. Lapsi haisee kuin rankkitynnyri, omasta mielestään ihanalta. On pyydetty sievästi ja vähemmän sievästi laittamaan vähemmän. Mieti sitten että 20 tuollaista pienessä luokassa, ei olisi oksennus kaukana.
Jospa vähän suitsisi myös sitä että ajatellaan että 120€ on ihan normaali hinta jostain hajusta. Ei ole. Ja sitten testereitä tyhjennellään eli varastetaan suomeksi kun ei ole rahaa ostaa.Huraa julkiset rakennukset sanon minä.
Nuorten hiki, hormonit ja muut eritteet haisevat myös oksettavalta. Miten ne kiellettäisiin?
Samoin julkisissa liikennevälineissä paska ja viina haisee liikaa.
Eipä hajuvesi tässä hajukimarassa enää juurikaan häiritse.
Meillä käytetään deodoranttia. Julkisissa haisee, se on totta. Onneksi ei tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että hajustekielto on lähinnä jotain hajuvesiä ja partavesiä varten. Tuskin kukaan saa ihan hirveästi itseään löyhkäämään jollain normi dödöllä tms.
Meilläkin on voimakkaat hajusteet kielletty. Kieltoa ei kyllä kukaan valvo, mutta tuntuu siltä, että pahimmille haisuleille on huomautettu, kun eivät enää jätä hajuveden tuoksua jälkeensä.
Onko kiellon ajateltu koskevan myös miehiä ja partavesiä?