Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköyliherkkyys ym terveysKULTIT

Vierailija
27.02.2024 |

Kertokaa tarinoita tutuistanne, jotka ovat joutuneet mukaan näihin kultteihin. 

Oma sukulaiseni on jo varmaan 10v ollut "sähkösairas". Alkoi homeherkistymisestä, jota en sinällään epäile. Mutta nuo netin "vertaisryhmät" on kyllä kamalaa skeidaa ja saa ihmiset sairastumaan paljon pahemmin kuin olisi tarve. Sukulaiseni on rakentanut itselleen aivan uuden identiteetin tämän "sairauden" ympärille, ei osaa muusta puhua ja elämä on kovin rajoittunutta kun käytännössä kaikki aiheuttaa oireita.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla nosebo-vaikutuskin:

https://www.duodecimlehti.fi/duo15624

Ihminen voi kehittää itselleen vaikka minkälaisia oireita, kun vaan voimakkaasti niihin uskoo.

Vierailija
2/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä voi olla nosebo-vaikutuskin:

https://www.duodecimlehti.fi/duo15624

Ihminen voi kehittää itselleen vaikka minkälaisia oireita, kun vaan voimakkaasti niihin uskoo.

No tätähän se juuri on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikilla naisilla laktoosi-intoleranssi. Ja hajusteyliherkkyys - aina moniongelmaisia!

Vierailija
4/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilisin myös sitä homealtistusta. 

Vierailija
5/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilisin myös sitä homealtistusta. 

Juu siis alkoi siitä ja uskon että aiheuttaa oireita, mutta tilanne lähti täysin lapasesta, kun keksi vertaisryhmästä tämän sähköjutun.

Vierailija
6/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo artikkeli nosebosta on kyllä hyvä ja asiallinen. Lääkäreiden pitäisi selittää potilailleen tämä, jotta voisi edes alkaa ymmärtää kuinka ehkä itse aiheuttaa omat oireensa.

Vierailija
7/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä sitten.

Hajut on kauheita, pyörryttää, tulee huono olo ja migreeni.Laktoosittomia tuotteita jos syön niin tulee tuskaiset vatsanväännöt ja vatsa menee riukulille ja housuun tulee jos ei veskiin ehdi.

Vierailija
8/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten.

Hajut on kauheita, pyörryttää, tulee huono olo ja migreeni.Laktoosittomia tuotteita jos syön niin tulee tuskaiset vatsanväännöt ja vatsa menee riukulille ja housuun tulee jos ei veskiin ehdi.

Miten sinun ripulipaskat ja housujen tuhriminen liittyvät sähköallergiaan? 

Vierailija
9/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin joskus taloyhtiössä, jossa oli "sähköallerginen" asukas, joka sitten yritti rajoittaa naapureidensa kodinkoneiden käyttöä omaan oirehdintaansa vedoten. Hän esimerkiksi oli sitä mieltä, että alakerran naapuri ei saisi käyttää mikroa, koska se aiheuttaa hänelle päänsärkyä.

Pienemmässä mittakaavassa ovat homepelkoiset ihmiset, jotka näkevät pintahometta suihkussa ja sen jälkeen laitetaankin kaikki ihottumat ja muut oireet homeen piikkiin tajuamatta, että ei kaikki home sellaista edes aiheuta.

Se on sääli, koska oireet varmasti ovat heille ihan todellisia. Ihmisten olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, että kaikenlaiset tuntemukset kuuluvat elämään. Joskus pää voi olla vaan kipeä ilman, että se tarkoittaa mitään.

Vierailija
10/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kollegana yksi sähköallergikko. Yritti sen perusteella saada vaihtaa tehtäviä. HR ei suostunut, koska meillä ei olisi ollut mitään, jota olisi voinut tehdä ilman tietokoneita. Jossakin vaiheessa hän sitten jäi pois, asianmukaiset kiusaamissyytökset jne toki esitettiin. 

Mistäkö tiedän? Olin samassa työtilassa, jouduin todistamaan draamaa esim. kun erehdyin lataamaan huonoakkuista kännykääni aika usein ja hän ei suoranaisesti peitellyt taipumustaan. 

Vierailija
11/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden carnivore-ruokavalioon hurahtaneen. Vetää valtavia määriä pelkkää lihaa ja voita, on kieltämättä hoikka, mutta veriarvot ihan perseellään ja "lääkärit eivät oikeasti tiedä mistään mitään" 🥲

Vierailija
12/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeallergiasta sen verran, että sitä on myös ihan oikeasti. Mutta on myös niitä, jotka ovat vetävät sen överiksi ja tekevät hallaa niille, jotka oikeasti oireilevat. Itse olin töissä parin vuoden välein kahdessa eri sisäilmaongelmaisessa/homeisessa rakennuksessa. Kun tilanne oli akuutti, oireilin todella paljon. Sen näki ihan lääketieteellisillä testeillä astmastani. Samaan aikaan yhden sukulaisen talossa oli hometta ja sain oireita sieltä tuoduista asioista ihan hetkissä, koska elimistöni oli niin ylivirittyneessä tilassa taistelemassa hometta vastaan.

Nyt vuosia myöhemmin, kun en ole ollut enää pitkään aikaan homeisessa rakennuksessa säännöllisesti, en enää oireile niin paljoa pienistä altistumisista. Huomaan kyllä olossani, jos jossain on hometta, mutta ne on pieniä ohimeneviä hetkiä, jotka ei haittaa elämää. Tiedän muitakin homeelle altistuneita ihmisiä, jotka ovat samalla tavalla oireilleet akuutissa vaiheessa pahasti, mutta myöhemmin parantuneet, kun altistus on loppunut. Astmaatikkoja kaikki, joten oireita on seurattu lääkärissäkin ihan niillä puhallustesteillä, joten turha puhua luulosairausesta.

Sähköallergiasta olisi jännä tietää, että miten sitä todetaan oikeasti vedenpitävästi lääketieteellä.

Vierailija
13/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homeallergiasta sen verran, että sitä on myös ihan oikeasti. Mutta on myös niitä, jotka ovat vetävät sen överiksi ja tekevät hallaa niille, jotka oikeasti oireilevat. Itse olin töissä parin vuoden välein kahdessa eri sisäilmaongelmaisessa/homeisessa rakennuksessa. Kun tilanne oli akuutti, oireilin todella paljon. Sen näki ihan lääketieteellisillä testeillä astmastani. Samaan aikaan yhden sukulaisen talossa oli hometta ja sain oireita sieltä tuoduista asioista ihan hetkissä, koska elimistöni oli niin ylivirittyneessä tilassa taistelemassa hometta vastaan.

Nyt vuosia myöhemmin, kun en ole ollut enää pitkään aikaan homeisessa rakennuksessa säännöllisesti, en enää oireile niin paljoa pienistä altistumisista. Huomaan kyllä olossani, jos jossain on hometta, mutta ne on pieniä ohimeneviä hetkiä, jotka ei haittaa elämää. Tiedän muitakin homeelle altistuneita ihmisiä, jotka ovat samalla tavalla oireilleet akuutissa vaiheessa pahasti, mutta

Eihän tässä ketjussa kukaan olekaan kai kyseenalaistanut homeallergiaa. Ei ap ainakaan. Itse tunnen monta eläkkeellä olevaa opettajaa, jotka ovat saaneet sisäilmaongelmaisista kouluista astman ja oireilevat sitten miten kukin. Mutta yksikään heistä ei ole "sähköallerginen" tai muuten sairastuttanut itseään sen enempää kuin mitä oikeasti on.

Vierailija
14/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköallergia on nosebo-tauti, mitä ei voi millään mittalaitteella todeta, koska se on korvien välissä. Mutta minkäs teet, kun ihminen itse kuvittelemalla aiheuttaa itselleen oireita 

Vierailija
15/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä säteilystä ei älytä keskustella ja sähköistetyistä asunnoista uusista eikä kloorikalkki vesistä.Vessat on valkoisessa kaikissa suihkun jälkeen seinät lattiat.Ette kai juo sellaista! Liikaa jodia aiheuttaa myrkytyksen kuin liikaa klooria.Kaliumia.Rautalääkkeessä on joskus RISIINI ÖLJYÄ siitä teidän ripulit lentää.Kermakastikkeiden ,majoneesit öljyt lähdettää ripulit kyllä.Öljyt valuu peräsuolesta.Pullovedet toiset niin pahan makuisia ettei pysty juomaan niitä.Se on porattava vesikaivoja yhteiseksi muuten kuollaan noroviruksiin ja kalkkiklooriin.Sähköistetty huonosti tarkoittaa sähköä vuotaa asuntoon myös johtojen kautta kun lataat pidät kännykkää kädessä kun lataat.Saatat saada sähkö iskuja.Voit tuntea ladatessa käsivarressa.Jotkut koneet iskee sähköä jotkut ei.Sitten hindujen joga sähkö budhan missä energiahoidetaan meditaatiolla siirretään energiaa toiseen.Sähkötainnuttimet on käytössä venäläisillä. 

Vierailija
16/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mihin olen netissä törmännyt on oireet tuulivoimaloiden värähtelystä tjsp. Joku perhe muutti niiden takia tuulivoimaloiden läheltä 100km päähän ja silti "oireet alkaa heti kun sieltä päin tuulee"

Vierailija
17/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä "kultteja" on paljon muitakin kuin tää sähköjuttu. Oikeastaan mikä vaan vaiva voi pahentua ja oireita tulla lisää, mikäli joutuu jonkun vertaistukiryhmän aivopesemäksi. Tuollaisissa ryhmissä todetaan kollektiivisesti, että periaatteessa kaikki mahdolliset oireet ja tuntemukset johtuu siitä tietystä vaivasta tai asiasta ja sitten mitä enemmän viettää aikaa muiden samanlaisten kanssa keskustellen, niin sitä enemmän keskittyy siihen asiaan ja se voimistuu ja lisääntyy.

Sitten jos tällaisessa ryhmässä kyseenalaistaa sitä ryhmän "totuutta", niin yleensä porukalla hyökätään tätä kyseenalaistajaa vastaan. 

Esimerkkinä nyt vaikka vaihdevuosiryhmät. Vaihdevuosioireet on ihan todellisia ja joillakin vaikeita, mutta se niiden tarkkailu ja niistä ahdistuminen pahentaa niitä ja saattaa aiheuttaa myös ihan uusia oireita.

Nimim. Itse erään kultin jäsenenä yli 6 vuotta ja nyt viimein siitä irtautuneena voin paljon paremmin kuin silloin, vaikka vaiva ei ole parantunut

Vierailija
18/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas vainosi n. 10 ihmisen kulttipiiri, koska luulivat että olen joku hiton demijumala. Siinä meni ihmisiin luottamistaito ehkä lopun elämäksi.

Vierailija
19/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home seinissä on kauhea hengittäminen on tosi vaikeaa aiheuttaa tukehtuminen tunnetta ei saa happea raskas hengittää joskus myös silmiä kirvelee.Ilmastoinnista saattaa tulla pölyä harmaata.Purettaessa sen sitten näkee ihan kerrostalonkin seinissä miten villat on kostunut haisee ja on harmaata hometta vihreää.Mustaa hometta.Ja pieni vinkki hiekalle rakennettu talo liikkuu sortuu vajoaa ja ulkomaalaiset työntekijät kuljettaa varastettuja rakennustarvikkeita työkoneita ulkomaille.Ruoste ei ole niin pahaa ollenkaan kuin home on.Ja sähkö töpselistä taas välähtää useinkin sähkö kun laittaa töpseliä. Sen päälle asunnoissa on langattomat aaltoja menee joka suuntaan radioaaltoja on röntgeniä on älypuhelimia on turvakameraa videota on TV on tabletit on pelkkää sähköä.Kyllä tämä ihmisten vartaloon käy tietysti valopikselit.

Vierailija
20/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia kohtaan on rasismi työpaikoilla terveydenhoidossa kaikkialla. Tämä tähän koska vähätellään oireita.