Työllistymisen suurin este on työttömyys
Kyse ei ole koulutuksen tai osaamisen puutteista. Kyse ei myöskään ole siitä, että työtön ja työpaikka eivät sijaitsisi lähimainkaan.
Oikeasti työtön ei vaan yksinkertaisesti tule valituksi avoimeen tehtävään, koska on työtön.
Kommentit (63)
Jokainen voi miettiä, miten paljon rekryfirmat ovat tehneet duunia.
On vakuutettu yritykset parhaan mahdollisen kandidaatin löytymisestä.Haku tietenkin tehdään salassa, jotta kukaan ei sotke maksettavan tahon kuvioita.
Kukaan, joka olisi saattanut olla kiinnostunut, ei edes nähnyt hakua, koska rekryammnattilainen halusi rahastaa.
Työtön työnhakija on monesti korkeakoulutettu. Hän ei todellakaan työllisty lintupönttöjä rakentamalla.
Ainut keino työllistyä on tulla palkatuksi.
Olen korkeakoulutettu ja sain potkut yt-neuvotteluissa joulukuussa. Maaliskuussa aloitan jo uudessa työssä. Viimeksi olin työttömänä 2016-2018 ja olin vähän peloissani että kestääkö nytkin pari vuotta että saan oman alani töitä. Noh, ei onneksi. Tsemppiä kaikille työnhakuun. Oma vinkkini on että kyselkää kontakteiltanne työmahdollisuuksista; tällä tavoin oma paikkanikin löytyi, ei ollut julkisessa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulin täällä väitteen että töihin ei pääse koska työkokeilijat vie työpaikat
Voi tietysti ottaa kuntouttavan työntekijänkin. Sen koulutus saattaa olla tekniikan tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja sain potkut yt-neuvotteluissa joulukuussa. Maaliskuussa aloitan jo uudessa työssä. Viimeksi olin työttömänä 2016-2018 ja olin vähän peloissani että kestääkö nytkin pari vuotta että saan oman alani töitä. Noh, ei onneksi. Tsemppiä kaikille työnhakuun. Oma vinkkini on että kyselkää kontakteiltanne työmahdollisuuksista; tällä tavoin oma paikkanikin löytyi, ei ollut julkisessa haussa.
Minulla astuu tässä kohdin ylpeys kehiin. En todellakaan nöyrry anelemaan tutuilta töitä. Tietenkin on verkostoja ja tuttuja vaikka missä, mutta ei sovi luonteelle. Mut täytyy palkata suoraan.
Työttömät työnhakijat ovat tänä päivänä kaikilta koulutustasoilta ja osaamisella. Löytyy toimitusjohtajasta siivoojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla astuu tässä kohdin ylpeys kehiin. En todellakaan nöyrry anelemaan tutuilta töitä. Tietenkin on verkostoja ja tuttuja vaikka missä, mutta ei sovi luonteelle. Mut täytyy palkata suoraan.
Olen samaa mieltä. On se vähän hooraamista käydä kaikki tuttavat läpi ja anella tietääkö kukaan mistä saan palkkatyön. Kertoo tavallaan heikkoudesta, kun ei pärjää yksin. Minä olen löytänyt omin päin firmasta kysymällä. Se vaatii toki ammattitaitoa, että otetaan vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman on nyt kyllä vanhanaikainen asenne. Nykyään on täysin ok mainostaa esim. Linkedinissä, että olen käytettävissä uusiin haasteisiin. Eikä keneltäkään anella mitään töitä. Kaverilta kysyin että hei, millainen tää firma on jossa olet töissä, olisin kiinnostunut, ja hän sieltä sitten vinkkasi että lähetäpä pomolle cv. Ei mitään noloa.
Vuosia sitten erään pienen yrityksen toimitusjohtaja (joka siis olisi itse toiminut haastattelijana) sanoi minulle puhelimessa, ettei hän voi vaikuttaa mitenkään siihen, pysynkö työttömänä vai en. Vastasin siihen, että etköhän sinä juuri ole se henkilö, joka asiaan voi tälläkin hetkellä vaikuttaa. Hän meni aika hiljaiseksi sen jälkeen. Myönsi kyllä, että aikoo antaa paikan jollekin opiskelijalle, eikä minulle, nelikymppiselle.
Ei ole ihme, että työllistyminen on vaikeaa, jos ylpeyden takia ei kehdata kysellä kontakteilta työmahdollisuuksista! Mene mihin tahansa työnhakuvalmennukseen niin kontaktien ja piilotyöpaikkojen merkitystä korostetaan. 80% paikoista on nimenomaan muita kuin julkisessa haussa olevia paikkoja.
Varmaan teistä sitten suosittelijoidenkin käyttö on noloa... Ei kenenkään tarvi meikäläistä suositella, pärjään ite!
Minua on ainakin suositeltu nykyiseen firmaan saunaillassa entisen esimiehen toimesta. Olisiko pitänyt kieltäytyä, kun en hankkinut paikkaa itse :D
Minä ilmoittauduin rekryfirman avoimeen hakuun toimistotöihin. Pari kk hakemuksen jättämisen jälkeen tuli taas sama ilmoitus, että hae avoimeen hakuun. Muuta ei ole rekryfirmasta kuulunut. Muistakaan avoimista hauista ei ole mitään kuulunut koskaan.
Sitten hain duunarityöhön kohteeseen x. Sain kutsun haastatteluun ja siellä kertoivat, että miettivät minua kohteeseen y. En tullut valituksi, tosin en olisi mennytkään kohteeseen y. Sitten meni kk ja kohde x tuli taas hakuun. Ilmeisesti olen sitten surkea tekijä, kun ei kysytty edellisen haastattelun perusteella minua. Tässä paikassa olen ollut yhden kauden aikaisemmin kohteessa y ja sain loistavat arvostelut työtodistukseen. Tuntuu koko haastattelu lähinnä kettuilulta.
Muutamaan haastatteluun olen päässyt ja ollut todella hyvä kakkonen. Yleensä hakemukseen saan vakiovastauksen "valitettavasti tällä kertaa..". Olen hakenut vähintään 4 paikkaa/kk. Sellaisia, joihin oikeasti haluan.
Tätä se todellisuus on. Minussa on ainakin se vika, että haluan palkan, jolla tulee toimeen enkä halua matkustaa julkisilla.
Työtön merkonomi 50+
Mihin työtehtäviin työttömät työnhakijat hakevat koulutuksensa ja työkokemuksensa pohjalta:
-roimitusjohtaja
-myyntijohtaja
-tuotannonsuunnitteluja
-varastoesimies
-tekninen suunnittelija
-arkkitehti
-controlleri
jne
Eivät todellakaan työllisty rakentamalla linnunpönttöjä tai menemällä 9 eur/vrk bussilippujen hinnalla sorttiasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 1v määräaikainen paikka auki suomalaisessa pörssiyhtiössä koordinaattorin tasolla, ei vaadittaisi edes paljoa ja roolia voi muokata tulija osaamisen mukaan, ei vaadita mitään erikoisia taitoja. Ollut nyt 10 päivää tarjolla, meille on tullut 0 suomalaisen hakemusta, ihan muutamia edes sellaisilta jotka asuvat jo suomessa. Käytännössä on varma että tuosta paikasta tulee vakinainen, HR vaan kieltää sitä sanomasta....
Laita linkki ilmoitukseen.
Itse olen jo useamman kerran hakenut töihin joihin on tullut 2 hakemusta ja silti en kelpaa. Yhden kerran toimisto haki palkatonta harjoittelijaa. Kävin siellä tutustumassa, olin motivoitunut ja innostunut mahdollisuudesta ja tietysti hain heti paikkaa. He mieluummin vetivät paikan pois työkkäristä ja ottivat sanktion kuin minut.
Että sellaista. Sitten ihmetellään kun on itsetuntemus romuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman on nyt kyllä vanhanaikainen asenne. Nykyään on täysin ok mainostaa esim. Linkedinissä, että olen käytettävissä uusiin haasteisiin. Eikä keneltäkään anella mitään töitä. Kaverilta kysyin
Ei käy. En todellakaan itke työpaikkaa vanhojen työkavereiden, sukulaisten ja asiakkaiden nähden.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan teistä sitten suosittelijoidenkin käyttö on noloa... Ei kenenkään tarvi meikäläistä suositella, pärjään ite!
Suosittelijat on pelleilyä. Pitäisi päteä itse. En ole koskaan pyytänyt ketään suosittelijaksi.
Tsemppiä työnhakuun kaikille, etenkin työttömille! On totta, että työelämässä olevien on helpompi saada uusi työ ja he tulevat valituksi työtöntä helpommin.
Ongelmana on liian suuret vaatimukset yksinkertaisiinkin töihin ja näihin ei hae osa porukasta sen vuoksi koska ajattelee että hänellä ei ole pätevyyttä. Vaikka tosiasiassa on kyse jostain lattian kuuraamisesta eikä johtotehtävistä.
En minäkään hae presidentin virkaa kun tiedän ettei kyvyt ja osaaminen riitä.