Jo muinaiset roomalaiset 'kunnon naiset'peittivät päänsä tunikan kankaalla tai erillisellä huivilla
Kantoivat arvonsa eivätkä heiluneet paljaspäin niinkuin irstaat barbaarikansat.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä muuten tulee? Islamissahan tällaista ei uskonteksteissä käsittääkseni ole? Iranissa 70-l. ja Arganistanissa 50-l. naisilla mitään hiuskoodistoa/huiveja ollut. Eikä Turkissa.
Mistä muuten Suomen huivikulttuuri tulee? Eihän kristinuskossa ole mitään sellaista? Mummikin ennen käytti. Mulla ei ole siis aavistustakaan.
Suon kaikille uskonnon vapauden, enkä toiv. ole rassuli, mutta onhan tämä nyt hyvin outoa, että Eurooppa on täynnä tyttöjä ja naisia, jotka tosiasiallisesti eivät saa päättää edes pukeutumisestaan, muusta puhumattakaan. En minäkään osaa aiheesta puhua luonnollisesti, enkä oikeilla termeillä, mutta maallistuneissa, tasa-arvoisissa, liberaaleissa länsimaissa tämä on hyvin omituista.
En myöskään osaa sanoa pitäisikö heille lisätä omia uimahallivuoroja, vai kannustaa uimaan uimapuvussa ja integroitua?
Alunperin tulee jo muinaisesta babyloniasta. Osa kirkkoisistä piti pään peittämistä ehdottomana, jopa helvetillä peloteltiin jos ei käytä. Ja sitten oli toisia kristittyjä jotka eivät käyttäneet. Juutalaisuudessa sitä käytettiin ja hellenistinoituneiden juutalaisten ja kristittyjen keskuudessa.
During the time of Moses, the Bible records that it was normative for women to wear a head covering (cf. Numbers 5:18). In Numbers 5:18, the sotah (meaning "one who goes astray") ritual, in which the head of a woman accused of adultery is uncovered (made parua), is explicated, implying that normally a woman's head is covered; the Talmud thus teaches that the Torah (Pentateuch) commands women to go out in public with their heads covered. This headcovering worn during biblical times was a veil or headscarf.
In the Old Testament's Book of Daniel, Susanna wore a headcovering and wicked men demanded that it be removed so that they might lust after her (cf. Susanna 13:3133)."
"The Apostolic Constitutions [4th century AD] ... expressly commanded that the women should have their heads covered in the Church."[40] In the same era, the Early Church Father John Chrysostom (c.347 407) delineated Saint Paul's teaching, explaining that Christian women should wear a cloth headcovering when in public in view of Saint Paul's comparison of a woman not wearing a veil to being shaven, which he states is "always dishonourable"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Head_covering_for_Christian_women
Assyrialaisessa Assura-lakitekstissä noin vuodelta 1075 eaa. määrättiin muun muassa, että jos aviomies sai vaimonsa kiinni toisen miehen kanssa, molempia rangaistiin kuolemalla. Sama laki vaati kunniallisia naimattomia naisia peittämään päänsä hunnulla kodin ulkopuolella. Huntu oli merkki käyttäjän korkeasta asemasta, ja siksi sen käyttö oli prostituoiduilta kielletty. Lain rikkojia rangaistiin ankarasti: Hunnutettujen porttojen ja orjatyttöjen on riisuttava vaatteensa, minkä jälkeen heille annetaan 50 kepiniskua ja heidän päälleen kaadetaan pikeä.Kunnialliset naiset ja portot oli pystyttävä erottamaan helposti toisistaan.Mesopotamiasta avioliiton käsite levisi muun muassa antiikin Kreikkaan ja Italiaan ja prostituutio sen mukana.
https://historianet.fi/yhteiskunta/arkielama/prostituoidut-sinnitteliva…
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hieno tyyli. Tekee naisesta jotenkin salaperäisen sexyn.
Huivi päähän ja 60-luvun minimekko ylle. 60 vuotta sitten oli naisilla muotia minimekot, jotka juuri ja juuri ylettyivät peittämåån takapuolen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs aloittajan persettä pistelee onko naiset kunniattomia vai kunniallisia? Kunniakulttuurin edustaja?
Kunniattomat naiset mädättävät yhteiskuntia sisältäpäin. Samoin toki kunniattomat miehetkin.
Siveyttä voisi kai sitten osoittaa myös ajelemalla päänsä kaljuksi.
Yksi syy huivin käyttöön esim. kotitöitä tehdessä oli välttää hiusten putoaminen esim. ruokaan. Huivi piti hiukset siististi pois tieltä.
En tiedä, milloin mummonne ovat syntyneet, mutta omat mummoni eivät pitäneet huivia yleensä enää valokuvissa 1920-luvulla.
Kulttuuriantropologian vinkkelistä kaikilla hunnuttamisen kaltaisilla käytännöillä on yksi perimmäinen tarkoitus:
Ne merkitsevät naisen suvun irtaimeksi omaisuudeksi.
Niiden viesti on: Näpit irti, tai miespuoliseset sukulaiset kostavat.
Vastaavia käytäntöjä löytyy myös Maltalata ja yhdestä Japanin syrjäisemmästä kolkasta, ne eivät siis rajoitus islamilaiseen kulttuuriin.
Tämä on se syy, miksi kaikki hunnuttamisen kaltainen tai muu naisten pukeutumisen kontrolli on niin vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Roomassa oli myös homous sallittua.
eipä ollut. ainakaan ottavana osapuolena. toki orjapojille sai tehdä mitä huvitti.
Paavalin mainitsema kehoitus huivin käyttöön ei ollut pakko. Hän mainitsi asiasta kreikassa sijaitsevalle Korintin seurakunnalle, ettei heillä Juudeassa ja Roomassa ( Paavali oli Israelin Bemjaminin heimosta mutta myös Rooman kansalainen ) ollut tapana naisten kuljeskella avopäin. Juutalaisilla ja kristityillä yleinen tapa, myös Roomassa yleinen tapa, mutta kreikassa naiset kuljeksivat avopäin, josta Paavali mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs aloittajan persettä pistelee onko naiset kunniattomia vai kunniallisia? Kunniakulttuurin edustaja?
Kunniattomat naiset mädättävät yhteiskuntia sisältäpäin. Samoin toki kunniattomat miehetkin.
Naisten kunnia ei liity mihinkään rätteihin. Kunniallinen ihminen on sanansa mittainen ja rehellinen.
"Harva muistaa silti, miten vielä 1980-luvulle asti Suomessa hyvin monet naiset käyttivät huivia päivittäin, vieläpä vapaaehtoisesti.
Naisten hattu miellettiin ehkä liian kaupunkilaiseksi, pyhäasusteeksi tai vain juhlatilaisuuksiin kuuluvaksi päähineeksi.
Maaseudun vanhojen naisten lisäksi myös vaatemainosten malleilla saattoi olla muotikuvissa huivi päässä, muutenkin kuin keittiössä leipomispuuhissa.
Maatalousvaltaisessa Suomessa huivi säilyi tavallisen kansan ja nuorempien ihmisten arkiasusteena ilmeisen paljon pitempään kuin joissain enemmän kaupungistuneissa maissa.
Silti huivi ja huntu tunnetaan etenkin Välimeren ympärysmaissa hyvin.
Huntu on ollut koko Lähi-idän alueella yhteinen kulttuurinen ilmiö riippumatta siitä, mikä uskonto kulloinkin sitä on perustellut ja määritellyt sen käyttöä.
Kristinuskon alkuvuosisatoina huntu oli Välimeren alueella ja Lähi-idässä yleinen yläluokkien naisten keskuudessa uskonnosta riippumatta. Sen käyttö oli yleistä assyrialaisilla, kreikkalaisilla ja roomalaisilla.
Huivi onkin oikeastaan monoteististen uskontojen perustava myytti. Kyse on hunnun kulttuurista, jossa ajatellaan, että Jumala ilmestyy ihmiselle mieluiten verhon takaa, ja siihen täytyy olla joka hetki valmiina.
Ilmestyihän Jahve jopa Vanhan testamentin Moosekselle palavassa pensaassa eikä lähestynyt palvelijaansa suoraan kasvotusten.
Roomalainen kirkkoisä Tertullianus (155230 Jkr.) linjasi 200-luvun alussa, että naisten tuli käyttää huntua aina kotoa lähtiessään.
Kristittyjen hunnun tehtävä oli erottaa ylempiluokkaiset naiset muista, erityisesti kunnialliset naiset orjattarista ja yleisistä naisista. Hunnun käyttö oli kielletty orjattarilta ja prostituoiduilta.
Hunnulla siis ilmaistiin sosiaaliluokkaeroja, mutta myös naisen siveellisyyttä, sillä prostituoidulle huntua ei sallittu. Vain, jos prostituoitu meni naimisiin, hän sai alkaa käyttää huntua."
https://seura.fi/ilmiot/historia/huivilla-hunnutettu-merkitty-nainen-na…
Ps. Juutalaiset miehet käyttivät ja käyttävät vieläkin rukoillessaan vaatekappaletta jolla peitetään pää. Myös roomalaiset miehet peittivät rukoillessaan päänsä, uskonnosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kunnia ei liity mihinkään rätteihin. Kunniallinen ihminen on sanansa mittainen ja rehellinen.
Kunniallinen ihminen pukeutuu asiallisesti koska haluaa osoittaa olevansa sivistynyt ihminen eikä barbaari. Ja tämä koskee sekä miehiä että naisia. Nykyajan äärifeministit haluaisivat naiskennella ympäriinsä ja kulkea rinnat paljaana, koska minä minä minä ja minun haluni.
Kyllä minäkin peitän pääni ulos lähtiessäni, nykyään vaan voi valita ottaako lippiksen vai pipon. Ennen huivi oli varmaan käytännöllisin kesät talvet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunniallinen ihminen pukeutuu asiallisesti koska haluaa osoittaa olevansa sivistynyt ihminen eikä barbaari. Ja tämä koskee sekä miehiä että naisia. Nykyajan äärifeministit haluaisivat naiskennella ympäriinsä ja kulkea rinnat paljaana, koska minä minä minä ja minun haluni.
Emme elä Assyriassa emmekä antiikin Roomassa. Kulttuurimme on kehittynyt niistä ajoista. Nainen ja mies on sivistynyt, naiskentelee ympäriinsä jos niin haluaa ja paljastaa rintansakin, mutta, tekee työnsä, osallistuu yhteiskuntaan, maksaa veronsa eikä ole mikään friikki ääri jotain. Se on kunniallisuutta. Kunniallista ei olisi tunkea johonkin vieraaseen maahan uskomuksineen ja alkaa painostamaan alkuperäisväestöä hupsutuksiinsa. Ja elää surkeana ja alistuneena ja muiden elättinä.
Kesä lähestyy, alkaa jokavuotinen ulina naisten pukeutumisesta. Huivit ja purkat näyttää tosi pahoilta. Vielä pahemmilta kun tietää mitä ne merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nähty että niinkin vähän riittää "sivistyneisyyteen" kuin riepu päässä. Täällä vaaditaan enemmän.
no siinähän peittivät, ei täällä tarvi peittää.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset viekoittelevat miehiä ja niinhän se on. On seksikästä kun naisella on kauniit hiukset ja hän hyväilee niitä.
Huivien idea on rajoittaa muiden miesten himoa kuin puolison.
Höh...Naiset tekee mitä tekee.
Nykyaikana huivi on (muoti)asuste siinä missä muutkin, mitä sitä pähkäilemään.
Onko ihme jos kylmissä/kosteissa maissa niin kuin Suomi käytetään huiveja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös saamelaisilla kaikilla tytöillä ja naisilla, ihan pienillä taaperotytöilläkin, oli aina huivi päässä.
Huivi oli myös itäsuomen mummoilla ainakin yleinen, hyödyllinen vaatekappale. Oli kirkko, arki, juhla, kesä ja talvihuiveja. Niitä annettiin lahjoiksikin. On muuten hyödyllinen ja monikäyttöinen vaate.
Ei siitä nyt niin hirveän kauan ole, kun huivia vielä käytettiin. Itse olen 70-luvun lapsi ja muistan naisten käyttäneen kerrostalossamme paljon huiveja. Huivi sidottiin niskasta, ei sillä tv-näytelmien mummotyylillä edestä leuan alta. Jossain vaiheessa 80-luvulle tultaessa huivi jäi äidiltäni pois, kuten muiltakin talon rouvilta.
Olin nuori nainen 80- luvulla. Pidin syksyisin ja keväisin isoa huivia ulkona. Perinteisesti leuan alta solmittuna. Se oli lämmin, mutta kevyt päähine. Äitini viimein sanoi, ettei tuommoista huivia enää kukaan käytä. Joten en sitten enää minäkään.
Koska he ovat irstaita. Muinaisessa Assyriassa oli laki, että jos portto tai orjatyttö pitää huivia, häntä rangaistakoon 50 kepin iskulla ja kaadettakoon hänen päälleen pikeä. Myöskään Roomassa ei suvaittu että huonomaineiset naiset pitävät huivia.