Miten päästä eroon liikenteessä perässä roikkujista?
Itse ajan normaalisti rajoitusten mukaan, yleensä muutaman pykälän kovempaa. Silti aina välillä joku tulee aivan perään kiinni niin että jos tulisi äkkijarrutus niin minusta jäisi vain märkä länttä..
Mikä on sun taktiikka päästä tällaisista eroon? Kun harva kuitenkaan uskaltaa ohittaa vaikka mennään niin rinta rottingilla 110km/h 80 alueella ..
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Jotain perseilet ajaessas jos joku perässä roikkuu.
Kai ymmärrät, että tuollaisella aiheutat myös itsellesi vaaratilanteen. Esimerkiksi peura kun hyppää tielle, ja sen edellä ajavan on kiireesti jarrutettava, niin sinulla ei ole enää tilaa reagoida tuohon äkkijarrutukseen. Ja mitä enemmän vauhtia, sen pahemmin todennäköisimmin käy.
Tämä on se miksi eniten ihmettelen näissä, jotka tekevät tätä puskurissa roikkumista "kouluttamisena". Jos mielestäsi edellä ajava ajaa väärin tai epävarmasti, niin sitä suuremmalla syyllä luulisi pitävän oman turvallisuutensa takaamiseksi riittävää etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on poliiseita jotka roikkuu perässä. Antaa sakot kun painat kaasua.
poliiseita?
Alan pudottamaan nopeutta just alle nopeusrajoituksen ja hidastan ennestään joka risteyksen lähestyessä, niin kuin en tietäisi minne olen menossa, jättävät sen jälkeen väliä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että autoihin kun tulee jatkuvasti kaistavahteja yms ominaisuuksia niin miksi autoihin ei ole tullut sellaista ominaisuutta mikä pitää automaattisesti sen turvavälin riittävän edellä ajavaan?
Onhan tullut. Minunkin vanhemmassakin autossa (vm 2014) on adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka pitää etäisyyden edellä menevään säädetyssä, etäisyyttä voi säätää 1sek - 5 sek välillä puolen sekunnin välein. Eikä kyseinen auto edes silloin ollut mikään premium markki, eikä edes merkin lippulaivamalleja.
Mene sinne oikealle kaistalle niin kiireiset pääsee ohi. Jos ei ole kaistoja niin ajat vain normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että autoihin kun tulee jatkuvasti kaistavahteja yms ominaisuuksia niin miksi autoihin ei ole tullut sellaista ominaisuutta mikä pitää automaattisesti sen turvavälin riittävän edellä ajavaan?
Niin tai joku tunnistin, joka alkaisi piipata aina kun edessä oleva auto on liian lähellä.
Uusissa autoissa tälläinen on
Uusissa? On jo yli 10 vuotta vanhoissakin. Ja 10-vuotiasta autoa en enää sanoisi uudeksi.
osta bemari. ei kusipää toisen kaltaisensa perään tule roikkumaan
Vierailija kirjoitti:
Alan pudottamaan nopeutta just alle nopeusrajoituksen ja hidastan ennestään joka risteyksen lähestyessä, niin kuin en tietäisi minne olen menossa, jättävät sen jälkeen väliä.
Näitä näkee monesti. Ohitan heidät ja hidastan nopeasti pysähdyksiin jotta joutuvat jarruttamaan, sitten polkasen kaasun pohjaan niin että saavat kivet ja nastat tuulilasiin.
Pudota vauhtia niin kauan, että ohittaa. Sitten lähde perään ja laita pitkät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai joku tunnistin, joka alkaisi piipata aina kun edessä oleva auto on liian lähellä.
Uusissa? On jo yli 10 vuotta vanhoissakin. Ja 10-vuotiasta autoa en enää sanoisi uudeksi.
Kyllä mutta ilmeisesti edellisellä kommentoijalla on autokanta jäänyt 20v sitten valmistettujen tasolle. Eikä meidän 5v vanhassa autossa ole, 2v vanhassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on poliiseita jotka roikkuu perässä. Antaa sakot kun painat kaasua.
poliiseita?
joo. niillä on päivän sakkokiintiö vajaa ja tulevat siviiliautolla takapuskuriin provosoimaan sinut ajamaan ylinopeutta
Vierailija kirjoitti:
osta bemari. ei kusipää toisen kaltaisensa perään tule roikkumaan
Just päinvastoin. Kun ajoin 3 sarjalaisella niin oli joka stanan toyota revittelemässä puskurissa kiinni. Jostain syystä 5 sarjalaisen puskurissa ei roikuttu vaikka ajoin samalla tavalla kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kenellä kehä 3 ulkopuolella asuvalla muka on varaa ostaa alle 10v vanha auto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mutta ilmeisesti edellisellä kommentoijalla on autokanta jäänyt 20v sitten valmistettujen tasolle. Eikä meidän 5v vanhassa autossa ole, 2v vanhassa on.
Adaptiivisia vakionopeuden säätimiä on ollut jo vuodesta 92 alkaen, yleistyen vuosittain siitä lähtien. Eli voisit jo museorekisteriin saada auton jossa moinen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä näkee monesti. Ohitan heidät ja hidastan nopeasti pysähdyksiin jotta joutuvat jarruttamaan, sitten polkasen kaasun pohjaan niin että saavat kivet ja nastat tuulilasiin.
sinun nastat. häh häh hää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinun nastat. häh häh hää
Ajan kitkoilla mutta tienvierustat täynnä nastoja ja kiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minun tekee aina mieli noissa tilanteissa tehdä äkkijärrutus. Joskus väläyttelen jarruvaloja silloin tällöin huvikseen, niin pysyvät siellä takana vähän etäämpänä, kun katsovat, että mikähän ajotaidoton hullu tuolla ratissa on 😄.
Itselle kävi niin, kun ajoin rajoitusten mukaan huonossa kelissä. Takana ajava suivaantui ja soitti poliisille minun seilailevasta ajosta. Poliisi pysäytti ja kysyi, että tiedänkö, miksi pysäyttivät? En tiennyt. Puhalluttivat, tarkistivat ajokortin tiedot. Antoivat kortin vähin äänin takaisin ja matka jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostamalla nopeutta vielä muutaman klikin teet palveluksen kaikille tienkäyttäjille. 60 alueella ejetaan yleisesti 80-85kmh ja 80km alueella 95-115kmh. Näin liikenne on sujuvaa.
60 alueella ajetaan maksimissaan 60km/h.
No huh huh, nopeusrajoitukset on ohjeellsia. 60km alueella ajetaan aina 70-75kmh.
Tarpeeksi väljä ja öljyä kuluttava auto niin ei kauaa roiku perässä vaan menee ohi tai jättäytyy kauemmas.
Jos koet ajamisen vaaralliseksi, etkä voi antaa tietä, laita hätävilkut päälle. Pidä ajonopeus tasaisena.