Tein kuolinsiivouksen - uskomaton olo!
Aloitin ensin fyysisistä tavaroista: tärkeät paperit (suurin osa lähti leikkuriin, tärkeimmät järjestykseen), vaatekaappi, keittiö, liinavaatekaappi jne jne.
Mitään en kaipaa takaisin.
Siirryin sitten digitaaliseen: tietokone (turhat valokuvat, esim. selfiet ja kaverikuvat joita en halua muistella vanhana, turhat tuplat ja satoja ja taas satoja täysin turhia kuvia). Tein puhdistuksen monta kertaa, joka kerta poistin jotain lisää.
Sitten pilvipalveluille sama. Taas monta kertaa läpi uudestaan ja joka kerta oli jotain poistettavaa, jota en halunnut ekalla, tokalla tai kolmannella kerralla poistaa.
Sitten yutube-kanavatilaukset. Niitä oli parisen sataa. Jäi kolme.
Sitten vanhat sähköpostit. Niitä oli jopa vuodelta 2007.
Turhat ohjelmat myös pois. Kaikki ilmoitukset pois puhelimesta.
Keittiö siistiksi ja minimaaliseksi.
Tuntuu hyvältä.
Kuka muu tehnyt kuolinsiivouksen?
Kommentit (94)
Sitten kun aion päättää päiväni, vien kamat kiertsiin ja poltan paperit ja romut. Sen jälkeen vaikka joku kiva matka, hyppään kohteessa mereen ja lappu että ei tarvitse etsiä. Perikunta saa kysellä mistä rahat löytyy.
Minulla tuo on normaalia muuttosiivousta. Nyt 44-vuotiaana minulla on 149 neliöinen koti, mutta tavaraa vain kaksi lipastoa. Vaatteet mahtuu yhteen kaappiin.
Jos joku ihmettelee, että kaikuuko kämppä tyhjyyttään, niin ei, mutta ne ei ole minun krääsääni.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tämän ketjun innostuin juuri tyhjentämään vessan peilikaapista vanhaksi menneet rasvat ja liian kovan kuorintavoiteen jota olin sinne hillonnut vuodeksi. Enhän mä ihan uutta raaskinnut pois heittää vaikkei mulle sopinutkaan. Joskus oikein naurattaa (ellei itketä) tämä oma tyylini ensin säilöä "roskaa" vähintään vuoden päivät ja sitten kuitenkin lopulta heittää menemään.
Rasvat ei mene vanhaksi ne kannattaa vaan käyttää pois eikä ostaa uutta ja kuorimavoiteen sekaan kun olisi laittanut vettä se olisi ollut pehmeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka eivät ole hoitaneet kuolinpesiä, eivät tajua tätä. Ihmiset jotka eivät ole siivonneet läheisen jäljiltä eivät tajua. Ihmiset, jotka eivät välitä mitä tapahtuu oman kuoleman jälkeen, eivät tajua. Kaikki on aina "muiden hoidettavana".
Olen lapseton ja minusta perinnöstä kaikki voi luopua. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
73% suomalaisista naisista on lapsettomia. Eläkkeitä ei tule kukaan maksamaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/73-prosenttia-2034-vuotiaista-naisis…
Teen koko ajan pikkuhiljaa, tehnyt jo useamman vuoden. Paperit on silputtu, tavaramäärä aikas hyvä nyt, hävittänyt teinareita, päiväkirjoja. Valokuvat seuraavaksi. Lopettanut kaikki plussa, bonustilit, kanta-asiakkuudet. Myin asunnon, asun vuokralla. Varastossa ei ole mitään, kaikki mahtuu kaksioni kaappeihin. Kaikki tämä siksi, ettei tarvi perillisten säätää mitään ylimääräistä. Yhden kuolinpesän hoitanut (talo, autoja, kalusteet, vaatteet yms yms), hirvee savotta!
N53
Aika moni ketjussa sekoittaa kuolinsiivouksen kuolleen siivoukseen, termi tarkoittaa sitä että siivoaa minimalistisesti kaiken turhan pois.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ketjussa sekoittaa kuolinsiivouksen kuolleen siivoukseen, termi tarkoittaa sitä että siivoaa minimalistisesti kaiken turhan pois.
Jep, ja aika moni sekoittaa sen siihen, että on kuolemansairas ja odottaa kuolemaa. Omassa lähipiirissäni on tapahtunut niin yllättäviä äkkikuolemia, että olen ymmärtänyt, että kuolemaan kannattaa aina olla varautunut, vaikka olisikin nuori ja terve.
Minä elän elämäni loppuun asti minuna, kaikkine tavaroineni ja muistoineni. Jos kokee elämänsä puhdistuvan siitä, että heittää tavaraa pois, niin ihan OK, mutta minä haluan kokonaisen elämän, en elää siksi, että muut odottavat minun tyhjentävän kotini. Tavara ei minua häiritse, se ei soittele eikä lähetä törkyviestejä, ennemmin kannattaisi siivota ihmiset elämästään kuin tavara. Aunuksessa kuolleen isosedän valokuva ei merkitse muille mitään, minulle se on tärkeä, joten onko se siis perinkunnalle roska (hävitettävä ennen kuolemaani, mieluiten tänään) vai minulle rakas tavara?
Vierailija kirjoitti:
Teen koko ajan pikkuhiljaa, tehnyt jo useamman vuoden. Paperit on silputtu, tavaramäärä aikas hyvä nyt, hävittänyt teinareita, päiväkirjoja. Valokuvat seuraavaksi. Lopettanut kaikki plussa, bonustilit, kanta-asiakkuudet. Myin asunnon, asun vuokralla. Varastossa ei ole mitään, kaikki mahtuu kaksioni kaappeihin. Kaikki tämä siksi, ettei tarvi perillisten säätää mitään ylimääräistä. Yhden kuolinpesän hoitanut (talo, autoja, kalusteet, vaatteet yms yms), hirvee savotta!
N53
Meillä on Juhani Ahon kirjeitä rakkaalle Hannalle. Onneksi niitä ei aikoinaan hävitetty eikä annettu Kansallisarkistolle. Olenko minä se sukupolvi, joka tuumaa, että palamaan vain, kuka näitä tarvitsee. Kun elämässä on kyse niin paljosta muusta kuin puhtaasta tarvitsemisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N53
Meillä on Juhani Ahon kirjeitä rakkaalle Hannalle. Onneksi niitä ei aikoinaan hävitetty eikä annettu Kansallisarkistolle. Olenko minä se sukupolvi, joka tuumaa, että palamaan vain, kuka näitä tarvitsee. Kun elämässä on kyse niin paljosta muusta kuin puhtaasta tarvitsemisesta!
No jokainen handlaa tyylillään, mutta en minä tässä minun kuolinsiivouksessani poistanut kaikkea tärkeää, muisteltavaa ja rakasta, kuten vanhoja kirjeitä, postikortteja sun muita. Siis en poistanut mitään sellaista, jossa on oikeasti jotain tärkeää ja muisteltavaa myöhemminkin. ap
Minusta kuolinsiivous on ihan hyvä termi. Siinä hankkiudutaan eroon asioista jotka oli tärkeitä ihmiselle jota ei enää ole. Ei siinä mitään itselle tärkeää hävitetä, vaan päästetään irti tarpeettomasta ja taakaksi tulleesta.
Ihana aloitus! Minullakin on juuri käynnissä. Pitäisi varmaan puhua 'omasta kuolinsiivouksesta'.
Olen eläkkeelle jäänyt, ja voimat alkavat olla vähissä. Lähitulevaisuudessa edessä varmaankin johonkin yhteisölliseen taloon muuttaminen. Pienempään asuntoon. Muutto olisi silloin helppo. Vain muutama huonekalu jäisi ja karsitut vaatteet, joitain astioita, verhot, lakanat ja pyyhkeet. Nyt siis yritän luopua kaikesta turhasta tavarasta.
Toinen suunta on se, että jos Suomessa olo menee vaikeaksi (Venäjä), niin muutan vähine tavaroineni ulkomaille (nopeasti). Ehkä jotain jätän pieneen vuokrattavaan varastokoppiin.
Tietokonetta olen myös siivoillut. Tänään mietin, että listaan paperille, mitä laskuja tulee ja millä syklillä ja mistä niitä voi maksella. Ajatuksena, että muisti menee. Nytkin jo mietin, mihin tulee sähkölasku, HS,...
Samoin on tarkoituksena kesällä tehdä ne loppuelämän paperit (lakimiehen avustuksella): hoitotahto, edunvalvontavaltuutus, testamentti, hautapaikka, hautajaisjärjestelyt, jne. Kun pääsee paremmin katsomaan hautausmaat. Asun yksin, eikä sukulaisia juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihana aloitus! Minullakin on juuri käynnissä. Pitäisi varmaan puhua 'omasta kuolinsiivouksesta'.
Olen eläkkeelle jäänyt, ja voimat alkavat olla vähissä. Lähitulevaisuudessa edessä varmaankin johonkin yhteisölliseen taloon muuttaminen. Pienempään asuntoon. Muutto olisi silloin helppo. Vain muutama huonekalu jäisi ja karsitut vaatteet, joitain astioita, verhot, lakanat ja pyyhkeet. Nyt siis yritän luopua kaikesta turhasta tavarasta.
Toinen suunta on se, että jos Suomessa olo menee vaikeaksi (Venäjä), niin muutan vähine tavaroineni ulkomaille (nopeasti). Ehkä jotain jätän pieneen vuokrattavaan varastokoppiin.
Tietokonetta olen myös siivoillut. Tänään mietin, että listaan paperille, mitä laskuja tulee ja millä syklillä ja mistä niitä voi maksella. Ajatuksena, että muisti menee. Nytkin jo mietin, mihin tulee sähkölasku, HS,...
Samoin on tarkoituksena kesällä tehdä ne loppuelämän paperit (lakimiehen avustuksel
Ihan mahtavaa. Itse olen tehnyt jo testamentin ja hoitotahdon, edunvalvontavaltuutus vielä uupuu. Tiedän erään fiksun kakskymppisen, joka tehnyt myös valmiiksi nämä. Kysyi, tiedätkö kuinka moni ikäiseni on hoitanut nämä paperit kuntoon? Ei varmaan moni.
Niinpä. Ei varmaan moni.
Lisäksi olen yhteen vihkoon listannut kuolinpesän hoitooni liittyvät asiat, jotka helpottavat asioiden hoitoa. Esim. mitkä pankkitlit on olemassa, vakuutukset, sähköpostin salasana jne jne. Kaikki tärkeä ja tarvittava tieto, että pystyy hoitamaan kuolinpesän ilman sen suurempaa stressiä. Useita kuolinpesiä hoitaneena tiedän mitä kaikkea pitää tietää, eli käytännössä kaikki. Ja kaiken pitää löytyä yhdestä mapista.
Ihan suursiivous tuo on, ei kuolemaansa odottavan ihmisen elämänlopun siivous.