Paksusuolen tähystyksestä ei taida selvitä
Kommentit (38)
Alkuun ole kyljellään ja käänny sitten selälleen, kun ne on saanut sen kunnolla sisään.
Paina kädellä vastaan siinä kohdassa, missä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen voi tehdä vaikka nukutuksessa. Maksaa tietysti yksityisellä.
Tehdään myös julkisella puolella nukutuksessa tarvittaessa. Myös aikuisilla. Pitää avata suunsa kun lääkäri tekee lähetettä.
Pyydä etukäteen jo lääkitys, ei ne sitä itse tarjoa. Mulle tehty 2 kertaa ja ihan siedettävä juttu lääkittynä. Olen tosi kipuherkkä, siksi soitin etukäteen ja varmistin että on varmasti kivunlievitysmahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on se suolentyhjennys.
Suolen tyhjennys on kyllä ikävä. Tähystykseen saa esilääkityksen jos pyytää.
Minusta varsinainen tutkimus ei ollut kovin kivulias. Vähäistä kouristusta tunsin ja mulla tehtiin kaikki ilman mitään lääkitystä tai rauhoittavia. Ikävämpää oli se suolen tyhjennys, kun koko ajan sai juosta vessassa. Peräukko tuli myös ihan kipeäksi, kun uloste oli niin voimakasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ko. tutkimus tehty ilman mitään rauhoittavia/kipulääkkeitä; en todellakaan tuntenut kipua lainkaan eivätkä kyllä tarjonneetkaan lääkitystä. AP, naurettavaa huuhaata verrata tuota synnytykseen. Tilanne on toki hieman "outo", mutta tekevälle lääkärille jokapäiväistä. AP, turha pelätä.
Sulla ei sattunut, joten muiden on turha pelätä kipua? V***u, mitä logiikkaa.
Kiitos vastauksista!
Jotenkin jännitys vähän loiventui kun kerroitte kokemuksia.
Soitan ja pyydän esilääkitystä. Ap
Riippuu monesta asiasta.
Kuka tekee ja kuinka hyvillä laitteilla tehdään.
Kokenut tekijä ja moderneilla laitteilla, niin ei todennäköisesti ole kovin paha toimenpide paitsi jos suolisto on pahasti tulehtunut.
Lisäksii eri ihmisillä suolistot on vähän erilaisia.
Toisilla toimenpidei ei tunnu yhtään missään ja toisilla voi olla kivulias.
Tarvittaessa annetaan yleensä kovaakin kipulääkettä.
Viimeksi en itse ottanut yhtään mitään kipulääkettä, mutta mulle on joskus annettu petidiinä (käytännösä morfiinia) ja on kerrottu yhden kerran että antavat fentanyyliä jos tuntuu liian kivuliaalta, mutta en en tarvinnutkaan yhtään mitään. Jos annetaa kovaa kipulääkettä, niin pitää jäädä toimenpiteen jälkeen sairalaan pariksi tunniksi tarkkailuun.
Mulle tuo tehtiin eka kerran kun suolistoni oli erittäin pahoin tulehtunut ja silloin se oli kyllä kuin olisi veitsellä koko ajan isketty pistohaavoja suolistoon... Aivan hirveää.. Silloin ei kyllä vielä ollut käytössä näitä moderneja laitteistoja.
Mulla ei edes päästy siitä ekasta mutkasta eteenpäin, kun pyörryin tuskasta. Tämä toki 2000-luvun alussa, jolloin ei mitään lääkkeitä tarjottu.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa. Potilaan kipu ei merkitse tässä maassa mitään.
Mene sitten Agrikkaan. Selviää hyvin, laittavat jotain puuduttavaa ja kertovat mitä tehdään, näin rentoudut😊ei hätää.
Ei anestesiakaan ole vaaratonta, ei sitä kannata edes pyytää kevyemppin toimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa. Potilaan kipu ei merkitse tässä maassa mitään.
Mene sitten Agrikkaan. Selviää hyvin, laittavat jotain puuduttavaa ja kertovat mitä tehdään, näin rentoudut😊ei hätää.
Siis Afrikkaan😳
Vierailija kirjoitti:
Ei se kivutonta todellakaan ole, mutta siitä selviää. Esilääkkeitä kannattaa pyytää.
"Ei Suomessa. Potilaan kipu ei merkitse tässä maassa mitään."
Tämä on kyllä osin ihan totta, maailmalla ko. operaatio pääosin tehdään anestesiassa, Suomessa aikuisille ihan hereillä, ja ei välttämättä saa edes tehokkaita kipulääkkeitä ja tarvittaessa rauhoittavia, ainakaan jollei ymmärrä pyytää ja vaatia. Sama juttu esim. mahalaukun tähystys, lähes kaikkialla muulla humautusnukutuksessa tehdään, ei tarvitse suomalaiseen tapaan vaan kestää tukehtumisen tunnetta, yökkäilyä yms tajuissaan.
Säästö se on pienikin säästö. :(
Rauhoittavan lääkityksen kanssa kokemus oli tietyllä tapaa mielyttävä ja omalla kohdallani oli täysin kivuton toimenpide.
Minulle tehtiin ja esilääkitys oli niin tuju ettei tuntunut miltään. Olin pyörryksissä koko loppu päivän.
Mä en ymmärrä kun ihmiset sanoo "kyllähän se sattuu mutta sen kivun kestää". Näkee kyllä, miten me suomalaiset ollaan totuttu olemattomaan kivunlievitykseen ja siihen, että kipu pitää vaan sietää. Jos sattuu, silloin sekuntikin tuntuu pitkälle, eikä oysty rentoutumaan. Minkä takia missään operaatiossa pitäisi sietää kipua? Herranjestas tehdään suolitähystys jossa saatetaan ottaa koepaloja ja sitten käsketään vaan hengittämään rauhallisesti ja ottamaan buranaa. Muualla maailmassa nää tähystyksienkin kaltaiset operaatiot tehdään nukutuksessa. Jos tähystys pitää tehdä, suosittelen varaamaan aikaa yksityiseltä jolloin sen saa nukutuksessa. Valitettavasti se maksaa, mutta julkisen puolella eivät taatusti nukuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kun ihmiset sanoo "kyllähän se sattuu mutta sen kivun kestää". Näkee kyllä, miten me suomalaiset ollaan totuttu olemattomaan kivunlievitykseen ja siihen, että kipu pitää vaan sietää. Jos sattuu, silloin sekuntikin tuntuu pitkälle, eikä oysty rentoutumaan. Minkä takia missään operaatiossa pitäisi sietää kipua? Herranjestas tehdään suolitähystys jossa saatetaan ottaa koepaloja ja sitten käsketään vaan hengittämään rauhallisesti ja ottamaan buranaa. Muualla maailmassa nää tähystyksienkin kaltaiset operaatiot tehdään nukutuksessa. Jos tähystys pitää tehdä, suosittelen varaamaan aikaa yksityiseltä jolloin sen saa nukutuksessa. Valitettavasti se maksaa, mutta julkisen puolella eivät taatusti nukuta.
Mulla tulossa tämä 18.3. Taidanpa pyytää esilääkityksen. Nukutusta en edes haluaisi. Mutta ohjeissa sanottiin ettei toimenpiteen jälkeen saa ottaa buranaa.
Minulle ko. tutkimus tehty ilman mitään rauhoittavia/kipulääkkeitä; en todellakaan tuntenut kipua lainkaan eivätkä kyllä tarjonneetkaan lääkitystä. AP, naurettavaa huuhaata verrata tuota synnytykseen. Tilanne on toki hieman "outo", mutta tekevälle lääkärille jokapäiväistä. AP, turha pelätä.