Teinityttö haluaa käyttää säästönsä koiran eläinlääkärikuluihin
Meillä on perheessä 8-vuotias kultainennoutaja, joka tarvitsisi tässä kevättalven aikana leikkauksen joka maksaisi noin 2000e. Mieheni kanssa emme haluaisi lähteä tähän toimenpiteeseen, koira on kuitenkin jo iäkäs ja mahdollisesti uusia vaivoja on jo aivan kulman takana. Oltaisiin siis eutanasian kannalla kun oireet alkavat haittaamaan koiran elämää.
Kuitenkin 15-vuotias tyttäremme on asiasta aivan eri linjoilla ja tahtoisi tehdä kaikkensa koiran hyväksi. Hänellä on rahaa säästössä ja olisi halukas maksamaan nämä eläinlääkärikulut. Ollaan puhuttu paljon siitä, että koira on jo seniori. Toki sillä voi olla vielä hyviä vuosia edessä leikkauksen jälkeen. Tytär on meille todella vihainen jos emme anna hänen hoidattaa koiraa, mutta en todellakaan tahtoisi että hän käyttäisi säästöjään eläinlääkärimaksuihin. Rahat ovat kuitenkin hänen omia varojaan.
Olemme vähän pulassa tämän eettisen dilemman edessä, miten te toimisitte? Koira on tyttärellemme todella tärkeä ja rakas. Ja toki muullekkin perheelle, mutta varsinkin tyttärelle.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan vuotias koira ei oo kyllä kovin vanha, ja varsinkin jos on terve rotu niin ihan hyvin saattaa toimenpide keretä maksaa itsensä takaisin vielä.
Kultaisilla noutajilla on nivelrikkoa etu- ja takajaloissa, ehkä nykyään selkäingelmiakin. Toisaalta en ole kuullut, että niitä niveliä leikattaisiin sen takia. Särkylääke on niiden hoito niinkuin ihmisilläkin. Mikä mahtaa olla leikkauksen syy ja paljonko ELL lupasi lisää vuosia leikkauksen jälkeen? Ymmärrän hyvin nuorta, joka haluaa hoitaa koiransa mahdollisimman hyvin, jos sitä ei tee, helposti asia vaivaa lopun elämää, kun koira ennemmin lopetettiin vaivan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias koira ei ole vielä vanha. Itse maksoin juuri vuosi sitten saman ikäisen koiran leikkauksesta 2500 euroa, eikä asiassa ollut yhtään mitään miettimistä. Lemmikki on perheenjäsen, nyt vaan kaivatte kuvetta ja maksatte ITSE koiran leikkauksen.
Uskomatonta, että noin tunteettomilla ja kylmillä ihmisillä on noin sydämellinen ja empaattinen tytär.
Hienoa että sinulla on laittaa moinen summa jonkun koiran leikkaukseen. Toivon että sinä ja perheesi ette käytä julkista terveydenhoitoa mihinkään koska teillä tuntuu tuota pätäkkää riittävän yksityisillekkin.
Olen eri ihminen. Enkä ymmärrä kommenttiasi ollenkaan. Toivottavasti et ole koiranomistaja eikä kukaan muukaan koiranomistaja ole noin köyhä ja katkera. Jokaisen, joka lemmikin hankkii, tulisi ymmärtää, että siihen on varauduttava, että lemmikki sairastuu tai loukkaa itsensä, ja silloin siihen on löydyttävä varaa. Ei ole vaihtoehtoja, jos eläimen otat, siitä pitää pystyä huolehtimaan. Aina. Ei sen lopettaminenkaan ilmaista ole. Muutama vuosi sitten sanottiin, että koiranomistajalla on oltava aina ylimääräinen tonni, koska se sinne eläinlääkärille äkkiä uppoaa, enää edes se tonni ei riitä mihinkään, ainakin tuo pari tuhatta pitää olla. Se, miten minä oman tai lapseni terveyden hoidan, ei liity tähän mitenkään. Omani työterveydessä, lapsellani on kattava vakuutus. Mutta tuleeko sinulle yllätyksenä, että myös eläinlääkäreitä on kunnallisia?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että mietitään. Odottaisin hetken ja kävisin jonain päivänä tytön ollessa poissa viemässä koiran lopetettavaksi. Toisin sen kotiin ja kertoisin sen nukkuneen itsekseen pois. Minusta tämä olisi sekä eettinen että järkevä tapa toimia. En näkisi järkeä pitkittää noin iäkkään koiran elämää noin suurella rahasummalla.
Olet kyllä järkyttävä huijari. Miten pystyisit katsomaan tytärtäsi silmiin koskaan? Toivottavasti sinulla ei lasta edes ole, koska tuollaisella ihmisellä lapsikin on vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se pieni leikkaus vai iso ja liikaa koiralle? Mitä jos ette anna tytön maksaa. Vaan keräätte kolehdin, mummot, papat, serkut, sukulaiset, te itse ja ystävät. Mutta jaksaako koira leikkausta, pitäisi olla hyvä lääkitys, lääke ei vie ehkä kaikkia kipuja pois - ellei se ole todella tehoava. Liian vaikeaa leikkausta ei ehkä voi jos koira kituu, pitääkö se siis lopettaa vai ei. Mikä on tilanne.
Jos eläinlääkärikuluihin tarvitaan kolehti koko suvulta ja tuttavilta, niin ihan ehdottomasti piski piikille eikä oteta uutta koiraa, vaikka teini kuinkasitä ruinaisi. Ap tosin ei sanonut, että heillä ei olisi varaa.
Toivottavasti sana leviää koirapiireissä että vanhemmat eivät edes kahta tonnia saaneet repäistyä niin piikille vaan. Saattaa olla että jos ikinä toisen koiran haluatte (pliis älkää ikinä!) voi olla ettei yhdeltäkään kasvattajalta löydy odotuspaikkoja ;)
Miksi helvtissä pitää ottaa eläin jos ei sitä kykene perheenjäsenenä rakastamaan. MIKSI OTITTE KOIRAN ALKUJAANKAAN?
Fiksumpi tytär kuin vanhempansa.
Minun kultainen noutajani eli 15,5-vuotiaaksi ja olisin teinityttönä kaivanut viimeisenkin pennini koirani hyväksi.
Olen omistanut ihan lapsesta asti monenlaisia lemmikkejä hiiriä, rottia, kaneja, hamsterita, kaloja, koiria ja kissoja. Lisäksi olen harrastanut hevosia yksityistalleilla ja ratsastuskoulussa. Olen harrastanut lemmikkieni kanssa monipuolisesti, perehtynyt lajityypilliseen käytökseen ja pyrkinyt vastaamaan niiden tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Minulle on aina ollut tärkeää, että lemmikit ovat hyväkuntoisia, normaali painoisia ja terveitä. Kaikki lemmikkini ovat olleet minulle rakkaita. Toiset enemmän, kuin toiset
Tähän ajatukseen, että lemmikki hoidetaan eläinlääkärissä kuntoon, maksoi mitä mitä maksoi ajatuksella, olen törmännyt vain koiran omistajien keskuudessa. Hevosen lopettaminen jos hoito tulee liian kalliiksi on ihan normaalia. Kukaan ei edes oleta, että joku tekee tuhansien eurojen leikkauksen kanille puhumattakaan hamsterista. Kaneja olen jonkun kuullut hoitavan kalliilla hoidoilla ja leikkauksilla, mutta kanin omistajat eivät ala solvata ja uhkailla jos joku päätyy lemmikin kanssa toiseen ratkaisuun. Itse en koiraa nosta sen kummemmin jalustalle. Jos oma talous ei sen hetkistä hoitoa kestä tai lemmikillä tule iän mukana liikaa sairauksia on lopetus ihan normaali ja vastuullinen vaihtoehto. Ihan liikaa näkee huonosti voivia eläimiä, joita ei ole viety ajoissa hoitoon.
Ihmettelen muutenkin tätä ihmisten kauhistelua, kun ei olla valmiita eläimeen satsaamaan tonneja. Samojen ihmisten vuoksi nuoria ja terveitä lehmiä, sikoja sekä kanoja lopetetaan päivittäin ruuan tuotantoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan vuotias koira ei oo kyllä kovin vanha, ja varsinkin jos on terve rotu niin ihan hyvin saattaa toimenpide keretä maksaa itsensä takaisin vielä.
Kultaisilla noutajilla on nivelrikkoa etu- ja takajaloissa, ehkä nykyään selkäingelmiakin. Toisaalta en ole kuullut, että niitä niveliä leikattaisiin sen takia. Särkylääke on niiden hoito niinkuin ihmisilläkin. Mikä mahtaa olla leikkauksen syy ja paljonko ELL lupasi lisää vuosia leikkauksen jälkeen? Ymmärrän hyvin nuorta, joka haluaa hoitaa koiransa mahdollisimman hyvin, jos sitä ei tee, helposti asia vaivaa lopun elämää, kun koira ennemmin lopetettiin vaivan takia.
