Tein kuolinsiivouksen - uskomaton olo!
Aloitin ensin fyysisistä tavaroista: tärkeät paperit (suurin osa lähti leikkuriin, tärkeimmät järjestykseen), vaatekaappi, keittiö, liinavaatekaappi jne jne.
Mitään en kaipaa takaisin.
Siirryin sitten digitaaliseen: tietokone (turhat valokuvat, esim. selfiet ja kaverikuvat joita en halua muistella vanhana, turhat tuplat ja satoja ja taas satoja täysin turhia kuvia). Tein puhdistuksen monta kertaa, joka kerta poistin jotain lisää.
Sitten pilvipalveluille sama. Taas monta kertaa läpi uudestaan ja joka kerta oli jotain poistettavaa, jota en halunnut ekalla, tokalla tai kolmannella kerralla poistaa.
Sitten yutube-kanavatilaukset. Niitä oli parisen sataa. Jäi kolme.
Sitten vanhat sähköpostit. Niitä oli jopa vuodelta 2007.
Turhat ohjelmat myös pois. Kaikki ilmoitukset pois puhelimesta.
Keittiö siistiksi ja minimaaliseksi.
Tuntuu hyvältä.
Kuka muu tehnyt kuolinsiivouksen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa, kun luulen kuolevani niin tuikkasen kämpän tuleen, kaikki pääsee helpommalla.
Naapuritkinko? Olet naurettava.
Omakotitalossa ei ole naapureita. Olet näköjään köyhä.
Olet näköjään hullu.
Mieluummin hullu kuin köyhä.
Onko sulla lista salasanoista, että perilliset voivat lopettaa sometilit?
Itse pidän vanhoja sähköposteja muistona kuolemaani asti. En näe mitään syytä poistaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Kenellä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsiivousta kannattaa tehdä päivittäin ja pitää huolta siitä ettei kodissa ole yhtään ylimääräistä tavaraa eikä epämääräisiä varastoja. Siivoan tietokoneelta sivuhistorian, sähköpostista vanhat kansiot ja osoitekirjan sekä puhelimesta tarpeettomat viestit joka päivä.
Miksi sivuhistoria ja puhelimen viestit pitäisi poistaa? Ei kai niitä kukaan katso kuoleman jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsiivousta kannattaa tehdä päivittäin ja pitää huolta siitä ettei kodissa ole yhtään ylimääräistä tavaraa eikä epämääräisiä varastoja. Siivoan tietokoneelta sivuhistorian, sähköpostista vanhat kansiot ja osoitekirjan sekä puhelimesta tarpeettomat viestit joka päivä.
Miksi sivuhistoria ja puhelimen viestit pitäisi poistaa? Ei kai niitä kukaan katso kuoleman jälkeen?
Jos on rakas ja tärkeä ihminen, niin kyllä katsoo, kokemusta on. Tutkin itse rakkaani kaikki tiedostot ja digijäljet kun salasanatkin olivat. On parempi jos poistaa kaiken, vaikka olisi kuinka läheinen ihminen joka tietää salasanat. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rakas ja tärkeä ihminen, niin kyllä katsoo, kokemusta on. Tutkin itse rakkaani kaikki tiedostot ja digijäljet kun salasanatkin olivat. On parempi jos poistaa kaiken, vaikka olisi kuinka läheinen ihminen joka tietää salasanat. -eri
No ei minua ainakaan haittaa, että joku niitä katsoo, joten en näe mitään syytä niiden poistamiseen. Pidän tallessa ja luen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän vanhoja sähköposteja muistona kuolemaani asti. En näe mitään syytä poistaa niitä.
Just vasta luin vanhoja sähköposteja ja muistelin menneitä. Noita voi myös lukea vanhana, jo sinne asti elää.
Tavaraa voin laittaa pois, mutta en mitään henkisiä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti aika monella.
Tämä ei ollut kuolinsiivous, mutta suuri urakka: tyhjensin veljeni kanssa maatilaa, lapsuuskotiamme, kuukausitolkulla. Olisi mennyt nopeammin, jos ei olisi lajitellut. Mm. säkkikaupalla lasisia mehupulloja. Kaatopaikalle kymmeniä kuormia. Lapseni, jotka seurasivat touhua, kommentoivat helpottuneita, että onneksi minun varastorakennuksieni määrä on pieni. Mutta se oli samalla surutyötä ja luopumisen käsittelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti aika monella.
Niin, aika monella ei ole edes todella läheisiä ihmisiä, jotka tietäisivät salasanat ja joille ne jättää... Silloinhan digisiivous on tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni unohtaa nykyaikana, että tuon fyysisen siivouksen lisäksi on nykyään tärkeää myös tuo digitaalinen siivous. Siellä on itseasiassa ihan samanlainen röykkiö roinaa kuin on fyysisestikin.
Minä en ainakaan halua mitään digitaalista siivota. Sieltä löytyy paljon muistoja minusta, jos joku haluaa niitä katsoa.
Pari vuottta sitten tehtiin aika suuri raivausoperaatio. Mutta vielä jäi puuhaa, esim. satoja valokuvia on vielä käymättä läpi. Olen jo huomannut, että eivät ne ketään kiinnosta. Ei paljon itseänikään. Samaten kun on kaikkea harrastanut ja ei hyviä tarvikkeita raaskinut heittää pois, niitä on vielä tiivisti pakattuna jemmassa.
Uutta ei juurikaan kerätä lisää ja jos jotain ostaa, niin vanha yritetään kierrättää tai vain hävittää.
Kyllä on mukava, jos vaikka vieraat ilmoittaa tulevansa käymään, niin ei tarvitse ruveta raivailemaan, koska kaikelle jäljelle jääneelle on oma paikkansa.
Eräs ystäväni haluaisi kovasti joitain tavaroitani, mutta hänellä on paha hamstrausongelma, niin yritän olla käyttämättä häntä kierrätyskeskuksenani.
Itselle tuo on ihan normaalia siivousta. Aika ajoin käyn jonkun osa-alueen läpi erittäin perusteellisesti. Viimeksi erossa pari vuotta sitten tuli siivottua kaikki muu paitsi digitaalinen osa elämää. Nyt on työn alla valokuvat (harrastan kuvausta joten kuva materiaalia on järkyttävän paljon).
Vierailija kirjoitti:
Pari vuottta sitten tehtiin aika suuri raivausoperaatio. Mutta vielä jäi puuhaa, esim. satoja valokuvia on vielä käymättä läpi. Olen jo huomannut, että eivät ne ketään kiinnosta. Ei paljon itseänikään. Samaten kun on kaikkea harrastanut ja ei hyviä tarvikkeita raaskinut heittää pois, niitä on vielä tiivisti pakattuna jemmassa.
Uutta ei juurikaan kerätä lisää ja jos jotain ostaa, niin vanha yritetään kierrättää tai vain hävittää.
Kyllä on mukava, jos vaikka vieraat ilmoittaa tulevansa käymään, niin ei tarvitse ruveta raivailemaan, koska kaikelle jäljelle jääneelle on oma paikkansa.
Eräs ystäväni haluaisi kovasti joitain tavaroitani, mutta hänellä on paha hamstrausongelma, niin yritän olla käyttämättä häntä kierrätyskeskuksenani.
Oletko siis tuhonnut valokuvia? Valokuvat ovat ainakin mulle sellainen asia, että yhtäkään kuvaanen tuhoa, koska niihin liittyy niin paljon muistoja.
Tuollaisen siivouksen jälkeen ei halua ostaa yhtään mitään ja se on vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuo on ihan normaalia siivousta. Aika ajoin käyn jonkun osa-alueen läpi erittäin perusteellisesti. Viimeksi erossa pari vuotta sitten tuli siivottua kaikki muu paitsi digitaalinen osa elämää. Nyt on työn alla valokuvat (harrastan kuvausta joten kuva materiaalia on järkyttävän paljon).
Mulle valokuvat ovat ainoa asia, josta en luopuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle valokuvat ovat ainoa asia, josta en luopuisi.
Toisaalta otan valokuvia siten, että poistan heti huonot kuvat kameralta tai puhelimesta ja jätän vain hyvät tallennettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Kuolinsiivous kannattaa tehdä minkä ikäisenä tahansa. Itse olen 40+
Hienoo. Sulla on siis 40-50v aikaa kerätä nurkat täyteen uutta roinaa ja digitaalista sälää.
Ei mulla nyt niin paljon tavaraa ole, että siitä ois vaikee jonkun päästä eroon, heh. Jos tulis ero, kaikki tarpeellinen mahtuisi varmasti henkilöautoon tai pakuun.