Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein kuolinsiivouksen - uskomaton olo!

Vierailija
24.02.2024 |

Aloitin ensin fyysisistä tavaroista: tärkeät paperit (suurin osa lähti leikkuriin, tärkeimmät järjestykseen), vaatekaappi, keittiö, liinavaatekaappi jne jne.

Mitään en kaipaa takaisin.

Siirryin sitten digitaaliseen: tietokone (turhat valokuvat, esim. selfiet ja kaverikuvat joita en halua muistella vanhana, turhat tuplat ja satoja ja taas satoja täysin turhia kuvia). Tein puhdistuksen monta kertaa, joka kerta poistin jotain lisää.

Sitten pilvipalveluille sama. Taas monta kertaa läpi uudestaan ja joka kerta oli jotain poistettavaa, jota en halunnut ekalla, tokalla tai kolmannella kerralla poistaa.

Sitten yutube-kanavatilaukset. Niitä oli parisen sataa. Jäi kolme.

Sitten vanhat sähköpostit. Niitä oli jopa vuodelta 2007.

Turhat ohjelmat myös pois. Kaikki ilmoitukset pois puhelimesta.

Keittiö siistiksi ja minimaaliseksi.

Tuntuu hyvältä.

Kuka muu tehnyt kuolinsiivouksen?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän ketjun innostuin juuri tyhjentämään vessan peilikaapista vanhaksi menneet rasvat ja liian kovan kuorintavoiteen jota olin sinne hillonnut vuodeksi. Enhän mä ihan uutta raaskinnut pois heittää vaikkei mulle sopinutkaan. Joskus oikein naurattaa (ellei itketä) tämä oma tyylini ensin säilöä "roskaa" vähintään vuoden päivät ja sitten kuitenkin lopulta heittää menemään.

Vierailija
62/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään enemmän tavaroista kuin ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Kuolinsiivous kannattaa tehdä minkä ikäisenä tahansa. Itse olen 40+

Hienoo. Sulla on siis 40-50v aikaa kerätä nurkat täyteen uutta roinaa ja digitaalista sälää. 

Ei ole kun pitää saman tyylin, eli ei enää säästele mitään "pahan päivän varalle", siivoa säännöllisesti ja pitää huolen ettei osta turhaa ja aina kun väistänättä joskus ostaakin, niin osaa hankkiutua eroon ajoissa. Ja tietysti isompiakin raivauksia ja inventaarioita pitää tehdä muutaman vuoden välein vaikka olisi kuinka siisti. Kerralla ei koskaan tule selvää, vaan aina on työtä tehtävä sen eteen, ettei hamstraa ja säilytä turhaa. Siihen pitää nähdä vaivaa, mutta toisaalta kaikki mikä on hyvää elämässä, niin vaivaa täytyy nähdä sen eteen eikä se yhdellä siivouksella tietenkään lopu. Täytyy vain olla tietoinen asiasta ja tehdä jotain eikä antaa roinan kertyä.

Vierailija
64/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka eivät ole hoitaneet kuolinpesiä, eivät tajua tätä. Ihmiset jotka eivät ole siivonneet läheisen jäljiltä eivät tajua. Ihmiset, jotka eivät välitä mitä tapahtuu oman kuoleman jälkeen, eivät tajua. Kaikki on aina "muiden hoidettavana".

Vierailija
65/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka eivät ole hoitaneet kuolinpesiä, eivät tajua tätä. Ihmiset jotka eivät ole siivonneet läheisen jäljiltä eivät tajua. Ihmiset, jotka eivät välitä mitä tapahtuu oman kuoleman jälkeen, eivät tajua. Kaikki on aina "muiden hoidettavana".

Olen lapseton ja minusta perinnöstä kaikki voi luopua. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään. 

Vierailija
66/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Hienoo. Sulla on siis 40-50v aikaa kerätä nurkat täyteen uutta roinaa ja digitaalista sälää. 

Ei ole kun pitää saman tyylin, eli ei enää säästele mitään "pahan päivän varalle", siivoa säännöllisesti ja pitää huolen ettei osta turhaa ja aina kun väistänättä joskus ostaakin, niin osaa hankkiutua eroon ajoissa. Ja tietysti isompiakin raivauksia ja inventaarioita pitää tehdä muutaman vuoden välein vaikka olisi kuinka siisti. Kerralla ei koskaan tule selvää, vaan aina on työtä tehtävä sen eteen, ettei hamstraa ja säilytä turhaa. Siihen pitää nähdä vaivaa, mutta toisaalta kaikki mikä on hyv

Kauhean helppo sanoa. 😄 Mutta hienoahan se on, jos noin jämäkkänä jaksaa olla, vaikka ennen ei sitä ole ollut. 

Vierailija
67/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pitää kutsua tuilla nimellä? Kannatettava asia, mutta huonosti brändätty. 

Vierailija
68/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on miettiä jo kaupassa tarvitsenko tätä oikeasti. 

Vierailija
69/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Tuossa iässä voi olla vieläkin keräilyvimmaa. Pitää saada vaikka mitä ja säilyttää vaikka mitä. Pitää kunnolla tajuta että joka tapauksessa joutuu jättämään kaiken. 

Vierailija
70/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta sinällään, mutta nykyään enää harvemmalla on mahdollisuutta kerätä ja säilyttää romua koko elämän ajalta niin kuin niillä vanhemmilla ihmisillä, jotka ovat asuneet lähes koko elämänsä samassa talossa ja joiden kuolinpesien siivoamiseen viittaat. Nykyihmiset muuttavat monta kertaa elämän aikana ja asunnot ovat pienempiä eli tavaramäärä on luonnollisesti pienempi ja moni asia on jo digitaalisessa muodossa. Minusta ihmisellä saa olla eläessään se määrä tavaraa josta hän itse nauttii eikä tarvitse koko ajan olla kuolema mielessä. 

Vierailija
71/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tämän ketjun innostuin juuri tyhjentämään vessan peilikaapista vanhaksi menneet rasvat ja liian kovan kuorintavoiteen jota olin sinne hillonnut vuodeksi. Enhän mä ihan uutta raaskinnut pois heittää vaikkei mulle sopinutkaan. Joskus oikein naurattaa (ellei itketä) tämä oma tyylini ensin säilöä "roskaa" vähintään vuoden päivät ja sitten kuitenkin lopulta heittää menemään.

Vuoden kuluttua sama homma uudestaan. 

Vierailija
72/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Ei ole kun pitää saman tyylin, eli ei enää säästele mitään "pahan päivän varalle", siivoa säännöllisesti ja pitää huolen ettei osta turhaa ja aina kun väistänättä joskus ostaakin, niin osaa hankkiutua eroon ajoissa. Ja tietysti isompiakin raivauksia ja inventaarioita pitää tehdä muutaman vuoden välein vaikka olisi kuinka siisti. Kerralla ei koskaan tule selvää, vaan aina on työtä tehtävä sen eteen, ettei hamstraa ja säilytä turhaa. Siihen pitää

Tee itse perässä.

Vierailija
73/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Paljonko sinulle on lääkärit arvioineet elinaikaa?

Vierailija
74/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhean helppo sanoa. 😄 Mutta hienoahan se on, jos noin jämäkkänä jaksaa olla, vaikka ennen ei sitä ole ollut. 

Tee itse perässä. Jämäkkänä.

Vierailija
75/94 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden kuluttua sama homma uudestaan. 

Niinhän se on. Entä sitten? Luulitko että elämä on helppoa? Että kertapilleri joka tulee ja tekee kaiken autuaaksi ja itse ei tarvitse tehdä mitään ja kenestäkään ei tarvitse välittää, varsinkaan itsestään?

Elämä on jatkuvaa työtä.

Tuli sama fiilis tuosta kommentista kuin kaverilta, jolla kämppä ihan sekaisin. Kun tiskasin tarjoamani ruuan jälkeen hän kysyi "tuliko yhtäkkiä inspiraatio tiskata?" Sanoin, että ei tullut. Tiskasin silti. Koska halusin että on siistiä.

Vierailija
76/94 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun minäkin pystyisin heittämään tarpeettomat tavarat pois! Mutta kun en raski. En sen tähden, että vielä joskus tarvitsen tai mahdun johonkin 30 vuotta vanhaan kultajakkuun tai uimapukuun.

Minulla on paljon verhoja, mattoja, kirjoja, kristallia,  astioita, joita ei ole koskaan käytetty. enkeleitä ja eläinkoristeita. Yritin jo myydä kirpputorilla, vaan eipä kauppa käynyt! En millään raski roskiin! 

Nuorena halusin ison perheen, ehkä siksi haalin kaikenlaista tavaraa.  Yhden lapsen sain, ja hänkin jo  avioelämää kumppanin kanssa omassa kodissa elää!

Hirveeltä tuntuu jättää nuorille tänä roinamäärä. Minulla ikää jo yli 60 v sekä sydän- jakeuhkotauti seurana.

Neuvoja otan vastaan.Kiitos

Vierailija
77/94 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun minäkin pystyisin heittämään tarpeettomat tavarat pois! Mutta kun en raski. En sen tähden, että vielä joskus tarvitsen tai mahdun johonkin 30 vuotta vanhaan kultajakkuun tai uimapukuun.

Minulla on paljon verhoja, mattoja, kirjoja, kristallia,  astioita, joita ei ole koskaan käytetty. enkeleitä ja eläinkoristeita. Yritin jo myydä kirpputorilla, vaan eipä kauppa käynyt! En millään raski roskiin! 

Nuorena halusin ison perheen, ehkä siksi haalin kaikenlaista tavaraa.  Yhden lapsen sain, ja hänkin jo  avioelämää kumppanin kanssa omassa kodissa elää!

Hirveeltä tuntuu jättää nuorille tänä roinamäärä. Minulla ikää jo yli 60 v sekä sydän- jakeuhkotauti seurana.

Neuvoja otan vastaan.Kiitos

Riippuu missäpäin asut. Jos teillä paikkakunnalla on kierrätyskeskus, niin voit koota kaikki hyväkuntoiset tavarat ja soittaa sinne ja sopia noutoajan. Kierrätyskeskuksen pojat tulevat noutamaan kaikkea hyväkuntoista tavaraa pientä maksua vastaan. Myös kirjat ja huonekalut, astiat, aterimet, koriste-esineet jne. Ne pitää kuitenkin pakata valmiiksi vaikkapa banaanilaatikoihin ja niin, että he pystyvät tarkastamaan tavaroiden kunnon, koska mitä tahansa eivät ota vastaan jos on ihan roskiskamaa.

Loput kamat mitä kierrätyskeskus ei vie, niin on erilaisia noutopalveluja, jotka käyvät hakemassa tavarat ja tyhjentämässä esim. varastot maksua vastaan.

Vierailija
78/94 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää silputko oikeita valokuvia vaikka olisitte digitoineet ne! ne digitaaliset on vaan hätävara backupeja.

Vierailija
79/94 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Itse ostan joka vuosi vähemmän ja vähemmän. Poikkeuksena oli, kun kummini kuolivat ja sain ottaa sieltä, mitä halusin. Loput meni kierrätyskeskukseen. Tällöin toin 2 autollista tavaraa, mutta vst tavarat lähti pois kotoa

Vierailija
80/94 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Toisaalta kyllä, mutta toisaalta elämässä voi tulla vaikka mitä eteen, jos on kymmeniä vuosia elinaikaa. Siksi en kutsuisi sitä kuolinsiivoukseksi ennen kuin ihminen on vanha tai parantumattomasti sairas. Termin käyttö on muuten epäkunnioittavaa aidosti lähellä kuolemaa kohtaan, ja sitä käytetäänkin, koska se kuulostaa niin raflaavalta.

Sinänsä liiat kytkökset ja liika tavara toki voi rasittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi