Onko ok tuoda kahvikutsuille leipomuksia etukäteen ilmoittamatta?
Eli kahvipöytään kakku, esim. täytekakku.
Miten on, av-raati.
Kommentit (92)
Järjestän kahvi- ja illalliskutsuja aina jonkin teeman mukaan ja tarjottavat sekä kattaus noudattavat sitä teemaa. Kalakukko ei todellakaan sovi italialaiseen illalliseen, voileipäkakku keskiaikaisiin pitoihin eikä karjalanpiirakat 'kello viiden teehen'.
Olen sitten niin pikkumainen ja helposti loukkaantuva, että todellakin loukkaannun epäsopivista ruoka/leivonnaistuliaisista.
Ne, joille ruokatuliaiset sopivat saavat minun puolestani pitää sekasotkutarjoilunsa.
Vierailija kirjoitti:
Järjestän kahvi- ja illalliskutsuja aina jonkin teeman mukaan ja tarjottavat sekä kattaus noudattavat sitä teemaa. Kalakukko ei todellakaan sovi italialaiseen illalliseen, voileipäkakku keskiaikaisiin pitoihin eikä karjalanpiirakat 'kello viiden teehen'.
Olen sitten niin pikkumainen ja helposti loukkaantuva, että todellakin loukkaannun epäsopivista ruoka/leivonnaistuliaisista.
Ne, joille ruokatuliaiset sopivat saavat minun puolestani pitää sekasotkutarjoilunsa.
Kuulostaapa ahdistavilta kutsuilta. Varmaan keskustelunaiheetkin on rajattu teeman mukaan, ja vieraille loukkaannutaan jos asuvalinnat eivät noudata valittua linjaa. Ovatko vieraat vähän kuin elementteinä tässä teemaa noudattavassa näytelmässä? Mutta varmaan hekin ovat samanhenkisiä, ja sitten selkäsi takana ovat loukkaantuneita milloin mistäkin kunnes ihmissuhteista tulee vain iso mikroaggressioiden vyyhti :)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole sopivaa, mutta toki otan kaakun vastaan ja pistän pöytään.
Serkku tekee tommosta. Tulee omien eväitten kanssa kaikkialle. Eikä voi varautua, kun hän tulee myös yllätyksenä.
Tulee synttäreille täytekakun kanssa, illanistujaisiin valtavan tapas lautasen kanssa tai sushiplaterin.. Ei tee itse, sehän olis vulgaaria tuoda itse tekemää, vaan suosii helsinkiläisiä pienyrittäjiä.
Hän on keski-ikäinen hieno rouva teetetyssä nahka-asussaan. Päivittäin käy kampaajalla ja meikissä. Hän on näky, hän ilmiö.
Eli siis täysluuseri jolle miehen miljoonat oikeuttavat käyttäytymään miten lystää. Tulee mielellään nolaamaan juhliin ja pitää itseään hyvänä ihmisenä, kun oli muuten niin ankeat tarjottavat.
Yksi hänen omista siskoistaan pyysi apua eron jälkeiseen taloudelliseen ahdinkoon. Ei tippunut, kun on itse aiheutettu ero. Miehen toistuva pettäminen ei ole syy eroll
Kaaku? Sushiplater?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ahdistavilta kutsuilta. Varmaan keskustelunaiheetkin on rajattu teeman mukaan, ja vieraille loukkaannutaan jos asuvalinnat eivät noudata valittua linjaa. Ovatko vieraat vähän kuin elementteinä tässä teemaa noudattavassa näytelmässä? Mutta varmaan hekin ovat samanhenkisiä, ja sitten selkäsi takana ovat loukkaantuneita milloin mistäkin kunnes ihmissuhteista tulee vain iso mikroaggressioiden vyyhti :
Höpö, höpö, ei ne mitkään naamiaiset ole - sellaisia en olekaan vielä järjestänyt, muuta muu ystävä kylläkin. Eivätkä mitään Hyasintin kynttiläillallisia :D
Erilaisiin ruokakulttuureihin tutustumista. Yhdelle ihmiselle vähän turhaa ostaa erikoisempia aineksia ja valmistaa yksi annos, koko porukalle viitsii, eikä jää hävikkiä pussien pohjille.
Vierailija kirjoitti:
Arabikulttuurissa ruokatuliaisten tuominen on loukkaus. Se tulkitaan siten, että vieras ei ole tyytyväinen isäntäväen tarjoiluihin.
Kyllä se on suomalaisessakin kulttuurissa loukkaus tuoda kahvipöydän "tähti" eli se täytekakku yllätyksenä sopimatta siitä kutsujen emännän kanssa.
Ei mua kyllä haittaisi yhtään. Pistäisin pöytään muiden sekaan ja jos on tosiaan tarkkaan harkittu menu ja joku tuo kalakukkoa, niin pistän jääkaappiin ja tilanteesta riippuen saatan jossain vaiheessa kysyä että maistetaanko nyt sitä kalakukkoa. En usko että tuojakaan olettaa että se tarjoiltaisiin osana illallista vaan varmaan tarkoittaa sen isäntäväelle myöhemmin syötäväksi.
Se on toki hankalampi jos joku tuo täytekakun synttäreille ja pöydässä on jo yksi kakku, mutta sitten teen tilaa ja onhan se vieraillekin kivempi että voi päättää kumpaa maistaa. Jos jää paljon yli niin pakkaan vieraille mukaan.
Tuli vielä mieleen, että jos jollain on tapana aina tuoda jotain pöytään, niin ehkä hänellä on jotain ruoka-ongelmia joilla ei halua vaivata kutsujia vaan tuo sellaista mikä itselleen sopii.
Itse tosin koitan keksiä jotain muuta tuliaista tai sitten teen selväksi että tuliainen on myöhempään käyttöön. Jos isäntäväki haluaa siitä huolimatta laittaa tarjolle niin sekin on ok.
Veisin kukkia kukkakaupasta ostettuina ja jotain makeisia tai konvehteja. Jotain pientä. En oikein itse tykkää, jos vieras tuo jotain isoa tarjottavaa, koska se ei välttämättä sovi muihin tarjottaviin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ahdistavilta kutsuilta. Varmaan keskustelunaiheetkin on rajattu teeman mukaan, ja vieraille loukkaannutaan jos asuvalinnat eivät noudata valittua linjaa. Ovatko vieraat vähän kuin elementteinä tässä teemaa noudattavassa näytelmässä? Mutta varmaan hekin ovat samanhenkisiä, ja sitten selkäsi takana ovat loukkaantuneita milloin mistäkin kunnes ihmissuhteista tulee vain iso mikroaggressioiden vyyhti :
Minusta taas on ihanaa kun ystävät panostavat kutsuihin ja miettivät jopa teemoja! Meidänkin kaveripiirissä on silloin tällöin teemakutsuja, itse järjestin viimeksi perinteisen afternoon tean, kaverit olivat ihan pyytämättä laittaneet aiheeseen sopivan vaatetuksen, olin todella otettu että hekin olivat panostaneet! 😍
Oli huippuhauskaa. Sormivoileipiä, skonsseja + clotted cream + hillo, pieniä leivoksia. Plus tietysti teevalikoima ja shampanjaa. Jos olisi ollut kesä oltaisiin pelattu krokettia mutta jouduimme tyytymään perinteisiin sana-arvuutteluihin ja cocktailien tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä sitten kutsuilla tehdään? Imetään kaljaa ja uunilenkkiä kalsareissa? 😂
Vierailija kirjoitti:
Siis että on vieras ja tuo mukanaan täytekakun, eikä kutsujen emäntä tiennyt siitä mitään? Minusta ei ole. Emäntä on varautunut kuitenkin tarjoiluissa. Ja hän on muutenkin emäntä, joka on suunnitellut kaiken, myös tarjottavat, eikä vieraan tarvitse sekaantua siihen omilla leipomuksillaan.
Ajatellaan skenaario, jossa vieras tuo juhliin todella upean täytekakun tai jonkun muun leipomuksen, jonka ulkonäkö tai maku ajaa pitkästi ohi emännän leipomusten.. Siinä sitten muut vieraat ihastelevat upeaa leipomusta. Ei tarvinne selittää, mitä emäntä tilanteesta ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ahdistavilta kutsuilta. Varmaan keskustelunaiheetkin on rajattu teeman mukaan, ja vieraille loukkaannutaan jos asuvalinnat eivät noudata valittua linjaa. Ovatko vieraat vähän kuin elementteinä tässä teemaa noudattavassa näytelmässä? Mutta varmaan hekin ovat samanhenkisiä, ja sitten selkäsi takana ovat loukkaantuneita milloin mistäkin kunnes ihmis
Mitä teillä sitten kutsuilla tehdään? Imetään kaljaa ja uunilenkkiä kalsareissa? 😂
No ei toki :D Minä olen itse asiassa järjestänyt paljon kutsuja ja ilmeisen onnistuneesti. Menu noudattaa aina jotain linjaa mutta herranjestas sentään, ei se ole niin tarkkaa että oikeasti menisin loukkaantumaan jos vieras tuo mulle pullapitkon jota ei ole teemaan etukäteen suunniteltu. En loukkaannu, todellakaan, vaan keksin jotain miten pistän pitkon tarjolle ja jos se nyt tuntuu täysin mahdottomalta sovittaa pöytään niin sitten pakkaseen. Ylipäätään iso osa juhlien järjestämisen taitoa on taito kestää yllätyksiä ja tilanteita jotka eivät mene suunnitellusti. Luovuus, jolla pullapitko sovitetaan mukaan menuun. Jos loukkaantuu pullapitkosta, loukkaantuu paljosta muustakin eikä sellainen ihminen oikein voi olla hyvä juhlien järjestäjä koska hänen seurassaan ei ole rento ja mukava olla.
No ei kyllä ole. Toisen kutsuille ei viedä tarjottavia jollei niitä ole pyydetty. Jotain muuta tuliaista on ok viedä.