Onko ok tuoda kahvikutsuille leipomuksia etukäteen ilmoittamatta?
Eli kahvipöytään kakku, esim. täytekakku.
Miten on, av-raati.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Arabikulttuurissa ruokatuliaisten tuominen on loukkaus. Se tulkitaan siten, että vieras ei ole tyytyväinen isäntäväen tarjoiluihin.
Minä ottaisin tuomiset varmaan juuri tuolla tavalla jollei etukäteen oltaisi sellaisesta sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabikulttuurissa ruokatuliaisten tuominen on loukkaus. Se tulkitaan siten, että vieras ei ole tyytyväinen isäntäväen tarjoiluihin.
Minä ottaisin tuomiset varmaan juuri tuolla tavalla jollei etukäteen oltaisi sellaisesta sovittu.
Voit muuttaa jonnekin arabikulttuuriin. Täällä ei mehmettitapoja kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos sinut on kutsuttu kylään kahvittelun merkeissä, niin kohteliaan vieraan on hyvä muistaa kahvihetken järjestäjää esimerkiksi leikkokukilla, kahvipaketilla, jäätelöpaketilla, itse leivotulla makealla piiraalla tai muulla makealla pienellä leivonnaisella.
Jos minä kutsun ystäväni kahville niin todellakaan en odota mitään kahvia tai leivoksia koska olen jo sellaiset tietysti hankkinut. Ylimääräiset jäävät kaappiin lojumaan ja saattavat mennä vahoiksikin kun en itsekseni ollessa makeaa syö. Kukat ovat oikeastaan ainoa sopiva tuotava tuossa tilanteessa.
Sinulla ei olekaan yhtään ystävää. Valehtelet vain palstalla. Jos olisi, tietäisit miten oikeasti homma menee.
Vierailija kirjoitti:
Joku hyvin säilyvä leivonnainen tyyliin keksit on ok. Ne voi laittaa sitten pöytään tai kaappiin, miten nyt kutsujen järjestäjä tykkää. Mutta ei missään nimessä mikään täytekakku jos ei ole sellaisesta erikseen sovittu. Kahvipaketti, kukat, suklaalevy jne. on sellaisia normaaleita kohteliaita tuliaisia.
Kahvipaketti on huono tuliainen jollei tiedä mistä kahvista toinen pitää ja suurimmalla osalla ihmisistä on oma suosikkinsa. Minä olen käyttänyt tuliaiskahveja takapihalla kukkapenkkiin. 😅
Juon kahvia hyvin vähän, ja silloin kun juon niin haen kahvikaupasta vain pienen määrän papuja jotka rouhin itse. Joku juhlamokka jää aivan varmasti käyttämättä kun kahvi ei myöskään säily. Suklaata en myöskään syö, sekin jää meillä kaappiin lojumaan.
Kukista pidän! Viinipullo kelpaa myös mutta se on ennemmin sopiva tuominen iltakutsuille eikä kahvitteluille.
Vierailija kirjoitti:
Kukista pidän! Viinipullo kelpaa myös mutta se on ennemmin sopiva tuominen iltakutsuille eikä kahvitteluille.
No nyt on kyllä ylitarkkaa.
Tuleehan se ilta kahvikutsujen jälkeenkin. Eli viini sopii ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin viini kahvikutsuille olisi omituinen valinta jos ei sitten ole tarkoituksena jatkaa iltaa viinilasin parissa kahvittelujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kutsuvieraana tapana yllättää viemällä itse leipomiani leivoksia mm. häihin, hautajaisiin, yo-juhliin/valmistujaisiin ja rippijuhliin jne. Kyllä niistä aina on tykätty, mutta olenkin ammatiltani korkeakoulutettu maisterikondiittori.
Ja Miehesi On Varmaan Toimitusjohtaja...🙃
No ei ole, vaan mieheni on astrologikapteeni, erikoisuutena pikamatkat Venukseen.
t. maisterikondiittori Valdemar
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kutsuvieraana tapana yllättää viemällä itse leipomiani leivoksia mm. häihin, hautajaisiin, yo-juhliin/valmistujaisiin ja rippijuhliin jne. Kyllä niistä aina on tykätty, mutta olenkin ammatiltani korkeakoulutettu maisterikondiittori.
Ja Miehesi On Varmaan Toimitusjohtaja...🙃
Jep. Ja täytekakun välissä on leikkeleitä :)
Kirjoitin, että vien leivoksia, enkä täytekakkua.
t. maisterikondiittori Valdemar
Mun mielestä ei ole sopivaa, mutta toki otan kaakun vastaan ja pistän pöytään.
Serkku tekee tommosta. Tulee omien eväitten kanssa kaikkialle. Eikä voi varautua, kun hän tulee myös yllätyksenä.
Tulee synttäreille täytekakun kanssa, illanistujaisiin valtavan tapas lautasen kanssa tai sushiplaterin.. Ei tee itse, sehän olis vulgaaria tuoda itse tekemää, vaan suosii helsinkiläisiä pienyrittäjiä.
Hän on keski-ikäinen hieno rouva teetetyssä nahka-asussaan. Päivittäin käy kampaajalla ja meikissä. Hän on näky, hän ilmiö.
Eli siis täysluuseri jolle miehen miljoonat oikeuttavat käyttäytymään miten lystää. Tulee mielellään nolaamaan juhliin ja pitää itseään hyvänä ihmisenä, kun oli muuten niin ankeat tarjottavat.
Yksi hänen omista siskoistaan pyysi apua eron jälkeiseen taloudelliseen ahdinkoon. Ei tippunut, kun on itse aiheutettu ero. Miehen toistuva pettäminen ei ole syy erolle.
Ei häntä enää kutsuta, mutta sen varmemmin sitten tulee övereiden tarjottavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään täytekakkuja, mutta kyllä olen vienyt toiseen lapsiperheeseen esim. keksejä tai hillityn kokoisen kuivakakun, kukkia ja vastaavaa pientä muistamista. Myös muut perheet ovat vierailleet meillä tuoden pienen tuliaisen. Se on mielestäni ihana huomionosoitus ja kohteliaisuutta. Samoin vien sukujemme kokoontumisiin jotain syötävää ja kahvia, kutsujat ovat yli 70-vuotiaita ja suku iso, niin minusta kuuluu.
Mutta ei täytekakkua. Se on liikaa ja usein juhlien "vetonaula". Sitä ei vieras voi viedä.
Tässä sekoitetaan nyt (jo toistamiseen) tämä kakkujuttu ja tuliaiset. Tuliaiset ovat tietenkin kohteliasta ja huomaavaista. Mutta siitä ei ollut kyse. On kyse tarjoiluun osallistumisesta ennakkoon ilmoittamatta. Ja joku tuolla oli vielä kakkuammattilainen! Ei mitään tilannetajua, jos lähtee viemään omia upeita luomuksiaan is
No voi hyvänen aika. Luulin, että mun "maisterikondiittori" oli niin selvää trollailua kuin vain voi olla, mutta näköjään yliarvioin ihmisten lukutaidon täysin.
t. korkeakoulutettu maisteritrolli Valdemar
Vierailija kirjoitti:
Mun synttärikutsuille toi kerran ystävän puoliso kaksi suolaista ja yhden makean piirakan. Mielestäni oli todella tahditonta ja loukkaavaa, olin tottakai järjestänyt juhliin tarjoilut. Jos olisi kysynyt etukäteen niin olisi saanut tuoda, sitten olisin itse vähentänyt tarjottavia.
Kutsuin synttäri juhliini ja toki tarjottavat kaikki valmiina vieraille. Eräs pari tuli myös ja vaimolla mukanaan prkleen suuri voileipä kaakku. Olen yksin asuva ja vieraita en kutsunut kuin muutaman läheisen. Kuka hvetti mättää suuhunsa sen tuliaisen kun en koiraakaan omista. :" kohteliaisuudet " ei todellakaan aina ole suotavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin viini kahvikutsuille olisi omituinen valinta jos ei sitten ole tarkoituksena jatkaa iltaa viinilasin parissa kahvittelujen jälkeen.
Kahvikutsuille sopiva alkoholi on kahvin kanssa tarjottava "avec", likööri tai konjakki. Ottaisin mielelläni vastaan ja tarjoaisin vieraille. Omasta kaapista noita ei löydy.
Leivonnaiset sen sijaan tuntuvat loukkaavalta, enkä ole arabi vaan ihan suomalainen ev.lut.
Leikkokukista nipottaisin vähän itsekseni, minusta ovat tuhlausta. Jos joku toisi, ottaisin vastaan ja laittaisin kahvipöytään, mutta itselleni mieluisampi tuliainen olisi ruukkukasvi, viher-sellainen tai kukkivakin.
En itse veisi, koska näen kyllä sen että pikkumainen ihminen voisi tästä loukkaantua. Jos on negatiivinen ajatusmaailma, tuon voi helposti ottaa arvosteluna omia tarjoiluita kohtaan. Itse en näin kuitenkaan kokisi, sitä mukavampi vaan mitä useampaa sortimenttia on tarjolla ja loput voi laittaa pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
En itse veisi, koska näen kyllä sen että pikkumainen ihminen voisi tästä loukkaantua. Jos on negatiivinen ajatusmaailma, tuon voi helposti ottaa arvosteluna omia tarjoiluita kohtaan. Itse en näin kuitenkaan kokisi, sitä mukavampi vaan mitä useampaa sortimenttia on tarjolla ja loput voi laittaa pakkaseen.
Pikkumainen ihminen? Päätit sitten tulla tänne loukkaamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonne olisin tietenkin hankkinut juomat etukäteen ja ajatuksella. En olisi satunnaisen tuliaispullon varassa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuinen, negatiivinen ajatusmaailma,mitä ihmettä kirjoitat. Tykkäisitkö itse jos kahvikutsuillesi joku toisi tuliaisleipomuksia ilman että on sovittu niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuinen, negatiivinen ajatusmaailma,mitä ihmettä kirjoitat. Tykkäisitkö itse jos kahvikutsuillesi joku toisi tuliaisleipomuksia ilman että on sovittu niistä.
Pikkumainen siis,tarkoitin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki tykkäsin. Ei mun tarjoilut ole niin äärimmäisen harkittu kokonaisuus että jokin lisätarjottava sitä pilaisi, vaan mitä useampaa lajia tarjolla niin sitä parempi. Mutta tosiaan tiedostan että tässä on selkeä vaaranpaikka vahingossa loukata ihmistä joka loukkaantuu helposti. Siksi en harrasta enkä suosittele.
Mun anoppipuoli toi kokonaisen täytekakun kun tulivat apen kanssa meidän lapsen synttäreille. Olin niin loukkaantunut, että menin vessaan itkemään. Varmaan on sanomattakin selvää, ettei välit tuosta kohentuneet.
Jos minä kutsun ystäväni kahville niin todellakaan en odota mitään kahvia tai leivoksia koska olen jo sellaiset tietysti hankkinut. Ylimääräiset jäävät kaappiin lojumaan ja saattavat mennä vahoiksikin kun en itsekseni ollessa makeaa syö. Kukat ovat oikeastaan ainoa sopiva tuotava tuossa tilanteessa.