Ottakaa sitten ihmeessä lisää näitä pentutehtailijoiden sisäsiittoisia rakkeja <3333 Opettele tunnistamaan kunnon kasvattaja tai älä ota koiraa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut ihan lapsesta asti monenlaisia lemmikkejä hiiriä, rottia, kaneja, hamsterita, kaloja, koiria ja kissoja. Lisäksi olen harrastanut hevosia yksityistalleilla ja ratsastuskoulussa. Olen harrastanut lemmikkieni kanssa monipuolisesti, perehtynyt lajityypilliseen käytökseen ja pyrkinyt vastaamaan niiden tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Minulle on aina ollut tärkeää, että lemmikit ovat hyväkuntoisia, normaali painoisia ja terveitä. Kaikki lemmikkini ovat olleet minulle rakkaita. Toiset enemmän, kuin toiset
Tähän ajatukseen, että lemmikki hoidetaan eläinlääkärissä kuntoon, maksoi mitä mitä maksoi ajatuksella, olen törmännyt vain koiran omistajien keskuudessa. Hevosen lopettaminen jos hoito tulee liian kalliiksi on ihan normaalia. Kukaan ei edes oleta, että joku tekee tuhansien eurojen leikkauksen kanille puhumattakaan hamsterista. Kaneja olen jonkun kuullut hoitavan kalliilla hoidoilla ja leikkauksilla, mutta kanin omistajat
Hyi, taas tämmöinen "kanit elää max kaksi vuotta :DDDD" omistaja paikalla. KULTAINEN NOUTAJA on pentuna maksanut sen lähelle/yli 2 tonnia, ja nyt ei enää löydykkään rahaa kun ei se ole pentu ja sitä pitää viedä kävelylle ja kaikkee... Et ole tainnut paljoa olla hevosten kanssa tekemisissä jos luulet että omistajat eivät pysty maksamaan muutamaa tonnia tarvittaessa.
Tuhat tai kaksi on ihan hyttysenkakka kun puhutaan koirien eläinlääkärikuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhalle ikäpolvelle tärkeintä on materian ja esineiden haaliminen. Gen z:lle kokemukset, ihmiset ja lemmikit.
Voin vain kuvitella miten erilainen maa tämä on kun me väistymme aikanaan tieltä tai luonnollinen poistuma korjaa.
Mitä pahaa tytär on tehnyt. Minä olisin ylpeä jos tyttärentyttäreni toimisi noin. Ihan sama onko koiralla 2 vai 10 elinvuotta.
ei se mitään pahaa ole tehny mutta tarvis se menettäminenkin oppia. eikä tietenkään ole sama 2 vai 10vuotta kyllä sille rahalle pitää vastine olla. ei perheellisellä ole varaa mitää koiria pitää hengissä jos se on lapselta pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläinlääkäri on sitä mieltä, että koiralla on hyvä ennuste, niin itse vanhempana maksaisin leikkauksen kokonaan. Sillä voi olla vielä useampi hyvä vuosi edessä ja tyttärenne on todella herkässä iässä. En olisi ikinä antanut omille vanhemmilleni anteeksi vastaavassa tilanteessa, jos he vain olisivat vieneet parhaan kaverini piikille. Sitten eri asia, jos ennuste on huono ja toipumisaika pitkä ja kivulias. En tosin usko että ell olisi silloin edes ehdottanut leikkausta ja antanut toivoa, kun koiralla jo ikää on.
minen luottais eläinlääkäriin tässä asiassa enkä kysyis autokauppiaalta millasen auton tarvin. niillä on omat edut kysessä. aina ne ehddottaa vaikka mitä kuvia ja arvoja mitattavaks vaikka ei ole edes hajua mitä niistä kuvista/arvoista vois löytyä.
Itse hoitaisin koiran lapsen vuoksi. Tarjousta leikkauksen hinnasta voi kysellä myös muilta eläinlääkäriltä jos saisi vähän säästettyä.
lähettäkää se farmille elään eläkepäivänsä onnellisena :D sillä niitä lapsia on ennekin kusetettu.
8v koira korkeintaan keski-ikäinen...
Surettaa ihmiset jotka ei perheen jäseniä halua hoitaa vaan heti piikille :(
Ainakin tyttärellä näyttää olevan järkeä ja sydän paikallaan perhettä kohtaan.
Monessa eläinlääkärissä saa myös osamaksulla hoidettua niin ei veisi kaikkia säästöjä.
Meillä oli vähän vastaava tilanne hiljattain, teinipoika olisi käyttänyt säästönsä koiran leikkaukseen.
Vanhempina päätimme, ettei niin tehdä, koska koira oli samasta syystä jo leikattu kertaalleen. Koimme armollisemmaksi lopettaa koiran. Toki siitä seurasi vihainen teini, mutta sen kestimme ja kestämme edelleen.
Lemmikin lopetus on kamala päätös, josta aikuisten tulee kantaa vastuun taakka.
Nuorelle voi sanoa, että hankkii sitten vaikka oman lemmikin omaan kotiinsa aikanaan säästöillään. Tai sitten ei, jos tulkitaan tuo v*ttuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
8v koira korkeintaan keski-ikäinen...
Surettaa ihmiset jotka ei perheen jäseniä halua hoitaa vaan heti piikille :(
Ainakin tyttärellä näyttää olevan järkeä ja sydän paikallaan perhettä kohtaan.
Monessa eläinlääkärissä saa myös osamaksulla hoidettua niin ei veisi kaikkia säästöjä.
saisko eläinlääkäriltä semmosen leacing koiran ?
henki pois vaan sun koiras se on, paremppi oppia vanhemmilta että koira on omaisuutta kun käräjäoikeuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa sitten ihmeessä lisää näitä pentutehtailijoiden sisäsiittoisia rakkeja <3333 Opettele tunnistamaan kunnon kasvattaja tai älä ota koiraa ollen
Isoilla koirilla tulee helpommin nivelrikkoa kuin pienillä kevyillä. Vaikka olisi kuinka hyvä kasvattaja niin ei siihen mikään auta
En kirjoittanut, ettei hevosen omistajilla olisi paria tonnia vaan, että hevosen hoito voi mennä yli budjetin. Hevosen hoito voi maksaa helposti yli 10 000 euroa. Suhteessa pieni tuloiselle 2000 euroa voi mennä yli budjetin. Suomessa on aika paljon köyhiä lemmikin omistajia, myös luottotiedottomia. Elämäntilanteet voi muuttua ja se pari tonnia on iso raha siinä vaiheessa, kun sitä ei ole.
Tiedoksi jatkoon, kanit voivat elää helposti 10 vuotiaiksi. Itselle eläimen arvo ei ole siinä paljonko olen siitä maksanut.
Miksi olette ottaneet koiran, jos ette ole valmiita huolehtimaan siitä? Se, että lemmikille tulee jossain kohtaa jotain eläinlääkärikuluja, on vaan fakta. Koiran ottaessaan sitoutuu huolehtimaan sen terveydestä. Jos ei ole valmis maksamaan tarvittavia eläinlääkärikuluja, niin sitten ei pidä ottaa koiraa. Tuokin leikkaus on ollut teillä pitkään tiedossa, ei mikään akuuttitapaus, eli aivan hyvin olisitte pystyneet/pystyisitte ajan mittaan säästämään siihen rahat jos niitä ei ylimääräisenä ole olemassa (pari tonnia pitäisi kyllä lapsi- ja lemmikkiperheessä olla aina sivussa).
8v. kultainennoutaja ei ole mikään vanhus. Oma kultsini on 13v. ja nyt on merkit ilmassa, että tämä on viimeinen vuosi, mutta yhä on hyväntuulinen ja tykkää rauhallisesta lenkkeilystä. Mieheni kultsi eli 12-vuotiaaksi, tätini kaksi kultsia 14-vuotiaaksi ja 13-vuotiaaksi. Kuulostaa siltä, että lopetus on teille vanhemmille keino välttyä maksamiselta....
Tyttärenne on perheessä se, jolla on järki ja sydän paikallaan. Voisitte ottaa oppia häneltä.
Mietin itse tätä aivan samaa. Tyttö voisi osallistua tällä omalla panoksellaan, mutta vanhemmat maksavat oikeasti loput. Ilman muuta koiralle annettava mahdollisuus, koska jos sitä ei anneta, väärä päätös vaikuttaa moneen asiaan tulevina vuosina. Luottamukseen, ihmissuhteisiin jne.