Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä opiskelijoilla riittää rahaa bilettämiseen?

Vierailija
26.02.2024 |

"Varaton" yo-opiskelija saattaa käydä pari-kolmekin kertaa viikossa viihteellä, tämän muistan opiskeluajoilta.

Eivät ne siellä räystäsvettä juo.

Millä rahalla?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lapset biletä. Kumpikaan ei ole ikinä käynyt edes baarissa. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen lukiossa.

Kuulostavat tylsiltä. Rahaa säästyy mutta mitään muistoja ei tule. Kai ne sentään harrastavat pitsinnypläystä? 

En minä niitä voi pakottaa juomaan. Parempi näin päin, niitä vähemmän tylsiä kun on ihan tarpeeksi. Ihan lähisukulaisissa on alkoholisteja ja lapset ovat nähneet mitä se on. Tädillä on alkoholiongelma, joka on hänet viemässä hautaan ennenaikaisesti (maksa pettää) ja tämän tädin lapset eli lasteni serkut on kaikki huostassa ja seuraavat vanhempansa esimerkkiä. Ei siinä ole mitään ihannoitavaa.

Pitsinnypläyksessä ei ole mitään vikaa, mutta se on kallis harrastus. Tytär kyllä tekee käsillä kaikenlaista, poika harrastaa urheilua.

Vierailija
102/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukevat pohjat ja omat pullot käsilaukuissa.

Ei ne pohjat ja omat pullotkaan ilmaisia ole. Känni muutaman kerran viikossa maksaa kuukausitasolla jo ihan jonkin verran, vaikka sen suorittaisi kokonaisuudessaan halvimmalla saatavillaolevalla alkoholijuomalla.

Ainakin minun salaisuus opiskeluaikana oli, että juhlia voi ilman känniäkin. Juomia meni siis illan aikana joku 2-4, ellei joku tarjonnut lisää. Kyllähän siihen toki jokunen kymppi kuussa varmaan silti meni, mutta sen verran oli laittaa kun muutoin eli hyvin säästeliäästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisena naisena yksi halpisjuoma ja ehkä joku huikka piilopullosta riitti koko illaksi. Loppuillan join vettä. Ei koskaan taksia, aina kävellen tai julkisilla kotiin. Yksi bile-ilta yleensä n. 10 e, poikkeustapauksissa max 20 e. Kävin toki myös töissä, jolla rahoitin elämistä. Asuttiin poikaystävän kanssa halvalla pienessä kaksiossa kaukana keskustasta ja pistettiin kulut puoliksi. Mulla oli myös tapana syödä vain kerran päivässä opiskelijaravintolassa ja iltapalaksi kaurapuuroa. Olin opiskelija reilu 10 vuotta sitten. Enpä usko, että meno on niin kovasti muuttunut.

Vierailija
104/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut että joillakin opiskelijoilla on varakkaat vanhemmat jotka tukevat lapsiaan ja vielä ihmeellisempää jotkut käyvät töissä??? Voiko olla niin ettet ole ikinä kuullut tuollaisesta mahdollisuudesta???

En tietenkään ole kuullut. Voisitko vielä avata käsitettä "käyvät töissä", ei kuulosta mitenkään tutulta. 

Minä kävin sen maksimin mitä pysty ennenko menetti takautuvasti tukia. Ei se iso summa ollut mitä vuodessa pysty palkkaa saamaan.

Paitsi satamassa lastaamassa ja muuttofirmoissa, missä palkan sai pimeänä käteen. Toki mikään ei olisi myöskään korvannut jos joku tapaturma olisi käynyt.

Vierailija
105/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lapset biletä. Kumpikaan ei ole ikinä käynyt edes baarissa. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen lukiossa.

Kuulostavat tylsiltä. Rahaa säästyy mutta mitään muistoja ei tule. Kai ne sentään harrastavat pitsinnypläystä? 

En minä niitä voi pakottaa juomaan. Parempi näin päin, niitä vähemmän tylsiä kun on ihan tarpeeksi. Ihan lähisukulaisissa on alkoholisteja ja lapset ovat nähneet mitä se on. Tädillä on alkoholiongelma, joka on hänet viemässä hautaan ennenaikaisesti (maksa pettää) ja tämän tädin lapset eli lasteni serkut on kaikki huostassa ja seuraavat vanhempansa esimerkkiä. Ei siinä ole mitään ihannoitavaa.

Pitsinnypläyksessä ei ole mitään vikaa, mutta se on kallis harrastus. Tytär kyllä tekee käsillä kaikenlaista, poika harrastaa urheilua.

Viisaita lapsia kun eivät kerro tiukkapipolle äidilleen kaikkea 

Vierailija
106/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienikokoisena naisena yksi halpisjuoma ja ehkä joku huikka piilopullosta riitti koko illaksi. Loppuillan join vettä. Ei koskaan taksia, aina kävellen tai julkisilla kotiin. Yksi bile-ilta yleensä n. 10 e, poikkeustapauksissa max 20 e. Kävin toki myös töissä, jolla rahoitin elämistä. Asuttiin poikaystävän kanssa halvalla pienessä kaksiossa kaukana keskustasta ja pistettiin kulut puoliksi. Mulla oli myös tapana syödä vain kerran päivässä opiskelijaravintolassa ja iltapalaksi kaurapuuroa. Olin opiskelija reilu 10 vuotta sitten. Enpä usko, että meno on niin kovasti muuttunut.

Jep just näin. Juomista ei tarvinnut kiskoa mitenkään kaksin käsin, eihän sellaista juhlimistahtia olisi jaksanutkaan jos hirmu perseet ois vetänyt olalle joka viikko. Vitsailin halvasta viinapäästäni, kun tulin jo muutamasta iloiseen hiprakkaan. Meillä oli myös aika usein jotain eri firmojen sponssaamia tilaisuuksia joissa tarjoiltiin ruokaa ja viiniä, niistähän sitä oli hyvä sitten lähteä jatkoille. En tiedä onko enää nykyään tällaisia olemassa, mutta silloin reilu 10v sitten oli. 

Vierailija
107/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitsinnypläyksessä ei ole mitään vikaa, mutta se on kallis harrastus. Tytär kyllä tekee käsillä kaikenlaista

Niin no. Toki aikuisina saavat tehdä mitä tahtovat, ei mulla ole siihen mitään sanottavaa. Itse käytän alkoholia.

Vierailija
108/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on useampikin tuttu, jotka ei ole viinaan halunneet koskea mm. vastaavantyyppisten sukurasitteiden vuoksi, mutta ei se estänyt heitä viettämästä opiskelijaelämää bileineen siinä missä muutkin. Loppujen lopuksi juhlivista opiskelijoista monet ei edes juo mitenkään hirveästi, vain pieni osa on niitä jotka örveltää umpikännissä.

Vierailija
109/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu nosti niin paljon opintolainaa kuin vain pysty ja ryyppäs kaiken. Ei se tainnu silti olla ko 10 000 mk

Vierailija
110/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta sellainen tuntuma on, että nykyopiskelijoilla myös tavallisista perheistä on elintaso aika korkea verrattuna siihen, kun itse aloitin opiskeluni. Opiskelija-asuntolassa ei ollut vain soluja, vaan - meille aikuisille opiskelijoillekin - jaettuja yksiöitä pikkuruisella keittokomerolla, siis joku uusi kämppis samassa huoneessa! Nyt matkustellaan ja on tietysti aivan uusia rahanmenoja kuten älypuhelimet (eivät toki välttämättä kalleimpia malleja). Ei siinä, ajat muuttuvat, mutta ei ihme, että asunnoista pulaa, jos aloittavilla opiskelijoilla pitää olla oma kämppä. OK, vähän off topic menee, mutta näyttää siltä, että odotukset siitä, mikä on OK elintaso, ovat selvästi korkeammalla kuin muutama vuosikymmen sitten, joten ei ole ihme, jos osalla on sitten raha tiukilla sen tavoitellun elintason mukaan eläessä.

Nykyään ei kuulemma solut kelpaa, vaikka niissä on om

Omaa lastani en halua soluasuntoon. Pihistän mieluummin omista menoistani, jotta lapsi saa tulevaisuudessa yksiön.

Vierailija
111/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin kotiviiniä josta tukevat pohjat, kympillä sai pienen askin tupakkaa ja pari olutta.

Tämä 2000 aikoihin.

Vierailija
112/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitsinnypläyksessä ei ole mitään vikaa, mutta se on kallis harrastus. Tytär kyllä tekee käsillä kaikenlaista

Saavat puolestani viettää opiskelijabileitä ihan tahtonsa mukaan, mutta kun eivät tahdo. Itse olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen. Molemmilla lapsilla on säästöjä niin paljon, että opintolainaa ei tarvitse kummankaan ottaa. Se ei olisi mahdollista, jos kovasti olisi tarve bilettää. Ei kaikki opiskelijatkaan toki jatkuvasti örvellä, mutta minun lapseni eivät ollenkaan. En sure sitä.

Vierailija
113/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viisaita lapsia kun eivät kerro tiukkapipolle äidilleen kaikkea"

No itse esim. en ole juonut tippaakaan alkoholia opiskeluaikoinani, ja tuskin kaikki muutkaan. Hauskaa on ollut muutenkin, ilman ko. bileitä. Voi kertoa äidille.

-Mies

Vierailija
114/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät opiskelijat biletä. Ne ovat ne rikkaiden kakarat, mutta onhan se hyvä syyttä muita.

Vierailija
115/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukirahoilla tietenkin, aion opiskella niin pitkään kuin mahdollista vähintään 37 vuotiaaksi veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
116/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin avovaimon luona ja kävin lisäksi töissä. Hän oli jo työelämässä silloin. 

Vierailija
117/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyvät persettään.

Vierailija
118/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyvät persettään.

Ei kaikki ole kuin sä

Vierailija
119/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukirahoilla tietenkin, aion opiskella niin pitkään kuin mahdollista vähintään 37 vuotiaaksi veronmaksajien piikkiin.

Opintotukirahoilla ei onnistu. Opintotuki on  pääasiassa lainaa.

Vierailija
120/121 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotukirahoilla ei onnistu. Opintotuki on  pääasiassa lainaa.

Eikä sitä muutenkaan saa kovin pitkään. Työttömyystuilla jos onnistuu opiskelemaan niin on helpompi. Tai sit on vaan työttömänä ihan opiskelematta, eipähän häiritse velvollisuudet juhlimista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän