Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areena: Oikeus kuolla - dokkarisarja

Vierailija
26.02.2024 |

Mitä mietteitä herätti?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että eutanasia ei tule Suomeen. Ihmisiä painostetaan siihen niissä maissa, joissa se on laillista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tän ja tykkäsin! Symppasin sitä MS-tautia sairastavaa naista jotenkin tosi paljon 😭

Vierailija
4/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, että eutanasia ei tule Suomeen. Ihmisiä painostetaan siihen niissä maissa, joissa se on laillista.

Jos olisin ilkeä, toivoisin sinulle sydämeni pohjasta sen naisen kohtalon jonka muistan tänäkin päivänä vaikka tästä on jo hyvin kauan aikaa.

Olen sairaanhoitaja, ja nähnyt paljon, mutta tämä nainen jätti kyllä sellaisen jäljen että jos olisin eutanasiaa joskus vastustanut niin en enää tämän jälkeen.

Vaikka ammattini takia täytyy pystyä pitämään ammatillinen etäisyys asioihin, niin se ei estä sitä että olen raivoissani niille jotka silmät kirkkaana voivat sallia ja hyväksyä sen kaltaisen kidutuksen  minkä tämä  ihminen kävi läpi.

Liian rumaa kerrottavaksi tässä, mutta kun ihminen kysyy miksi kidutetaan, mitä niin pahaa hän on tehnyt, kyllä se väkisinkin jossain tuntuu. Ja mitä tuohon vastaat?

ON olemassa sellaisia tiloja ihmisellä ettei niihin mikään lääke auta. Tuska kun voi olla sekä fyysistä ja psyykkistä yhtä aikaa  ja niin yleensä onkin.

Sinun kaltaisesi saisivat tulla oikein läheltä katsomaan, miltä se tuntuisi?

Vierailija
5/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tän ja tykkäsin! Symppasin sitä MS-tautia sairastavaa naista jotenkin tosi paljon 😭

Hän taisi käydä Sveitsissä, mutta siirsi kuitenkin itse operaatiota myöhemmäksi? 

Vierailija
6/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kyllä eutanasiaa, mutta sille pitää varata kunnon resurssit ja oma tieteenhaara+asiantuntijat. Sitä ei voida laittaa yleislääkärin vastuulle.

Vierailija
7/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän taisi käydä Sveitsissä, mutta siirsi kuitenkin itse operaatiota myöhemmäksi? 

Yhä hengissä, ymmärtääkseni:

Vierailija
8/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava dokkari!

Vierailija
9/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin ahdistuin tästä. Tietysti on itsestäänselvyys, että eutanasia pitäisi laillistaa. 

Vierailija
10/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurasin vierestä kun rakkaani kuoli hitaasti tukehtumalla! Olisin varmaan auttanut , jos meillä ei olisi lasta...

Uskon, että jonain päivänä eutanasian kieltämistä pidetään järkyttäväna kidutuksena.

Vierailija
11/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eutanasialle, mutta saattohoitoon pitäisi panostaa. Ei ole ihmisen kädessä päättää milloin synnymme ja milloin kuolemme.

Vierailija
12/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eutanasialle, mutta saattohoitoon pitäisi panostaa. Ei ole ihmisen kädessä päättää milloin synnymme ja milloin kuolemme.

Minusta ihmisellä nimenomaan on oikeus kuolla, mutta itsemurhan kautta. Murhan mahdollistaminen tulee johtamaan järkyttäviin asioihin. Ihmisiä aletaan tappamaan vastoin heidän tahtoaan, koska se on halvempaa näin.

Vierailija
13/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihmisellä nimenomaan on oikeus kuolla, mutta itsemurhan kautta. Murhan mahdollistaminen tulee johtamaan järkyttäviin asioihin. Ihmisiä aletaan tappamaan vastoin heidän tahtoaan, koska se on halvempaa näin.

Höpö höpö. 

Vierailija
14/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se MS-nainen särki mun sydämen jotenkin. 

Vierailija
15/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneelle sanotaan, että olisit pienempi taakka yhteiskunnalle, kun kuolisit pois. Siinä on jotain irvokasta.

Vierailija
16/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattohoisto on hieno aisa, mutta silti kaikkia ei voi auttaa kuolemaan ilman järkyttävää fyysistä ja henkistä tuskaa! Mitä 3-4 päivää vähemmän olis muuttanut, paitsi antanut kuolemansairaalle kohtuulisen tuskattoman lähdön?

Vierailija
17/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait hoitomuoto tulee käyttöön myös psykiatrian osastohoidossa oleville. Suomi nousuun!

Vierailija
18/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoisto on hieno aisa, mutta silti kaikkia ei voi auttaa kuolemaan ilman järkyttävää fyysistä ja henkistä tuskaa! Mitä 3-4 päivää vähemmän olis muuttanut, paitsi antanut kuolemansairaalle kohtuulisen tuskattoman lähdön?

Saattohoidossa voi käyttää jopa sedatiota ( nukuttamista). Tarpeellinen lääkitys  pitäisi myös kaikin puolin antaa, kivun lievittäjät, rauhoittavat y.m. Suomessa pihtaillaan jopa kuolevaisten lääkitysten kanssa. Se on usein käynyt ilmi, ja siitä on ollut paljon julkista keskustelua. 

Vierailija
19/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattohoidossa voi käyttää jopa sedatiota ( nukuttamista). Tarpeellinen lääkitys  pitäisi myös kaikin puolin antaa, kivun lievittäjät, rauhoittavat y.m. Suomessa pihtaillaan jopa kuolevaisten lääkitysten kanssa. Se on usein käynyt ilmi, ja siitä on ollut paljon julkista keskustelua. 

Minun syöpää sairastavalla ystävälläni oli kahden kuukauden elinaiakaennuste, kun lääkäri epäröi määrätä hänelle tiettyä kovaa kipulääkettä: siitä saattaisi tulla _riippuvaiseksi_ 😳 

Vierailija
20/21 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla on mennyt tällainen sarja kokonaan ohi. Olipa tosi mielenkiintoinen ja monipuolinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi