Mihin lapsenne hakevat yhteishaussa?
Meiltä lähti hakemus lukioon. Kakkosvaihtoehtona sähköasentajan koulutus, mietti myös kaksoistutkintoa kun olisi niin kova hinku nopeasti työelämään. Keskiarvollaan pääsee helposti lukioon. Mielestäni lukio ei sulje mitään pois. Hakeutunee sähkö- ja tekniikka-alalle lukion jälkeen.
Kommentit (38)
Kaksoistutkinto.
Haluaa, että on ammatti, jolla mennä töihin, jos ei tiedä, mitä lopulta haluaa, jos valittu suunta ei miellytä tai jos ei halua ottaa tuhottomasti lainaa sitten jatko-opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioon hakee ja pääsee. Tykkää varsinkin englannista ja reaaliaineista, joten valinta oli helppo.
Jaa taas joku työnkarttaja. On hyvä mennä kuulemma lukioon ettei tarvi tehdä töitä. Onnea vaan. Toivottavasti jaksaa istua seuraavat 5-6 vuotta ennen kuin saa kunnolla rahaa työtä tekemällä. Hyi
Mitkä 5-6 vuotta?
Lukio kestää sen n 3 vuotta, tuskin on lähihoitajaksi jatkamassa.
Sukukypsyys toteutuu myös ilman ammatillisiakin opintoja.
- elämänkoulus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioon hakee ja pääsee. Tykkää varsinkin englannista ja reaaliaineista, joten valinta oli helppo.
Jaa taas joku työnkarttaja. On hyvä mennä kuulemma lukioon ettei tarvi tehdä töitä. Onnea vaan. Toivottavasti jaksaa istua seuraavat 5-6 vuotta ennen kuin saa kunnolla rahaa työtä tekemällä. Hyi
Mitkä 5-6 vuotta?
Hei ei lukio oo sama kun ammatti, ootko ny joku vajaa?
Vastaanpa minäkin. YAMK tai yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoistutkinto.
Haluaa, että on ammatti, jolla mennä töihin, jos ei tiedä, mitä lopulta haluaa, jos valittu suunta ei miellytä tai jos ei halua ottaa tuhottomasti lainaa sitten jatko-opinnoissa.
Mua tökkäsi kaksoistutkinnossa se, että käytännössä pääoppilaitos on ammattikoulu, siinä ei siis haeta lukioon. Lukiokurssit sitten tehdään siihen ammattikouluopintojen sekaan. Vaatii itsenäistä sukkulointia ja sen huolehtimista, että kaikki tarvittava tulee tehdyksi. Kaveripiiri muodostuu kahdesta koulusta, lukiokurssien kaverit ja ammattikoulukaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 5-6 vuotta?
En. Luulen, että opintoja on edessä se 10 vuotta. 5-6 vuotta olisi lukio+ tyyliin lähihoitaja. Siinä yhdistelmässä ei olisi mitään järkeä. Ammattikouluun kannattaa hakea suoraan jos tällaisen ammatin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 5-6 vuotta?
En. Luulen, että opintoja on edessä se 10 vuotta. 5-6 vuotta olisi lukio+ tyyliin lähihoitaja. Siinä yhdistelmässä ei olisi mitään järkeä. Ammattikouluun kannattaa hakea suoraan jos tällaisen ammatin halua
Kyllä lukio-opinnoista on hyötyä vaikka hakeutuisi sen jälkeen lähihoitajaksi. Tällaisella lähihoitajalla on enemmän etenemismahdollisuuksia ja yleissivistystä menestyä esim. yrittäjänä tai kouluttautua hoitoalalla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 5-6 vuotta?
En. Luulen, että opintoja on edessä se 10 vuotta. 5-6 vuotta olisi lukio+ tyyliin lähihoitaja. Siinä yhdistelmässä ei olisi mitään järkeä. Ammattikouluun kannattaa hakea suoraan jos tällaisen ammatin halua
Toisaalta, kaikki eivät tiedä vielä 15-16-vuotiaina, millaista työtä he haluaisivat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 5-6 vuotta?
En. Luulen, että opintoja on edessä se 10 vuotta. 5-6 vuotta olisi lukio+ tyyliin lähihoitaja. Siinä yhdistelmässä ei olisi mitään järkeä. Ammattikouluun
Se on kyllä totta. Tietävätkö lukion jälkeenkään. Tai ehkä koskaan. Mieli voi muuttua myös 30-40 vuotiaana uudelleen joten ottakaa rennosti nämä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksoistutkinto.
Mua tökkäsi kaksoistutkinnossa se, että käytännössä pääoppilaitos on ammattikoulu, siinä ei siis haeta lukioon. Lukiokurssit sitten tehdään siihen ammattikouluopintojen sekaan. Vaatii itsenäistä sukkulointia ja sen huolehtimista, että kaikki tarvittava tulee tehdyksi. Kaveripiiri muodostuu kahdesta koulusta, lukiokurssien kaverit ja ammattikoulukaverit.
Toivotaan, että opinnot ovat järkevästi järjestetyt. Mitä olen nykyopintoja seurannut niin aika itsenäistä näyttää olevan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksoistutkinto.
Toivotaan, että opinnot ovat järkevästi järjestetyt. Mitä olen nykyopintoja seurannut niin aika itsenäistä näyttää olevan kaikkialla.
Lasten jo täytyy kasvaa aikuisten haasteiden kanssa. Ei ihan tervettä toimintaa. Lastensuojelun mukaan 15v saa päättää omasta elämästänsä täysin joten miksi huoltajilta vaaditaan kaikkea kuitenkin 18v asti? Tämä on huoltajien kiusaamista, ei ymmärretä lapsista tai nuorista mitään. Mikä ihme tämä sitten on kun riehuvat 15-16 vuotiaina kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Lasten jo täytyy kasvaa aikuisten haasteiden kanssa. Ei ihan tervettä toimintaa. Lastensuojelun mukaan 15v saa päättää omasta elämästänsä täysin joten miksi huoltajilta vaaditaan kaikkea kuitenkin 18v asti? Tämä on huoltajien kiusaamista, ei ymmärretä lapsista tai nuorista mitään. Mikä ihme tämä sitten on kun riehuvat 15-16 vuotiaina kaupungilla.
Urpo. Totta kai 15-vuotias saa jo päättää mikä hänestä tulee isona, opiskelupaikan ja muuten omasta elämästään. Vanhemman tehtävä on tukea, kannustaa ja maksaa lysti. Toivottavasti sinulla ei ole eikä tule lapsia, jos et tuon vertaa tajua. Et sinä voi määräillä nuorta.
Hyvä on keskustella ajoissa mitä haluaa ja ottaa huomioon koulumenestys jne.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni hakee lääketieteelliselle linjalle ja poikani oikeustieteeseen. Olen hyvin ylpeä heistä :)
Kumpaankiin vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni hakee lääketieteelliselle linjalle ja poikani oikeustieteeseen. Olen hyvin ylpeä heistä :)
Lääketieteelliselle linjalle lukioon vai? Hirvittää tämä miten aikaisin, 15-16-vuotiaana pitää muka tietää tuleva ammattinsa. Itse voin sanoa, että en ylioppilaskeväänäkään tiennyt mitä elämältäni haluan, vaikka kirjoitin hyvät paperit. Hyvin löysin paikkani sen jälkeenkin.
Maafykebienäi eli nuo voi suorittaa lukiossa jossa ei oo lääketieteellistä linjaa.
Joo tää on totta kyllä. Ei käy kateeksi.