Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri kylässä ja syömässä usein

Vierailija
23.02.2024 |

Tästä aiheestahan löytyi keskusteluja vaikka kuinka, mutta kaikki muutaman vuoden vanhoja. 

Ekaluokkalaisen samanikäinen kaveri on käynyt välillä enemmän ja välillä vähemmän, monesti suoraan koulun jälkeen ja joskus ollaan ihan iltaan asti. Pitää jo sanoa, että nyt meillä alkaa iltapalat ja -pesut ja kohta mennään nukkumaan, joten olisi hyvä aika lähteä kotiin. Lapsi on syönyt meillä välipalaa ja iltaruuankin, jotka on ihan ok meille. Ihmettelen vain, että jos oma ekaluokkalainen olisi kaverilla koko illan, niin kyllä soittaisin perään että mitä tekee, onko tehnyt läksyt ja yleensä soitan kyllä kotiin syömään. Meillä on myös kaksi nuorempaa lasta, joten aloitetaan iltapala ehkä aiemmin, kuin joissain kodeissa mutta kyllä minusta puoli kahdeksan aikaan illalla on hyvä ekaluokkalaisen jo olla kotona arkena. Ja haluan itsekin viettää lapseni kanssa aikaa, joten vähän harmi kun tällä viikolla joka päivä on ollut kaveri kylässä.

Joskus kaveri on kertonut että äiti on työreissussa ja eno on hänestä vastuussa, joten on soittanut tälle että voiko tulla meidän kanssa vaikka käymään lasten serkuilla tjms., kun olen aluksi ehdottanut että hän lähtisi kotiin kun mennään kylästelemään. Eikai lasta voi oikein poiskaan pakottaa, mutta vähän ahdisti ajaa autolla kun yhdellä ei ollut turva- istuinta, kun samankokoisella omalla lapsellani oli. Tämäkin oli enolle kuulema ok. 

Missä vaiheessa pitäisi huolestua, että onko lapsen kotona kaikki ok, pärjääkö yksin kotona kun äiti on töissä ja sen takia on meillä päivät, ja joskus illatkin. 

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuntee turvallisuutta teillä.Teet ison työn ja siitä kiitos Sinulle. 

Meillekin otettiin ihan asumaan eräs nuori mies kun vanhemmat eivät välittäneet. Tämä Lapissa 60 luvulla. 

Loppui siihen kun ei suostunut menemään kouluun. Koko hänen elämä oli traaginen!

Vierailija
22/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita chiliä ruokaan. Eiphän tule uudelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina tykännyt, että lapsilla on kavereita kylässä. Ollaan syötetty aina ketkä kotona löytyy. Meillä on kolme omaa ja silloin kun lapset oli pienempiä, niin oli jotain kesäviikkoja, että naapurin kolme lasta söi meillä viikon jokaisena päivänä! Päälle saattoi vielä parina päivänä olla toisenkin naapurin pari lasta. Eli meillä saattoi päivällisen syödä kahdeksan lasta parhaimpana päivänä. 

Tarkoitat siis että ap voi lähettää sen vieraan lapsen teille? Mikä osoite?

Vierailija
24/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika väänsi märät ripulit eilen olohuoneen lattialle, miten osan asiaan puheeksi

Ap

Vierailija
25/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin esim klo 17 kotiin jos tullut suoraan koulusta. Osa vanhemmista ottaa kyllä kaiken hyödyn irti ilmaisesta lasten hoidosta eikä varmasti kysele lapsen perään, varsinkin ku kotona näkee että lapsi on syönyt ja voi hyvin.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ihan tavallinen asuinalue ja lapsetkin kivoja, mutta kotona ei kaivata edes tietoa heistä. Osa voi tulla yökyläänkin ilman mitään yhteydenottoa vanhemmilta, jäädä iltamyöhään tai liikkua lapseni seurassa esim. toisella paikkakunnalla! 

Vierailija
26/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli varsinainen ongelma on että lapsen läsnäolo haittaa sinua, mutta et osaa käskeä pois. Siksi etsit syitä huolestumiseen, että saisit "pätevän perusteen".

Omassa kodissaan voi vieraille sanoa heipat ja näkemiin ilman että tarvii mitään "päteviä perusteita".

Vierailija
27/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kodissani on sellaiset säännöt, että lapseni tulevat koulusta. He saavat syötävää. Sen jälkeen tehdään läksyt. Vieraat lapset tai kaverit ei voi olla silloin meillä, eli koulusta ei roudata kavereita kotiin.

Tämän sanoin suoraan yhdelle lasten koulukaverille, joka tuli muutaman päivän ajan suoraan koulusta meille. Hän sanoi ensitöikseen, että soittaa meidän puhelimella äidillensä, joka on töissä. Sen jälkeen soitaa isällensä,joka on töissä.

Sanoin, että sinä menet ensin kotiisi soittelemaan, ja sen jälkeen voit tulla meille käymää.

Hän lopetti siihen koko käymisen.

Vierailija
28/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteydenotto lapsen äitiin välittömästi. Kyllä lapsen pitää kotiin mennä koulusta ensin, syödä ja tehdä läksyt. Sen jälkeen on kaveriaikaa. Jos on teillä, niin lähetät lapsen kotiin ajoissa.

... tarkoitin, että lähetät lapsen kaveriajan päätteeksi illalla kotiin ajoissa, esim klo 18:30 tai 19.

Vierailija
29/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenkin kanssa voi sopia säännöt, että kaverit saa olla esim. ruokailuun saakka 2 päivänä viikkossa tms. Pari kertaa varmaan pitää muistutella, mutta yleensä uskovat ja oppivat.Pidemmät vierailut sitten voi sopia erikseen, muttei päivittäin. Tietysti tuossa tapauksessa herää pieni huoli onko sillä kaverilla kotona kaikki ok. Onko esim ruokaa tarjolla? 

Vierailija
30/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten lasten vanhemmat ovat lokkeilijoita. Sääli lasta, hän on syytön vanhempiensa röyhkeyteen.

Vierailija
31/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikka!

Vierailija
32/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli varsinainen ongelma on että lapsen läsnäolo haittaa sinua, mutta et osaa käskeä pois. Siksi etsit syitä huolestumiseen, että saisit "pätevän perusteen".

Omassa kodissaan voi vieraille sanoa heipat ja näkemiin ilman että tarvii mitään "päteviä perusteita".

Ap näköjään kaipaa niitä.

Vierailija
33/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta samasta syystä nykyään lähes inhoan yhtä lapsen kaveria, ei meinaa edes totella, kun pyytää poistumaan.

Tälläkin viikolla yhtenä iltana kutsuin omat lapseni iltapalalle ja sanoin, että kavereiden pitää nyt lähteä. Kun lapset tulivat alas ja kaveri huomasi mitä olin tehnyt iltapalaksi, huudahti oikein, että soittaa äidilleen ettei tulekaan vielä kotiin, sillä täällä on tarjolla pannukakkua. Olin siis noin 30 sekuntia aiemmin ilmoittanut, että kaverit lähtevät nyt kotiin ja meidän lapset tulevat iltapalalle. Välillä on meillä aamusta iltamyöhään käymättä välillä kotona. Usein ihan kehotan häntä menemään välillä kotiin syömään, kukaan ei siellä päässä tunnu kaipaavan.

Vierailija
34/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikoon selkärankaa.

Vierailija
35/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti raivopuhelun äiti, jonka mielestä lapsi olisi pitänyt lähettää kotiin klo 18. Vastasin, että lapsi kertoi, ettei ketään ole kotona. Teit niin tai näin, niin aina väärinpäin.

Vierailija
36/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä vierasta lasta ei kukaan kaipaile kotona. Tuskipa ruokaakaan saa koulun jälkeen. Ois se melkein lasun paikka, kun lapsi ei osaa koulusta kotiinsa mennä.

Ei tullut aikoinaan mieleenkään mennä koulusta suoraan koulukaverin kotiin.

Siinähän jää läksyt tekemättä eikä toisten ruokaa voi kerjätä, eli jäisi syömisetkin väliin.

Vierailija
37/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita siitä lastensuojelu kukkahattu tädille .Ei sun tarvitse syöttää toisten lapsia. Odottakoon pihalla sen aikaa kun lapsesi syö.

Vierailija
38/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta samasta syystä nykyään lähes inhoan yhtä lapsen kaveria, ei meinaa edes totella, kun pyytää poistumaan.

Tälläkin viikolla yhtenä iltana kutsuin omat lapseni iltapalalle ja sanoin, että kavereiden pitää nyt lähteä. Kun lapset tulivat alas ja kaveri huomasi mitä olin tehnyt iltapalaksi, huudahti oikein, että soittaa äidilleen ettei tulekaan vielä kotiin, sillä täällä on tarjolla pannukakkua. Olin siis noin 30 sekuntia aiemmin ilmoittanut, että kaverit lähtevät nyt kotiin ja meidän lapset tulevat iltapalalle. Välillä on meillä aamusta iltamyöhään käymättä välillä kotona. Usein ihan kehotan häntä menemään välillä kotiin syömään, kukaan ei siellä päässä tunnu kaipaavan.

Voi mikä tossu sä olet. Mun kodissa tollainen päältäkävely ei onnistu koskaan. Aikuinen sanoo säännöt. Vieraat kakarat ei päätä syödä meillä.

Vierailija
39/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tapaus omalla kohdallani on lapsen kaveri, 11 vuotias tyttö. Etenkin lomilla saattaa tulla meille heti aamusta siten, että syö aamupalaa lapseni kanssa, on iltamyöhään kunnes tytöt keksivät, että kaveri voisi jäädä yöksi. Jos annan luvan, lapsi on yötä, ja vielä seuraavaankin iltaan, kunnes kysytään, saako jäädä toiseksikin yöksi. Tätä siis tapahtuu usein. Tekisi mieli joskus testata, kuinka kauan lapsi meillä oleilisi, jos en asettaisi rajoja. Ikinä ei ole tämän vanhempi ollut minuun missään yhteydessä, en tiedä edes nimiä tai naamoja, vaikka lapsi käytännössä asuisi meillä, jos antaisin.

Vierailija
40/145 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikoon selkärankaa.

Miksi puhut ap:lle vastaamalla minun kommenttiini?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä