Tuliko tää syyhyepidemia ulkomailta?
Kommentit (36)
No jos tuli, niin laivalla tuli ja käveli kaikessa rauhassa Suomeen.
Syöpäläisten mukana tulee syöpäläisiä...
Saattoi tulla, varmuutta asiaan ei varmaan tule, mutta on sitä täällä Suomessa ollut jo monta vuotta eikä ongelmaan ole ollut riittävästi kiinnostusta puuttua täälläkään.
Moni kertoi myös kokemuksistaan siitä, että syyhy löytyi vasta monen monituisen lääkärikäynnin jälkeen. Jopa syyhytartunnan saaneen mielenterveyttä oli epäilty.
- Lääkäri tutki ja totesi ettei ole syyhyä. Meni noin kuukausi, uusi turha käynti lääkärillä. Taas valvottuja öitä, noin kuukausi ja lääkäriin tuloksetta. En muista monesko kerta oli paikallisessa terveyskeskuksessa, ennen kuin passittivat keskussairaalaan tutkimuksiin. Keskussairaalan lääkäri totesi hetkessä taudin syyhyksi, mihin tuli pillereitä ja salvaa. Kaikki tämä maallinen helvetti kesti elokuusta tammikuulle.
Syyhyä oli jo kun minä olin nuori 80-luvulla. Ihmiset eivät vain enää tiedä eivätkä tunnista oireita joten pääsee taas leviämään helposti. Toki lääkkeiden hintakin on moninkertaistunut joten ei ole varaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni kertoi myös kokemuksistaan siitä, että syyhy löytyi vasta monen monituisen lääkärikäynnin jälkeen. Jopa syyhytartunnan saaneen mielenterveyttä oli epäilty.
- Lääkäri tutki ja totesi ettei ole syyhyä. Meni noin kuukausi, uusi turha käynti lääkärillä. Taas valvottuja öitä, noin kuukausi ja lääkäriin tuloksetta. En muista monesko kerta oli paikallisessa terveyskeskuksessa, ennen kuin passittivat keskussairaalaan tutkimuksiin. Keskussairaalan lääkäri totesi hetkessä taudin syyhyksi, mihin tuli pillereitä ja salvaa. Kaikki tämä maallinen helvetti kesti elokuusta tammikuulle.
Kertoo hyvin nykysuomen terveydenhoitotasosta
Liikakansoitus, matkustelun sekä sii r t o lai suuden lisääntyminen. Siinä ne syyt. Eikä jää ainoaksi, nämä vaan tulevat lisääntymään koko ajan kun ihmismäärä tällä pallolla tiivistyy.
Itse vanhan koulukunnan lääkärinä yritän saada punkin neulan avulla mikroskoopin alle tutkittavaksi. Aina se ei onnistu, joskus punkin tekemiä jälkiä on vähän, ja silloin on pakko hoitaa oireenmukaisesti.
Joskus esimerkiksi vanhuksilla tai immuunipuutoksista kärsivillä esiintyy vaikeasti tunnistettavaa karstasyyhyä. Siinä syyhypunkkeja voi olla iholla satoja, mutta iholta löytyy enää harvoin käytäviä, joiden päässä punkki lymyää. Iho saattaa olla kauttaaltaan rupimaista ihottumaa.
Eihän sieltä mitään negatiivista tule.
Syyhy ei kyllä ole mikään uusi sairaus, sitä on ollut tyyliin aina. Ihan Suomessakin.
HELLsinkiläiset toi ja levittää sitä, sma oli koronassa, ja SARSissa.
Syyhyä on ollut aina: Turun Sanomat - Äidin reseptivihkossa apu syyhyynkin https://www.ts.fi/viihde/1074152469
Se miksi siitä on viime vuosina tullut Suomessa epidemia on, että punkki on tullut vastustuskykyiseksi vanhoille lääkkeille, eikä uusia tehokkaampia ole saatu hyväksyttyä käyttöön Suomessa.
Mutta toki tästäkin voi yrittää kehittää syyn öyhöttää...
Tuli. Kaverini näki sen isoimman syyhyn kävelevän metallinpaljastuksen läpi tuolla Turun sataman portilla. Kyllä sitä jututettiinkin, mutta mitään laitonta ei löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Syyhyä oli jo kun minä olin nuori 80-luvulla. Ihmiset eivät vain enää tiedä eivätkä tunnista oireita joten pääsee taas leviämään helposti. Toki lääkkeiden hintakin on moninkertaistunut joten ei ole varaa hoitaa.
Järvisyyhyä oli. Mutta en minä tästä nykyisin leviävästä syyhypunkista kuullut 80-uvulla. Viimeisten 10 vuoden aikana niistä on ollut juttua.
Eiköhän nuo etelänmatkatuliaisina leviä siinä kuin luteetkin. Osan on toki voineet tuoda mukanaan tänne muuttaneet.
On aina ollut, joo. Aiemmin yleinen hyvinvointi ja terveydenhoito oli tosi alhaisella tasolla, nälkäkin oli tuttu vieras suomalaiskodeissa.
Nykyisessä alasajettavassa "hyvinvointivaltiossa" syyhy on ensimmäinen merkki alasajon onnistumisesta. Hallitus kumartaa ja kiittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvisyyhyä oli. Mutta en minä tästä nykyisin leviävästä syyhypunkista kuullut 80-uvulla. Viimeisten 10 vuoden aikana niistä on ollut juttua.
Eiköhän nuo etelänmatkatuliaisina leviä siinä kuin luteetkin. Osan on toki voineet tuoda mukanaan tänne muuttaneet.
Ethän sinä voi perustella lääketieteellisiä tai historiallisia väitteitä argumentilla "En minä kuullut (80-luvulla...)".
Jos et tiedä, niin hae tietoa. Järvisyyhy ja syyhypunkki ovat kaksi eri asiaa.
Piti tulla työvoimaa. Tulikin syyhy?
Varmaankin. Eihän meillä ole epäsiistejä ihmisiä omasta takaa
Mietityttää, että mikä on ihmisen yleissivistyksen taso, jos olettaa, että syyhy on jokin uusi tauti suoraan Afrikasta.
Eikö sen voi päätellä jo nimestä? Kuulostaako SYYHY teistä uudelta taudilta? Miten on voinut mennä ohi tieto siitä, että entisaikoina syöpäläiset olivathyvin tavallinen vitsaus?
No mitäpä luulet? Vaikka mellä on unelma -porukka muuta väittää, niin eipä sieltä mitään hyvää juuri ikinä tule.