Ennen ei syöty viljoja
Ja ihmisillä ei ollut ylipainoa. Hokee tuttavani pekonia käristäessään.
En tiedä mitä entisaikaa hän tarkoitti. Leipä on aina mielestäni ollut yksi perusruoka, Paavokin laittoi puolet petäjäistä.
Muistan 50-luvun entisajan. Ihmiset ehkä olivat normaalipainoisia, eivät hoikkia. Oli lihasta naisillakin. Naapurin emäntä, pientilan emöntä, oli hyllyvä läski, äitini joskus päivitteli vaikka itsekin oli tanakka. Emäntä kuitenkin hoiteli karjan ja kesät heinäpelloilla, kuoli 90- vuotiaana joskus 2000- luvun puolella, adressin laitoin.
Mutta se liha, joku luulee maalla syödyn pelkkää lihaa. Se possu maksoi, sen hakivat he joilla oli tilat ja varat syöttää. Syksystä syksyyn sen possun piti tiinussa riittää. Vasikoista ja lampaista piti ottaa raha teurastamolta. Jotkut tietysti kalasti, kanoja oli tilanteen mukaan.
Kyllä ruoka oli perunaa, juureksia, marjoja, ruisleipää, maitotuotteita. Puuroa pidettiin terveellisenä, ei myrkkynä kuten nykyisin.
Kommentit (38)
Sen takia 1910 oli kansasta 90% obeeseja... Tai jotain
Aivan sama. Minua ei kiinnosta, miten 50-luvulla syötiin. Nyt eletään 2020-lukua.
Mistä leipää leivotaan, ap? Jäkälästä? Se ei ole viljaa.
Mistä tuon aloituksesi kiireellä kopioit?
On hieman sekavaa settiä.
Googlehaun mukaan ohraa on viljelty suomessa 4300 vuotta ennen ajanlaskua .
podcast, arvaanko oikein, joku itseajatteleva ruokaneuvoja?
Puuro ja leipä olivat ne joilla ihmiset pääosin elivät maanviljelyksen alkuajoista 1900-luvun puolelle.
Liha oli juhlaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisin lainannut? Suo anteeksi, olen niin vanha etten osaa selkokieltä kirjoittaa.
Ensin oli ohra, sitten ruiskeipä se joka evääksi piimän kanssa otettiin. Vehnä on uudempi, pullaan sitä käytettiin maalla. Leipä rukiista tai sekaleipää.
Leipää on leivottu ja syöty jo tuhansia vuosia. Egyptistä on löydetty yli kuusi tuhatta vuotta vanhoja leipomoita, siis arkeologisia löytöjä. Keskiajalla ihmiset söivät pääasiallisesti leipää, juureksia ja sianlihaa sekä lampaanlihaa ja vuohenmaitoa, tekivät juustoja maidosta. Yleinen lihavuus on tullut vasta silloin kun teollisesti ruvettiin valmisruokaa tekemään ja pikaruokaloita perustettiin kuin sieniä sateella kautta läntisen maailman. Seurauksena myös oudot sairaudet ja allergiat ym. sairauksia.
Leipä se on joka miehen tiellä pitää! Tietää vanha sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisin lainannut? Suo anteeksi, olen niin vanha etten osaa selkokieltä kirjoittaa.
Ensin oli ohra, sitten ruiskeipä se joka evääksi piimän kanssa otettiin. Vehnä on uudempi, pullaan sitä käytettiin maalla. Leipä rukiista tai sekaleipää.
Ja väität aloituksessasi, että ennen ei syöty viljoja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä puuro keitetään, ap?
Ei taida kotitalous olla vahvin alueesi. Puuroa on keitetty ohrasta, rukiista luontaistalouksissa, kaurahiutaleet uudempia myllyjenkin valikoimissa, siis historiallisesti. Itärajan puolella tattari/hirssipuuroa. Riisi on uudempi puuroaines .
Ruispuuroa meilläkin kansakoulussa syötiin ja ruis/puolukkapuuroa.
Näiden ruokatietoisten mielestä puurot on nykyisin myrkkyä, munia, pekonia, aamiaisen pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja väität aloituksessasi, että ennen ei syöty viljoja? Lue aloitus uudestaan vähän hitaammin ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lues nyt se aloitus. Esitin väittämän ja kerroin sen olevan pekonia syövän tuttuni väittämä.
Nykyisin jo vuosia syödään enemmän irtokarkkeja kuin leipää. Leipäkään ei ole mitään hyvää jos ei itse leivo. Muovipussissa lojunutta kumileipää jos marketista ostaa. Suomalaiset syövät irtokarkkeja ja sipsejä enemmän kuin leipää sitten naureskelevat etelä-Euroopan ihmisille, jotka syövät kroissantin aamulla. Siinä kroissantissa on huomattavasti vähemmän sokeria kuin irtokarkeissa joita napsitaan kaiken päivää. Kyllä siinä lihoo kun jatkuvasti mussuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kommentoija tai moni muukaan ei nyt ymmärrä, että aloittaja puhuu tuttavansa mantrasta, ei omastaan? Lukutaito? Aloittajahan nimenomaan sanoo viljan olleen pitkään osa ihmisen ruokavaliota, ja ihmettelee tämän tuttavansa lausumaa. Aloitus ei ole edes epäselvä, ihan vain lukemalla tajuaa pointin.
Luen paljon ja ymmärrän lukemani. Olen pärjännyt koulussa siellä kärkipäässä ja työelämässä joutuen ottamaan tiedoituksista ohjeistuksen.
Mutta tänne ei osaa kirjoittaa niin yksinkertaista ja selkeää kieltä että sen palstailijat ymmärtäisivät.
Ennen tehtiin kaikki itse. Nykyään kaikki on automatisoitu ja kaiken saa valmiina. Ei ennen punttisaleja tarvinnu.
Tuohonkin, kysypä tanakoilta "mummoilta" paljonko he syövät irtokarkkeja sipsejä?
Jokainen katsoo asioita vain oman ikäpolvensa kannalta.
Tässä mennäänkin aikaan ennen maanviljelyä. Erään historia-podcastin mukaan, maanviljely muutti ihmisten ruokavaliota radikaalisti ja alkoi lihominen koska ihmiset alkoivat syömään enemmän hiilihydraatteja.