Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kaikkien tämän maan ongelmien alku ja loppu. Jotkut jopa työskentelee vielä eläkkeelle päästyään, jotta ei todellakaan yhtään uutta mahdollisuutta työelämään tarjota nuorille, edes sitä mökkirahastoa kerryttämään.
Kylläpä on katkeraa ja kateellista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta boomerit sössivät kyllä oman loppuiän hoivansa hienosti. Viimeiset vuodet makaavat paskavaipoissaan ja makuuhaavoissaan. Säälinkö heitä? No heh...
Aivoinfarktin sattuessa sinulle, sinäkin voit maata vaikka huomenna puoliksi halvaantuneena niissä paskavaipoissa ja makuuhaavoissa. Säälinkö sinua? No heh...
Minä en ole riistänyt hyvää elämää nuoremmilta, toisin kuin te ahneet paskalävet. Omatunto on siltä osin puhdas. Vihaan teitä boomerit koko loppuikäni.
Siinäpä vihaat,ketä kiinnostaa.Minä taas olen tehnyt kaikkeni että myös lapsilla on hyvät elämän edellytykset,nyt heillä on talot ja muutakin omaisuutta.ku,sinunlaisellesi en antaisi senttiäkään.
No voi voi. Meillä on kahdessa eri kunnassa perittyjä rantatontteja mutta eipä ole myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
En usko että Sauli Niinistön pojat väittävät, että heidän isänsä vei heiltä leivän ja mökkirannat.
Juu ei, eikä tämä seuraavakaan presidentti varmasti sellaista väitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvien rannat piti jossain vaiheessa suojella, mutta kyllä monin paikoin näkee rakennuksia ja pihapiirejä, jotka on ihan viime vuosina rakennettu rantaan kiinni. Pahimpia ovat alueet, joissa mökkitontit ovat vieri vieressä. Niistä puuttuu oma rauhakin, kun naapureita on paljon ja kaikki lähellä toisiaan.
Joo, jos esim. Turusta lähtee veneilemään niin siellä on ihan koko sisäsaaristo rakennettu vieri viereen. Ja nämä on juuri niitä aikanaan boomereille annettuja rantoja. Ja vielä pilasivat vedetkin. Kiitos vi*usti!
Ja sinä vesi kielellä kuolaat niitä mökkejä?Säästä rahaa ja osta niin on sullakin mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit on sellaista väkeä että ne ostaa jotain helvetin Iittala astioita ja ulkomaanmatkoja ja kehuskelee niistä lapsilleen, jotka joutuu syömään pelkkää puuroa. Paskaa porukkaa kaikin puolin.
Boomerien lapset nuorimmatkin jo nelikymppisiä joilla pitäisi ainakin olla oma aikuisen elämä jo eikö laskea vanhempiensa astioita. Omiani tyrkytän lapsille mutta eipä kelpaa. Totta, ostin Iittalan mukin tammikuussa rikkimenneen tilalle että on neljä samanlaista. 13,90 se maksoi
Oisko nelikymppisen pitäisi jo niin fyysisesti kuin henkisesti olla aikuinen?
Joo, niillä taidealan pätkätöillähän tosiaan ostetaan keskusta koti Helsingistä ja vielä kesämökki Saaristosta? buhanhaahahahaha
Hoitoalalta ei työ lopu. Jo yli kuusikymppinen ystäväni halusi nuorena taidealalle, äitinsä kehotti hakeutumaan hoitoalalle tästä syystä. Näin hän tekikin, nyt on omakotitalot, järvinäköalat, kesämökit. Ja kaunis, hyvällä maulla sisustettu koti, taidealan taipumukset näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Suurilla ikäluokilla on velaton omistusasunto, kesämökki tai monta kesämökkiä, sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, metsäkiinteistöjä, pörssiosakkeita ja pankkitalletuksia. Hyvätuloisilla ja varakkailla eläkeläisillä on varaa mukavaa elämään, matkustamiseen ja lomailuun.
Suurilla ikäluokilla on usein paljon varallisuutta ja hyvät työeläkkeet. 1940-luvulla ja 1950-luvun alussa syntyneiden ei ole tarvinnut juurikaan kouluttautua. Ilman koulutusta on päässyt vakituiseen työpaikkaan, jossa on oltu eläkkeelle asti. Työttömyyttä on ollut paljon vähemmän kuin nykyaikana. Miehet ovat elättäneet kotona olevia vaimojaan. Monessa perheessä nainen ei ole hakenut töitä, vaikka lapset ovat kasvaneet aikuiseksi ja muuttaneet pois kotoa.
Suurten ikäluokkien lapset hoidatettiin puoli-ilmaiseksi ja ilmaiseksi yhteiskunnan päivähoidossa. Lapsia vietiin jopa 2-3 kuukauden ikäisenä hoitoon kouluttamattomalle perhepäivähoitajalle tai päivä
Minä olen 50-luvun alussa syntynyt, enkä olisi saanut edes sitä pienipalkkaista työpaikkaani, ellen olisi hankkinut siihen edellyttävää koulutusta.
Puoli-ilmaiseksi ei lastani hoidettu. Olin opiskelija ja maksoin tasan saman päivähoitomaksun, kuin kaikki muutkin vanhemmat, oli töissä tai ei. Piti ottaa opintolainaa molempien. Yhden vuoden lasta hoiti anoppi. Rahan maksoin siitä hänellekin.
Kaikilla paikkakunnilla ei ollut päiväkoteja ja päiväkoditkin oli vasta 3-vuotiaille ja vanhemmille. Ei ollut sitä mahdollisuutta jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi itse hoitamaan. Oli löydettävä joku yksityinen hoitaja tai sitten jäätävä töistä pois. Älkäää viitsikö suoltaa tänne omia luulottelujanne.
Missä ne helvetin metsäkiintiöt ja lomaosakkeet, sijoitusasunnot ym. on, mistä kirjoitat? Ei niitä tavallisilla ihmisillä ole. Ja niitä me suurimmaksi osaksi kaikki ollaan. Äveriäät ihmiset ja suvut on asia erikseen. Niihinkö tässä pitäisi kaikkea verrata? Suurin osa suurista ikäluokista on maalla syntyneitä, pienviljelijöitten ja työläisten jälkeläisiä, ei niille mitään suuria omaisuuksia ole karttunut mistään tehdas- ja ravintolapalvelutöistä ja vastaavista.
Eikä mikään ole vaivatta tullut. Itse ette ota edes vastaan työtä, jota boomereitten on ollut pakko vastaanottaa. Teille ei kelpaa työ, koska siitä ei makseta paljoa ja te saatte toimeentulotukina ja vastaavina kuulemma saman minkä pienipalkkaisessa työssä. Entäs jos kokeilisitte sitä työn tekoa? Niin meidän oli pakko tehdä. Ei ollut vaihtoehtoa jäädä kotiin olemaan ja nostamaan tukia.
Sen takia ehkä olemmekin monissa käytännön asioissa taitavampia. Elämä on opettanut. Teitä puolestaan ei kiinnosta oppia. Ei se raha meille helpolla tullut, niin kuin te siinä huudatte. Se tuli siitä työnteosta, joka EI TEILLE KELPAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat tuolla hinnalla rakentamattoman rannan? Kyllä ne on alkaen 100 000 € jos vähänkin parempi paikka.
Tuossa on 18 000 € https://www.upmbonvesta.fi/tontit/rautavaara-lapinjarvi-kortteli-3-tont…
Rautavaara, joo
Vaatimattomasti 6 h ajomatkaa täältä Ruuhka-Suomesta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tämmöisiä aivopieruja tänään. Mitähän ne sitten seuraavaksi ovat meiltä varastaneet?
Kyllähän sä sen itsekin ymmärrät, jos vähän ponnistelet, että rakentamattomat rannat jaettiin pääosin 70-luvulla ja sen ajan nuoret aikuiset ne sai. Myöhemmille polville ei jätetty oikein mitään.
Siellähän ne odottaa ottajaansa. Myynnissä vaikka kuinka paljon. Sieltä vaan valkkaamaan. Jos yrität, niin varmaan ymmärrät että maa ei lisäänny vaikka ihmiset niin tekee joten jokaiselle uudelle ihmiselle ei synny uutta maata, mutta vanhat kuolee ja sen maan voi sitten seuraava omistaa.
Niillä nykyajan myyntihinnoilla ei pysty ostamaan kuin todella varakkaat. Mut kiva että boomerit
Ja kohta voidaan irtisanoa helposti eikä toimeentulotukea saa, jos omistaa kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksoitte? Ja mistä? Tuskin on näitä parhaimpia sijainteja
Uudeltamaalta ostettiin, meille hyvä sijainti. Hinta ei kuulu sulle pätkääkään. Et muuta keksi kuin valittaa asiasta kuin asiasta.
Ääliö. Ensin kehut miten teillä keskituloisilla oli varaa ostaa mutta sitten hintaluokka onkin salaisuus 😂 Kunnon pelle olet.
Meidän maa on aika lailla persiillään juuri tuon ahneen ikäluokan vuoksi. Heidän syytään kalliit sote-kulut, hulppeat eläkkeet lisäksi. Eivätkä edes tajua miten ovat pilanneet kaiken. Jättivät meille sinileväiset rantavedetkin.
Ap,n kateus estää saamasta omaa mökkiä, hyvä niin olisi mökkinaapuri helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvien rannat piti jossain vaiheessa suojella, mutta kyllä monin paikoin näkee rakennuksia ja pihapiirejä, jotka on ihan viime vuosina rakennettu rantaan kiinni. Pahimpia ovat alueet, joissa mökkitontit ovat vieri vieressä. Niistä puuttuu oma rauhakin, kun naapureita on paljon ja kaikki lähellä toisiaan.
Joo, jos esim. Turusta lähtee veneilemään niin siellä on ihan koko sisäsaaristo rakennettu vieri viereen. Ja nämä on juuri niitä aikanaan boomereille annettuja rantoja. Ja vielä pilasivat vedetkin. Kiitos vi*usti!
Asuin joskus muutaman vuoden ajan Turussa. Tein kaupungista päin autolla ja polkupyörällä retkiä lähisaaristoon ja retkeilin luonnossa. Totesin, että rannat oli kaikkialla rakennettu aika täyteen. Jos oli rakentamatonta rantaviivaa, niin siinä kohosi rannassa korkea jyrkkä kallioseinämä. Ei siis ollut kovinkaan monta paikkaa, jossa olisi voinut kulkea rantoja pitkin ja käydä uimassa. Asia askarrutti minua ja netistä löysin pienellä vaivalla selonteon, joka käsitteli juuri Turun seudun rantarakentamista. Siinä todettiin sama asia: rakentamatonta rantaa on vähän ja jos sitä on, se on sellaisessa paikassa, että sinne ei helposti pääse, tai on korkeintaan pieni kaistale rakennettujen rantatonttien välissä.
Juuri ajeltiin mökiltä kotiin kaupunkiin, ensi viikonloppuna takaisin jos säät hyvät, ja kunhan tulee hankiaiset siirryn sinne etätöihin. Ihan itse ostettiin omilla, ei perityillä rahoilla, ollaan kunnostettu ja tehty talviasuttavaksi. Hirsimökki on 80-luvulla alunperin rakennettu, meidän rantaosuus ei ole pitkä, mutta molemmin puolin kaavassa metsämaata eli naapureita ei näy. Meidän valintamme laittaa rahat mökkiin, jollakin muulla toiset rahanreiät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä vesi kielellä kuolaat niitä mökkejä?Säästä rahaa ja osta niin on sullakin mökki.
Täh, mitä? Lähdet Turusta veneilemään? Millä? Onko sulla oma vene ja venepaikka, mistä oikein lähdet Turun saaristoon veneilemään????? Mulla, boomerilla, ei ole koskaan ollut varaa veneeseen enkä ole voinut haaveillakaan mistään veneilystä saaristossa. En mä nyt usko, että sä soutuveneellä siellä pusaat.
On teillä nykypolvilla hienot oltavat. Isikö maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta boomerit sössivät kyllä oman loppuiän hoivansa hienosti. Viimeiset vuodet makaavat paskavaipoissaan ja makuuhaavoissaan. Säälinkö heitä? No heh...
Aivoinfarktin sattuessa sinulle, sinäkin voit maata vaikka huomenna puoliksi halvaantuneena niissä paskavaipoissa ja makuuhaavoissa. Säälinkö sinua? No heh...
Minä en ole riistänyt hyvää elämää nuoremmilta, toisin kuin te ahneet paskalävet. Omatunto on siltä osin puhdas. Vihaan teitä boomerit koko loppuikäni.
Siinäpä vihaat,ketä kiinnostaa.Minä taas olen tehnyt kaikkeni että myös lapsilla on hyvät elämän edellytykset,nyt heillä on talot ja muutakin omaisuutta.ku,sinunlaisellesi en antaisi senttiäkään.
Kuulostat kyllä boomerilta: minä minä raha raha. T:eri
Miten niin varastivat? Omalla työllään tienatuilla rahoilla ostivat tai perivät vanhemmiltaan, kuten nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksoitte? Ja mistä? Tuskin on näitä parhaimpia sijainteja
Uudeltamaalta ostettiin, meille hyvä sijainti. Hinta ei kuulu sulle pätkääkään. Et muuta keksi kuin valittaa asiasta kuin asiasta.
Ääliö. Ensin kehut miten teillä keskituloisilla oli varaa ostaa mutta sitten hintaluokka onkin salaisuus 😂 Kunnon pelle olet.
Sä vaan valitat ja valitat ja keksit tekosyitä. Kumpikohan meistä on se pelle :D
Ei ne mökit ilmaiseksi tulleet. Tontti oli ehkä nykynäkökulmasta halpa, mutta oikeasti se oli varmaan ihan samaa hintaluokkaa kuin tänä päivänä suhteessa tuloihin. Ja siihen pökättiin appiukon ja veljen avulla jonkinlainen lautahöskä. Ei puhettakaan mukavuuksista, sähköttömiäkin ne oli monet 70-luvulla vielä. Itse muokattiin piha, ei tullut firmaan rakentamaan unelmapihaa suitsait. Kasvit kaivettiin mummulan puskista jakamalla alkuja, koska ostaminen oli täysin mahdoton ajatus. Halvalla, halvalla. Sillai ne nousi. Vaatimustaso oli pieni.
Jos ajattelen omia vanhempiani, niin nuo rakensi omakotitalon 1979 ja mökki rakennettiin 1984. Olivat valmistuneet 1978 ja opintolainaa oli lähes 50% uuden omakotitalon hinnasta. Velkaa, velkaa. Inflaatio jeesi mukavasti ja elämä oli oikeasti kasarilla vielä pitkälti tosi nuukaa. Toisen palkka meni kokonaan lainoihin ja tuskin edes riitti. Auto oli vaatimaton, meillä lapsilla oli kumisaappaissa pyöränkumipaikat ja vähäisiä vaatteita kierrätettiin. Äiti leikkasi tukat varmaan yläkouluikään saakka ja grilliltä haettiin hampparit pari kertaa vuodessa. Perunat kasvoi mummulan pellossa ja niiden kanssa seitiä, lihapyöryköitä jne. 10 kalapuikon paketti riitti 4-henkiselle perheelle. Me lapset ja isä syötiin 3 kalapuikkoa ja äiti yhden. Nyt ostan samanlaiselle perheelle varmaan 30 kalapuikon paketin. Janojuomana oli parhaimmillaan kotimehua, limppaa sai synttäreillä. Jätskipuikkoja ostettiin kesällä pakkaseen ja ihaillen katsoin aina jätskikioskeja, kun tötteröistä ei ollut puhettakaan, kun ne maksoi 4-5 markkaa. Puikon sai markalla.
Lainojen maksuajat oli lyhyitä ja ne siksi yhtäkkiä olikin se tilannet, että oli velaton mökki ja talo, jotka olivat vielä aika uusia. Nythän lainoja maksetaan niin kauan, että peruskorjaustarve jo puskee päälle, kun laina on maksettu pois. Silloin laina maksettiin 10 vuodessa. Omien vanhempieni lainat loppuivat 80-90 -luvun taitteessa, palkat oli nousseet ja rahaa tuntui olevan runsaasti. Sain Leviksen farkkuja, jotka maksoi 500 markkaa. Pääsin kielikurssille, niitä jätskitötteröitäkin alettiin ostamaan kaupunkireissulla. Muutos jostain 1985-< 1989 oli hurja. Ysärin alussa olikin jo vauraampaa, vaikka ainahan vanhemmat on perusnuukia olleet. Ei sentään enää kumisaappaita paikattu ja sukkia parsittu.
Varo nyt ettet kateuden tuskaasi tukehdu. Mene välillä töihin😏ja laske omia omistuksia ja rahoja😩