Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun on paljon puhuttu siitä että keskiluokalla ja pienituloisilla ei ole enää varaa lapsiin.

Vierailija
26.02.2024 |

Niin paljonko saat palkkaa kuukaudessa keskimäärin bruttona, onko sinulla henkilöautoa ja kuinka monta lasta sinulla on? 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.000€/kk noin, 3 lasta 

Tisin sillon kun heidät sain, palkka oli joku 30% tuosta 

Vierailija
2/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin nyt ehkä Satosellakin saattaisi olla mahkuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan noin 3000e/kk, olen lapseton ja lapsia tuskin edes olen tekemässä. Syyt miksi lapsia en luultavasti tee ovat:

-Palkkani on liian pieni tai sitten suomessa on liian kallista

-Olen ikisinkku eli ei ole naista

-Tälläiseen yhteiskuntaan en mielellään lapsia halua, aikakoneella vaikka 1950 luvulle niin tätä ongelmaa ei olisi

Vierailija
4/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 3200e/kk, puolisolla 4100e/kk. Kaksi lasta, yksi vanha ja velaton auto. Esikoinen kun syntyi vuonna 2008 olimme opiskelijoita ja toisen lapsen syntyessä (2010) puoliso oli työtön ja minä osa-aikatöissä. Vielä vuonna 2019 mun bruttotulot oli 2200e/kk ja puolison 1700e/kk, joten aika pienellä rahalla on eletty kyllä, nyt kun on isommat tulot niin sen vasta kunnolla tajuaa.

Vierailija
5/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot yhteensä 2000e. 2 autoa ja 2 lasta.

Vierailija
6/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt bruttopalkkaa, sillä nettopalkallahan ne lapset elätetään. 

Vierailija
7/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ongelmaa on myös se, että ei ole rahaa tehdä niitä lapsia niin monta kuin haluaa. Eli se toinen, kolmas tai neljäs jää tekemättä. 

Jatkokysymyksiä voisi olla, että olisitko tehnyt enemmän lapsia, jos rahatilanteesi ei rajoittaisi sinua? 

Vierailija
8/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkka n. 2500, puolisolla 3000. Ei lapsia. Katson että meidän tuloilla se tarkoittaisi sitä että elettäis jatkossa täysin kädestä suuhun. En halua että koko elämä olisi pelkkää sinnittelemistä. 

Vierailija
9/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 800 e kuussa, ei tietenkään varaa lapsiin, autoon, lemmikeihin, matkusteluun, ravintoloihin, elokuviin, teattereihn yms.

Vierailija
10/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nyt ehkä Satosellakin saattaisi olla mahkuja...

Toivottavasti kukaan ei lisäänny sen kanssa.

Vierailija
11/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että lapsia ei enää pysty tekemään .

Itellä onneks nuorinkin jo 14v ja ajat oli helpommat ennen. Nyt en tekis kyllä itsekkään näillä palkoilla. 

Vierailija
12/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ongelmaa on myös se, että ei ole rahaa tehdä niitä lapsia niin monta kuin haluaa. Eli se toinen, kolmas tai neljäs jää tekemättä. 

Jatkokysymyksiä voisi olla, että olisitko tehnyt enemmän lapsia, jos rahatilanteesi ei rajoittaisi sinua? 

Yle taisi ihan pari kuukautta sitten kirjoitella että haluttu lapsiluku ei täyty sen takia ettei ole kumppania eikä rahaa tehdä lapsia niin montaa kuin haluaa.

Vierailija
13/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttona palkka 3300e/kk,omistan henkilöauton joka kustantaa noin 300e/kk ja olen lapseton.

M33

Vierailija
14/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitäisi tehdä kun maailma on muutenkin ylikansoitettu? Tarkoituksena on hyvinvointivaltion talouden ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin ylläpitäminen ympäristön ja maapallon kustannuksella. Minä olen ainakin valmis tinkimään tästä hyvinvoinnista ja osoituksena siitä jätän lapset hankkimatta.

Vierailija
15/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tuella tehdään lapsia vaikka tusina. Kulttuurilapsia vieläpä. Mikä menee eri lailla?

Vierailija
16/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tt-tuella tehdään lapsia vaikka tusina. Kulttuurilapsia vieläpä. Mikä menee eri lailla?

Heidän elämän kustantaa yhteiskunta kokonaan ja heillä ei esim autoa ole. 

Vierailija
17/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika hassua, että Suomen talous on kuralla huonon syntyvyyden takia. Silti hallitus haluaa koventaa työelämää ja tehdä lapsen saamisesta yhä kalliimpaa. 

Eli pahennetaan sitä syytä miksi kusessa ollaan. 

Vierailija
18/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3600 €/kk, velaton auto on, olen sinkku, ei lapsia. Ei löydy sopivaa miestä, työskentelen suhdanneherkällä alalla ja kaikenkaikkiaan tulevaisuus näyttää niin epävarmalta, että en ole tekemässä yhtään lasta tähän maailmaan. Surullista, mutta totta. 

Vierailija
19/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole aika hassua, että Suomen talous on kuralla huonon syntyvyyden takia. Silti hallitus haluaa koventaa työelämää ja tehdä lapsen saamisesta yhä kalliimpaa. 

Eli pahennetaan sitä syytä miksi kusessa ollaan. 

Niin sanoppa yksikin puolue suomessa joka on 2000 luvulla ajanut sen työväenluokan asioita ja halunut keventää ihmisten verotusta? Suomessa syntyvyys kokoajan laskenut vaan ja syy on ihan yksinkertaisesti se että suomessa on aivan liian kova verotus, ei sillä keskiluokalla tai pienipalkkaisilla ole enää varaa lapsiin.

Miksi suomessa mikään puolue ei aja sitä että täällä verot laskisi puolella? 

Vierailija
20/86 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmilla lapsilla on tosi huono näkö. Joka vuosi pitää lasit uusia ja kun käytännöllisyyden (ja osin myös ulkonäon) takia molemmat on käyttäneet piilareita heti kun ovat silmälääkärilstä siihen luvan saaneet (eli jostain 10-vuotiaasta), niin tähän lystiin jo uppoaa jo liki 2000 euroa/vuosi. Lisäksi molemmilla on adhd, johon lääkkeet maksavat viitisensataa euroa vuosi (siis jonkin verran yli 200 euroa vuodessa/lapsi). Näiden kulujen lisäksi totta kai lapsilla on vielä lasten normaalit kulut, eli harrastukset ja sen sellaiset.

Eli silloin kun olisi vielä ollut mahdollista hankkia kolmas lapsi ei uskallettu, koska molempien bruttopalkat oli noin 2000 euroa/kk. Nyt ei enää ole ajankohtaista, mutta keskipalkkaisena olisi kyllä periatteessa vara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan