Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korvikketta vain iltaisin, muuten rintaa?

14.01.2007 |

Lähinnä nyt etsin vertaistukea. Eli onko muita, jotka illalla antavat pullomaitoa rinnan lisäksi?

Esikoista jaksoin tuntitolkulla imettää, mutta nyt olen itselleni armollinen ja annan n. 1-1,3dl nannia illalla ennen nukkumaan menoa 3,5 kkk ikäiselle vauvalleni. Meillä kun iltaisin esiintyy rintaraivarihässäkkää ym. niin koen tämän itselleni helpoksi.

Sitten vielä kiinteistä ja velleistä. Olisko järkevämpää antaa vain tuota korviketta enemmän esim. 5 kk:n ikään saakka jos on tyytyväinen siihen ja sitten vasta kiinteät kehiin? Vaiko velliä? Vaiko ihan sosetta heti nyt kun 4 kk:tta tulee täyteen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin täysimetän muuten, mutta annan vauvalle (2 kk ikäinen) jokailtaisen imetysmaratonin (klo 17-22) päätteeksi vielä desin Nannia.

Tämän ansiosta vauva on alkanut herätä öisin vain kahdesti, kun ennen heräsi kolmesti tai neljästi. Minusta onkin koko ajan tuntunut, että päivisin (kun vauva syö harvemmin), maito riittää hyvin, mutta illalla tuon " tankkaamisen" takia maitoa ei ihan enää riitä tarpeeksi ja vauva jää nälkäiseksi.

Kävin juuri tänään lääkärillä, joka sanoi ettei yhden desin tai pullollisen antaminen päivässä vauvalle vielä imetystä (maidontuloa) vähennä. Itsekin ihan turhaan siitä syyllistin itseäni. Lääkärin mukaan voidaan käytännössä katsoa täysimetykseksi vielä, vaikka antaakin sen yhden pullollisen korviketta. Vauvahan saa kaikkina muina syöttökertoina äidinmaitoa ja näin siis kaikki sen edut. = )

Ihanaa vauva-aikaa teille kaikille!

Vierailija
2/26 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viikossa pari kertaa annettu lisämaito vähentää maidontuotantoasi. Ihanaa vaan, jos saa välillä vain itselleen aikaa! Imetät vaan ennen lähtöä, ja lisämaitoa annetaan vain, jos vauva tulee nälkäiseksi. Eikä lisämaitoa ole pakko antaa kerralla mahaa täyteen. Niin vain, että vauva rauhoittuu ja pahin nälkä lähtee.

Jos haluat kuitenkin pumpata, kannattaa yrittää silloin, kun vauva on tissillä heruttamassa toisesta rinnasta. Laittaa samaan aikaan pumpun toiseen rintaan, ja saalis on yleensä runsaampi kuin ilman vauvan herutusta. Vaatii tietty pientä järkkäilyä esim. imetystyynyn avulla, että kädet riittää ;-) Aventin pumpulla saa lypsettyä yhdellä kädellä.

" Lääkärin mukaan voidaan käytännössä katsoa täysimetykseksi vielä, vaikka antaakin sen yhden pullollisen korviketta. Vauvahan saa kaikkina muina syöttökertoina äidinmaitoa ja näin siis kaikki sen edut."

Tästä olen Niinanii vähän erimieltä, osaimetykseltä kuulostaa. Mutta hyvä jos toimii. Mun mielestä täysimetys ei saa olla mikään itseisarvo, vaan joka perheessä toimitaan, miten katsotaan parhaaksi. Moni vaan ei tiedä, että osaimetys on usein loppujenlopuksi raskaampaa äidille kuin täysimetys, ja harmittavan usein johtaa imetyksen loppumiseen, kun oma maito ehtyy. En missään tapauksessa halua syyllistää ketään, vaan jos haluaa täysimettää, ja tietämättään antaa lisämaitoa turhaan, se harmittaa. Ja kyllä pullollinen on jo sellainen määrä, mikä vaikuttaa tilatun maidon määrään. Yölliset imetykset ovat ainakin aluksi maidontuotannon elinehto. Kaikki äidit rintoineen ovat kuitenkin yksilöitä!!!

Olen samaa mieltä, että osaimetys on vauvalle parempi kuin ei imetystä ollenkaan!

Jos lääkäri ei ole erikoistunut, on heidän imetyskoulutuksensa olematonta. Koulutus painottuu sairauksiin, rintatulehduksiin ym. On olemassa tietty myös itseopiskelleita asiasta kiinnostuneita aarteita! Ja neuvolan terveydenhoitajistakin kuulemma vain noin kolmannes on saanut imetyskoulutuksen.

