Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perimenopaussi ja yhtäkkiä elimistö paniikissa, eikä enää kestä kahvia, ruokia ja olo pelokas

Vierailija
26.02.2024 |

Kokemuksia perimenopaussin rajuudesta keillään? Outoja oireita joille ei ilmeisesti muuta selitystä jäljellä kuin perimenopaussin hormonaalinen epävakaus ja niiden vaikutus niin hermostoon kuin muuhun kroppaan? 

Itselleni oudoista oireista älyttömintä on ollut ahdistuksen ja paniikin mukaantulo, se on jotain niin tolkutonta, että ei meinaa kestää eikä ymmärtää.  Ensiksi (perimenopaussin alussa) mulla oli muutaman vuoden voimakasta ärsyyntymisen ja raivon aaaltoja, nyt sitten vissiin perimenopausiin loppupuolella ei ole enää niitä vaan tilalle on tullut hirveät paniikin ja ahdistuksen olot ja näiden kanssa ei normaali eläminen ok.

Ilmeisesti siitä syystä (tutkimuksissa ei ole löytynyt mitään) myös kurkussa palan tunne ja ruuansulatuksen kanssa vaivaa. Tää ahdistuksen ja paniikin voimakkuus on käsittämättömintä, se vaan on ja tunnen, että keho ei vaan kestä asioita samoin kuin ennen. Aiemmin olin enemmän rohkea, nykyään erittäin pelokas ja tuntuu siltä, että keho on nyt vaan "näin".

Oudoista oireista siihen, että keho ei kestä enää kahvia eikä esim raskaita ruokia. Syömisen jälkeen ylävatsakipua ja olo tukalaa pitkään, tutkimuksissa ei löydy syytä. Aivot-ruuansulatus-yhteydellä selitetään.  Muilla tällaista?

Erikoisena oireena myös sellaista, että en enää kestä kovaa ja liian menevää musiikkia taikka hermoon käyviä ääniä, en myöskään liian kirkkaita tai välkkyviä valoja. 

Mulla on nyt hermoston avuksi vitamiinit käytössä, ja hrt-hoito aloitettu.

Tämä ketju suunnattu niille/meille, joilla perimenopaussi ON vaikeaa. He joille perimenopaussi ei ole aiheuttanut mitään kummempaa, niin se on ok, mutta ymmärtäkää että joillain muilla voi olla toisinkin.

Ketju vertaistuen jaantiin ja tsemppaamiseen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla