***KevätToiveet viikko 3***
Tässä viime viikon pino http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9276801&p=1&tmode=…
Kommentit (31)
tikru: Ahaa, sinähän järkevä olet! Kyllä täällä ainakin on niin tyypillinen nainen, ettei tajunnut avata uuteen ikkunaan tätä vastaa-sivua :) Kiitos siis vinkistä! Kyllähän sitä insinöörin vaimona pitäs tollane hokasta, mut sähän ootkin dippainssin vaimo ;) Niin sepostinkin jo mesessä tosta nimestä. Oskari pitikin olla se varsinainen nimi, mutta ei tykätä siitä lempinimestä, Oskusta, eikä löydetty Oskarille sopivaa 2.nimeä kun mies ei halua 3. nimeä antaa. Oskari sen sijaan käy tosi kivasti monen etunimen kanssa 2.nimeksi. Ja voihan toinen nimikin olla kutsumanimi, mikäli niin käy ettei osata kutsua poikaa enää muuksi.
söpösimmu: Jokos olet päässyt äippälomalle sinäkin? Halu varmasti on kova ja noilla viikoilla jaksaminenkin tulee jo vastaan. Ja jos yöt nukkuu vähemmän levollisesti niin on varmaan raskasta lähtä aamulla töihin!
kandi: Ai sisarukset jo mielessä? :D No ei sulla ainakaan synnytyksestä traumoja jäänyt! Huh. Mä en kyllä vielä toista lasta mieti. Tiedän kyllä, etten heti palaa töihin, koska niitä ei ole. Eli mitä todennäköisimmin toinen lapsi saa tulla kunhan tuo ensimmäinen on yli vuoden vanha. Katsotaan sit kui ton kans menee et kui pian sen jälkeen. Kotihoidontuki ei paljon ole, että riippuu taloudell. tilanteestakin kui pian toinen. Jännä et teillä mielipiteet muuttu Noelin tulon myötä! Sitä se lapsi teettää! Nyt sain kuvasi auki, hienoja otoksia ja veikeä pikkumies! Meilläki poika ilmehtii kovin, mutta vaikea saada kameralla just sillo räpättyä. Täälläkin käytössä kankaiset liivinsuojukset. Ostin odotusaikana huutonetistä 10kpl. En siis ole kertakäyttöisiä edes kokeillut.
SuSi:
Minäkin panikoin välillä (tai aika useinkin) synnytyksestä, kyllä se siitä loppua kohden helpottaa! Just toi rv30-35 oli jostain syystä aikaa jolloin pelot pukkas pintaan ja yöunetkin meni. Aika lupaavaa tuo masukin yötouhuilu :) Meinaan sitä se sit jatkaa synnyttyäänkin! Eli tervetuloa yökukkujien joukkoon! Viime yönä poika oli taas silmät pallollaan klo 23-02. Seurustelepa siinä sitten :)
Aiemmin kysyit millo pestä vauvan vaatteita ja ostaa kulutustavaroita. Vaikka heti! Minä pesin heti ku äp tuli ja topsit ym. pumpulit ostettiin kans suht pian. Suosittelen et laitat nyt jo kaikki valmiiksi, lapsen kanssa kaikki on hankalempaa! Kantoliinaa kokeilin kerran, mut poika hermostu kun en saanut häntä vissiin hyvään asentoon. Oli liian mykkyrässä. Koitan myöhemmin uudestaan. Vastasyntynyttähän pitää kantaa kehtoasennossa ja se on musta vähän hankala. Neuvola on meillä parin vkon välein, ainaki nyt alussa. Ja äitiähän ei enää huomioida mitenkään, ellei itellä ole kysymistä. Kaikki huomio on nyt vauvassa.
Sairaalareissusta: Kotoa siis lähdettiin kun supistukset oli tuntuvia ja niitä tuli väh. 5min välein. Rupes oleen sellane olo, että pelotti olla kotona ku sattui jo sen verran. Liikunta auttoi parhaiten, sohvalle ei kannata jumahtaa! Vaik kui tuntuis, että " tästä ku nousee niin siitä seuraa supistus" . Seuraa kyllä mutta sit seuraavissa kävely helpottaa. Ja miehen sanoin: " Ei siinä (synnytyksessä) ruoat ole mielessä!" . Eli meillä ainakaan ei mies tarvinu sairaalassa mitään ruokaa, enkä minäkään. Syötiin tukevasti lähtiessä ja sillä pärjäs hyvin sen 6h mitä synnytys sairaalassa kesti. Syntymän jälkeen saatiin synn.salissa teetä ja leipää molemmat. Itse en tätä muistanut, sen verran sekasi olin :) Mies vaan sanoi, että kyllähän sinäkin siinä sitä söit ;) Niin ja ammeeseen pääsin heti ku sairaalaan menin, käyrälle laittovat eka ja sit ammeeseen. Ja vartin välein kävivät " häiritsemässä" eli käskivät ylös ammeesta ja ottivat sydänkäyrät. Ties vaikka tosiaan tuo amme ois auttanu siihen etten revennyt. Tai sit se oli vaan se pitkä ponnistusvaihe.
Jano: On joo! Aina imettäessä iskee kauhee jano, mut se häviää ellei sillon juo.
).( Laitoinpa merkit nyt noin päin, vaikken mä nyt tuolta näytäkään :) Nyt alkaa kuulkaa tämä elämä selkiintymään, vaikka lapsi edelleen valvottaa ja nukkuu huonosti, mutta itellä tuntuu jo että homma hallussa! Ja äidinrakkaus on iskenyt voimalla :) Olen niin rakastunut tuohon pikkumieheen että...! Kaikki sen ilmeet ja koko pakkaus on niin ihana. Kyllä tuon voimalla jaksaa yölläkin nousta hyssyttelemään! Eipä tullut mitään baby bluesia, jossei siksi lasketa alkuhämmennystä. Kui muuten Simppis ja Noel nukkuvat ulkona / ulkoreissun jälkeen? Meillä ei tunnu ulkoilmakaan tehoavan. Kärrytellessä on kyllä hiljaa ja torkkuu, mutta kärryjen pysähtyessä ei jää nukkumaan.
Nyt vuoro muille!
Minki ja Oskari
Neuvolakuulumisia meiltä: Noelille on tullut hienosti painoa lisää nyt vähän ajan sisään! Kun 4.1. painoi neuvolassa sen 3700g, nyt saatiin painoksi jo 4300g! Eli noin 300g viikossa ;) (Niin siis terkan mukaan 170g viikossa olisi oletusarvo...) Ja pituutta nyt 54cm, kun syntyessä oli tasan 50. Päänympäryskin kasvanut 35 sentistä 36,3:een.
Nyt se anoppi on sitten kylässä, hrr. Hyvin mennyt tähän asti, anoppi aika hyvin kunnioittanut mun äidin etuoikeutta tähän mennessä, ei ole tarvinnut hermostua. Kyllä vähän ahdisti kun anoppi olisi tullut neuvolaankin mukaan, joten komensin sitten odottelemaan yleisissä tiloissa. Joku roti sentään! :)
Niin ja iloisia uutisia teille odottajille. Tai siis, lohduttavia ehkäpä: mulla on paino pudonnut nyt 12kg - toisin sanoen painan enää kilon enemmän kuin ensimmäisessä neuvolapunnituksessa rv 7+2!!! Näin ne kilot karisee imettäessä...
Minks kyseli ulkona nukkumisesta. Noel nukkuu sellaiset 1-1,5h vaunuissa parvekkeella, ja kärrytellessä saattaa mennä lähemmäs kaksikin tuntia unessa. Mutta jos esim. kärrytellään kauppaan, perillä alkaa känistä kun vaunut pysähtyvät ja tietty on kuumakin sisällä.
Nyt pitää mennä ennen kun anoppi kaappaa vauvan!
Kandi & Noel (kohta 4vk)
Mikä yö taas. Eipä yhtään tiedä etukäteen kui yöt menee. Syökö poika neljä vai peräti yhdeksän kertaa yössä. Nyt tuli tuo jälkimmäinen, vissiin ennätys tähän mennessä. Yhdeksän tunnin sisällä söi yhdeksän kertaa. Kyllä siinä itse on niin poikki... Näin aamulla tissit on ihan pinkeenä kun just yösyötöthän kiihdyttää tota maidontuotantoa. Tiedä sit syökö poika yöllä just ton takia että mun maidontuotanto lisääntyis. Kasvaessahan lapset tarttee aina enemmän ja enemmän maitoa? Kun illalla ja yöllä taas tissit on niin löysät että epäilen ainaki toisen rinnan kohdalla että poika syö sen jopa tyhjäksi asti.
Tollasen yön jälkeen ottaa joka asia päähän. Tää sotku täällä, miehen sotkeminen, kissat... Mies aattelee etten ole häneen ikinä tyytyväinen, mä taas koitan saada sen siivoon jälkensä! Väsyn tohon vaatteiden ylösnosteluun, pöydän siivoomiseen syömisen jäljiltä, keittiön pintojen pyyhintään kun se mitä tippuu pöydille jää kans siihen. Ihan ku ois kaks lasta täällä. Tolta se nyt taas tuntuu, onhan tosta ukosta tietty apuakin esim nyt seurustelee vauvan kans.
