Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko jättänyt KELAlta hakematta tukea johon olisit oikeutettu?

Vierailija
28.02.2024 |

Tukien alikäyttö on KELAn mukaan yleisempää kuin väärinkäyttö. Oletko joskus tarkoituksella jättänyt jonkin tuen hakematta ja miksi? 

(Kysymys otsikossa)

Vaihtoehdot

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nyhdän mitä yhteiskunta tarjoaa ja olen oikeutettu.

t. Onnellinen työtön :)

Vierailija
22/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea vahingossa joskus. Asumistukea oon jättänyt hakematta, koska saisin sitä niin vähän ja pitäisi jatkuvasti tehdä selvitystä tuloista ja ehkä palauttaa liikaa maksettuja tukia yms. Tulot siis vaihtelevat, mutta pärjään ilmankin. Olisin varmaan ollut joskus oikeutettu vammaistukeen, mutta en tiennyt sitä, niin ei tullut haettua.

Ei sitä läheskään kaikki vammautuneet hakijat saa. itse en ole saanur, vaikka samanlaisella vammaisuudella tiedän toisissa maissa joidenkin saaneen eläkkeenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoituksella. Kun nuorena valmistuin, en kuitenkaan tiennyt tukiaisista, joita ainakin työhaastattelumatkoja ja muuttoja varten kai pystyi saamaan.

Jossakin vaiheessa työvoimatoimistosta/TE-keskuksesta/TE-toimistosta sai työhaastattelumatkoja varten liikkuvuusavustusta, jolla sai linnuntietä pitkin mitattuna kilometrikorvausta. Tuo tuki ei siis kattanut teitä tai raiteita pitkin kuljettuja kilometrejä, jos matkaan tuli vähän isompi mutka tai useampia.

Työvoimatoimistosta/TE-keskuksesta/TE-toimistosta sai myös "muuttoavustusta työpaikan perässä menemiseen", mutta tuki taidettiin myöntää työttömyyskorvauksen tapaan j- eli tietenkin jälkikäteen, jolloin rahallisesti tuo ei muutoa helpottanut. Nämä oli vähän sellaisia tukia, että niiden saaminen edellytti tiettyä toimintajärjestystä, jota työvoimavirkailijat eivät mielellään kertoneet vaan paremminkin yllyttivät työtöntä toimimaan siten ettei näiden tukien saamisen ehdot täyttyneet.

Nykyään työpaikan perässä muuttamiseen voi ehkä saada apua KELAsta toimeentulotukena ja mahdollisesti vuokratakuun muodossa.

Vierailija
24/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt hakematta asumistukea ja työmarkkinatukea. Sain vajaan vuoden asumistukea omistusasuntoon pienten palkkatulojen tähden. Teen osa-aikatyötä ja olisin ollut oikeutettu myös soviteltuun työttömyyskorvaukseen. Mutta en jaksanut sitä paperisotaa ja Kelan-orjana olemista koska palkka riittää juokseviin menoihin mutta tuhlailuun ei ole varaa. Missään tapauksessa en enää tee kokopäivätyötä, sellaista keinoa nykyhallitus ei löydä että se voisi minut siihen pakottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä