Lasketutin uuden verokortin sosiaalietuuksille
ja vero% on nyt vaan 9%!! öö, mietittyttää vielä voiko olla noin alhainen, sanoi kyllä että ei tuu mätkyjä. tietty jokaisella riippuu myös vähennyksistä, joita mulla on asunnosta. Mutta onko muilla näin pientä vero%. saan kyllä minimi äitiyspäivärahaa ja pari kk kotihoidontukea.
Kommentit (31)
Ja olen ollut kotiäitinä yli 6 vuotta. Enkä muista milloin olisin saanut veronpalautusta kunnolla, yleensä menee +/-0
Palkkaa varten prosentti on PALJON pienempi.
MIksi? Ei mulla ainakaan ollu noila tuloilla. Päinvastoin!
Kyllä mulla ja mun tutuilla menee jo automaattisesti opintotuesta veroja.
kotihoidontukea (1+ 1 alle kouluikäinen)
hoitolisää viiskymppiä
erityishoitorahaa n.200e brutto vuodessa
veronalaista tuloa
ja prosentti vähän alle 20, jonka nostatin siihen 20%
sitä mä itsekkin ihmettelin kun siitä ei lähde veroja, nyt kyllä saattaa muuttua veroprosentti kun soitan ja tarkistutan sen. t:4.
Mutta tuleeko vähennyksiä jos on lapsia tai on esim. yh?
veroprosentiksi n. 10%, ja vakuuteltiin siellä, että se on tarpeeksi. Vaan mites kävi, seuraavana vuonna tulikin yllätys yllätys, mätkyjä 200¿!!!
En enää luota niihin, nyt toisen lapsen kanssa kotona ollessa maksan 20% veroja. Mieluummin otan takaisin päin..
Tiesin tarkkaan vuoden tulot ja lasketutin niiden perusteella veroprosentin. Koskaan se ei mennyt kohdalleen. En yhtään ymmärrä, miksi, vaikka kerroin aina nimenomaan, että soisaalietuudesta on kyse.
mulla oli viime vuoden vero% 18 ja sain koko vuoden kotihoidontukea vain eli sen melkein 300¿ ja hoitolisää 60¿. Josta käteen jää alta 300¿ kk. Nyt tulot olisi n 4700¿ koko vuodelta ( kotihoidontuki ja äitiyspväraha) ja laskivat prosentiksi 9% ja kysyivät toteutuuko vähennykset ( asunnosta). Muuten olis ollu 11,5 % tuo prosentti. Luulin itsekin että se nousee.
Mutta ottaako kela kuitenkin 20% veroa kun saa äitiyspäivärahaa vaikka oma % olisi joku muu? Näin oli ainakin viimeksi kun olin äitiyspäivärahalla kaksi vuotta sitten.
ap
Olen itsekin hoitovapaalla syyskuuhun saakka ja laskeskelin tuolla veroviraston laskurilla että työhönpaluu kannattaa kesken vuoden paremmin kuin ensi vuoden alusta.
Hoitovapaallaakin kannattaisi tehdä jotain pientä sivubisnestä (vaikka siivousta tms.) niin kokonaisveroprosentti on silloin paljon pienempi.
niin ottaako automaattisesti sen 20%
ap
Olen puolet vuodesta hoitovapaalla, puolet töissä. Ensiasunnon veroetuudet kans huomioitu. Toivottavasti ei tuu mätkyjä!
Jos et toimita menee 50% veroa!
Eli soitto verovirastoon ja pyydä toimittamaan sosiaalietuusverokortti kelan maksatuskeskukseen suoraan.
Mistä otit tuon 50%? Eikös veroa peritä 60% jos ei ole verokorttia? Voi tietty olla muuttunut, en käynyt tarkistamassa...
Vierailija:
Jos et toimita menee 50% veroa!Eli soitto verovirastoon ja pyydä toimittamaan sosiaalietuusverokortti kelan maksatuskeskukseen suoraan.
Joo voipi olla että perii sen 60% jos korttia ei ole sinne toimitettu.
Muistin ton prosenttimäärän väärin (50/60%).
28
Meinaan vaan koska en minä viime vuonna toimittanut kelalle sosiaalietuutta varten korttia, ottivat ihan normikortin mukaan ja tiedot saivat suoraan verottajalta.
Vierailija:
Joo voipi olla että perii sen 60% jos korttia ei ole sinne toimitettu.Muistin ton prosenttimäärän väärin (50/60%).
28
kyllä se on verovelvollisen kelalle itse toimitettava/huolehdittava! Muuten menee 60% veroa.
Sain karvaasti kokea kantapään kautta kun pienestä vaivaisesta kotihoidontuestani napattiin 60%....
Tänä vuonna muistin hoitaa asian heti tammikuun 2.päivänä :)
itsellä tällä hetkellä palkkatuloista veroprosentti vaan 10%Tämä siksi, että itselläkin on tulot olleet pienet esim. viime vuonna , koska olin ansiosidonnaisella osan vuotta ja vain osan vuodesta töissä. Voithan aina itse nostaa veroprosenttia, jos tuntuu että on liian alhianen, mutta sinuna en varmaan sitä tekis. Mutta heti, jos tulosi nousevat, niin kannattaa tarkastuttaa veroprosentti heti uusiksi.