Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka syöksi masennuksen partaalle

Vierailija
25.02.2024 |

Olen 30-vuotias nainen, joka käytti kuparikierukkaa mutta siirtyi sitten runsaiden vuotojen takia hormonkierukkaan. Söin keväästä 23 ensiksi Slinda-pillereitä kuparin poistoon saakka ja lopetin ne hormonkkierukan (Mirena) asennuksen jälkeen. 

Mulle on tapahtunut elämää mullistavia ihania asioita tässä viimeaikoina. Pääsin töissäni etenemään parempiin hommiin, jotka toki on stressaavampiakin, mutta mielenkiintoisia. Tapasin kumppanini viime keväänä ja meillä menee tosi hyvin. 

Mutta! Olen potenut nyt ties kuinka kauan aivan valtavasta alavireisyydestä, alakulosta, ärtyneisyydestä, saamattomuudesta ja väsymyksestä. Olen alkanut vältellä sosiaalisia kontakteja, kavereiden näkeminen menee työstä, vaikka olen yleensä ns. social butterfly ja aina järkkäämässä jos minkälaista juhlaa tai illanistujaisia. Haluihin sen sijaan ei ole ollut vaikutusta, olen samanlainen pupu kuin aiemminkin :D. 

Ehkä herättävin tapaus oli se, että tämän kuun alussa ennen menkkoja itkin ihan koko ajan, olin aivan poikki ja sitten päähän pulpahteli lähes itsetuhoisia ajatuksia. Sellainen ei ole lainkaan tuttua ja säikähdin niitä ajatuksia aika tavalla. 

Elämäni pitäisi siis olla mallillaan, mutta oma pohjavireeni on aivan kamala. Innostun kyllä asioista, mutta ihan kuin koko ajan jokin estäisi minua nauttimasta elämästä. 

Olen lukenut monta ketjua hormonikierukan aiheuttamasta mielialan laskemisesta, mutta nyt ajattelin tehdä ketjun, johon palaan, kun olen poistattanut kierukan (varaan ajan tänään). Haluan tietää, onko se syynä alakuloisuuteeni, vai onko kenties elämässäni jotain muuta niin kuormittavaa, että olotila jatkuu. 

Harmillista, sillä muutoin kierukka on toiminut tosi hyvin, menkat ovat minimaaliset ja onhan se helppo ehkäisy, kun ei tarvitse miettiä tai muistaa mitään. Asennuksesta on nyt 5kk. 

Tietenkin haluan myös kuulla muiden kokemuksia - vaikuttiko hormonikierukka mielialaan ja miten nopeasti murheen alhosta pääsi pois poiston jälkeen - vai pääsikö?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yksilöllistä, mutta muistelen että alkuun oli n. puoli vuotta jonkinlaista mielialojen heiluntaa, sitten tasaantui ja monta vuotta äärimmäisen hyvä olo, ei menkkoja. Alun perin asennetun, koska auttoivat lasten saannin jälkeen ilmaantuneisin pms-oireisiin. Mutta poistatutin koska halusin olla luonnollisesti ja koska olen oppinut tulemaan paremmin toimeen pms:n kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä