Lasketutin uuden verokortin sosiaalietuuksille
ja vero% on nyt vaan 9%!! öö, mietittyttää vielä voiko olla noin alhainen, sanoi kyllä että ei tuu mätkyjä. tietty jokaisella riippuu myös vähennyksistä, joita mulla on asunnosta. Mutta onko muilla näin pientä vero%. saan kyllä minimi äitiyspäivärahaa ja pari kk kotihoidontukea.
Kommentit (31)
Kela saa verottajalta suoraan veroprosentin, JOS asiakkaalla on ajantasalla oleva verokortti!
eikö sinun ole tarvinnut toimittaa kelalle mitään tietoja?
Missä kunnassa asut?
Lukekaahan Kelan sivut, sielläkin se kerrotaan. Vain portaikkoverokorttia tai lähdeverokorttia käyttävät joutuvat sen toimittamaan. Eli te jotka olette joutuneet verokortin toimittamaan, käytätte ilmeisesti jompaa kumpaa?
35
Ikinä ei ole tarvinnut Kelalle verokorttia toimittaa, aina ovat automaattisesti ottaneet sen 20%.
Lasten kotihoidon tuki on veronalaista tuloa. Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossa olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista, mikäli asiakas ei ole hankkinut etuutta varten muutosverokorttia. Kun palkan verokorttia käytetään etuuden verotuksessa, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska etuudesta ei tehdä samoja vähennyksiä kuin palkasta. Jos kotihoidon tukea saava saa myös muuta etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.
Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Asiakkaan tulee itse toimittaa Kelaan verokortti vain, jos hän käyttää lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia.
Etuuksia saadessa ei saa niitä vähennyksiä, jotka saisi ansiotyössä eli yleensä vaaditaan ainakin se 20%.
Kannattaa tosiaan käydä verotoimiston sivuilla ja laskea itselleen uusi prosentti ETUUKSIA varten. Onnistuu, jos on pankkitunnukset tms.
Jos tunnuksia ei ole niin voi ainakin laskea veroprosenttilaskurilla arvion prosentille.
Tunnen liian monta ihmistä, jotka ovat kotihoidontukea tms. saadessaan saaneetkin sitten mätkyjä vaikka kaiken pitikin olla kunnossa. Näin kävi itsellenikin ja sen jälkeen olen kyllä itse laskenut, että prosentti varmasti riittää.
kelaan verokorttia sosiaalietuuksia varten ja kaksi vuotta sitten ottivat äitiyspäivärahasta 20%. Päätöksessä luki että ottavat sen jos ei tuo uutta korttia. Ja Kotihoidontuesta mitä nyt saan niin ottavat norm. veroprosentin mukaan joka mulla on nyt 18 ja eikös ne siihen laita päälle sen 2% joten ottavat siitäkin sen 20%. No tänä keväänä se selviää, tuleeko noilla prosenteilla mätkyjä vaiko ei. ( viimevuoden sain vain sosiaalietuuksia)
Ja nyt siis tuli tuo uusi kortti jossa oli 11,5 tuo prosentti ja tulen saamaan saman äippärahan kun 2 vuotta sitten niin soitin että laskevat uudestaan ja uudeksi % tuli vain 9. taidan käydä nostamassa sen 18% niin tuleepahan samat rahat kuin tähänkin asti ja veronpalautuksina saa sitten loput tai sitten mätkyjä.. on tää niin sekavaa.
ap
Joskus takavuosina tuli sen verran mätkyjä että haluan ne ainakin välttää. Mielummin maksan vähän liikaa kuin liian vähän. Mikään ei ole pöllömpää kuin maksella mätkyjä tästä vuodesta sitten vuoden päästä joulun alla kun joululahjojakin pitäisi ostella...
Vierailija:
Mikään ei ole pöllömpää kuin maksella mätkyjä tästä vuodesta sitten vuoden päästä joulun alla kun joululahjojakin pitäisi ostella...
No siitäpä voi vetää sen johtopäätöksen etten ole joutunut maksamaan mätkyjä vuosikausiin :)
46
Vierailija: