Pääseekö sp-tautitesteihin julkisella?
Kommentit (34)
Ainakin täällä sp-tautien testaus ajettiin alas ja sp-vastaanotto lopetettiin kun korona tuli. Seuraukset olivat arvattavissa, ja nythän noita pahenneita tilastoja on alettu julkisestikin ihmettelemään.
meillä tk:ssa: minä tahansa naistentautien vaiva, niin ensimmäisenä napsahtaa sp-tautitestilähete ja raskaustesti myös. Mahdollisesti myös papa. Sen jälkeen aletaan miettiä onko vaiva syy jokin muu.
Meillä pääsee myös omasta halusta sp-tautitestiin, mutta ei ilmeisesti ihan vain oman mielenkiinon vuoksi, vaan pitää olla jotian riskiäkin tartunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan terveysasemalla määrätään helposti klamydia- ja tippurilabrat, mutta jo HIV-testin saaminen on hankalaa. Mitään herpesvasta-ainetestejä ei tietenkään tehdä julkisella. Jos asut erikoissairaanhoidon alueella, voi olla helpompi saada testit sukupuolitautien poliklinikalla kuin omalla TA:lla.
Tätä mä pelkäsinkin. Ja klamydia- ja tippuritestit otetaan vaan virtsasta eikä esim. suusta?
Ap
Klamydia ja tippuritestit voidaan ottaa joka kolosta, kunhan näytteille on lähetteet. Nielu, rectum, virtsaputki, emätin tikkunäytteinä + virtsa.
Pääsee. Olen viime vuosina vain laittanut verkkoviestin terveysasemalle, josta ovat kyselemättä laittaneet lähetteen ja ohjeet, että mistä hakea purkit ym.
Hiv ja kuppa testataan aina kun käy luovuttamassa verta
Mitäköhän mahdat tarkoittaa nöyryyttämisellä? Että kysellään oireista? En näe mitään syytä, että miksi sinulle ei tehtäisi lähetettä, jos soitat terveyskeskukseen ja kerrot asiallisesti, että epäilet saaneesi nieluun jonkin sp-taudin. Olen itse labrassa töissä ja en kyllä koskaan ole ajatellut, että esim. työhöni kuuluisi koskaan kenenkään nöyryyttämistä ja toivon mukaan sitä ei oikeasti esiinny missään muussakaan kohdassa hoitoketjua. Jos kohtaat asiatonta käytöstä hoitohenkilökunnan taholta, niin sinulla on oikeus tehdä siitä valitus. Ihmisiä me sotealan ammattilaisetkin ollaan ja tietty meitäkin on monenlaisia, mutta tökeröä käytöstä ei tarvitse sietää keltään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän mahdat tarkoittaa nöyryyttämisellä? Että kysellään oireista? En näe mitään syytä, että miksi sinulle ei tehtäisi lähetettä, jos soitat terveyskeskukseen ja kerrot asiallisesti, että epäilet saaneesi nieluun jonkin sp-taudin. Olen itse labrassa töissä ja en kyllä koskaan ole ajatellut, että esim. työhöni kuuluisi koskaan kenenkään nöyryyttämistä ja toivon mukaan sitä ei oikeasti esiinny missään muussakaan kohdassa hoitoketjua. Jos kohtaat asiatonta käytöstä hoitohenkilökunnan taholta, niin sinulla on oikeus tehdä siitä valitus. Ihmisiä me sotealan ammattilaisetkin ollaan ja tietty meitäkin on monenlaisia, mutta tökeröä käytöstä ei tarvitse sietää keltään.
Äkäinen "Ei me kuule täällä ihan varmuuden vuoksi ihmisiä testailla!" on se vastaus jonka pelkään saavani.
Pari kertaa olen asioinut tk:ssa puhelimitse niin töykeiden ihmisten kanssa, että ei tee mieli soittaa sinne enää koskaan. Eikä varsinkaan kun kyse on intiimistä asiasta.
Ap
Kyllä, mutta ei kaikki sp-taudit kertatestauksella näy ja esimerkiksi hiv voi näkyä vasta esim. vuoden päästä tartunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit oireeton, klamydia-, tippuri- ja HIV-näyte kannattaa ottaa, jos olet ollut suojaamattomassa seksikontaktissa uuden tai tilapäisen kumppanin kanssa JA partnerillasi on seksitauti tai sen epäily tai jos kyseessä on ollut miesten välinen seksi.
Ilmeisesti molempien ehtojen pitää täyttyä. Omaolosta tuo teksti. Eivät turhaan lähde testaamaan.
Ilmeisesti.... No, mistähän helvatista sinä voit tietää, onko sillä partnerilla sitä seksitautia vai ei. Oikein on, että ne testit saa jos epäilee että olisi mahdollista että on saanut tartunnan. Ei siihen mitään tietoa siitä tarvita, että partnerilla on tauti. Ja jos sitten se tauti sulla todetaan, niin olisi hyvä saada myös se sun partneri testiin ja hoitoon.
Ilmeisesti. Eihän tässä maassa testattaisi ketään, jos pitäisi varmuudella tietää toisen taudit! Juu, eiks se tauti voi olla sillä partnerillakin oireeton....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkäinen "Ei me kuule täällä ihan varmuuden vuoksi ihmisiä testailla!" on se vastaus jonka pelkään saavani.
Pari kertaa olen asioinut tk:ssa puhelimitse niin töykeiden ihmisten k
Voi ei, no kokeile silti vielä kerran, jos siellä langan päässä olisi joku tolkullinen ihminen. Ja yksityiselle pääsee tietty rahallakin, mutta kyllähän sinne julkiselle pitäisi tarvittaessa päästä, kun siitä kerran verojen kautta maksetaan.
älä asioi puhelimitse, ota yhteys netin kautta tk:hon. chat-yhteys tai sitten omaolon kautta
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit oireeton, klamydia-, tippuri- ja HIV-näyte kannattaa ottaa, jos olet ollut suojaamattomassa seksikontaktissa uuden tai tilapäisen kumppanin kanssa JA partnerillasi on seksitauti tai sen epäily tai jos kyseessä on ollut miesten välinen seksi.
Ilmeisesti molempien ehtojen pitää täyttyä. Omaolosta tuo teksti. Eivät turhaan lähde testaamaan.
Voi vee.
Tässä on linkki Terveyskirjaston tekstiin aiheesta sukupuolitaudit https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00497
Tekstissä nimenomaan sanotaan, että jos epäilet, niin ota yhteyttä jotta saat lähetteet tutkimuksiin. Ja kerro myös jos seksiä on harrastettu muutenkin kuin vain tavanomaisesti penistä emättimeen tökkien, tällöin tutkitaan ne muutkin ontelot!
Mä kerran kysyin, että pääsenkö sp-tautitesteihin. Lääkäri kysyi että epäilenkö spatilus permagonia tai vastaavaa. Sanoin että en. Haluan SP-testeihin. Sitten lääkäri sanoi että sotilaspoliisitestit tekee puolustusvoimat. Sanoin kolmannen kerran, että ei kun SP-TESTEIHIN, niin lääkäri ohjasi säästöpankin testiin missä katsottiin lainanmaksukykyä.
Itselleni ei ainakaan tällaista tilannetta tullut. Jätin soittopyynnön, soittivat takaisin ja kerroin asiani, laitettiin lähetteet labraan ja siinä se.