Vauvantuoksuista arkea kaikille tasapuolisesti!

tammamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan että miten maito pysyis mulla sitten sopivana että sitä tulis tarpeeks kun meillä tyttö nukkuu 9-10 tunnin yö unia joten mun aika vaikea yöllä imettää, rinnat ihan ihmeissää kun päivällä pitäs syöttää useammin ja yöllä aina noin pitkä tauko. tyttöä en ala kyllä herättääkä sen takia kun kerta nukkuu noin hyvin.mutta tosiaa mä pystyn illalla imettää siinä 12 maissa ja sitten vasta aamulla 9 tunnin jälkeen.rinnat kyllä tottuneet tähän ja eivät siksi ole aamulla mitenkään " ylitäynnä" .

Vierailija
4/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin muuten, mutta sitten iltaisin annoin rinnan lisäksi vähän korviketta päälle. Meille tuota korviketta kyllä suositeltiin ihan jo senkin vuoksi, että tytön paino saatiin nousuun. Aika pian tyttö tottuikin siihen, että " iltapalaksi" sai pulloruokaa, joten ei enää tyytynytkään pelkkään rintaan. Meille tuo iltapullottelu sopi mainiosti. Tyttö oli oikein tyytyväinen aina iltaisin ja minä vältyin maratoni-imetyksistä (joita esikoinen ainakin aikoinaan harrasti). Muistaakseni noin 3,5-kuisena aloin lisäämään pikkuhiljaa velliä korvikkeen joukkoon, kunnes velli korvasi kokonaan iltamaidon. Kiinteät aloitimme hieman vajaa 4-kuisena ja nyt vajaa puolivuotiaana tyttö syö jo neljä kiinteää ateriaa. Tyttö on tyytyväinen vauva ja minä tyytyväinen äiti :).

Vierailija
5/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino lähti alussa laskemaan kotonakin, kun ei korviketta saanut. Aika nopeasti korvikkeen antaminen vakiintui pelkään iltapulloon, jolla on pärjätty. Vauvasta kyllä huomaa heti, jos ei anna korviketta että maito ei ole riittänyt. On kiukkuinen ja yrittää jatkuvasti imeä ritaa, mistä ei loppujen lopuksi enää tule varmaan yhtään mitään. Iltapullo on meillä ollut riittävä korvike lähes aina. Joskus esim tänään jouduin antamaan aamullakin korviketta, kun eilen jäi iltapullo väliin. Sen siis huomaa kyllä heti.

Vierailija
6/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kupla74:

Sitten vielä kiinteistä ja velleistä. Olisko järkevämpää antaa vain tuota korviketta enemmän esim. 5 kk:n ikään saakka jos on tyytyväinen siihen ja sitten vasta kiinteät kehiin? Vaiko velliä? Vaiko ihan sosetta heti nyt kun 4 kk:tta tulee täyteen?

Minä sain neuvolasta ohjeen, että jos pullovauva syö korviketta yli 12dl/vrk niin täytyy aloittaa soseet, koska munuaiset ovat muuten kovilla. Mutta jos kyse vain iltapullosta ja muuten imetät niin hyvin voinet jatkaa 5-6kk ikään saakka.

Nykyisin ei kai suositella vellejä ollenkaan eli sen puolesta ensin soseita ja puuroa noin puolivuotiaasta, mutta jokainen vanhempihan tekee nämä ratkaisut loppujen lopuksi itse. Minä aion antaa myös iltavelliä, mutta aloitimme ensin soseilla, poika nyt 3,5kk.

Vierailija
7/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pari viikkoa kuuntelin iltakitinöitä ja imetin, tyttö huusi kun oli nälkä ja tissistä ei tullut tarpeeksi. Nyt olen antanut ihan 40ml tissin päälle vielä nan-maitoa ja niin tyytyväisenä nukahtaa. Muuten tissitellään. Aion antaa niin kauan vain lisämaitoa kun pysyy tyytyväisenä, kyllä niitä soseita kerkii sitten syömään.

Vierailija
8/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupla-77:n kirjoitus oli kuin minun kertomaa meidän perhe-elämästä. Poikamme on 3 kk ja hänelle on annettu vaihtelevasti korviketta. Alussa lisämaitoa joskus päivälläkin, mutta nyt n. kuukauden ajan vain iltaisin. Olemme totuttaneet vauvaa pikkihiljaa nukahtamaan pinnikseensä ja lisämaitoannos rauhoitti vauvan niin, että nukahti helpommin. Pitkän tissittelynkään (tapahtui olohuoneessa) jälkeen ei vain nukahtanut sänkyynsä, mutta lisämaito auttoi heti. Nyt pullo on varmaan hänelle yksi iltarutiineista ennen nukahtamista. Tavoitteenani oli luonnollisesti täysimetys, mutta kun näin jotenkin sujuu paremmin, niin näin on varmaan hyvä. Iltaisin on alkanut ilmenemään rintaraivareita ja touhu tahtoo olla tyyliin: tissi suuhun - imaisu - tissi irti - ja rääkäisy - tissi suuhun...jne... Lisäksi hylkii toista rintaa enemmän. Välillä hän kiskoo rintaani todella lujaa, koska heruminen on hänen mielestään hidasta. Yritän kuitenkin, että lisämaidon määrä ei kasvaisi tuosta enää paljoa.

Kiinteiden maistelun aloitamme vasta 4 kk:n jälkeen, kun kerran näin on tyytyväinen. Ja silloinkin hitaasti aina yhdellä uudella maulla kerrallaan, makuannoksina.

Vierailija
9/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kohta 10viikkoa. Parina iltana on saanut pullosta nan1:stä kun tuntuu ettei oma maito ole riittänyt. Vauva jäänyt tyytymättömäksi, ei nukahda tissille, itkeskelee.. ja juuri tuota tissihermoilua.. Lisämaito on auttanut. Eka kerralla meni 80 ml ja eilen jopa 150 ml!! nukkui kyllä sillä 6 tuntia..

mutta miten käy oman imetyksen? Vähentyykö oman maidon tulo kokoajan enempi? Miten maidon tuloa sais lisättyä?

Muulloin vauva on tyytyväinen maidon tuloon, nukahtaa lähes aina tissille.. jne. Ainoastaa iltaisin kaipaa lisämaitoa.

Kannattaako vain yrittää imettää kokonaan kun tavoitteena olisi imettää vauvaa vuoden ikään asti. Pilaako tämä korvikkeen satunnainen anto imetyksen? Help..

T.V & Sofia

Vierailija
10/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullolla korviketta, mutta vain jotain 60 ml ja sitten vielä rintaa päälle ja nukahtaa siihen...nyt kuukauden verran ja poika on 4,5 kk..olen nyt alkanut antaa perunaa, koska viime neuvolassa sanottiin, että mieluummin aloitat kiinteät ja rintaa, kuin että lisää korvikkeen määrää..luulisin muutenki, että parempi aloittaa kiinteät, jos rintamaito ei riitä ja joutuu aina vain lisäämään korviketta, koska kuitenkin saa jo 4 kk antaa kiinteää..olen ihan rennosti ottanut, että pikkuhiljaa maistellaan perunaa ja lisäillään määrää ja sitte jotain hedelmäsosetta seuraavaks..nyt vain näyttää siltä, että syö useammin öisin ja alkaa muutenki vaatia useammin rintaa päivällä, joten varmaan onki kiinteät paikallaan..esikoinen sai pulloa alusta asti yötä vasten, nyt rintamaitoa tullut enemmän. aloitin esikoisella liian montaa sorttia kamalalla vauhdilla, kun 4 kk, koska oli jotenki kamala paine, että kaikki kummallisuudetki pitää heti opettaa???? ja tytöllä maha ihan kovalle ja kipeäksi kaiken maailman kaaleista ja sipuleista, koska tosi herkkä maha..nyt olen viisaampi ja otan rauhallisemmin..tosin näyttää siltä, että tämä toinen tapaus ei ole niin herkkä ollenkaan..

Vierailija
11/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla menettelyllä jätät oven avoimeksi itsellesi jos haluat lähteä joskus jonnekin useammaksi tunniksi. Lisäksi vauva ei ole riippuvainen äidistä iltanukuttajaksi. Itse aion toimia samalla tavalla toisen lapsen kanssa.

Jos haluat, niin voit korvata 4kk iässä iltamaidon vellillä. Esim. peruna-porkkanavelli on aika luirua.

Tytteli-83

Vierailija
12/26 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan nykyisin korviketta ja rintaa. maito alkaa varaan pikkuhiljaa loppua koska aina kun olen imettänyt niin vauvalle jää vielä nälkä ja olen joutunut antamaan nannia. eikä rinnatkaan täyty enää niinkuin ennen. iltasella annetaan korviketta, välillä myös päivälllä ennen ulos lähtöä jos tisseistä ei riitä.harmittaa kyllä... nyt on vaan tyttö ruvennu kyllä panttaamaan kakkojaan päivän pari ja sit rysäyttää kunnon pommin! ennen kakkas monta kertaa päivässä. tämä johtuu varmaankin korvikkeesta.

kaatta&ella 2kk

Vierailija
13/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korviketta ei suositella ollenkaan, jos haluaa, että imetys jatkuu ongelmitta. Korvike on aina pois vauvan tilaamasta äidinmaidonmäärästä, ja siksi maidontulo saattaa ehtyä ennen aikojaan. Lisäksi vauva voi ruveta hyljeksimään rintaa, kun pullosta tulee herkemmin. Ja eikö se rintamaito ole vauvalle parasta maitoa! Jos haluaa vapaata tai antaa pullosta iltaisin, olisi hyvä lypsää tarvittava maitomäärä, ja antaa siitä.

Yhtään syyllistämättä niitä äitejä, jotka eivät jaksa/ halua imettää.

t. tammamma ja nuppu 4,5kk

Vierailija
14/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip,

meillä tyttö reilu 2kk ja tosi kova syömään. Iltaisin nukahtaisi aina vain rinnalle ja monesti havahtuu, jos yritän esim toisesta huoneesta kantaa omaan sänkyyn ja sitten taas tissitellän, kunnes nukahtaa. Olemme miehen kanssa yrittäneet nukuttaa omaan sänkyyn ja tarjota tuttia (huolii vaihtelevasti...), mutta yleensä silloin vauva alkaa itkemään tosi rajusti (muuten ei ole itkuinen). Juuri eilen illalla koitettiin, mutta lopulta itkettiin melkein kaikki kolme ja päädyin nukuttamaan tissille (nukuttaminen kesti 15min ja alkoi tytön syvästä huokauksesta " tajusivathan lopulta" ...)... Lähes aina nukahtaa suht helposti tissille mun viereen sängylle. Pelottaa vaan, että jää tavaksi, eikä opi missään vaiheessa nukahtamaan omaan sänkyyn? Ongelma oikeastaan vain yöunille mentäessa. Isä tietysti haluaisi myös osallistua nukuttamiseen, mutta tällä tavalla se on mahdotonta! Mulla maitoa tulee hyvin, esim viime yön jäljiltä toinen tissi ihan täynnä, kun tyttö nukkui yöllä 6,5h putkeen ja söi vain toisesta tissistä aamuyöllä. En siis viitsisi antaa korviketta vielä, koska omallakin pärjätään. Ollaan kyllä mietitty, jos antais oma maitoa pullosta ja kokeilisi sillä tavoin sada yöunen. Voisi isäkin nukuttaa. Onko samanlaisia kokemuksia? Kuulisin mielelläni kokemuksista ja hyviä inkkejä kaivattais...

:) äippä tyttö 2kk+

Vierailija
15/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti enää jaksanut kolmen tunnin iltatankkauksia koska nukkumaan vauva kävi vasta 24 ja 01 välillä. tyttö oli koko ajan tissillä,nukahti hetkeksi,heräsi jälleen ja taas tissiä. Nyt annan korviketta päälle ja nukahtaa 22-23 välillä. Itsekin olen tuolloin jo ihan väsy ja valmis nukkumaan.

Vierailija
16/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen menikinihan hyvin ilman korviketta, jota olen antanut siit 2 kertaa, mutta en anna enää. En halua riskeerata imetystä. Joten tissiä vaan niin kyllä se maidon tulo toivottavasti lisääntyy ja riittää tulevaisuudessa :)

Vierailija
17/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olepa hyvä, Vaavaa! Ihanaa, että jaksat ja haluat imettää :-) Tsemppiä, ja muista, että jos tulee ongelmia imetykseen, niihin on yleensä ratkaisut, harvoin oikeasti tarvitsee turvautua korvikkeisiin!

Jamivepat, sinuna en olisi huolissani vauvan tissille nukuttamisesta. Se on noin pienelle maailman luonnollisin ja turvallisin paikka nukahtaa! Rintamaidossahan on " nukahtamishormonejakin" , vaikuttavat usein myös äitiin ;-). Vauva kyllä oppii hyväksymään isän nukuttajaksi vähän myöhemmin. Ihan pikkuiset nukkuvat aika kevyttä unta (liekö joku selviämiskeino?), jolloin sänkyyn siirtäminen tissiltä on hankalaa, vaikka olisikin siihen nukahtanut. Isä ehtii kyllä nukuttamaan pikkuista myöhemmin. Noin pikkuisten kanssa se on vähän niin kuin äidin etuoikeus. Meidän neiti on nyt 4,5 kk, ja välillä on isi jo saanut viedä nukkumaan sohvalla imettämisen jälkeen, vaikka havahtuisikin siirrossa hereille, 2 kk:n iässä ei puhettakaan.

Toiset tietysti hyväksyvät kenet vaan, ja varsinkin pulloruokitut, kun tottuvat ottamaan sen " nukutusturvan" rinnan sijaan pullosta.

tammamma ja Nuppu 4,5kk

Vierailija
18/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu, ettei tätä osittaisimetystä mainosteta, vaan ainoastaa täysimetystä? Ja tällainen leimataan jotenkin epäonnistumiseksi. Aika monella elämä helpottaisi, jos voisi vaikka tuota iltapulloa antaa, jos oma maito ei illalla riitä noihin tankkauksiin tai iltatankkaus tuntuu liian raskaalta. Nyt moni lopettaa imetyksen kokonaan, ihan turhaan. En millään jaksa uskoa, että tuo pullo on sellainen mörkö kuin mainostetaan, että jos joskus saa niin sitten ei enää huoli rintaa. Edellyttäen, että vauva osaa jo kunnolla imeä rinnasta. Ja miksi maidontuotanto kaatuisi siihen, että antaa iltapullon tai että isä satunnaisesti ruokkii äidin ollessa vaikka leffassa. Puhumattakaan siitä, että tosi väsynyt äiti voi joskus nukkua kokonaisen yön, kun isä huolehtii vauvasta. Anna kaikessa rauhassa iltapullo ja nauti vauvastasi! Pääasihan on, että vauvasi saa riittävästi ruokaa ja on onnellinen.

Vierailija
19/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vauvat ovat aika viisaita vekkuleita. Kyllä sen rinnan voi hyljätä ,kun huomaa kuinka paljon helpommalla työllä maidon saa pullosta. Ensimmäinen imetykseni oli osittainen ja niin vai kävi, että pikku hiljaa rinta kelpasi harvemmin ja harvemmin. Imetys päättyi totaali kieltäytymiseen 8 kk iässä. Siitä lähtien kun pullo tuli kehiin; rintaraivareita, lakkoja ja mieletön työ vitkuttaa ja huijata vauvaa päivästä toiseen ottamaan edes vähän rinnasta. Suru oli suuri kun imetys loppui, koskapa olisin todellakin halunnut imettää.

Toisen kanssa en pulloa ole tarvinnut ja olen sitä mieltä, että täysimetys on niin paljon helpompaa kuin osittainen. Ruoka mukana aina, oikean lämpöisenä. Ei pullojen pesua ja keittämistä. Ottaahan se aikaa enemmän iltaisin varsinkin ensimmäiset kuukaudet ja tiheän imun kausina ( joista yksi muuten on 4 kk ). Mutta vauva-aika on niin lyhyt, joten itse aion tästä ajasta nauttia täysin siemauksin.

Vauvat tietenkin erilaisia, toiset eivät rintaa pullon takia hylkää.

Vierailija
20/26 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin aika on auttanut nukahtamisasiaan; alkuun meilläkin vauva nukahti vain tissille tai kanniskeluun. Pari-kolme viikkoa sitten tyttö oppi nukahtamaan itsekseen sänkyyn, samoihin aikoihin alkoi huolia tutin nukahtamisavuksi (aiemmin tutti ei kelvannut). Käyttöön otettiin myös uniriepu ja -pupu, jotka ovatkin tulleet rakkaiksi unikavereiksi; yleensä vähintään jompikumpi kainalossa nukahdetaan.

Alettiin laittaa vauva selkeästi väsyneenä mutta kuitenkin vielä hereillä sänkyyn syömisen jälkeen. Jos alkoi itkeä, otettiin syliin ja rauhoitettiin ja sitten laitettiin takaisin sänkyyn. Melko nopeasti tyttö oppi nukahtamaan itsekseen. Päiväunille nukahtaminen on tällä hetkellä tosi helppoa, ei muuta kuin tutti suuhun ja sänkyyn niin uni tulee. Iltaisin saattaa olla vähän enemmän taistelua unta vastaan, mutta aika vähällä siitäkin selvitään; jos itku tulee, rauhoittuu nopeasti sylissä ja laitan nukahtamaan itsekseen sänkyyn. Pienempiin kitinöihin reagoin vain silittämällä päätä tai ottamalla kiinni kädestä; se riittää yleensä rauhoittamaan.

Kokeilin joskus aiemminkin tuota itsekseen nukahtamista, mutta silloin se ei onnistunut - kolmen kuukauden jälkeen meillä oli aika kypsä, mutta lienee aika tapauskohtaista.

terkuin

Toukka06 ja tyttö 4 kk