Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin naisten kokkaustaidot ovat kadonneet?

Vierailija
25.02.2024 |

Nyt ostetaan vaan pakastepizzaa ja einestä kun ennen naiset kokkaili kotiruokaa joka päivä eri sorttia.

Kommentit (204)

Vierailija
181/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ole ikinä oppinut kokkaamaan. Äiti ja isä kyllä osasivat. Kotitaloudessa toiset kiusasivat jos teki jotain väärin, siitä jäi traumat. Valmisruuilla on menty viisikymppiseksi.

Noin voi käydä. Minuakin aina lapsena ja nuorena pilkattiin kömpelöksi. Siitä jäi jonkinlainen trauma. Varsinkin kun joudun tekemään jotain niin, että muut katselevat, käteni alkavat täristä ja ajatus jumittaa. Tosin laitan ruokaa, lähinnä itsekseni. 

Vierailija
182/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itselleni ruokaa, mutta miksi tekisin sitä muille? Tehkööt mies itse eväänsä.

Sinähän elät yksin. Parisuhteessa jonkun pitää laittaa sitä ruokaa. Miehet osaa laittaa ruokaa, naiset ei. Mitä naiset tuo pöytään parisuhteessa? Niimpä. 

Silti aintaisit vaikka oikean kätesi että saisit jonkun naisen parisuhteeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiikki ulkoistetaan nykyään. Kapitalismin täytyy pyöriä ja leviitä.

Vierailija
184/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itselleni ruokaa, mutta miksi tekisin sitä muille? Tehkööt mies itse eväänsä.

Sinähän elät yksin. Parisuhteessa jonkun pitää laittaa sitä ruokaa. Miehet osaa laittaa ruokaa, naiset ei. Mitä naiset tuo pöytään parisuhteessa? Niimpä. 

Aivan varmasti miehet osaa laittaa ruokaa, mutta miksi niin harva sitten kokkaa perheelleen?

Meillä tällä hetkellä sama tilanne, mies tekee 100% etäduunia ja on siis kotona päivisin, itse olen kotona aikaisintaan klo 18 joten mies laittaa ruuan miltei aina arkisin. Tämä tuntuu olevan tosi harvinaista. 

Yhteen aikaan mies oli kotona arkisin ennen minua ja hän teki ruuan. Arvaas, millä sain muut naiset kateelliseksi? Kertomalla, että pääsen töisstä suoraan ruokapöytään. Vakiokommentti oli poikkeuksetta "voi, kun itsekin joskus pääsisin". Tuo tuli olipa nainen minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
185/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kokkaan meidän perheessä samalla kun nainen tekee muut kotityöt kuten siivoamisen. Teen yleensä isomman satsin safkaa niin siitä kyllä riittää kaikille.

Mutta on tuossa aloituksessa jotain perää koska tiedän että tämä järjestely ei ollut niin yleistä aiemmin kuin mitä se on nyt. Ovatko naiset enemmän uraorientoituneita ja kiireisempiä että ruuanlaitto jää useammin miehen vastuulle vai elävätkö myös joutilaat naiset einesruualla?

Naiset on laiskoja ja kädettömiä.

Vierailija
186/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kokkaan meidän perheessä samalla kun nainen tekee muut kotityöt kuten siivoamisen. Teen yleensä isomman satsin safkaa niin siitä kyllä riittää kaikille.

Mutta on tuossa aloituksessa jotain perää koska tiedän että tämä järjestely ei ollut niin yleistä aiemmin kuin mitä se on nyt. Ovatko naiset enemmän uraorientoituneita ja kiireisempiä että ruuanlaitto jää useammin miehen vastuulle vai elävätkö myös joutilaat naiset einesruualla?

Miksi sen pitäisi olla nainen joka kokkaa? Onko mies niin avuton jo sukupuoleltaan ettei siihen kykene?

Mistä oletus että perheen ruoan tekee nainen?

Tähän perusteluja riviin:

-

-

-

Vierailija
187/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" 4 annosta riittää meille kahdeksi päiväksi. Miks tekisin enemmän kuin on tarvetta?"

Koska on taloudellisempaa tehdä samalla vaivalla enemmän ja pakastaa ylimääräiset annokset myöhempää käyttöä varten. Samalla vaivalla kuin neljä annosta, saa helposti tehtyä 10-20 annosta. Eikä rahaakaan kulu juuri enempää. Omituista ajatella, että joku viitsii tehdä jonkun neljä annosta itse kun saman määrän saa vaivattomammin ostettua valmiina.

Kyllä ja joskus teenkin. Mutta nyt mulla oli kaalia 2 päivän ruokaan joten tein vain sen. Sähkökin oli halpaa joten ei tarvinnut varautua. Ei mua kokkaaminen parin päivän välein haittaa ollenkaan! 

Mä teen ruokaa jopa 1-2 annosta itse. En edes niitä halua ostaa valmiina. 

Vierailija
188/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkailuhan on ihan super helppoa? Noudattaa vain ohjeita. Nykypäivänä on jopa youtube videoita jos lukemisen kanssa ongelmia. Oma mieskin osaa kokkailla ja leipoa. Välillä kyselee miten teen asian x ja tottakai autan.

Ei se vaikeaa ole.

Kukaan ei väitäkkään että se olisi vaikeaa. Ei vaan kiinnosta. Voi käyttää senkin ajan paremmin.

Voi kauheeta, menetin juuri melkein 12 minuuttia elämästäni kun tein lounaskeiton! Mitähän olisin tehnyt sillä ajalla muuten? Sopan valmistumista odotellessa ehdin kuitenkin tekemään 20 min töitä sujuvasti.

Kaikki me emme voi tehdä töitä kotoa käsin vaan joudumme menemään työpaikalle. Tällöin kokkailu ei onnistu työn lomassa. Mikäli tuon kokkailun tekee vapaa-ajalla niin siihen kuluu

Miksi sulla menisi 32 minuuttia kun valmisteluun menee vain 12? Kyllä voit vaikka leikkiä lapsesi kanssa sen 20 minuuttia vai onko sekin hukkaan heitettyä elämää??

Kun mun 4 lastani olivat vielä kotona ja me toimistolla 45 min matkan päässä  laitoin usein illalla ruuan hautumaan seuraavia päiviä varten. Muutama minuutti valmisteluun ja loppuaika lasten kanssa. Seuraavina 2 päivänä vain lämmitettiin ruoka. Tai sitten tein ruokaa mikä valmistui nopeasti. Aina tehtiin itse silloinkin.

Vierailija
189/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi olla nainen joka kokkaa? Onko mies niin avuton jo sukupuoleltaan ettei siihen kykene?

Mistä oletus että perheen ruoan tekee nainen?

Tähän perusteluja riviin:

-

-

-

Pösilö, tuohan on luettelo.

Vierailija
190/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aasialainen, kaunis ja nuori vaimoni on loistava kokkaaja. Tulee mukavaa vaihtelua, kun on makuja myös maailmalta.

Kukaan joka joutuu tekemään päivittäin ruokaa perheelleen ei nauti siitä pakkopullasta. 

Ohis mutta minä nautin kyllä ruuanlaitosta. Innossani aina kokeilen kaikkea uutta. Kokkiohjelmathan on todella suosittuja telkkarissa joten kai niitä motivoituneita kotikokkeja löytyy kuten Vappu Pimiä.

Kuinka monta vuotta sinä olet tehnyt perheelle joka päivä ruuan? Paljonko käytätte kuukaudessa rahaa ruokaan?

Olen eri mutta vastaan.

45 vuotta tehnyt ruokaa ja rahaa menee 450-800€/kk. Arkisin meitä on 2 syömässä, sunnuntaisin 6 ja enimmillään 12. Isommissa juhlissa n 3kk välein 20.

Vierailija
191/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne samaan paikkaan kuin miesten kokkaustaidot?

Ei miehillä ole koskaan sellaisia ollutkaan, eikä ole tarvittukaan.

Mainitse nimeltä vaikka 3 huippunaiskokkia?

Tässäpä muutama:

-Helena Puolakka

-Melissa Leong

- Nigella Lawson

- Linnea Vihonen

-Clare Smyth

-Niki Nakayama

Jne. Siinä muutama vaan ole hyvä 

Vierailija
192/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kokata mutta en tykkää siitä, mies tykkää ja osaa kokata niin keittiö on hänen valtakuntaa. N25

Vierailija
193/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole jo aika huolehtia vain omista taidoistaan ja asioistaan. Ei sitä ruokaa tarvitse ostaa/tehdä muille kuin itselleen.

Vierailija
194/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei naiset tee enää ruokaa koska ovat vahvoja ja itsenäisiä. Elävät pelkällä feminismin uholla.

Sillä uholla saa paljon aikaan. Ei siinä ehdi kokkailla.

Vierailija
195/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OISKO, et iän mukana kiinnostuu kokkaileen, itse kiinnostuin vanhemmalla iällä.

Olen 44, ja mitään kotityötä en inhoa niin paljoa kuin ruoanlaittoa. Paistan jotain lihaa ison satsin, pakastan annoksiksi, ja syön valmiiden salaattisekoitusten kanssa. Yhtään sen enempää en suostu ruoan kanssa olemaan tekemisissä. Ja ei ole kyse osaamisen puutteesta, ohjeita nyt kykenee seuraamaan kuka tahansa lukitaitoinen. Vaan ihan aidosti vaan vihaan kaikkea ruoanlaittoon liittyvää, alkaen sen miettimisestä mitä tekisi, sitten pitää mennä kauppaan ja raahata kasa tavaroita, pitää tehdä sitä sun tätä ja tulee sotkua ja menee hitosti aikaa, sitten sitä syö 10min ja jäljelle jää kasa tiskiä!!! Tuntien työ ja vaivaa muutamaa minuuttia varten, kamalaa ajan tuhlausta!

Vierailija
196/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyajan asunnot ole tarkoitettu kokkailuun. Siinä olohuoneen seinustalla olevassa metrin tilassa voi aukaista wolt tilaukset ja jatkaa somettamista. 

Vierailija
197/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mihinkään ole kaikilta kadonneet. Jotkut tykkää tehdä ruokaa, jopa miehet. Miksi tämäkin olisi vain naisten juttu varsinkin kun kokeissa on paljon miehiä.

Mutta keittäjissä naisia. Keittäjä on siis vanha nimi suurtalouskokille. 

Ravintolakokki on todella eri ja me on yleensä miehiä. 

Naiset tekee arkiruuat ja miehet juhlaruuat eli perheessä se kerta per kuukausi. Eli en ihmettele jos naisia tympääsöö. 

N63 

Vierailija
198/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hyvä ruoanlaittaja, mutta ei se taito ole mulle parisuhdetta tuonut. Kokkasin aina deiteille hyvät ruoat, jos tulivat kylää. Makkarissakaan en pihtaa, enkä muuallakaan. Ulkonäköäkin on ennemnin kehuttu kuin laitettu pussia päähän.

Aikani jaksoin, nyt en tee ruokaa kuin ystäville ja sukulaisille. Miksi vaivautua, miehille ei mikään riitä. 

Vierailija
199/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää keskustelua. Sitä, mistä sinun mielestäsi pitäisi maksaa treffeillä.

Ja hei, mies, joka ruokkii naisen, saa seksiä. Miksi naisen pitäisi miestä passata?

Jaaha paninikahvilamies löysi tännekin logiikkansa kanssa. 

Vierailija
200/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa viikossa kun valmistaa muutaman päivän ruuat itse niin ei kokkaaminen sen enempää vaadi, varsinkaan päivittäistä, hyi olkoot. Mutta laiskaa ukkoa en katsele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan