Miksi miesten ulkonäköpaineista ei puhu kukaan?
Kaikki kauneuteen liittyvä on käytännössä 99,9% naisille suunnattu, niin tietenkin meidän miesten murheet on härän kakkoja tilastollisesi.
Naisille on meikit, vaatteita älyttömästi, koruja, hiuksia värjätä ja leikata, ne. Ruokavaliolla ja treenillä tietysti saa muokattua kehoa.
Mitä kaljuuntunut, lyhyt, karvaton ja rumanaamainen mies voi tehdä? Ajaa hiukset pois, treenata ja pukeutua hyvin, siinäpä se. Isot lihakset voi tietysti hommata, mutta naamalle ei voi tehdä mitään.
Tietenkin meikit pitää pestä pois, ja kehoa pystyy halutessaan kirurgin veitsellä muokkaamaan, mutta se ei ollut tämän kirjoituksen tarkoitus.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on paljon tiukemmat ulkonäkönormit kuin naisilla. Naiset voivat käyttää hameita tai housuja, miestä katsotaan kieroon, jos hänellä on hame. Naiset voivat meikata tai olla meikkaamatta, kun taas meikkaavaa miestä saatetaan katsoa kieroon. Aika monessa asiassa naisilla on paljon enemmän vapauksia, siis sosiaalisesti.
Olen itse nainen, joten asia ei koske minua suoraan, mutta sivusta katsoen näyttää aika epäreilulta.
Kyllä miehetkin nykyään voivat käyttää hameita ja meikata. Eikös se yksi mennyt lukion vanhojen tansseihinkin tanssileningissä?
Nainen voi juu olla vaikka meikkaamatta, mutta vaatimattoman näköinen nainen yleensä sivuutetaan kaikkialla.
En meikkaa, muttei minua mielestäni sivuuteta. Ehkä nuorena, mutta nyt nelikymppisenä saan kyllä riittävästi huomio
Sinulla on sitten käynyt hyvä tuuri ja ehkäpä olet luonnostasi hyvännäköinen. Tästä on kuitenkin ihan tutkimustuloksia, että naisilta edellytetään tiettyä panostusta ulkonäköön, mikä on ovelasti muotoiltu "itsestään huolehtimiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miesten ulkonäköpaineista puhutaan. Ne vain ovat: Pituus, pituus ja sen pituus.
LIsään vielä, että ei Tommi Korpelaa olisi koskaan valittu Suomen seksikkäimmäksi mieheksi, jos ihonhoito tai kroppa olisivat kriteerinä.
Varmaan sen takia, että mies pystyy helpommin kompensoimaan ulkonäön puutetta kuin naiset. Totta kai miehillä on myös ulkonäköpaineita, ja komea mies saa huomattavasti parempaa kohtelua kuin ruma vertailukohde, mutta tuo rumakin mies voi kartuttaa statusta, rahaa, itsevarmuutta, luonnetta yms kompensoimaan ulkonäköään. Naiset pystyvät toki myös samaan, tosin eri painotuksin, mutta selvästi vähemmissä määrin, sillä miehet keskittyvät enemmän ulkonäköön ja siihen kytkeytyvään nuoruuteen (=hedelmällisyyteen).
Miesten vastine meikille on parran kasvattaminen. Sitäpaitsi, jos yhtään somea seuraat, niin parikymppiset miehet saattavat kyllä käyttää esim peitevoidetta.
Samalla tavalla tukkaa ja partaa voi värjätä, botoxia voi ottaa. Jos tukka ei kasva, niin voi hankkia tupeen tai hankkia hiustensiirron. Treenata kropan hyväksi, käyttää hajusteita ja pukeutua houkuttelevasti.
Ja kuka estää miehiä puhumasta asiasta? Senkun puhutte minkä sielu sietää. Ei naiset voi asiaa käsitellä teidän puolesta.
Rumakin mies saa naisen, jos on hyvätapainen, kohtelias, luotettava ja hauska. Ruma nainen ei välttämättä saa miestä, koska miehet valitsevat naisen ulkonäön perusteella. Naisilla puolestaan painaa vaakakupissa enemmän miehen luonne.
Mistä ulkonäköpaineista? En ole koskaan ottanut paineita ulkonäöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miesten ulkonäköpaineista puhutaan. Ne vain ovat: Pituus, pituus ja sen pituus.
Uskon että pituutta painotetaan, koska pitkä pituus on tavallinen ominaisuus. Se on siis tavanomainen ominaisuus, joka kuitenkin samalla isolta osalta uupuu, joten siihen keskitytään. Kasvojen komeudesta ei puhuta niin usein, koska aidosti komea mies on aika harvinainen ja näin ollen tietyllä tavalla saavuttamaton ideaali valtaenemmistölle miehistä. Sanotaan vaikka, että Suomen miespopulaatiosta 30% on pitkiä (tämä vain suuntaa antava luku), mutta oikeasti komeita on maksimissaan 10%. Vain keskinkertaisen näköisen miehen tarvitsee murehtia pituudesta, kun taas komea mies voi olla melko lyhyt ja silti menestyä, kunhan nyt ei ole sentään pahasti alle jotain 170 cm. Ja muistakaamme myös, että liiallinen pituus on myös pahasta, mutta harvemmin mies voi koskaan olla "liian" komea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjeita miehille, kuinka kohentaa ulkonäköään ja terveyttään. Tubesta löytyy ties kuinka paljon miesten miehille tekemää sisältöä ulkonäköön liittyen.
Taas vaan ilmeisesti keskitytään niin paljon siihen ongelman keksimisen, että ratkaisu on sivuseikka.
Näissä ohjeissa on vain se ongelma, että niillä saa huomiota vain toisilta miehiltä. Muutuin treenaamisen ja järkevän ruokavalion myötä löysästä narukädestä timmin lihaksikkaaseen kuntoon ja sen jälkeen rupesin saamaan lähestymisiä homomiehiltä ja välillä joku heteromies kysyi treenivinkkejä. Naisten kiinnostus ei kasvanut tippaakaan.
Ei varmaankaan, koska naiset tekee valinnan ulkonäön perusteella vain siinä tapauksessa, että on haussa vain seksiseuraa. Harva nainen haluaa pelkkiä panosuhteita. Kumppaniksi valitaan luonteen perusteella. Työstä sitä, jos haluat naisten kiinnostuksen.
Kyllä noista puhutaan väliajoin. Mielestäni miehen ulkonäköpaineet on aika naismaista, eikä sellaista kannata tuoda esille.
Samanlaista jankkausta kuin -29 syntyneellä äidilläni liittyen kaikkeen tekniseen.
"En minä osaa, en minä voi, ne on miesten juttuja".
No, itse mursin sen muurin ja rakensin talon. Nyt remontoin nykyistä yksin. Ei pelota mennä rautakauppaan, puutavaraliikkeeseen, kilpailuttaa sähköhommia ja teettää suunnitelmia, mennä autokauppaan tai -huoltoon.
Ennakkoluulot ja roolit on ihmisen omassa päässä. Niiden taa piiloutuminen on turvallista mutta estää kehittymisen.
N58
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noista puhutaan väliajoin. Mielestäni miehen ulkonäköpaineet on aika naismaista, eikä sellaista kannata tuoda esille.
Tämäpä juuri. Miehillä on kyllä tällaisia paineita, mutta pitävät sen sisällään, koska se on ihan objektiivisestikin naismaista, sillä nainen keskimäärin miettii ulkonäköään enemmän. Ei ole sattumaa, vaan ihan biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista jankkausta kuin -29 syntyneellä äidilläni liittyen kaikkeen tekniseen.
"En minä osaa, en minä voi, ne on miesten juttuja".
No, itse mursin sen muurin ja rakensin talon. Nyt remontoin nykyistä yksin. Ei pelota mennä rautakauppaan, puutavaraliikkeeseen, kilpailuttaa sähköhommia ja teettää suunnitelmia, mennä autokauppaan tai -huoltoon.
Ennakkoluulot ja roolit on ihmisen omassa päässä. Niiden taa piiloutuminen on turvallista mutta estää kehittymisen.
N58
Ensimmäisenä vuonna eroni jälkeen tein kaikki jouluruoat alusta loppuun itse, asia mihin ei työtön vaimoni koskaan kyennyt. Sukkia en kudo enkä paljon someta, mutta kaikki muu sujuu talonrakentamisesta tanssimiseen ja leivontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Miehillä on kyllä tällaisia paineita, mutta pitävät sen sisällään, koska se on ihan objektiivisestikin naismaista, sillä nainen keskimäärin miettii ulkonäköään enemmän. Ei ole sattumaa, vaan ihan biologiaa.
Jotain paineita välillä on, mutta ei me sitä pidetä sisällä.
Ota mallia Koreasta. Siellä miehet hoitaa ulkonäköään hyvinkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on paljon tiukemmat ulkonäkönormit kuin naisilla. Naiset voivat käyttää hameita tai housuja, miestä katsotaan kieroon, jos hänellä on hame. Naiset voivat meikata tai olla meikkaamatta, kun taas meikkaavaa miestä saatetaan katsoa kieroon. Aika monessa asiassa naisilla on paljon enemmän vapauksia, siis sosiaalisesti.
Olen itse nainen, joten asia ei koske minua suoraan, mutta sivusta katsoen näyttää aika epäreilulta.
Toisaalta miehen ulkonäölle ei anneta niin suurta painoarvoa kuin naisen.
Vierailija kirjoitti:
Ota mallia Koreasta. Siellä miehet hoitaa ulkonäköään hyvinkin paljon.
Etelä-Koreassa on maailman matalin syntyvyys, 0.7 lasta per ihminen... Voi miettiä onko sikäläisten miesten neiteily osa ongelmaa. Kun miehet muuttuvat materialistisiksi ja käytökseltään naismaisiksi, haluavatko naiset vaistomaisesti lisääntyä sellaisten epämiehekkäiden miesten kanssa? Totta kai tuossa maassa paljon muitakin rakenteellisia ongelmia, mutta sitä voi miettiä. Ja siis ihan hyvä vaan, että mieskin huolehtii ulkonäöstä, mutta liikaa on likaa, kuten E-Koreassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjeita miehille, kuinka kohentaa ulkonäköään ja terveyttään. Tubesta löytyy ties kuinka paljon miesten miehille tekemää sisältöä ulkonäköön liittyen.
Taas vaan ilmeisesti keskitytään niin paljon siihen ongelman keksimisen, että ratkaisu on sivuseikka.
Näissä ohjeissa on vain se ongelma, että niillä saa huomiota vain toisilta miehiltä. Muutuin treenaamisen ja järkevän ruokavalion myötä löysästä narukädestä timmin lihaksikkaaseen kuntoon ja sen jälkeen rupesin saamaan lähestymisiä homomiehiltä ja välillä joku heteromies kysyi treenivinkkejä. Naisten kiinnostus ei kasvanut tippaakaan.
Ei varmaankaan, koska naiset tekee valinnan ulkonäön perusteella vain siinä tapauksessa, että on haussa vain seksiseuraa. Harva nainen haluaa pelkkiä panosuhteita. Kumppaniksi valit
En usko, että naiset haluavat miestä, joka ei viehätä seksuaalisesti, vaikka olisi miten mukava luonne. Vai haluatteko naiset?
Kyllä miesten ulkonäöstä ja siihen liittyvistä paineista on puhuttu ainakin koko mun aikuisikä eli viimeiset 25 vuotta. Nykyään keskustelu on myös aika monipuolista eikä keskity ainoastaan nuorten miesten ulkonäköön. Jollet halua tutustua ja/tai osallistua keskusteluun, se ei tarkoita, etteikö keskustelua käytäisi.
M43
Vierailija kirjoitti:
Naisten ulkonäköpaineilla voi tehdä ihan kipeästi rahaa. Siksi.
Naiset kilpailee ulkonäöllään myös (miesten huomion lisäksi) keskenään. Miehet ei. Miks kilpailisikaan..?
Miehet voi kompensoida ulkonäön puutteita teoilla, luonteella, asenteella ja huumorintajulla. Klassinen asetelma taas on että miehille naiset ovat sisällöltään samaa massaa joten ulkonäkö ratkaisee.
Esimerkiksi Viki ja Köpi- Köpi on kuumempi, mutta Viki on luotettavampi. Jos mun pitäisi valita kumman ottaisin puolisoksi, olisi se Viki. Köpiä on kiva katsella, mutta vaikuttaa raskaalta ja toksiselta parisuhdemielessä. Viki taas ei voisi meikata itseään komeammaksi, tulee possulle huulipunaa-efekti