Hermo meni myös vauvalta, kai se lähettävä taas imettään vaik edellisestä ei oo tuntiakaan. Onko tää normaalia? Miks meidän vauva syö näin paljon?? Itku kun ei lopu ku tissillä, ei siis ole ilmavaivoja, ne on onneks helpottanut. Ja onneks pääsin kumista irti, helpompi näin, nännit on kestäneet nyt ihan ok, kun joka imetyskerran jälkeen rasvaa bepanthenilla. Pahempi iho oli odotusaikana.
Kandi: Onneksi olkoon pojan huimasta kasvusta! Ja sympatiat anopin suhteen..
Minks
Minks: Huh huh mikä tahti pojalla noissa yösyömisissä, ei mikään ihme jos itseä vähän väsyttää ja pinna on kireellä. Siinä vaiheessa sotku on kyllä viimeinen asia mitä sietää. Toivottavasti ensi yö menee paremmin ja huomenna on mieli rauhallisempi. Voi hyvin johtua toi tihee syöminen siitä et poika laittaa lisää maitoa tilaukseen :) Kyllä se tahti siitä rauhoittuu jos on rauhoittuakseen, mutta tuskin siitä tahdista kannattaa huolissaan olla. Ja poika kasvaa niin hyvää vauhtia että ainakin saa hyvin ruokaa. Toivottavasti meillä ei ole sama tahti jos kerran teilläkin poika oli jo masussa yöllä vilkas. No täytyy sitten yöllä tulla tänne tilitteleen jos ei saa nukuttua :)
Kandi: Koitahan kestää anopin vierailua! Hyvä että on kunnioittanut sinun äitiyttäsi ja toivottavasti ei ole tyrkytellyt neuvojaan. Jos niitä tulee niin kannattaa sivuuttaa ihan tyynesti niihin sen enempää kantaa ottamatta, mä luulen et ei hän niillä pahaa tarkoita. Mut ymmärrän et ottaa päähän, mä en varmaan siinä hormonimyrskyssä kyllä sais pidettyä suutani kiinni jos tultaisiin neuvomaan. Teidänkin poika on melkoisesti kasvanut, ei ihme että äiti kutistuu :) Katso nyt ettet ihan olemattomiin haihdu että pojalle riittää sapuskaa vielä jatkossakin :)
Täytyykin alkaa nyt pesemään noita vaatteita ja hankkia loput tarvikkeet, eihän tässä ole laskettuun aikaan kun alta seitsemän viikkoa ja siihen 37 viikkoon neljä viikkoa!!! Apuva! Ostettiin eilen muutama 50 senttinen body ja puolipotkuhousut. Kietaisupaitoja on tosi vaikea löytää, mä en oo löytänyt mistään, onneksi me saatiin tänään yhdeltä tutulta pieniä (no jaa suurin osa kyllä 60 senttisiä) vaatteita joissa oli muutama kietaisupaita. Saatiin myös turvakaukalo, nyt on sitten millä tuoda vauva kotiin ja sänky mihin voi laittaa nukkuun joten no hätä vaikka tuliskin jo :) Ootteko muuten pessy toppahaalarin ennen kuin otitte vauvalle käyttöön? Mä en raaskis pestä ettei menetä lämpöominaisuuksiaan, mutta onkohan siinä jotain aine jäämiä et olis kuitenkin hyvä pestä? Paljon sitä riittää kaikkea pientäkin hankittavaa ei olis uskonut. Vaikka on hankittuna kaikki suurimmat kuten vaunut, sänky yms. niin paljon saa vielä rahaa uppoon kaikkeen pieneen.
Ostin lankaa nuttua varten, saa nähdä ehdinkö tekemään sitä valmiiksi ajoissa. Tosin tää talvi vaikuttaa niin leudolta että onkohan edes tarvetta moiselle? Eilen oli kiva kun oli pieni pakkanen ja oli kuivaa. Kylläpä Noel nukkuu mukavasti ulkona. Asutteko te monennessa kerroksessa? Me asutaan maan tasalla ja anoppi on ihan hysteerinen et joku varastaa vauvan jos sen laittaa parvekkeelle nukkuun. On jo ostamassa siitä syystä itkuhälytintä... Onko teillä muuten kenelläkään moista? Onko ollut tarvetta? Tosin ehkä ei vielä niin jos ei ulkona paljon nuku ja pienessä asunnossa (tarkoitan lähinnä yksikerroksista) tuskin on tarvetta.
Se on taas hakeuduttava hellan ääreen kun ei ole aiemmin ehtinyt ruokaa laittamaan kun on vaan kyläillyt...
surullinensiili 33+1
josko mäkin aloittaisin ) . (:lla (eli omalla navalla, tuo muoto on kyllä vielä vähän hakusessa:)) oltiin tänään päivä mun äidin luona. äiti oli tehnyt ruuan ja sit käytiin kävelyllä koko poppoo ja sen jälkeen päästiin miehen kaa torkkumaan kun mummu lupas vahtia millon tyttö herää. käytiin mennessä myös kaupassa, kun yritettiin etsiä sellaista värikästä brion pehmolelua, mut ei me löydetty sitarista eikä kodinykkösestä. oltiinkohan sokeita? no, täytyy jatkaa etsimistä. kävin muuten puntarillakin tänään. kolme ja puol kiloo on " matkaa" ekan neuvolan punnitukseen, eli en vielä menetä toivoani etteivätkö nää kilot lähde. (nimim. ai mikä turvotus?:))
neuvolassa käytiin eilen. neidin paino nyt 4110g. viime tiistaina oli 3980g ja silloin sairaalasta lähtiessä 3660g, eli hälle on hyvin lähtenyt paino kertyyn. pituutta mittaaja sai puoli senttiä vähempi kun syntyessä, mut sano et vois olla laitteistakin kiinni... nooh, katsellaan sitten ensi kerralla. iho on edelleen hyvä, paitti peppu punottaa ja siihen aletaan laittaa sinkki-rasvaa. neiti kohdistaa katseensa hienosti (siitä tuo äkillinen kiire hankkia sellainen pehmolelu, kun neuvolassa sellaista käytti) ja torven töräytykseenkin reagoi. eli neidillä kaikki hyvin. ja kävin siinä oman neuvolantädin luonakin pikavisiitillä (minuutti:)) ja mun hemppa oli 109!!!:) hurraa! kyllä sen olossakin huomaa et alkaa vähän sentään oleen jo virtaa. ei tuo enää ole kuin yksikön päässä meidän neuvolan " rauta-rajasta" mut taidan jatkaa kyllä tuota teho-kreuter-kuuria vielä hetken...
huomenna ollaan kotosalla. ellen sitten innostu ittekseni lähteen käymään esim muksutallissa sitä lelua etsimässä, samoin koliikkituttipullon päitä. neuvolan täti sanoi että nuo päät voisivat helpottaa noihin neidin masuvaivoihin, kun hotkii maitoa niin hirmuisella vauhdilla. tiedossa on kylpypäivä ja taidetaan rintareppuakin kokeilla. sit torstaina lähdetään sinne keski-suomeen ja palataan perjantaina.
jahas, kommentoimaan...
surullinen siili: juu, yöllä menee maito pullosta. pumppailen illalla, yöllä ja aamulla sitä mukaan kun rinnoissa siltä tuntuu. mulla leikattiin se väliliha, mut repeilin kyllä muutenkin. mies muistelee kauhuissaan että mua ommeltiin melkein puoltoista tuntii, et kaipa sinne jokunen tikki napsahti. (tosin ymmärtääpä hänkin sen jälkeen ettei ehkä ihan heti ässäilyä tiedossa;)) päivä päivältä tuntuu paremmalta olo tuolla alhaalla. jännästi menee niin et jos joutuu seisoon paljon niin särkee enempi, mut kävely ei niin haittaa. ilmeisesti sitä seisoessa tulee jännitettyä lihaksia eritavalla ja se vaikuttaa tähän asiaan.
hih, olitkin kirjoitellut samaan aikaan kun mä tässä runoilen, no onneks tarkistin. mä pesin ton toppahaalarinkin kyllä, tosin ei tossa tainnut olla mitään sellasia erikois-ominaisuuksia. meillä ei tyttö koe ongelmaksi noita päänyli vedettäviä bodeja, ite ollaan sekasin kietasubodien kanssa:) eli käytetään pääasiassa noita päänyli vedettäviä. itkuhälytin meillä on. tyttö on nyt nukkunut kaksi yötä omassa huoneessa ja me omassa, ekana yönä oli hälytin ladattuna. mut todettiin että kyllä sitä yöllä hänen nälkähuutoonsa herää ilmankin. varmaan sitten kun alan tuossa terassilla häntä nukuttaan, niin tulee enempi käytettyä hälytintä.
nimiasiasta: meillä on nimi tiedossa, mut ei olla kellekkään kerrottu. ensi kuussa olisi tarkoitus lähipiirille pitää nimenanto-kahvittelut, jossa salaisuus paljastuu. eli ristiäisiä ei ole tiedossa. (äiti tänään kyseli että otanko perheen kastemekkoa, mut sanoin etten ottais kun se on KASTEmekko. on puhuttu hänen kaa tää kirkko-juttu läpi jo mun odotusaikana, ja uskoisin heidän mun isän kaa ymmärtävän asian ja ottavan sen ihan ok. meillä minä siis kuulun kirkkoon, mutta mies ei ja alusta asti mulle oli selvää että lasta ei kasteta.)
minks: no höh kun kuulosti ankeelta sun tän päivän fiilikset. tosin toi yhdeksän kertaa yössä herääminen varmasti vaikuttaa asiaan ja kaikki tuntuu menevän ihan käsille... toivottavasti poju ens yönä nukkuis ja antais sunkin nukkua bd kyllä toi äidinrakkaus on ihme juttu. musta tuntuu et voisin haistella ja pusutella tota meidän sinappikonetta ihan kuinka paljon vaan:) mä taisin oppia tän vastailu-jutun joltain muulta mammalta, mut on kyllä ihana kun ei tartte kirjotella mitenkään erikseen ylös juttuja eikä yrittää muistella.
sairaalaan mukaan otettavista ruuista on ollut puhetta. meillä oli mukana batteryä, suklaata, mehukeittoo. mies söi silloin sunnuntaina kunnon aamupalan ja lounaan äidillään ja minä sairaalassa sen mitä pystyin ennen synnytyssaliin menoa. synnytyssalissa (klo 12.30-3.16) mies söi muutaman snickerssin ja minäkin pari palaa joulusuklaata. sinä aikana kun nukuin sen pari tuntia, mies kävi kai jonkun sämpylän syömässä tai ainakin kahvilla (ja oli poissa herätessäni, minähän heti aattelin et missä se oikein on, onko se kotiin mennyt?:)) vettä meni paljon tuolla synnytyssalissa kun tuntui että jano oli koko ajan, molemmilla. että sitten syötiin se aamupala minkä ne toi synnytyksen jälkeen. tai minä söin mitä maistui ja mies loput. mulla oli ainakin ruokahalu tosi hakusessa koko viikonlopun niitten suppareiden kaa eikä vielä oikein maanantainakaan maistunut. eli ei tarvittu me ainakaan paljoa eväitä. mä niitä jääneitä suklaita yms sit mussuttelin sairaalassa ollessani.
kandi: hyvin on tosiaan teilläkin lähtenyt poika kasvamaan:) mäkin iloisesti yllätyin kun nuo kilot oli noinkin lähtenyt laskemaan. oon sentään tähän asti lähinnä löffäillyt imettämisen lisäks. eli kävelyllä oon käynyt nyt kai neljä kertaa ( 2xkymmenen minuuttia, kerran 20 minuuttia ja tänään suunnilleen 45 minuuttia). eli kun tästä vielä liikkeelle kunnolla pääsee, niin ei pitäis olla huolta. (niinhän mä vielä sanon:)) me ei olla vielä ulkona nukutettu simppistä, ainoastaan sen mitä kävelyillä nukkuu ja sit otetaan sisälle. tänäänkin hirvee poru vaatteita pukiessa, mut nukahti jo ennen kuin ehdittiin ovesta pihalle ja nukkui koko kävelyn ja sit viä tunnin verran sisällä.
missäs söpösimmu ja maria luuraa?
terkuin tikru ja simppis 15 vkr
Tikru on ollut miehensa kanssa ahkerana! Me käytiin tänään ekaa kertaa Helsingissä asti, kun oli tuo anopin auto käytettävissä. Ostin Bebesistä hug-a-bub kantoliinan, imetysliivit ja kankaisia liivinsuojuksia viiden parin setin. Yhteensä meni 140e!! Se kantoliina oli 85e, mikä tuli pienenä shokkina erityisesti miehelle. Se oli luullut, että ne maksaa parikymppiä :)
Noel nyt vaan on sitä kantoliinatyyppiä, kun koko ajan haluaisi olla sylissä. Ja mä oon muutenkin vähän sellainen luomuhörhö, että tykkään siitä ajatuksesta :)
Ihanaa että anoppi lähtee huomenna! Onhan se ollut miehelle kivaa kun oma äiti kylässä, mutta mulla menee vähän taas hermot kun se on niin mummoa että oikein ärsyttää! Haluaisi kyllä sylitellä ihan koko ajan, muttei onneksi vaatimalla vaadi vaan ottaa sykkyyn vasta kun mä tai mies " tarjotaan" Noelia. Mä olen vaan vieläkin aika rikki sen sairaala-ajan takia; tulee oikeasti ihan kamala olo kun joku muu pitää mun vauvaa pitkään enkä saa sitä omaan syliin. (Mies saa toki sylitellä niin paljon kun haluaa, mutta muiden suhteen olen aika tiukka.) Eilenkin Noel nukkui mummonsa sylissä lähemmäs pari tuntia, ja mua oikein syyhysi kun en saanut poikaa lähelleni. Mun pitää kyllä yrittää rentoutua ja muuttaa omaa asennetta jatkossa, koska kaikki muutkin sukulaiset tulee haluamaan sylitellä poikaa...
Minks, älä huoli Oskarin yösyönneistä. Ihan varmaan oli vain hetkellistä, en usko että jatkuu tuollaisena " ikuisesti" . Joko sillä on kasvuspurtti tai sitten oli vaan päivän mittaan syönyt vähemmän kuin yleensä. Tai olisiko voinut syödä lohtuunsa, jos esim. oli mahavaivoja tai vaippa kireällä?
Meilläkin Noel syö välillä öisin tosi tiheään, mutta onneksi olen itse niin pökkelössä siinä vaiheessa etten tajua katsoa kelloa. Veikkaan, että klo 24 ja 10 välillä (meidän " yöaika" ) Noel syö 5-9 kertaa. Vaihtelee siis aika reilusti.
Mutta tosiaan, venyttäkää aamuja jos yöt menee noin lyhyissä pätkissä. Sillon kun Noel söi tunnin välein yhtenä yönä, mä nousin sängystä vasta iltapäivän puolella. Tuhistiin poitsun kanssa sängyssä pitkään ja hartaasti, kun kumpikin oli väsynyt yön jäljiltä.
Niin ja jos taas lohduttaa, me valvottiin eilen klo 23.30-02.30 kun Noelilla oli maha kipeänä... Poika parkui ja ähisi, mies kävelytti sitä ympäri kämppää, ja mä tungin tissiä puoliunessa suuhun aina kun suu alkoi napsaa... (Ja anoppi nukkui.)
SuSi, mä kyllä pesin kaikki äippäpakkauksen tuotteet. Tosin teidän kohdallahan haalari onkin käytössä varmaan vasta ensi syksynä, koska se on oikeasti tosi iso vastasyntyneelle. Kannattaa melkeinpä ostaa (vaikka käytettynä) 56-senttinen haalari, niin voi käyttää sitä tuon kevätkauden.
Piti vielä sanoa siitä neuvolasta, että jäi tosi hyvä mieli kun se terkka kehui mua siellä. Olen kuulemma malliesimerkki imetyksen suhteen. - Tuo on tietty aika musta riippumaton asia, koska Noelhan sen suurimman työn tekee. Enemmän mieltä lämmittikin se, kun terkka sanoi että olen " ihanan rauhallinen" vauvan kanssa. (Hih, tulisipa katsomaan tänne kun Noel huutaa toista tuntia mahavaivojaan keskellä yötä!) Kyllä on kivaa kun joku kehuu, kun tässä on niin mieli niin hormoneista sekaisin ja itsetunto kovilla - osaako olla hyvä äiti ja tekeekö asiat oikein ja toimiiko lapsen hyväksi...
Jeps, oli taas vähän omanapaista mutta tällaista se kai on tässä alkuhuumassa :)
Kandi & Noel huomenna 4vk
Kandi: Hyvä vaan että on tossa vaiheessa omanapaista, johan tässä sais huolestua jos vaan muiden asiat kiinnostais eikä oma nyytti yhtään :) Tekin sitten päätitte kantoliinan hommata, hienoa. Ja teillä meni tosi hyvin kun ostitte vasta kun näitte tarpeelliseks, noin kalliin hankinnan kanssa se olis kyllä vähintäänkin toivottavaa. Mä en miellä itseeni luomuhörhöksi ja siksi mietinkin et leimataanko mut sellaiseksi jos hankin kantoliinan ja käytän kestovaippoja. Sit mietin et mitäpä minä toisten mielipiteistä, teen just niin kun itestä hyvältä tuntuu. Ekologiset ratkaisut on ihan hyvä juttu, mut joku tolkku pitää pitää ettei mee niissäkin ihan äärimmäisyyksiin. Kuinka teillä muuten on liinan käyttö lähtenyt käyntiin vai onko vielä päästy testaan? Onko se muuten minkälainen liina? Trikoinen, kudottu, rengas...?
Kyllä sä varmaan saat omasta lapsestas olla herkkänä sen suhteen annatko syliin ja jos annat niin kuinka pitkäksi aikaa. Mä en oikeestaan ymmärrä sitä tapaa et lasta kierrätetään sylistä toiseen (isovanhemmat ja muut läheiset sukulaiset nyt tietty on asia erikseen). Kun mä ite mietin joskus tota asiaa ja ajattelin et mun omaa lasta tultaisiin kattoon ja se haluttais ottaa syliin niin sen jälkeen en oo kenenkään lapsia juuri pitänyt muuta kun jos on tyrkytetty. Jotenkin haluaa kunnioittaa just sitä vanhempien halua pitää oma lapsi omassa sylissä ja välttää niitä tilanteita et vanhemmille tulee vaikee paikka jos kysyy et saanko pitää sylissä. Kyllä se annetaan muutenkin jos se halutaan antaa :)
Tikru: Minkälaista lelua oot etsimässä? Katselin sokoksella jotain ankkaa muistaakseni,sellanen aika pieni kyllä oli, mutta mielestäni oli brion. Se on muuten jännä et melkein kaikki vauvalelut on vaaleita ja eikös ne kirkkaat värit oo ne mitä vauvelit ensin näkee. Se nallepuh on hyvä, siinä on just ne keltanen ja punainen :) Toivottavasti löydät oikeenlaisen lelun! Onko teillä matkasänky vai missä nukutatte vauvaa reissulla? Noin pieni menee kyllä varmaan vielä vaununkopassakin eikö? Paljon olette kyllä jaksaneet reissata, älkää nyt väsyttäkö itteenne!
Teillä on siis itkuhälytin, se on kyllä hyvä kun vauva nukkuu eri huoneessa tosin niin kuin sanoit sen nälkä itkun kyllä kuuleekin. Ulkona nukuttaessa on varmaan myös paikallaan, mutta luuletko että on välttämättömyys? Helpottaa kyllä varmaan omia puuhia kun ei koko ajan tartte olla vahtaamassa et milloin jalka heiluu vaunuissa :)
Hyvin säkin olet toipunut melko raskaasta synnytyksestä. Ja toi sun hemoglobiini on kyllä noussu ihan mielettömän äkkiä! Hyvä homma niin piisaa virtaa äidissäkin :) Ja toivoa on että vaikka tuo alapää ottais ja repeis niin siitä voi toipua melko nopeastikin. Onko ne tikit muuten sulavia vai täytyykö ne käydä poistattaan? Meillä yleensä mies poistaa tikit mutta enpä taida antaa tuollaisesta paikasta jos sellanen tilanne tulee :) Toivottavasti se koliikkipullo auttais teillä pienen vatsavaivoihin, varmasti on kurjaa katsella kun pieni on tuskissaan.
Aloitin nutun kutomisen eilen. Saa nähdä kuinka pitkälle pääsen vai tuleeko vaan säärystin :) Teen siis villahaalaria. Meillä on 56 senttinen toppahaalari (jota myönnän täällä hieman sovitelleeni turvakaukaloon :)) ja mietin et uskaltaakohan sen pestä. Taidan laittaa sen johonkin hienopesuun. Ei siinä mitään erikoisominaisuuksia ole mut kaikki toppavaatteet tykkää huonoa pesusta, eivät oo enää niin lämpimiä. Täytyy nyt alkaa peseen noita vaatteita, oli vaan niin kauhee pyykkivuori normaalipyykkiä et on se setvittävä ensin. Muuten sideharsoista ja muista liinoista, kuinka suurelle määrälle teillä on ollut käyttöä? Ja minkälaisia liinoja teillä on käytössä? Mulla on ohutta flanelli kangasta ja mietin et pistäisin sen pukluliinoiks, mitäs veikkaatte onko käytännöllistä?
Minks: Kiitos hauskasta videosta! Kuinka ne vauvelit jaksaakin kaikelle nauraa niin aidosti :)
surullinensiili 33+2
Täällähän mäkin ;) Ei oo vielä äitiysloma alkanu, mutta parisen viikkoa enää. Kyllä oon sitä jo oottanu. Töissä on ollu ihan kivaakin, kun on ollu sopivasti tekemistä, mutta ongelmana on se, että päivän jälkeen kotiin tullessa oon ihan väsyny. Teen pikku kotitöitä puoli unessa ja joskus tulee nukahdettua sohvalle. Yritän välttää jälkimmäistä, jotta tulis paremmin yöllä. Mut sitten kun oon vapaalla, niin innolla ootan, että pääsen palstaileen tänne useammin ¿ musta voi tulla sitten liiaksikin häirikkö ;)
Otsikko siitä, että tänään oli neuvola, jossa todettiin vauvan olevan pää alaspäin. Ihan hyvä niin, jos jäis tuolla tavalla jo valmiiks, vaikkakaan ei kuulemma kannata huolestua vielä sen mahdollisista asennonvaihdoksista. Sf-mitta (miehen mukaan aina Suomi-Finland-lukemat) 29, ja Vempula melskasi tänään 150:n sykkeellä. Verenpaine ei oo lähteny vielä kohoamaan erikoisemmin. Muutenkin kaikki ok. Mies ei oo ollu huolissaan tarvikehankintojen puutteesta kuten mamma, mutta kuitenkin kysyi jo tänään neuvolasta numeron, johon soittaa, jos vauva uhkaa syntyä jo. Ristiriitaista¿
Jahas, ja näin sitä tuli laitettua oma napa taas ensin. Minä törkimys.
Susi ja Minks: Kyllä mulla on ollu pitemmän aikaa tuntuma masuasukin sukupuolesta ¿ en oo tainnu muistaa teille mainitakaan, joillekin kavereille sitä höpisin. Mulla on ihan poikaolo. Se ei perustu mihinkään faktaan, kun ei tiedetä sitä ultrien perusteella, mutta se on vaan jännä ja selittämätön juttu. Kuvittelen itseni pitämässä sylissä poikavauvaa ja hakeudun vaateosastoilla hypistelemään aina ekaks sinisävysiä vaatteita. Joudun mielessäni oikein muistuttamaan itteeni, että voisinhan noita tyttöjen kuteitakin kattella. Vaatteissa ollaan varmuuden vuoks hankittu eniten neutraaleja, mut ihan pikkusen myös vaaleanpuna- tai sinisävysiäkin, ei kai sen niin väliä¿ Kun nyt kuitenkaan yhtään ei oo oikeeta tietoo, mikä sieltä tulee, niin voidaan sit yhessä nauraakin räkäset naurut näille höpinöille, jos Vempula onkin tytteli :o
Susi: Lindexillä en käyny Ideaparkissa, mutta Kappahlilla on tosiaan vauvanvaatteita. Muutoin kävin H&M:llä ja pienemmissä liikkeissä kuten Bobolla ja Nicki & Nellyssä. Synnytysjännityksestä: Ihan sama asia päällimmäisenä mielessä, että eniten pelkään sitä, että joku henkilökunnan edustaja on ilkee, enkä haluais loukkaantua siinä tilanteessa. Jos se on äkänen, tai se ajattelee, etten osaa mitään. No en varmaan kokenu tai luonnonlahjakkuus ookaan, mutta eihän sitä pahaa tahtoa oo oman vauvan kans opetella niitä asioita, vaan mahdollinen kömpelyys voi tulla vaan sit käytännön kokemuksen puutteesta.
Tigger: Huhhuh, te sit jaksatte reissata! Kivahan se on, jos ette liikaa rasitu, mutta voihan sitä sitten sanoa, että te ette liiku, vaan muut saa tulla mieluummin teille. Olikos teiän lähisuvulla itellä autoo, eli johtuuko se siitä, että niillä on huonompi päästä lähtemään? Meiän anoppila (siis lapsen ainoot isovanhemmat mitä meillä sattuu oleen) ei omista autoo. Että hitsin hitsi, ne on sitten vaan haettava meille, kun bussiyhteydet ei sovellu siihen matkaan.
Kandi: Samalla lailla mäkin oon miettiny, etten ehkä ihan alussa haluais paljoo antaa lasta isin ja äidin sylin ulkopuolelle. Ei sillä, ettenkö luottais esim. anoppiin, että se osaa käsitellä sitä, mut en tahdo, että se omii sen ja ajattelee yhtään, ettei me pärjättäs ilmankin muitten sylittelyjä. Melkein taidan silloin perustella sillä, että pienen vauvan on hyvä olla aluks vaan omiensa sylissä, että oppii vanhempansa. Kyllä sitä kerkee sitten myöhemmin pitää kiertokapulana. Onko teillä muuten mies hyvä otteissaan vauvan kanssa? Meillä kun miehellä on luonnollisesti isommat kädet, yritän muistuttaa sitä siitä, että pieni vauva on hento, ettei sitä saa murskata. Se väittää kovasti, että osaa olla sen kans käytännöllisempi kuin mä, mutta toisaalta ¿ oonhan mä nyt paljon enemmän pitäny vauvoja sylissä, kun se taas ei juuri ollenkaan¿
Minks ja Tigger: Kertokaa sitten heti nimet, kun niistä on tullu julkisia. Hassu tunne, kun ei yhtään tiedä, minkä tyylisiä niistä tulee, mutta taatusti hyviä ovat! Menikö pohtimiseen kauan ja olitteko miestenne kanssa täysin yksimielisiä?
-Söpösimmu 32+6 ja raivotilainen Vempula
Olettepas kirjoitelleet! Menee hyvä tovi kuulumisia lukiessa :)
Eihän se nyt haittaa jos ite kukin tässä ollaan omanapaisia välillä. Yhtä lailla ne kiinnostaa ne teidän kuulumiset kuin muukin kommentointi! Päinvastoin, jos itellä on kiirus niin mä ainakin luen just ne teidän omat kuulumiset ja saatan jättää lukematta jollekin muulle suunnatut jutut.
Tikru: Kyllä mä vaan jaksan ihmetellä teidän tytön unia! Ei tulis kuuloonkaan täällä päässä nukuttaa poikaa eri huoneessa yöllä. Siitä ei tulis mitään ku koko ajan pitäs olla ravaamassa huoneiden väliä. Meillä aletaan pikku hiljaa lipsua perhepedin kannalle, vaikka etukäteen sitä vastaan oltiin. Ei vaan jaksa taistella sen nukkumisen kanssa yöllä, jos poika on niin kevyessä unessa että herää siirtelyyn. Ja kai se on munkin se pumppu hankittava, olen siirtänyt ja siirtänyt sitä ostoa, ku musta kuulostaa niin hankalalle tiheän imetyksen kanssa siirtyä pulloon. Miten sitä itkevän lapsen kanssa alat lämmitellä jotain jääkaappikylmää maitoa?? Jos tarkoitus on antaa äidille pidemmät yöunet niin mä ainakin heräisin siihen parkuun, kun isä lähtee vauva sylis maitoa lämmittämään. Helpompi ois työntää vaan tissi suuhun ja naapurillakin olis rauha. Onnittelut tytön kasvuvauhdista! Ai teillä kohdistaa jo katsettaan? Täälläkin on vastaavaa havaittavissa, aika vähän kuitenkin. Sattumalta mä ostin kesällä makkariin sellaset verhot, joissa on punaisia ja oransseja isoja palloja vaalealla pohjalla. Niitä poika tapittaa yöllä kun ei nukuta :) Heh. Ja ei pitäisi olla virikkeitä yöllä!
Söpösimmu: No ei ihme että väsyttää töiden jälkeen! Ala patistaa sitä miestäsi kanssa kotitöihin ettei sun tartte enää työpäivän jälkeen niitä tehdä! Kysyit nimenannosta. Nyt vasta me keksittiin pojalle sopiva nimi, eli kauan meni pohtimiseen! Oskariksi me meinattiin se ristiä, mutta nyt kun on huomattu kui temperamenttinen touhottaja poika on niin eihän se Oskari käy. Oskarista tulee mieleen tomera mutta rauhallinen poika. Tuo ei kyllä ole kovin rauhallinen... Tarvehankinnoista sen verran, että meillä mä vastasin kyllä hankinnoista eli ei kai niitä miehiä ne niin inspaa. Kyl toi nyt ihan kiitettävästi on vaippoja kotiin kantanut eli kai miehet tajuaa vähän jälkijunassa et vauva todella on tulossa.
SuSi: Hyvä kun teil on 56cm ulkohaalari. On varmasti tarpeen, vaikkei kauan menisikään. Meillä ei o itkuhälytintä ku on niin pien kämppä. Ehkä se ois tarpeen jos poika nukkus ulkona, mutta eipä se siel oikein viihdy. Meillä muuten jäi jo pienimmät vaipat pieniksi, eli ne newbornit. Mietin et mitä me noil tehään, pitäskö lahjottaa pois, tuntuu typerältä säästää seuraavalle ku menee kuiteki pari vuotta siihen. Niin ja se äp:n kestovaippasetti toimi hyvin! Eli et turhaan saanut sitä tikrun vaippaa :) On vaan niin kalliita kaupassa (sisävaipat 13e/2kpl) etten varmaan raaski ostaa. Harsotkin kun toimivat yhtälailla ja ovat halvin vaihtoehto.
kandi:
Sori jos kuulostin niin apaattiselta, vai tikruko sitä ihmetteli. Tuntuu niin lohduttomalta välillä ku ei tiedä mitä tekee väärin ku poika syö noin tiheään. Anopille tos soittelin ja hänkin kauhisteli tota 20krt/vrk tahtia. Kävin lukees imetystuki-sivuja ja taisin löytää ratkaisun! Tai ainakin kokeiltavan arvoisen sellaisen. Ensinnäkin, mulla tulee maitoa ihan liikaa ja on tuo suihkutissi-ongelma. Poika saa siis 5min ihan suun täydeltä laihaa etumaitoa ja on kylläinen. Mutta tuolla vähärasvaisella etumaidolla ei kauaa nukuta! Eli muutan systeemiä niin, että syötän samasta rinnasta vaik 3 syöttökertaa peräjälkeen ja sit vasta vaihdan rintaa. Näin poika saa myös rasvaista takamaitoa ja periaatteessa jaksais nukkua pidempään ilman nälkää! Katsotaan toimiiko! Tuo auttaa myös suihkutissi-ongelmaan, kun monasti poika ihan yskii ja kakoo rinnalla ja ku rinta pullahtaa pois suusta niin huomaan et maitoa ihan suihkuaa! Varmaan hankala niellä sitä tahtia. Että kyllä se tästä! Viime yö meni ihan pipariksi, mutta yritetään taas puhtaalta pöydältä uudestaan! Hyvä, kun sulla imetys sujuu ja saat kehuja! Varmasti tuntuu hyvältä! Imetys on kuitenkin niin " arka asia" . Itse ainakin loukkaannun, kun epäillään etteikö poika sais tarpeeksi ruokaa ja sen takia syö tiheään! Kyllä varmasti saa tarpeeksi!
Ymmärrettävää tuo ettei halua toisten hyysäävän omaa lasta. Mustakin tuntui jotenkin pahalta, ku oma anoppi kävi ja se oli heti ottamassa lasta syliin ku se mun rinnalta pääsi! Ja piti sitä sylis ihan koko täälläolo ajan. Tuntui ihan siltä, että se omi sen. Mä vain synnytin ja täytin suvunjatkamis-velvollisuuden ja nyt poika ois jonkun toisen omaisuutta. No, on se nyt pysynyt poissa, mutta kuulumisia sille on raportoitava suht usein.
).( Tuossahan noita kuulumisia jo tulikin. Täällä siis koitetaan etsiä ratkaisua pojan tiheäsyöntisyyteen. Perjantaina neuvola.
Minki ja tissipoika 3,5vko
eli huomenna lähdetään ajeleen aamusta. toivottavasti ei tule huono ilma. tuosta reissaamisesta, en koe sitä mitenkään erityisen rasittavana. tuntuu että enemmän rasittais jos vaan kotona oltaisiin. ja toisaalta tällä välttää sen stressin että mitä tarjota ja et pitäiskö siivota. ja tyttö yleensä vielä nukahtaa autoon ja nukkuu sitten vielä matkan jälkeenkin jonkin aikaa. ollaan vaan niin tottuneita reissaamaan, että hyvin menee nytkin. tyttöhän on nyt vielä helppo kuskata mukanakin kun ruuatkin pääasiassa kulkee mun mukana, eikä tartte murehtia hänen ruuistaan, se aika tulee sit myöhemmin. tosin saa nähdä miten sit käy kun mies menee töihin, no, enköhän mä jotain puuhasteltavaa keksi:)
ei löytynyt sellasta lelua tänään:( ostin sit sellasen puuhamaton ja pari pienempää lelua. mut kuulema stokkalla on, et sieltä sit saadaan lelu simppikselle:)
meilläkin aletaan siirtyä noihin 56-senttisiin vaatteisiin. kun pienimmät vaipat alkaa oleen pieniä meidän neidille, niin nuo isommat vaipat ei sit taas tahdo mahtua pikkuisiin vaatteisiin.
tänään käytiin taas ulkoilemassa kun oli niin ihana ilma. taas oli hirmuinen huuto puettaessa, mut sit tyttö rauhoittui. tiiraili meitä alkumatkan ja sit nukahti.
kandi on saanut kehuja neuvolassa. kivakivakiva:) ja kiva myös että pääsette taas olemaan oman perheen kesken, kyllä se kuitenkin aina vähän stressaa jos joku vieras on pitemmän aikaa. ja sittenhän ei noelkaan enää muiden syliin joudu;) meilläkin kyllä mummut aina kysyy että saako ottaa syliin, saavat kyllä hereillä ollessa pitää, mut kyllä muakin tökkis jos neiti pari tuntia jonkun sylissä nukkuis.
surullinen siili: etin sellaista brion pehmolelua missä on helistin. ovat sellaisia kelta-puna-sinisiä, siis simppelivärisiä. niitä oli joskus muinoin vaikka mitä erilaisia, mutta näyttää olevan kiven alla nyt:( no, onneks saadaan tuo meritähti. me ajateltiin käyttää ihan tuota vaunujen koppaosaa matkasänkynä. ainakin muksutallin täti sanoi että sopisi myös siihen, ei siis yrittänyt myydä matkasänkyä;). nyt tyttö usein nukkuu kotona päikkäreitä tuossa kopassa, et eiköhän siinä yksi yökin näin aluksi mene. ei tuo itkuhälytin varmaankaan välttämättömyys ole. ainakaan ihan näin pienelle, eli ei mekään vielä käytetä. öisinkin kyllä herää viimeistään siihen nälkähuutoon, välillä jopa sitä edeltävään ähinään vaikka tyttö nukkuu eri huoneessa. tikit on sellaisia poissulavia, noin muutama viikko pitäisi kuulema mennä. mitä nyt ite pystyy asiaa tunnusteleen, niin tuntuvat ihan hyvin lähteneen, yks taitaa tuossa " pinnalla" olla vielä paikallaan, mut muuten ovat kadonneet. onko niissä toppavaatteissa muuten se pesu se syy etteivät enää oo niin lämpimiä, vai auttasko jos jättäis huuhteluaineen pois? kun nyt mulle on ainakin aina sanottu kun itelle oon jotain ostanut, ettei pitäis huuhteluainetta käyttää. meillä liinat on sellasia perus kodinykkönen-liinoja. peppupyyhkeet valkoisia ja puklupyyhkeet vihreitä.
söpösimmu, kuuleehan sustakin:) ei vaan, älä ota paineita, ihan riittävän kiireiseltä kuulostaa tuo sun arki nytkin... kiva että muksu oli jo " oikein" päin. olisi vaan kaikki niin paljon helpompaa jos pysyisikin noin päin. muutenkin hyvän kuuloiset neuvolakuulumiset. ja kieltämättä vähän ristiriitaiselta kuulostaa toi sun mies:) voi kuule, mullakin oli ihan poikaolo koko raskausajan. ei vaan osannut mitään punasia vaatteita kattoo! pari sellasta poikavaatetta tuli ostettuakin, mut kyllä ne menee tytöllekin kun vaan laittaa sit jonkun tyttömäisemmän bodyn tms. niin, minkshän on mut vaateostoksilla nähnytkin ja voi todistaa että enemmän sieltä poikapuolelta tuli katteltua. kyllä meillä siis on kaikilla auto lähipiirissä, ja vain appiukko asuu kauempana, mut musta on kiva liikkuakin:) kovasti on nimiuteluita jo tullut:) varsinkin kun ihmiset tietää ettei oo ristiäisiä, niin aattelevat että nimi on nyt julkinen. mut se paljastetaan sitten ajallaan:)
minks: en mä pidä sitä ihan kamalana jos neiti hetken huutaa maitoaan. siis en tietty puhu mistään piiitkästä ajasta. nyt yleensä itkee sängyssä kun herää nälkäänsä, mut kun hänet sieltä käy hakemassa olkkariin maitoa oottaan niin itku loppuu jo siinä vaiheessa. ja se maidon lämmittäminen mikrossa, noin 80 ml vaatii ehkä about 20 sekunttia maksimissaan, eli ei kestä kauaa. meillä tuo on jo niin tuttu kuvio, että tapahtuu melkeinpä nopeempaa kun se että laitetaan tissi suuhun, kun tytöllä kestää aina hetken ennen kuin alkaa tissistä juomaan. meillä simppis kattelee meidän olkkarin tauluja ihan ihmeissään, ovat sellaiset marimekko-kankaiset missä on palloja jne.
mutta, toivottavasti saadaan nyt ensi ýönäkin nukuttua, niin menee matka huomenna rattoisammin. saa nähdä monestiko pitää pysähtyä aterioimaan...
tikru ja simppis 17vrk
Olikin pitkiä juttuja luettavana! Kiva :)
Ensiksi Söpösimmulle onnittelut Vempulan raivotarjonnasta; kyllä se aina helpottaa mieltä kun edes joku asia on ihan nappiin synnytystä ajatellen.
Mä kanssa kateellisena luin Simppiksen siirrosta omaan huoneeseen... Ei kyllä toimisi täällä, kun Noel taitaa olla samanlainen huutaja kuin Oskari ;) Ja tuosta " huudattamisesta" , kyllä meilläkin välillä huuto raikaa kun Noelilla ei ole yhtään sellaista itkun ja ilon välimuotoa, vaan kaikki on joko tosi hyvin tai ihan pielessä. Huutaa kuin palosireeni kun kaivan rintaa esiin paidan kätköstä, mutta sitten nappaa saman tien kiinni saaliiseen ja hiljenee :)
Me saatiin vihdoin tänään ostettua se pinniksen patja, ja nyt siirrettiin äp-pahvilaatikko pois. Noel nukkuikin jo tunnin " uudessa" sängyssään, mikä on paljon enemmän kuin yleensä siinä pahvilaatikossa! Joskus näinkin päin, vaikka aina sanotaan ettei vauvat pidä tilavista paikoista...
Minks, tuo neuvo saman rinnan antamisesta kuulostaa järkevältä. Ja jos ostat sen pumpun, niin oletkin varmaan lukenut että kannattaa pumpata ensin pahimmat paineet pois, ja sitten vasta antaa vauvalle rintaa. Siinähän sitä maitoa kertyy sitten varastoonkin, ja voit vaikka ulkoistaa yhden yösyötön miehelle... :)
Nukahtaako Oskari rinnalle sen viiden minuutin jälkeen, vai onnistutko pitämään pojan hereillä vielä? Eli voitko vaikka 5min torkkujen jälkeen tarjota lisää rintaa? Kelpaako se tissi huvitutiksi pojalle?
Tuo imetys on kyllä hankala homma kun ohjeita on niin paljon, ja kuitenkin kaikki vauvat ovat yksilöitä. Tietenkin 20krt/vrk on liikaa kenelle tahansa, mutta ihan oikeasti joku vauva saattaa melkeinpä tarvita sen 15 krt/vrk syödäkseen tarpeeksi. Ja toiset taas syövät tyytyväisenä neljän tunnin välein päivät yöt! Meillähän Noelilla oli sairaalassa periaatteessa se vakiorytmi eli kolmen tunnin välein syötöt, mutta hoitajien oli pakko luopua siitä koska Noel huusi suoraa kurkkua jo 1,5-2h päästä edellisestä syötöstä... Ei vaan sopinut poitsulle noin harvatahtinen syöttö. Edelleenkin syödään noin 1,5-2h välein, mutta joskus saattaa olla vain tuntikin väliä jos Noel on sammahtanut rinnalle liian vähän syötyään.
Mä postitan tämän pätkän nyt ennen kuin kone sammuu...
Kandi
Tuossa tulikin itse asiassa tärkeimmät jutut. Laitoin teille kuvia Noelin kylpyhetkestä tältä illalta. Ja siinä on myös kuva kantoliinasta. Tämä on siis sellainen trikookudosta oleva suora pitkä liina, joka sidotaan sillä kietaisu x2 -sidonnalla (tai joku sellainen). Eli selästä ja rinnalta ristiin.
Tässä se Noel on nytkin nukkunut liinassa jo kohta tunnin, ihanaa. Saa kädet vapaaksi ja vauva on lähellä koko ajan. Suosittelen kyllä kaikille niille, joiden vauva on erityisen sylikipeä!
Tigger, minkälainen luonne Simppiksellä on? Vaikuttaa aika rauhalliselta tytsyltä, vai olenko saanut sun kirjoituksista ihan väärän kuvan? Ja mun piti vielä kysyä siitä korvikkeesta, että aiotteko antaa läpi imetysajan sitä öisin, vai meinaatko korvata sen jossain vaiheessa rintamaidolla? Vitsi kun olisi kyllä helppoa kun voisi joskus vain nukkua yöllä ja antaa miehen syöttää Noel... No, sekin helpottaa että mies antaa yöllä lääkkeet ja vaihtaa vaipata ja hyssyttelee jos on mahakipuja, mä en siis joudu nousemaan sängystä yöllä ollenkaan. Pistän vaan pojalle tissin suuhun tunnin-parin välein.
Nyt pitää lopettaa ennen kuin kone sammuu.
sama
Tigger: Sait ton pullosyötön kuulostamaan helpolta, ehkäpä sitä pitäs kokeilla! En tiennyt että sen voi mikros lämmittää, jotenki aattelin et vesihaude on se ainut oikea tapa. Ja hyvä kun mainitsit määrän (80ml). Mulla ei ollu mitään käsitystä kui paljon pitää yhdelle kerralle lypsää jos aikoo lähteä vaik kaupassa käymään ja jättää miehen kotiin vauvan kans. Jos varuiksi vaikka 100ml lypsäis niin varmaan riittäis? Vaatteista: Kyl muistan sen verran, että ainaki jotkut sellaset verkkari-lökähousujen tapaset (onpa hyvin kuvailtu, siistit housut kuitenkin) ostit. Olisko ollut vihreät? Mut siinä just mietit, että pitää käydä myös tytölle eli otit senkin mahdollisuuden huomioon :) Hyvää reissua teille!
Täs välis pakko sanoa teille vielä odottaville, että hommatkaa vaan hyvällä omalla tunnolla paljon vaatteita vauvalle! Mä hommasin ihan liian vähän ja nyt joutuu käyttään jotain liian isoja tai muuten ei niin kauniita vaatteita, kun ne ainoat nätit ja sopivat on pesussa. Pitäs pestä pyykkiä joka päivä jos meinais et olis aina kivaa päälle. Sitä tahtia meillä ainaki sotkeentuu syötöissä ja vaipat valskaa.
Kandi: Kivoja kuvia! Mekin laitettiin vihdoin uusia kuvia sinne teille jo s.postilla laittamaani (enkös laittanutkin?) osoitteeseen. Nauroin tolle sun tarinalle pojan huudosta ku kaivat tissiä esiin ja kui se tarttuu saaliiseen ja hiljenee heti. Ihan ku meillä! Anoppi sanoikin, että pojat on jotenki vaativampia rinnan suhteen ku tytöt, ehkä tarkotti just tota että on saatava heti ku siltä tuntuu! Joo tuo takamaito-juttu on toiminut ainakin nyt tähän asti! Viime yö ja tämä päivä on menty 1,5-2h syöttövälein eli hyvin meille! Ongelma vaan on mun rinnat. Sillä kun toista syötät 2-3krt peräjälkeen niin sillon toinen on monta tuntia käyttämättä ja pakkautuu sikatäyteen! Mun maidontuotanto ehti jo sopeutua tohon tiuhaan syömiseen joten nyt on hankalaa! Sairaalas varoitettiin lypsämästä itteään koska sehän vaan kiihdyttää maidontuotantoa lisää! Mutta tuo mitä sanoit ennen syöttöä pahimman paineen lypsämisestä pois on varmaan hyväksi! Tuleeko sulla molemmista rinnoista saman verran maitoa? Meinaan ovatko saman kokoiset ja oloiset yhtä pitkien imetysten jäliltä? Mulla ei. Vasemmasta tulee enemmän ku oikeasta ja peilistä näkee selvästi että koossakin on eroa! Vasemmasta rinnasta poika ei varmaan koskaan saa takamaitoa, koska tissi on aina niin täynnä vaik syöttäis 3krt siitä peräjälkeen. Oikea tuntuu " tyhjenevän" paremmin. Mut enhän mä vasempaa voi lypsää ku tuo on sit loputonta tuo maidontulo?? Hankalaa!
Nukahtamisesta: Kyllä poika rinnalle usein nukahtaa, ellei sit ole valvomisaika. Meillä valvotaan 2-3krt / vrk sellanen 1,5-3h pätkä. Imemisaika riippuu täysin siitä kui täysi rinta on ja kumpi rinta kyseessä. Täydestä rinnasta (usein vasen) ei ime ku max 5min ja on täynnä. Suihkuaa niin paljon. Tyhjemmästä ja oikeasta rinnasta imee 10-15min.
Unohdettiin sitten neuvola-aika tänään! Eka kerta mulle sattuu näin et puhtaasti unohdan jotain. Luulin et se olis ollu vasta huomenna! No, saatiin uus aika huomiseksi onneksi.
Minki
Heh. " Eka kerta ku mulle sattuu niin että puhtaasti unohdan jotain" . Ei se nyt ihan noin ole, onhan tässä elämän varrella tullut unohdettua yhtä sun toista :) Tarkoitan lähinnä et yleensä muistan tollaset mihin aika on varattu ja etenkin neuvolat kun niitä oottaa aina niin paljon!
Kandi: Vielä kantoliinasta ja sun kuvasta. Mulla on samantyylinen liina eli trikoinen. Meidän poika vaan ei ole yhtään sylissä viihtyvää tyyppiä eli tuntuu tosi itsenäiseltä kaverilta. Kerran tosiaan kokeilin liinaa, mutta poika sai raivarin ku oli niin myttyrässä siellä. Jotenkin ahdistui. Noelkin oli tossa kuvassa tosi myttyrässä, mutta häntä se ei vissiin haittaa? Pystyt siis myös imettään liinan kans? Varmasti tosi kiva ja käytännöllinen apu, mutta riippuu ehkä lapsesta, kuka siellä viihtyy. Kokeilen kyl itse joku päivä uudestaan, mut luulen et jos on valveilla niin sen pitää nähdä sieltä ulkomaailmaa. Jos taas nukkuu niin nukkuu yhtä hyvin sängyssään..
Minks
Minks, kokeile sitä kantoliinaa myös Oskarin kanssa siten, että poika istuu siinä sua vasten. Meillä ainakin kun Noel on liian virkeä tungettavaksi " myttyrään" tuonne kehtoasentoon, laitan sen pystyyn liinaan. En tue päätä liinalla ennen kuin poika simahtaa, koska Noel haluaa katsella ympärilleen kun on hereillä. Eli tuen toisella kädellä poitsun niskaa siihen asti kunnes pää lupsahtaa mun rintaa vasten, ja vasta sitten asettelen kantoliinan olkaimen pään tueksi.
Ja onhan tämä liinailu vieläkin harjoittelua. Välillä loppuu lyhyeen kun Noel huutaa ja mulla rupeaa kädet tärisemään ja se tietty aistii sen ja hermostuu entisestään... Mutta harjoittelu tekee mestarin.
Äh, miehen kanssa nyt vähän erimielisyyksiä. Arvasin että nämä meidän erilaiset sukulointikäsitykset kärjistyy lapsen synnyttyä, ja niinhän siinä on käynyt. Anoppi tosiaan oli täällä jo kolme päivää, ja sanoi että tulee monta kertaa kevään aikana. Mitenköhän saisin pidettyä hänet poissa?! :)
Ja nyt päätettiin että mennään ensi viikon viikonlopuksi Keski-Suomeen. (Meillähän asuu vanhemmat ihan 8km päässä toisistaan, eli voidaan vierailla molemmilla samalla reissulla.) Ehdotin miehelle, että ollaan mun vanhemmilla yötä ja ollaan siellä muutenkin suurin osa ajasta, koska he eivät ole vielä nähneet poikaa kuin sairaalassa viiden minuutin ajan. Ja he eivät myöskään tule kevään mittaan tänne, eli näkevät Noelia vain kun me käydään siellä. Tietysti käydään myös miehen isällä, ja myöskin miehen kaksi siskoa haluavat nähdä Noelin. Mutta kun miehen mielestä pitää vielä käydä hänen mummoillaankin! Ymmärrettävää sikäli että mummot tosiaan asuvat paikkakunnalla, mutta kun toinen asuu 20km päässä keskellä-ei-mitään, ja sinne tehdyt reissut vievät aina ainakin viisi tuntia. En yksinkertaisesti voi sanoa omille vanhemmilleni, että " tultiin nyt mutta kyläilläänkin miehen sukulaisilla koko viikonloppu ja ollaan vain yöt täällä" .
Mun mielestä olisi vaan reilua, että nyt oltaisiin enemmän mun vanhemmilla, kun se anoppi oli kuitenkin jo kolme päivää täällä. Totta kai miehen isän ja siskojen pitää nähdä Noel, mutta on vähän härskiä priorisoida miehen mummoja mun vanhempien kustannuksella! No, riita ratkennee sillä että käydään miehen mummoilla vasta lähtiessä, jolloin voidaan hyvällä syyllä pitää visiitit lyhyinä eikä aika ole pois mun vanhemmilta. (Viimeksi kun lähdettiin " vaan käymään" miehen mummolla, meillä meni keskipäivästä myöhäiseen iltaan saakka... Meidän äidin tekemä päivällinen odotti kylmänä kotona, ja mulla oli tosi huono omatunto.)
Sori kun puran tällaista tänne, mutta pakko saada jollekin valittaa tästä kun ottaa niin pannuun...
Nyt pitää mennä. Tuli tosi omanapaista tekstiä ja lähinnä valitusta, mutta sitä ne hormonit teettää ;)
Kandi & Noel 4vk+
Ja teillä tosiaan on upea kamera, kuvien laadusta päätellen! Ja olihan siellä teknistä tietoa jokaisen kuvan alareunassa :)
-Paino 4530g ja pituus 55,3cm!
-Päänympärys 37,9cm (syntyessä 36)
-" Virkeä, ottaa katsekontaktin. Kasvu erittäin hyvää. Iho siisti, napa siisti. Päätä nostelee vatsallaan ollessa."
-Kuulema katsoa napittaa siihen malliin, ettei ensimmäinen sosiaalinen hymy ole kaukana :D Tähän asti poika on hymyillyt vain nukahtaessaan.
Eli sain kehuja minäkin sitä kautta, että poika kasvaa noin hyvin! Purin neuvolatädille ajatuksiani tiheäsyöntisyydestä ja hänenkin mielestä tunnin välein on ihan liian usein. Nyt jos pysyisi tämä parin tunnin välein -tahti tällä systeemillä, että syöttää samasta rinnasta 2-3krt peräkkäin, niin hyvä olis! Vauvaa voi kuulema syöttää liikaa, mutta meidän tapauksessa kyse ei ole vielä siitä, koska pituus-paino suhde just hyvä. Pitää kuitenkin vastedes koittaa rauhoittaa tutilla ym. konsteilla eikä ensisijaisesti tissillä. Neuvolassa parkui aika lahjakkaasti sen jälkeen kun vaatteet lähti päältä. Sen jälkeen tartti lohtutissiä. Kysyin tädiltä tarviiko tuo nyt kun noin hamuaa ja täti sanoi et anna vaan. En mä kotonakaan ton hepposemmin perustein anna! Sit katto siinä imetystä ja sanoi et poika imee tosi hyvin, yksi imu ja nielaus -tahtia. Tolla pitäs kuulema takamaidotkin lähteä liikkeelle. Monet vauvat kuulema vaan lussuttaa jotenkin. Ei ihme et poika imee vaan 5min ja on täynnä.
Kandi: No on niitä ongelmia muillakin näköjään kun meillä... Tuo tasapuolinen sukulointi on kyllä hankalaa. Me täällä varmasti ollaan sun puolella. Itsekin järkeilen että tottakai sun porukat on nyt etusijalla kun näkevät muuten vähemmän! Mummot taas... no, niillä on monesti niin yksinäistä ja varmaan sun mies aattelee vain piristää mummoaan. Ja toi riippuu ihan suvusta kui on tapana vierailla. Esim. meidän suvus on just noin, että jos ollaan samal paikkakunnalla niin on suorastaan loukkaavaa ellei piipahda kylässä. Tapsan suvussa taas on toisinpäin. Kyläillään kun siltä tuntuu. Mulla on sitten ollut selittämistä, miksi haluan nähdä serkkua samalla jos Hesas pyörähdetään. Minusta se kuuluu asiaan! Hänestä ei. Nää on näitä... toivottavasti juttu selkenee puhumalla tai just noin, että vierailette lähtiessä, helposti mummo tosiaan pitää koko päivän vieranaan! Tiedetään, mummolassa ei käydä " vaan kahvilla" .
Väsyttää... Ihme huurussa suorittaa täällä askareitaan. Äsken kaupassa törmäilin ihmisiin, kun en vain jaksanut olla skarppina! Kauheaa. No, mut poika voi hyvin ja kasvaa hurjaa vauhtia! Ne 56cm kuteetkin jää pian historiaan. Ja nallehaalari! Nyt on jo jalat ihan siel päässä. Ja kk sitten oli muka niin iso haalari!
Minks ja vilkas poika kohta 1kk
Niin tähän asti siis hymyillyt vain itsekseen tahattomia hymyjä kevyen unen vaiheessa. Vauvallahan menee 20min ennenku vaipuu sikeään uneen.
Noel nukkuu parvekkeella, joten kerkiän rauhassa koneelle.
Minks, teillähän on upeita neuvolakuulumisia! Oskari on tosiaan kasvanut huimasti, hienoa! Meillähän painokäyrä näyttää vielä vähän alakanttiin, koska Noelilla oli se 9vrk mittainen sairaaladieetti siinä alussa ;) Neuvolan terkka kuitenkin lohdutteli että tätä kasvuvauhtia käyrä nousee ihan pian.
Ja siitä rintapumpusta: jos pumppaat vaan pahimmat suihkut pois (<5min), tuskin lisäät maidon tuotantoa. Näin mulle joku sanoi, kun mietin että minkä verran lypsän öisin. (Munhan siis piti lisätä maidon tuotantoa, joten olisi ollut hyvä lypsää ainakin 10 minsaa per rinta.) Valitettavasti en muista tuliko tuo ohje sairaalasta vai joltain tuttavalta, joten sen tieteellisyydestä en mene takuuseen...
Hymystä: meillä taisi tänään tulla ensimmäiset tarkoitukselliset hymyt! Ensin vaipanvaihdon yhteydessä lepertelin Noelille, ja se väänsi ihastuttavan hymyn naamalleen mua katsoessaan. Silloin ajattelin että ehkä se oli onnekas yhteensattuma, mutta sitten Noe hymyili myöhemmin mun sylissä toisen kerran! Se oli pitämässä lepotaukoa syömisestä, ja katsoi mua suoraan silmiin. Sitten kun hymyilin sille, se kohotti ensin toista suupieltään ja sitten toista, ja ihan kuin olisi tarkoituksella hymyillyt mulle! Olin ihan sulaa vahaa siinä vaiheessa :)
Meille tuli tänään myös Noelin Kela-kortti! Nyt poika on virallisesti rekisterissä omalla nimellään. Enää puuttuu miehen isyydentunnustus, sitten me ollaan oikea perhe ;) Sinne tunnustukseen on niin pitkät jonot, että saatiin aika vasta helmikuulle.
Joo, toi sukulaisasia on tosiaan hankala. Kaikilla on niin omat tapansa ja läheisyysasteensa sukulaistensa kanssa. Mies sanoi ettei edes hänen kaveripiirissään ole ketään, jolla ei olisi läheinen suku. Se on juuri näitä pikkukaupungin juttuja, kun kaikki on vähintäänkin pikkuserkkuja keskenään. Mun kaveripiirissä taas on useampikin joilla ei ole kauhean läheinen suku, ja joiden mielestä puolison suku ei automaattisesti kuulu omaan " uudissukuun" .
Miehen perustelu tuolle sen suvun priorisoimiselle oli se, että " voihan sunkin vanhemmat tulla tänne meille yöksi" . Varmaan voikin joo, kun eivät voi oikein jättää mun pikkuveljeä yksinään kotiin kun se vasta täytti 9v. Ja oikeasti, millainen vanhempi haluaa tunkea lapsensa ja sen puolison kaksion sohvalle nukkumaan moneksi yöksi?! Tämä on ihan vaan mun (erakko)mielipide, mutta musta omilla lapsilla yökyläillään ahkerammin vasta sitten kun niillä on sellainen asunto johon mahtuu mukavasti yöpymään. Jos meidän sohvalla nukkuu vieraita, mies ei pääse mahavaivojaan huutavan Noelin kanssa osaksi yötä siihen, mistä taas seuraa hyvin kiukkuiset ja vähän nukkuneet vanhemmat - ja samaten vähän nukkunut ja kiukkuinen Noel.
Mutta nyt loppuu tuo suvusta puhuminen. Meidän täytyy sitten vaikka kesällä mennä Noelin kanssa mun vanhemmille pari päivää ennen miehen loman alkamista, jotta saadaan kyläillä siellä rauhassa ilman että tarvitsee kiertää kaikkien luona.
Nyt voisin keittää kupin teetä ja lukea vaikka Nyttiä, kun täällä on niin ihanan rauhallista :)
Kandi & Noel (huomenna 1kk!!)
Kyllä aika menee pelottavan nopeaan. Teidänkin pikkuisista huomaa ihan selvästi että hurjasti ovat kasvaneet! On silinny ne vastasyntyneen rypyt :) Onko teillä muuten vauvan rytmi tullut säännöllisemmäksi?
Tikru: Hienoa että löysitte auton ja maltoitte tytön jättää mummolaan :) Mä luulen et mulle tulee kyllä oleen vaikeeta jättää vauvaa mihinkään hoitoon tai antaa edes toisten syliin. Paljon olette jaksanut heti alkuun reissailla, varmaan auttaa kun tyttö nukkuu niin pitkiä unia. Annatteko te yöllä maitoa pullosta? Kyllä on käynyt kaikille hyvä tuuri tähän asti kun on maitoa piisannut toivottavasti meilläkin söpösimmun kanssa sama linja jatkuu. Leikattiinko sulla muuten välilihaa vai repesikö luonnostaan? Miltä toipuminen on tuntunut? Ilmeisesti pystyt hyvin istumaan jos autollakin olette niin paljon reissuja tehneet.
Mitenkäs teillä muuten se nimiäis/ristiäis asia? Ootteko jaksaneet miettiä ja aiotteko ylipäänsä pitää moiset? Onko kandi teidän pojan nimi jo rekisterissä? Jos lapsi joutuu suureen leikkaukseen niin annetaanko nimi ennen sitä?
Meikäläiselle meinas eilen illalla iskeä joku synnytys paniikki päälle. Yhtäkkiä illalla kun menin nukkuun niin alkoi tulla tosi ilkeitä ajatuksia ja jotenkin ihan mieletön selviämättömyyden tunne, hyvä etten poruun pillahtanu. Kai sen vasta tajus et kohta se on edessä kun alko miettiin et enää seitsemisen viikkoa jäljellä. Aika jännä et se voi niin yhtäkkiä kasvaa sellasiin mittoihin kun ei oikeestaan tähän asti oo varsinaisena pelkona ollut. Järki sanoo et kyllä sitä selviää, mut tunne on välillä ihan toista mieltä etenkin yö aikaan. On varmaan vielä prosessi päässä kesken.
(.) Masussa alkaa tila käydä ahtaaksi. On istuttava hyvässä ryhdissä ettei sisuskalut saa kyytiä kylkiluiden alla. Aika uskomaton se voima millä pikkuinen tuolla jaksaa potkia ja myllätä. Yöllä varsinkin olis hyvinkin touhukas.
surullinensiili ja pikku-tiikeri 33+0