Autotien vieressä kulkevat pyöräkaistathan on ihan jäätävä surmanloukku! Autoilijat eivät milloinkaan muulloin käänny oikealle niin, että
käännytään suoraan ajavien kaistan yli!
Eli tuo liikennetilanne on ihan poikkeuksellinen verrattuna kaikkiin normaaleihin liikennekäytäntöihin ja ihan varmasti tulee aiheuttamaan lukuisia vaaratilanteita.
Kommentit (17)
Miten tuo poikkeaa siitä normaalijärjestelystä missä pyöräilijät ajavat kävelytiellä ja autoilijat kääntyvät suojatien yli?
pro tip, kannattaa katsella oikealle kääntyvänä autoilijana jo hyvissä ajoin sitä liikennettä siinä pyörätiellä, ei vasta kun alkaa kääntymään
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo poikkeaa siitä normaalijärjestelystä missä pyöräilijät ajavat kävelytiellä ja autoilijat kääntyvät suojatien yli?
Siten, että suojatie on aina jonkin matkaa tiestä niin, että auto on jo kääntynyt siinä vaiheessa ja tulee kohtisuoraan suojatietä kohti, jolloin pystyy katsomaan oikealla ja vasemmalle. Vrt. pyöräkaista, johon sinun pitää katsoa käytännössä oikeaan takakulmaan, johon näkyvyys vasemmalta kuljettajan paikalta on todella hankala.
Paljon helpompi se pyöräkaistalla ajava pyöräilijä on havaita kuin mitä pyörätiellä ajava. Sitä paitsi kyllä pyöräilijät muutenkin ajavat ajoradan reunaa suoraan mennessään. Eivät he vaihda keskelle ajorataa ennen risteyksiä silloinkaan vaikka pyöräkaistaa ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
pro tip, kannattaa katsella oikealle kääntyvänä autoilijana jo hyvissä ajoin sitä liikennettä siinä pyörätiellä, ei vasta kun alkaa kääntymään
Joo joo, mutta kun pointti on se, että tuo järjestely on täysin epälooginen ja poikkeaa kaikesta muusta liikenteestä. Pyöräilijä kuitenkin rinnastetaan ajoneuvoon, mutta kaikkialla muualla ajoneuvot kulkevat niin, oikealle kääntyvä ei koskaan risteä suoraan jatkavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo poikkeaa siitä normaalijärjestelystä missä pyöräilijät ajavat kävelytiellä ja autoilijat kääntyvät suojatien yli?
Siten, että suojatie on aina jonkin matkaa tiestä niin, että auto on jo kääntynyt siinä vaiheessa ja tulee kohtisuoraan suojatietä kohti, jolloin pystyy katsomaan oikealla ja vasemmalle. Vrt. pyöräkaista, johon sinun pitää katsoa käytännössä oikeaan takakulmaan, johon näkyvyys vasemmalta kuljettajan paikalta on todella hankala.
Kyllä se suojatie yleensä on ihan kiinni risteyksessä. Ja todellakaan et helposti havaitse suojatielle tulevaa pyöräilijää jos sillä pyöräilijällä on joku 20-40 km/h vauhtia.
Voi siinä reunassa olla myös bussikaista.
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi se pyöräkaistalla ajava pyöräilijä on havaita kuin mitä pyörätiellä ajava. Sitä paitsi kyllä pyöräilijät muutenkin ajavat ajoradan reunaa suoraan mennessään. Eivät he vaihda keskelle ajorataa ennen risteyksiä silloinkaan vaikka pyöräkaistaa ei olisi.
Virallisesti kyllä pitäisi noudattaa samoja kaistajärjestelyjä kuin autojenkin, koska autotiellä ajavaa pyörää koskee samat säännöt kuin autojakin. Eli jos oikea kaista on merkitty vain oikealle kääntyville, niin pyöräilijän pitäisi siirtyä suoraan menevän kaistan oikeaan reunaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi siinä reunassa olla myös bussikaista.
Niin mutta yleensä oikealla kääntyvät autot saavat ryhmittyä bussikaistalle, joten ei tule sellaista tilannetta, että oikealle kääntyvä auto ajaisi suoraan jatkavan bussin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi se pyöräkaistalla ajava pyöräilijä on havaita kuin mitä pyörätiellä ajava. Sitä paitsi kyllä pyöräilijät muutenkin ajavat ajoradan reunaa suoraan mennessään. Eivät he vaihda keskelle ajorataa ennen risteyksiä silloinkaan vaikka pyöräkaistaa ei olisi.
Virallisesti kyllä pitäisi noudattaa samoja kaistajärjestelyjä kuin autojenkin, koska autotiellä ajavaa pyörää koskee samat säännöt kuin autojakin. Eli jos oikea kaista on merkitty vain oikealle kääntyville, niin pyöräilijän pitäisi siirtyä suoraan menevän kaistan oikeaan reunaan.
Toki jos on ryhmittäytymiskaistat, mutta ei niitä ole kuin jossain harvoissa isojen teiden risteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi se pyöräkaistalla ajava pyöräilijä on havaita kuin mitä pyörätiellä ajava. Sitä paitsi kyllä pyöräilijät muutenkin ajavat ajoradan reunaa suoraan mennessään. Eivät he vaihda keskelle ajorataa ennen risteyksiä silloinkaan vaikka pyöräkaistaa ei olisi.
Virallisesti kyllä pitäisi noudattaa samoja kaistajärjestelyjä kuin autojenkin, koska autotiellä ajavaa pyörää koskee samat säännöt kuin autojakin. Eli jos oikea kaista on merkitty vain oikealle kääntyville, niin pyöräilijän pitäisi siirtyä suoraan menevän kaistan oikeaan reunaan.
Toki jos on ryhmittäytymiskaistat, mutta ei niitä ole kuin jossain harvoissa isojen teiden risteyksissä.
Tällöin siinä ei myöskään ole kuin yksi ajokaista, joten auto ei risteysalueella saisi edes ohittaa pyöräilijää, vaan auton odottaa pyöräilijän takana, meneekö se suoraan vai kääntyykö oikealle, joten vaaratilannetta ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi se pyöräkaistalla ajava pyöräilijä on havaita kuin mitä pyörätiellä ajava. Sitä paitsi kyllä pyöräilijät muutenkin ajavat ajoradan reunaa suoraan mennessään. Eivät he vaihda keskelle ajorataa ennen risteyksiä silloinkaan vaikka pyöräkaistaa ei olisi.
Virallisesti kyllä pitäisi noudattaa samoja kaistajärjestelyjä kuin autojenkin, koska autotiellä ajavaa pyörää koskee samat säännöt kuin autojakin. Eli jos oikea kaista on merkitty vain oikealle kääntyville, niin pyöräilijän pitäisi siirtyä suoraan menevän kaistan oikeaan reunaan.
Toki jos on ryhmittäytymiskaistat, mutta ei niitä ole kuin jossain harvoissa isojen teiden risteyksissä.
Tällöin siinä ei myöskään ole kuin yksi ajokaista, joten auto ei risteysalueella saisi edes ohittaa pyöräilijää, vaan auton odottaa pyöräilijän takana, meneekö se suoraan vai kääntyykö oikealle, joten vaaratilannetta ei synny.
Voi niitä kaistoja olla useampikin. Toisaalta tuolla kuvaamallasi tavalla ei kyllä juuri yksikään autoilija toimi, ja toisaalta hankala olisi niin toimiakaan koska pyöräilijät eivät näytä suuntamerkkiä kääntyessään vaikka laki heiltä sitä vaatii.
"Voi niitä kaistoja olla useampikin. Toisaalta tuolla kuvaamallasi tavalla ei kyllä juuri yksikään autoilija toimi, ja toisaalta hankala olisi niin toimiakaan koska pyöräilijät eivät näytä suuntamerkkiä kääntyessään vaikka laki heiltä sitä vaatii."
Jos kaistoja on useampi, mutta niitä ei ole merkitty ryhmittäytymismerkein, tällöin VAIN oikeanpuoleiselta kaistalta saa kääntyä oikealle, eikä vaaratilannetta synny.
"Voi niitä kaistoja olla useampikin. Toisaalta tuolla kuvaamallasi tavalla ei kyllä juuri yksikään autoilija toimi, ja toisaalta hankala olisi niin toimiakaan koska pyöräilijät eivät näytä suuntamerkkiä kääntyessään vaikka laki heiltä sitä vaatii."
Miten tuo suuntamerkki tähän liittyy? Risteysalueella ei saa ohittaa samalla kaistalla olevaa. Eli auton on odotettava pyörän takana risteysalueen ohi. Jos se kääntyy oikealle niin kääntyy, jos ei, niin sitten ei.
Tampereella osa autoilijoista (muutamat) tekevät äkkikäännöksiä pakulla tai henkilöautolla pihoihin. Ja aura-auto pois pihasta, pihalla tai pihaan, ellei kulman takaa pikaperuutus. Kävelijä on vaarassa ja samoin muut kulkijat.
Suunnitteluohjeen mukaan pyöräilijöille voidaan tehdä risteykseen leveä ns. pyörätasku moottoriajoneuvojen käyttämien kaistojen eteen.
Onko tämä sinulle uusi asia ?