Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lääkäriltä estrogel-reseptin ja nyt nukun kuin tukki

Vierailija
22.02.2024 |

Vuosiin en ole nukkunut yhtä sikeästi ja hyvin. Näen tosi voimakkaita unia, paljon vahvempia kuin ennen ja en voi sanoin kuvailla, miten paljon selkeämpi ja parempi olo on päivisin. Olen ihan tosi kiitollinen, että terkkari-lääkäri tajusi, mistä on kysymys, oli vielä ihan nuori mies, mutta selkeästi oli hänellä tällainen tieto.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma, mutta toivottavasti tuo kehuja on sitten varautunut veritulppaan ja syöpään. Hormonit eivät ole mikään onni ja autuus, vaan niillä on hirvittäviä haittavaikutuksia. En itse ole aikuisikäni käyttänyt mitään lääkkeitä, enkä ottanut edes yhtään Buranaa. Olen hyvin herkkä ja menen helposti sekaisin, joten varmaan jo yhdestä Buranasta menisin sekaisin. Toki jos antibioottikuuri pitäisi syödä niin sen söisin, mutta varmasti saisin tuosta hirveän ripulin.

Vaikuttaisi siltä, että et sitä Buranaakaan tarvitse.

Vierailija
22/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan niitä hakea, vaikka menkkojen loppumisesta on jo kauan?

Osaako kukaan sanoa?

Äitini lopetti lääkärin kehotuksesta e-geelin, ja sai heti pyytäessään reseptin uudelleen tuskallisten limakalvo-ongelmien takia. Auttoikin heti. Ikää hänellä pian 70. 

Tolkun lääkäriltä luulisi saavan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma, mutta toivottavasti tuo kehuja on sitten varautunut veritulppaan ja syöpään. Hormonit eivät ole mikään onni ja autuus, vaan niillä on hirvittäviä haittavaikutuksia. En itse ole aikuisikäni käyttänyt mitään lääkkeitä, enkä ottanut edes yhtään Buranaa. Olen hyvin herkkä ja menen helposti sekaisin, joten varmaan jo yhdestä Buranasta menisin sekaisin. Toki jos antibioottikuuri pitäisi syödä niin sen söisin, mutta varmasti saisin tuosta hirveän ripulin.

Estrogeeni pitää naiset vaihdevuosiin asti miehiä keskimäärin terveempinä. Ei se hirveyksiä myrkyksi muutu sen jälkeenkään. Ok sillä on riskinsä, mutta toisaalta se myös vähentää monien sairauksien riskiä. 

Ennen hoidon aloitusta suljetaan esitietojen perusteella pois hormonihoidon vasta-aiheet. Näistä tärkeimmät ovat aiemmin sairastettut rintasyöpä, syvä laskimotukos ja keuhkoveritulppa. Hoitoa on syytä harkita huolellisemmin, jos taustalla on esimerkiksi vaikea verenpainetauti, aivoinfarkti, sydänsairaus tai maksasairaus, etenkin, jos ne eivät ole hyvässä hoitotasapainossa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00178

Yllä olevasta osoitteesta voi lukea lisäinfoa jos kiinnostaa.

Vierailija
24/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on varautua pahimpaankin. Itse tunnen ison joukon rintasyöpään sairastuneita ja kaikki ovat käyttäneet hormonikorvaushoitoa. Kolme heistä menehtynyt.

Vierailija
25/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten seurailla saatavuusongelmia, estrogeenissä oli viime kesänä. Ja hormooneissa jatkuvasti.

Laastareissa se pahin ongelma on, niitä ei ole kohta vuoteen ollut saatavilla. Geeliä saanut normaalisti. 

Mitä ihmettä, kyllä minä olen saanut laastareita kaiken aikaa.

Vierailija
26/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan niitä hakea, vaikka menkkojen loppumisesta on jo kauan?

Osaako kukaan sanoa?

Seuraavan kerran kun menet lääkäriin niin keskustele hänen kanssaan asiasta. Tai varaa aika ihan tuon asian takia, Mun käsittääkseni estrogeenihoitoa annetaan myös myöhemmin jos kerta on oireita jotka johtuvat estrogeenin puutteesta.

Joo näin on. Lääkäriin vaan.

Vierailija
27/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi pieninäkin annoksina on paljon isompi riski rintasyövälle. 

Vierailija
28/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus aiheuttaa pitkittyessään myös vakavia sairauksia ja vie elämän ilon

Vierailija
29/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin vagifem-puikot. 

Kannattaa hoitaa vaihtarioireita. Nimittäin hoitamattomana kituu, kärsii, valvoo, lihoo, rupsahtaa ja surkastuu pllu ja iskee osteoporoosi.

Terveysasemalla kävin. Käytiin kaikki vaivat  läpi, otettiin  labrat, mittailtiin paineet.  25 egeä ja tunnin aika.

On puikkoja, pillereitä, geeli, laastari, suihke. 

Vierailija
30/43 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehköön tavallaan ja niin kuin itselleen on parasta. Suhtaudun kuitenkin hyvin kriittisesti hormoneihin ja olen ajatellut, että en hormoneja käytä, vaan yritän ihan ilman vaihdevuodet kestää. Jotenkin näitä on hehkutettu liikaa ja haittavaikutuksista taas puhuttu liian vähän. Luultavasti en edes hormoneja saa käyttää kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreenin, verenkiertohäiriöihin ja syöpään. Itselläni on toki tähän mennessä diagnosoitu vain autismikirjo.

Vierailija
31/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä näiden kohdalla on aiemmin enemmän juuri painotettu noita haittavaikutuksia, eikä sitä, miten suuren parannuksen ne tuovat joidenkin vointiin. En tarkoita, että kaikkien tulisi niitä käyttää ja jotkut eivät muiden sairauksiensa takia voi, mutta hyvä pitää mielessä, että tämmöinenkin vaihtoehto on.

Vierailija
32/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aurallinen migrerni ja siksi geeli käytössä. Ohje on 1-2 painallusta/päivä. Alussa oli 1, nyt käytän "1 ja vähän lisää"- määrää. Lisäksi keltarauhaspillerit.

Elämänlaatu on niin paljon parempi kuin ilman hormonikorvaushoitoa, että ne pienet riskit mitä tästä seuraa olen valmis ottamaan. Ongelma oli vähän se, että unen huonontuminen, nivelkivut ja muu aivosumu tuli vähitellen niin en ensin edes tajunnut miten väsynyt olin. Minulla kyllä lääkkeet auttoi ja paljon!

Vierailija
33/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa vaihtarioireita. Nimittäin hoitamattomana kituu, kärsii, valvoo, lihoo, rupsahtaa ja surkastuu pllu ja iskee osteoporoosi.

Terveysasemalla kävin. Käytiin kaikki vaivat  läpi, otettiin  labrat, mittailtiin paineet.  25 egeä ja tunnin aika.

Haastatellut monia suvun ja tuttavien vanhempia, eipä ole ilman hormonihoitoa kitunut, kärsinyt, valvonut, lihonut, rupsahtanut, alakerta surkastunut, eikä iskenyt osteoporoosi. Onnellisina eläneet, kun jaksoivat muutaman vuoden hikoilla ym. Jokunen 70-vuotias käyttäjä valitteli, ettei pääse pillereistä eroon, kun heti iskee vaihdevuodet päälle.  

Vierailija
34/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenikorvaushoito voidaan yleensä aloittaa, jos kuukautisten loppumisesta on alle 10 vuotta. Joku sitä täällä kyseli.

Vierailija
35/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tyytyväinen vaan, kun nyt esivaihdevuosissa on unen tarve vähentynyt. Nukun vain 4-5 tuntia yössä, mutta en ole koskaan ollut näin energinen ja pirteä. Ja heti aamusta, kun ennen olin aamu-uninen ja aamuäreä. Vaihdevuodet tuntuu olevan jonkinlainen supervoima ;)

Vierailija
36/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastatellut monia suvun ja tuttavien vanhempia, eipä ole ilman hormonihoitoa kitunut, kärsinyt, valvonut, lihonut, rupsahtanut, alakerta surkastunut, eikä iskenyt osteoporoosi. Onnellisina eläneet, kun jaksoivat muutaman vuoden hikoilla ym. Jokunen 70-vuotias käyttäjä valitteli, ettei pääse pillereistä eroon, kun heti iskee vaihdevuodet päälle.  

Sulla ei ole ilmeisesti mitään käsitystä, mihin kaikkeen estrogeeni kehossa vaikuttaa, kun oikein kehuskelet sillä, ettette suvussa käytä korvaushoitoa.

Vierailija
37/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos samoin täällä. Kärsin vuosia unettomuuden aiheuttamasta päiväväsymyksestä ja päivät meni usein aivan sumussa. Elämästä katosi värit.

Kiitos ihanan gynekologin, joka Estrogeliä ehdotti kokeiltavaksi. Nyt nukun kuin tukki ja väsymys on ohi, aivan kuin eri elämää eläisi! En olisi ikinä uskonut, että nukkuminen palautuu vielä joskus normaaliksi, mutta niin vain kävi!

Vierailija
38/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole ilmeisesti mitään käsitystä, mihin kaikkeen estrogeeni k

Oho. En mielestäni kehuskellut mitenkään. Mutta agiteeraatko sinä monellakin palstalla hormonien puolesta fanaattisesti?

Vierailija
39/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole ilmeises

Eli et ole tutustunut siihen, mihin estrogeenia tarvitaan elimistössä. Kannattaa sitten käyttää aikaa siihen, ettei koe normaalia valistusta estrogeenipropagandaksi.

Vierailija
40/43 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin vuosi sitten 46 vuotiaana estrogeenigeelin esivaihdevuosioireiden vuoksi. Nyt nukun, mieliala on tasaisempi ja parempi, apaattisuus, rytmihäiriöt, lihas- ja nivelkivut ovat hävinneet. On kyllä käynyt mielessä, että kuinkahan moni kiertää lääkäreitä erilaisten oireiden vuoksi tai on masennuslääkityksellä, kun esivaihdevuosia eivät edes kaikki gynekologit ymmärrä. Minun onnekseni koitui tuo yleistynyt kirjoittelu asiasta, ja toki muisto siitä kuinka oudoksi oma äiti muuttui samassa iässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä