Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään saavani syyhyn

Vierailija
24.02.2024 |

Muutenkin ollut raskasta viime aikoina. Ja kun kuulee, miten työlästä ja kallista siitä on päästä eroon, niin voin vain pahoitella jo etukäteen mukanani tuomaa syyhyä suljetulle osastolle, jos tartunnan saan.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää harrastako seksiä tuntemattomien kanssa.

Jos luulet, että syyhy on sukupuolitauti, tulet sen varmasti saamaan, kun et osaa varoa. Minä sain sen vierailemalla vanhainkodissa.

Miksi paneskelit vanhainkodissa???

Vierailija
22/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteen, että tulisi kaheliksi jos saisi syyhyn ja olisi ruljanssi edessä. Itse kiljuisin varmaan kurkku suorana kun en saisi kutinalta nukuttua ja vitutukseltani keskityttyä mihinkään. Ällöttäisi ajatuskin siitä että jokin otus ryömii ihon alla. Minä kun inhoan ötököitä. Välillä pelkään tuovani luteita kotiin bussista, mutta käytän bussia vain harvoin.

Olin aikoinani vastaanottokeskuksella töissä, jossa ilmaantui syyhyä. Se oli silloin uusi asia ja silloin opin tietämään mistä on kyse. Ei ihan helposti tartu. Minä kuuluisin siihen sakkiin, joka varmasti ostaisi hevosille tarkoitettu tököttiä, jos muu ei auttaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minäkin pelkään saavani sen, ja minulla jopa ON se tällä hetkellä, ollut jo 4 kk.

Taistelen yhä eroon pääsemiseksi, mutta sitten, kun normaali elämä voi taas koittaa ja olen syyhyvapaa, niin pahin pelkoni on saada se uudelleen. Nykyään en enää esim sovita vaatteita kaupassa ollenkaan, menköön rahaa hukkaan virheostokseen, jos niin käy, mutta laitan uuden vaatteen pariksi päiväksi pakastimeen ennen kuin puen päälleni.

Ja kyllä häätöruljanssi uuvuttaa, turha väittää muuta. Välillä uhkaa täysin lannistua ja menettää toivon, mutta sitten sitä laittaa taas taisteluvaihteen päälle. Mulla on pari lempimielikuvaa, joita ajattelen vaikeimmilla hetkillä ja jotka tuovat toivoa ja auttavat jaksamaan. Se ruljanssi uuvuttaa tietysti myös fyysisesti. Tänäänkin aamusta lähtien pyykkiä pesussa ja vaihdoin pakastimeen uudet tekstiilit ja siivonnut kotia.

Vierailija
24/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain ja ostin sitä hevossalvaa. Sillä lähti ja hengissä olen vieläkin.

Jouduitko myös pyykkäämään ja kuuraamaan koko kodin lattiasta kattoon muutaman kerran? Tuo ruljanssi pelottaa eniten

Ei joudu. Ei todellakaan tarvitse desinfioida pankkikortteja ja kattolamppuja ja heittää meikkipussia roskiin.

Hän ei kysynyt pankkikorteista. Kyllä syyhysiivous pitää tehdä. Muuten salvat ym. hyödyttömiä 

"koko kodin lattiasta kattoon"

Kyllä se melko kattava suursiivous on 

Vierailija
25/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää harrastako seksiä tuntemattomien kanssa.

Jos luulet, että syyhy on sukupuolitauti, tulet sen varmasti saamaan, kun et osaa varoa. Minä sain sen vierailemalla vanhainkodissa.

Miksi paneskelit vanhainkodissa???

Ääliö. Syyhy ei ole sukupuolitauti. Se tarttuu kosketuksesta, esim pidät kädestä vanhusta tai halaat, tai istut tuolissa, jossa on istunut joku syyhyinen ennen sinua. Ja jos puet vaikka kaupassa sovituskopissa vaatteen, jota on sovittanut aiemmin joku, jolla on syyhy, niin saat sen mukavasti itsellesi siitä.

Vierailija
26/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tunteen, että tulisi kaheliksi jos saisi syyhyn ja olisi ruljanssi edessä. Itse kiljuisin varmaan kurkku suorana kun en saisi kutinalta nukuttua ja vitutukseltani keskityttyä mihinkään. Ällöttäisi ajatuskin siitä että jokin otus ryömii ihon alla. Minä kun inhoan ötököitä. Välillä pelkään tuovani luteita kotiin bussista, mutta käytän bussia vain harvoin.

Olin aikoinani vastaanottokeskuksella töissä, jossa ilmaantui syyhyä. Se oli silloin uusi asia ja silloin opin tietämään mistä on kyse. Ei ihan helposti tartu. Minä kuuluisin siihen sakkiin, joka varmasti ostaisi hevosille tarkoitettu tököttiä, jos muu ei auttaisi. 

Tämä uusi variaatio valitettavasti tarttuu herkemmin ja on kehittänyt resistenssin lääkkeitä vastaan 

Vierailija
27/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään myös yli kaiken syyhyä. Olen erittäin pahasti ötökkäkammoinen joten luultavasti joutuisin psykoosiin.

Vierailija
28/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä etten ole ainoa hullu, joka mm katselee ihoaan lampulla. Käytiin kylässä missä emäntä raapi läikikästä ihoaan, olin puolipaniikissa koko vierailun. Toivottavasti oli atooppinen iho... 

Vierailija
29/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkään myös yli kaiken syyhyä. Olen erittäin pahasti ötökkäkammoinen joten luultavasti joutuisin psykoosiin.

Ajattele näin päin - jos pelkäät syyhyä ja olet tietoinen siitä (ja lisäksi tarkkailet ihoasi ja tiedät siksi, miltä se normaalisti näyttää ja mikä on muutos aikaisempaan), niin myös tunnistst syyhyn ennen kuin se edes etenee kutinaksi. Ja luettuasi näitä ketjuja tiedät, miten sitä hoidetaan, ja tajuat mennä nopeasti lääkäriin. Ja kun pari ekaa lääkäriä tekee väärän diagnoosin, et usko vaan menet kolmannelle, joka sen lopulta tunnistaa. Tai neljäs, niin kuin minulla...

Huolellinen ja vähän neuroottinen ulkonäkökeskeinen nainen, joka on harrastanut ihonhoitoa nuoresta lähtien, on etulyöntiasemassa verrattuna johonkin mieheen, joka ei ole koskaan tottunut syynäämään itseään, ei tiedä, miltä oman ihon kuuluu näyttää, ei välitäkään siitä, ei koskaan menee lääkäriin ja jos pakotettuna joskus menee, niin ei ainakaan moneen kertaan. Miten ihmeessä he ikinä pääsevät eroon syyhystä? Kollegani on keski-ikäinen mies, joka taisi saada minulta tartunnan, kun istui vieressäni. Hänellä on selvää syyhyä näkyvissä iholla. Kehotin menemään lääkäriin, mutta ei ole vieläkään mennyt, siitä on jo monta viikkoa. Kuulemma HÄNELLÄ ei voi mitään syyhyä olla.

Koska ap on jo etukäteen huolissaan, hän kuuluu siihen joukkoon, joka pystyy joskus pääsemään syyhystä eroonkin, jos sen saa. Sillä voi lohduttautua. Toisaalta toivottavasti ap:n mies ei ole sen työkaverini kaltainen.

Vierailija
30/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä etten ole ainoa hullu, joka mm katselee ihoaan lampulla. Käytiin kylässä missä emäntä raapi läikikästä ihoaan, olin puolipaniikissa koko vierailun. Toivottavasti oli atooppinen iho... 

Mä ostin suurennuslasin... myös ihan 4 krt suurentavat lukulasit toimivat hyvin ja ovat myös edullisia, suosittelen.

Vierailija
31/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syyhypunkki leviää niin helposti, että suojaavat vaatteetkaan eivät auta"

"Voiko syyhyn saada kirpputorilta? Tai kirjaston sohvalta?

Teoriassa kyllä. Syyhypunkki voi nimittäin pysytellä elimistön ulkopuolella elossa 13 vuorokautta."

"Lohdutuksen" sana vielä viimeiseksi;

"Jos viikonlopun aikana kukaan ei pyöri koulussa ja perjantaina olisi punkki sohvalle istahtanut, se on hyvin todennäköisesti kuollut seuraavana maanantaina, hän sanoo."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010238827.html

Vierailija
32/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaluuloisuushäiriöissä ilmenevät harhaluulot liittyvät ainakin periaatteessa joihinkin tilanteisiin, kuten tunne seuratuksi, myrkytetyksi, tartutetuksi, salaa rakastetuksi tai petetyksi tulemisesta tai pelko sairastumisesta.

Keski-iässä ja vanhemmalla iällä ilmenevien harhaluulojen taustalla voi olla joku diagnosoimaton fyysinen, erityisesti neurologinen sairaus. Nuoremmalla iällä alkavat harhaluulot voivat olla oire myös psykoottisesta mielialahäiriöstä tai skitsofreniasta. 

Vierailija
33/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syyhypunkki leviää niin helposti, että suojaavat vaatteetkaan eivät auta"

"Voiko syyhyn saada kirpputorilta? Tai kirjaston sohvalta?

Teoriassa kyllä. Syyhypunkki voi nimittäin pysytellä elimistön ulkopuolella elossa 13 vuorokautta."

"Lohdutuksen" sana vielä viimeiseksi;

"Jos viikonlopun aikana kukaan ei pyöri koulussa ja perjantaina olisi punkki sohvalle istahtanut, se on hyvin todennäköisesti kuollut seuraavana maanantaina, hän sanoo."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010238827.html

Tuo oli outo kommentti, ihmettelin jo kun näin sen lehdessä.

Nimittäin se syyhy on maanantaina koulussa jaossa taas tuoreeltaan niiden oppilaiden mukana, joilla se on.

Ihan kuin tuo kommentoija ei hahmottaisi, että syyhy ei ole kertatartunta, joka tapahtuisi vain perjantaina iltapäivällä kerran, vaan leviää ihan joka päivä. Ja sillä syyhyisellä oppilaalla on maanantaina jaossa jo enemmän punkkeja kuin  perjantaina oli.

Vierailija
34/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan te tuota hesarin artikkelia alapeukuttelette 😂😂 Siinä oli haastateltu tartuntatautilääkäriä Santtu Heinosta ja Terveystalon työterveyshuollon erikoislääkäri Toni Vänniä. Varmaan tietävät mistä puhuvat.

Vierailija
35/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pelkään. Itselläni on jo kokemusta kotini sitkeästä tuholaisongelmasta, jonka alkuperä ei koskaan selvinnyt. Tuo jätti pahat traumat ja ilmeisesti laukaisi lopullisesti pahan ahdistuksen. Toki ahdistuksesta olen jollakin tavalla kärsinyt varmaan niin kauan kun muistan. Koska olen erittäin huonotuurinen varmaan syyhynkin vielä saan ja sekoan sitten lopullisesti. Muutenkin ihan perusarki on. hirveää, sellaista yritystä vaan selvitä. Kotini tuholaisongelmakin hoidettiin huonosti niin voin vain kuvitella mitä se olisi syyhyn kanssa. Kaipa tässäkin voi jonkun erikoissiivojan tilata siivoamaan ja desifioinninkin tilata, ihan tuholaistorjunta tekee tätäkin, mutta paljon on omalla vastuulla. 

Vierailija
36/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te ketjuun kirjoittavat ymmärrätte että suurimmat ongelmanne ovat pään sisällä?

Vierailija
37/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo suljetulle osastolle tarkoitti tuossa aloittajan höpinässä?

Höpisin sitä, että olen nyt todella poikki monesta asiasta johtuen, ja syyhytartunta varmaan katkaisisi kamelin selän ja joutuisin hankkimaan tujua mielenterveysapua.

Ole hyvä selvennyksestä

Vierailija
38/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuushäiriö siitä että pelkää koko ajan hysteerisesti sairastuvansa ON psykoottinen tila kuten tuolla ylempänä oli. 

Vierailija
39/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo suljetulle osastolle tarkoitti tuossa aloittajan höpinässä?

Höpisin sitä, että olen nyt todella poikki monesta asiasta johtuen, ja syyhytartunta varmaan katkaisisi kamelin selän ja joutuisin hankkimaan tujua mielenterveysapua.

Ole hyvä selvennyksestä

Taitaa olla suljettu osasto sinulle ennestään tuttu paikka?

Vierailija
40/117 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa jälleen että av on mielenterveysongelmaisten naisten suosikkifoorumi. 

En usko että kukaan mieskään syyhyä haluaa. Se Reiska-Reinonkin, jota ei nyt tietenkään muutama pikku punkki hetkauta, saattaa alkaa päästellä kirosanoja ja soittaa jonakin yönä kriisipuhelimeen, kun ei moneen viikkoon ole saanut nukuttua järkyttävän kutinan takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi